Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 11

Topic gezien door 266028 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 02 feb 2013 - 10:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcellang

Citaat van: Bacci op do 07 feb 2013 - 12:03
GFS lekkere sneeuwrun, sneeuw lijkt nu eerder te komen, zaterdagnacht t/m maandagochtend.
Das veel bter Bacci, hoeven we niet zo lang te wachten 8)
Btje saai hier al de sneeuwbui(tje) westelijk voorbij te zien trekken  ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Dennis

Situatie voor a.s Zondag op Maandag 10/11 febr

Een prognose: koers is onzeker (altijd zo met sneeuwstoringen) maar we kijken naar de aktuele GFS run : deze laat een Laag vanuit het W-NW naar NL afzakken - de daarbij behorende neerslaggebieden zouden ons op zondagochtend al bereiken - vaak trekt een storing gewoon door naar Europa (vaste land op) maar dit Laag blijft ten westen van ons liggen (ronddraaien): daardoor blijft deze depressie bij juiste ligging steeds koude lucht aan de oostkant ervan aantrekken en zal de neerslag (langdurig) als sneeuw gaan vallen

Een situatie om zeker in de gaten te houden


Weatherboy

Citaat van: Dennis op do 07 feb 2013 - 12:17
Situatie voor a.s Zondag op Maandag 10/11 febr

Een prognose: koers is onzeker (altijd zo met sneeuwstoringen) maar we kijken naar de aktuele GFS run : deze laat een Laag vanuit het W-NW naar NL afzakken - de daarbij behorende neerslaggebieden zouden ons op zondagochtend al bereiken - vaak trekt een storing gewoon door naar Europa (vaste land op) maar dit Laag blijft ten westen van ons liggen (ronddraaien): daardoor blijft deze depressie bij juiste ligging steeds koude lucht aan de oostkant ervan aantrekken en zal de neerslag (langdurig) als sneeuw gaan vallen

Een situatie om zeker in de gaten te houden


Het enige wat zo jammer is, is het feit dat er een deel warme bovenlucht mee komt. Opzich is met zo een laagje de kans op sneeuw echt groot. Met een T850 van -2 een dauwpunt van -1 en 2m temperatuur tussen 0 en +2, is de kans de hele grote vlokken natuurlijk erg groot. Als de wind dan uit het zuiden tot zuidoosten waait is er weinig kans op regen. Het geen wat me zorgen baart is is die kort opwarming bovenin. Als dat ook boven 0°C komt dan is de kans op sneeuw ineens erg klein.
Gelukkig is de koers eindelijk verandert, en lijkt de volle laag toch weer over het midden te trekken :)

Henk1976

En nu nog luchtdrukstijgingen boven Scandinavie...... Beetje wind erbij en het feest kan beginnen. Volgens mij zitten wij met een huidige ligging van het laagje redelijk gunstig. De buitjes zijn mij een beetje te laf, en de temperatuur is inmiddels al weer veel te hoog

Dennis

Citaat van: Weatherboy op do 07 feb 2013 - 12:22
Het enige wat zo jammer is, is het feit dat er een deel warme bovenlucht mee komt.

hoever het meekomt is idd spannend omdat de windrichting dan O-ZO zal zijn


Henk1976

En idd wel redelijk veel wind..... Feestje?

gilleeesss

laagje, ga toch eens meer naar zuiden ;s alstublieft toch, dit gaat veroorzaken dat er gewoon geen sneeuw komt hier..een mooie zuid wind word het hier.. Alshet naar het zuiden trekt het lagje, hier ZO wind, en in nederland oost wind. Maarnee de nederlanders zijn egoistisch en willen het nog noordelijker.. Jezus..

Johann

Citaat van: bliksems op do 07 feb 2013 - 11:41
AH dankje!nu zie ik het ja.

Even mag Nederland genieten van een bel zachtere Middellandse Zee lucht (of wat daar nog van over is) welke vooral in de middelste luchtlagen rondom het naar zuidoost Europa koersend laag (counter clockwise) wordt aangevoerd.


Dennis

Citaat van: gilleeesss op do 07 feb 2013 - 12:29
laagje, ga toch eens meer naar zuiden

kan nog voor het weekend vaak veranderen - dus hou dit mooie forum in de gaten  ;)

Roan

nou wat is dit erg zeg... het sneeuwt alweer  8)

SniperEye

@Johann
Ben je in de gelegenheid een doorkijkje te maken naar het verdere verloop van februari en wellicht ook al eerste week maart?

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Henk1976

Citaat van: Roan op do 07 feb 2013 - 12:57
nou wat is dit erg zeg... het sneeuwt alweer  8)

Ja verschrikkelijk he 8) Wordt wel eentonig hahaha. Laten we hopen dat het wat meer wordt met dat laagje en dat de mediterane lucht flink afkoelt.....

JPP78

Geweldig weer dit. Met dit weer krijg je de mooiste platen te zien, nu is nog de kunst om ze ook goed vast te leggen. ik heb een poging gedaan, ze staan op http://www.facebook.com/media/set/?set=a.133222870179863.28956.100004764511047&type=1
hier een voorproefje
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Jan van Ooijen

Hier GFS, niet alleen sneeuw nog dus die sneeuwbom bergen wij hier op het forum even op ;)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Romigo

Citaat van: ron12 op do 07 feb 2013 - 12:02
Zou het echt,kwam een berichtje tegen van blik op het nieuws,voor wat het waard is hehttp://www.ijstijd.com/ijstijden/ijstijd-na-2013 :-\

Ik weet niet wanneer dit stuk geschreven is, maar ze hebben het niet over de hitte in Australië j.l. Dat zou toch niet kunnen als er geen zonnevlekken meer zouden zijn op de zon.  ???

JPP78

Onder welke topic plaats ik dit??

Iemand trouwens iets gehoord van een redding van de SAR helikopter boven IJsselmeer bij Workum? Ze hingen minuten lang boven het ijs, kan ook een 'ijsoefening' geweest zijn? Heb geprobeerd om het even vast te leggen, bleek er iemand onder aan te hangen. :-) Afstand ongeveer 1000 meter, kom niet zo heel ver met mijn camera, dus niet heel scherp.
Op de eerste foto's zie je het ijs niet, vanwege het riet en begroeiing, daarom foto 3, is 100 meter naar rechts genomen. Leuk contrast, zonneschijn op het ijs, tegen zwarte buienlucht.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Romigo

Citaat van: Dennis op do 07 feb 2013 - 12:17
Situatie voor a.s Zondag op Maandag 10/11 febr

Een prognose: koers is onzeker (altijd zo met sneeuwstoringen) maar we kijken naar de aktuele GFS run : deze laat een Laag vanuit het W-NW naar NL afzakken - de daarbij behorende neerslaggebieden zouden ons op zondagochtend al bereiken - vaak trekt een storing gewoon door naar Europa (vaste land op) maar dit Laag blijft ten westen van ons liggen (ronddraaien): daardoor blijft deze depressie bij juiste ligging steeds koude lucht aan de oostkant ervan aantrekken en zal de neerslag (langdurig) als sneeuw gaan vallen

Een situatie om zeker in de gaten te houden

Ik zeg: blijf lekker rond Nederland hangen en laat ons met enorme sneeuwhoeveelheden achter.  :P

jones

Mm nu dat de modellen die depressie noordelijker berekenen zit er weer regen tussen... Trouwens op dit moment ook doodgewone regenbuien hier

frankaloe

Citaat van: Jan van Ooijen op do 07 feb 2013 - 13:12
Hier GFS, niet alleen sneeuw nog dus die sneeuwbom bergen wij hier op het forum even op ;)

*plaatje*
hier zullen veel optochtlopers/organisaties/bezoekers "blij" mee zijn vrees ik
maar wel mooie vooruitzichten
als de optocht al doorgang vind..daarna lekker warme chocomelk of andere hete drank...of snert..jummmmie..
ontopic..momenteel bij 5 grd de ene regenbui na de andere
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Powered by EzPortal