Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 12

Topic gezien door 191940 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 09 feb 2013 - 11:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: winter op zo 10 feb 2013 - 23:12
En hoe staat met de sneeuwval bij jou? Weet je  ook nog van andere plaatsen in BelgiĆ« of een link waar veel Belgen sneeuwval melden?

Ja zowat heel ZW west vlaanderen..  Hier ligt alles wit, mooi gesloten dek, hoeveel weet ik niet, maar dat je het gras niet meer kan zien dat wel ;) en ga nu niet gaan meten ofzo. Kgok 1-2cm momenteel. Nog steeds aan het sneeuwen, ook een windje erbij.

Johann

Citaat van: Weatherboy op zo 10 feb 2013 - 23:12
Die grenzen zijn zo een bullshit. Met een 2 m temperatuur van -1 (GFS dan), dauwpunt van -2, zuidenwind en een bovenlucht temperatuur van 0 tot -2 graden kan het toch goed sneeuwen. De kansen op IJzel nemen uitsluitend toe bij bovenlucht temperaturen in de plus. Hij is al beter dan de vorige run, en wie weet gaat dat laag ook nog wel de andere kant komt ofzo ;) Het is alleen nog veels te ver, maar wel leuk om te zien.

Precies. We hebben immers met een warmtefront te maken (isothermie). De normale "vuistregels" voor het bepalen van de SVG gaan dan niet meer op. Belangrijk wordt de precieze timing van het WF (hoe veel koelt het in de nacht af) en hoe snel de wind er uiteindelijk in komt. Dus zoals Weatherboy terecht opmerkt:  eerst sneeuw later (?) overgaand in regen !

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Jan van Ooijen

Citaat van: Johann op zo 10 feb 2013 - 23:16
Precies. We hebben immers met een warmtefront te maken (isothermie). De normale "vuistregels" voor het bepalen van de SVG gaan dan niet meer op. Belangrijk wordt de precieze timing vna het WF en hoe snel de wind erin komt. Dus zoals Weatherboy terecht opmerkt eerst sneeuw later (?) overgaand in regen !

Ben het er niet mee eens, teveel onzekerheden wat betreft precieze timing enz enz. Ga maar gewoon uit van regen en vooral op de termijn waar het nu afspeelt. De komende dagen zal het nog vaker veranderen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Edwin

Citaat van: gilleeesss op zo 10 feb 2013 - 23:10
Eventjes zeggen dat Jan er toch welr edelijk op zat van winterinval. Kwam wel weer ietsje vroeger. maar toch chapeau jan ;).. Wat denk je achter donderdag qua winter? Kwakkel? Of lente, of nog een serieuzere prik?

Welke winterinval? Overigens is hier de afgelopen nacht een centimeter of 8 gevallen...
Never Stop Exploring

Jan van Ooijen

Citaat van: Edwin op zo 10 feb 2013 - 23:20
Welke winterinval? Overigens is hier de afgelopen nacht een centimeter of 8 gevallen...

Ik weet het niet meer 100% zeker, maar volgens mij had ik winters weertype gezegd
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

gilleeesss

Citaat van: Edwin op zo 10 feb 2013 - 23:20
Welke winterinval? Overigens is hier de afgelopen nacht een centimeter of 8 gevallen...

Jan voorspelde toch iets van eind 1ste volle week feb weer winterweer.. het is wat vroeger gekomen. Kwakkel. ?? Het is toch tijd weer 8-10graden geweest.

Romigo

Volgens weerplaza een redelijke kans op sneeuw donderdag...

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 10 feb 2013 - 23:22
Ik weet het niet meer 100% zeker, maar volgens mij had ik winters weertype gezegd

Ja kan ook dat zijn.

winter

Citaat van: zorba op zo 10 feb 2013 - 23:17
HIRLAM 18Z


Mooi lijkt toch weer iets noordelijker te komen hopen op 5cm hier in Helmond (regio Eindhoven), als een van de weinige plaatsen in Nederland geen gesloten sneeuwdek gisteren gekregen  :'(

Jan van Ooijen

Heb het even opgezocht:

CiteerHet Amerikaans weermodel zal in de aankomende runs wel gaan bijdraaien. Na zaterdag gaan we dan toch te maken krijgen met dooi, maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat de winter op zijn eind is. Zelf verwacht ik (aan de hand van kaarten op lange termijn) dat de winter gewoon terug komt. Dit zal aan het einde van de eerste week van februari zijn. Helaas voor de mensen die totaal niets hebben met de winter en vervolgens het woord "lente" in hun mond hebben genomen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Edwin

Dat was het ook wel degelijk, maar echt dik winterweer is anders. Wel was het echt heul koud zaterdag en vandaag bij de optochten die ik heb gezien...
Never Stop Exploring

zorba

GFS 18Z voor aanstaande donderdag:

Let op, lange termijn, zal nog wel veranderen. Eerst sneeuw, overgaand in ijzel/regen



Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

winter

Op andere weersites zijn er al een aantal meldingen van gesloten sneeuwdeken in Belgiƫ en matige sneeuwval.

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 10 feb 2013 - 23:18
Ben het er niet mee eens, teveel onzekerheden wat betreft precieze timing enz enz. Ga maar gewoon uit van regen en vooral op de termijn waar het nu afspeelt. De komende dagen zal het nog vaker veranderen

Ja Jan, daarover hebben we al uitvoerig met elkaar gediscussieerd. Feit is wel dat een SVG van 1200 meter bij het opkomen van de frontale sneeuwval op donderdag niet realistisch is. Dit wordt mede onderbouwd door EC en MOS (van vanavond) Natuurlijk kan dat nog veranderen (denk het niet) wanneer de koers van het laagje en ook de timing zullen veranderen.

gilleeesss

Ja hier gesloten sneeuwdek 2cm(gokje ;d) maar ik vind het gewoon licht sneeuwen ;) (fijne vlokken enzo)

Jan van Ooijen

Citaat van: Johann op zo 10 feb 2013 - 23:27
Ja Jan, daarover hebben we al uitvoerig met elkaar gediscussieerd. Feit is wel dat een SVG van 1200 meter bij het opkomen van de frontale sneeuwval op donderdag niet realistisch is. Dit wordt mede onderbouwd door EC en MOS (van vanavond) Natuurlijk kan dat nog veranderen (denk het niet) wanneer de koers van het laagje en ook de timing zullen veranderen.

Klopt ;) Maar alles hangt af van timing enz enz en ik ga de mensen nu nog niet een waas voor hun ogen houden dat alles sneeuw zal zijn en later overgaand in regen. Dalijk alles regen en dan kunnen we dat weer gaan verantwoorden ;) De termijn is nog veel te lang, enigste wat we kunnen doen is iedere run bekijken en momenteel gewoon uitgaan van regen, dan valt de teleurstelling later ook mee ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Citaat van: Johann op zo 10 feb 2013 - 23:27
Ja Jan, daarover hebben we al uitvoerig met elkaar gediscussieerd. Feit is wel dat een SVG van 1200 meter bij het opkomen van de frontale sneeuwval op donderdag niet realistisch is. Dit wordt mede onderbouwd door EC en MOS (van vanavond) Natuurlijk kan dat nog veranderen (denk het niet) wanneer de koers van het laagje en ook de timing zullen veranderen.

Eens

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 10 feb 2013 - 23:29
Klopt ;) Maar alles hangt af van timing enz enz en ik ga de mensen nu nog niet een waas voor hun ogen houden dat alles sneeuw zal zijn en later overgaand in regen. Dalijk alles regen en dan kunnen we dat weer gaan verantwoorden ;) De termijn is nog veel te lang, enigste wat we kunnen doen is iedere run bekijken en momenteel gewoon uitgaan van regen, dan valt de teleurstelling later ook mee ;)

Waarom zo bang? Mensen kunnen zelf best wel verder kijken dan hun neus lang is hoor. Zoals ik net aangaf en Johann ook is de kans op frontale sneeuw gewoon groot als begin. Daarna is zit het er natuurlijk in dat het gaat ijzelen en regenen enzo, maar voor die tijd kan het nog best fors sneeuwen.

Daar komt nog bij, Johann en ik constateerde de runs van nu, dat veranderd ook nog een aantal keer en ook dat zeiden we erbij.  ;)

gilleeesss

Jan, di radar is beetje zoals deze zeker?

http://www.wetteronline.de/radar/euroddlnw.htm

Maar deze gewoon neerslag, en niet neerslagsoort.??

Powered by EzPortal