Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 11

Topic gezien door 263210 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 02 feb 2013 - 10:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jones

Lijkt dus een koude kwakkelperiode te worden met geregeld winterse buien :) Leuk, alleen spijtig dat dat hogedrukgebied bij de Azoren net geen goede aansluiting vindt met dat van Rusland... Dat zou pas een winterse periode geworden zijn! Maar zolang het geen 10°C met regen is ben ik blij

Jan van Ooijen

Dit is nu het leukste om met het weer bezig te zijn. Van alles wat is er mogelijk aanstaande dinsdag. Onweer, sneeuw, sneeuwbuien, hagel en regen/buien. Wat wil een meteoroloog nog meer?



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 03 feb 2013 - 23:22
Dit is nu het leukste om met het weer bezig te zijn. Van alles wat is er mogelijk aanstaande dinsdag. Onweer, sneeuw, sneeuwbuien, hagel en regen/buien. Wat wil een meteoroloog nog meer?

Jan waar zijn deze kaarten voor graag simpel uitleggen aub.
Mooi om te zien dat alle kaarten er naar wijzen dat het toch gaat sneeuwen dinsdag Hirlam zal wel bijdraaien heb dit vaker bij Hirlam gifjes gezien.

Jan van Ooijen

Citaat van: winter op zo 03 feb 2013 - 23:26
Jan waar zijn deze kaarten voor graag simpel uitleggen aub.
Mooi om te zien dat alle kaarten er naar wijzen dat het toch gaat sneeuwen dinsdag Hirlam zal wel bijdraaien heb dit vaker bij Hirlam gifjes gezien.

De kaartjes hierboven is de lifted index, meer uitleg vind je HIER
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jones

Wow spannende situatie zondag in GFS 18z!

winter

CiteerWow spannende situatie zondag in GFS 18z!

Wat is er spannend? En het is nog een week ver terwijl we nog niets eens zeker het weer van dinsdag weten :)

winter

Het weer blijft raar: morgen +10 graden en regen.
Dinsdag kans op zware sneeuwbuien en temperaturen onder de +5.

Jan van Ooijen

Citaat van: winter op zo 03 feb 2013 - 23:36
Wat is er spannend? En het is nog een week ver terwijl we nog niets eens zeker het weer van dinsdag weten :)

Sneeuw ;) Is gewoon heerlijk om te zien hoe mensen er mee bezig zijn
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

vdweste

Citaat van: winter op zo 03 feb 2013 - 23:43
Het weer blijft raar: morgen +10 graden en regen.
Dinsdag kans op zware sneeuwbuien en temperaturen onder de +5.

Raar of juist leuk? Dit geldt overigens voor het Nederlandse weer, niet overal is het zo veranderlijk.

jones

Citaat van: winter op zo 03 feb 2013 - 23:36
Wat is er spannend? En het is nog een week ver terwijl we nog niets eens zeker het weer van dinsdag weten :)
Zeg als dit je reactie hier op is dan heb ik liever dat je in het vervolg niet reageert. Ten eerste zitten we in die situatie op de grens tussen zware regen/sneeuw doordat dat laagje de scheiding vormt tussen koude noordoostelijke lucht en zachtere lucht vanover de oceaan en ten tweede moest dit uitkomen zie ik in deze situatie meer potentie dan aanstaande dinsdag en ik weet daarbij ook wel dat dit LT is

vdweste

Citaat van: jones op zo 03 feb 2013 - 23:46
Zeg als dit je reactie hier op is dan heb ik liever dat je in het vervolg niet reageert. Ten eerste zitten we in die situatie op de grens tussen zware regen/sneeuw doordat dat laagje de scheiding vormt tussen koude noordoostelijke lucht en zachtere lucht vanover de oceaan en ten tweede moest dit uitkomen zie ik in deze situatie meer potentie dan aanstaande dinsdag en ik weet daarbij ook wel dat dit LT is

Weliswaar lange termijn, maar ook EC geeft aan dat er volgend weekend een laag onder ons door zal trekken. EC berekent dit laag echter (in de oper) een stuk lager, waardoor wij geen neerslag maar slechts een oostelijke wind erdoor zullen krijgen. Het is (zoals altijd) afhankelijk van de positie van het laag wat het gaat worden (uiteraard kán er in een week nog wel een en ander veranderen waardoor deze hele situatie niet van toepassing is, maar komt wel steeds terug).

EC:


winter

Citaat van: jones op zo 03 feb 2013 - 23:46
Zeg als dit je reactie hier op is dan heb ik liever dat je in het vervolg niet reageert. Ten eerste zitten we in die situatie op de grens tussen zware regen/sneeuw doordat dat laagje de scheiding vormt tussen koude noordoostelijke lucht en zachtere lucht vanover de oceaan en ten tweede moest dit uitkomen zie ik in deze situatie meer potentie dan aanstaande dinsdag en ik weet daarbij ook wel dat dit LT is

Nee het was gewoon een serieuze vraag ik snap nog niet alle kaarten is ook voor mij nieuw al deze dingen en ik leer steeds meer bij.
VB. Als je dat kaartje dat vdweste heeft geplaatst had ik het begrepen wat je bedoelde bij jouw kaartje keek ik vooral naar de temperaturen dus het is helemaal niet mijn bedoeling om je af te kraken of zo was gewoon eens serieuze vraag maar nu snap ik waarom het spannend is.

Oele

Aan alle weer maatjes!
De een is wat enthousiaster dan de ander ,maar met z'n allen hoop je op de extreme facetten van het weer!
Zelf heb ik er geen kaas van gegeten,maar alleen al het lezen en het te proberen te begrijpen is al leuk,laat daarom een ieder in zijn of haar waarde en toon een beetje meer begrip en waardering voor elkaar.

winter

Qua neerslag zitten GFS en UKMO goed bij elkaar.
Dinsdag en woensdag kans op veel neerslag volgens beide modellen.

winter

Ook de JMA (van Japan) gaat met GFS en UKMO mee. Alleen weet niet hoe betrouwbaar de JMA is, Jan of iemand anders die dat wel weet?

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 03 feb 2013 - 23:19
Ah, ga er maar vanuit dat het westen gewoon sneeuw valt aan de hand van de recente berekeningen! Hieronder ziet u de kaarten van 925 hPa, dauwpunt, 850 hPa en de neerslagsoort. Opvallend is dat alles goed is voor gewoon sneeuwbuien/sneeuw alleen de neerslagsoort geeft regen aan, dit klopt in mijn ogen dus niet want moet gewoon sneeuw zijn

Inderdaad, tenminste wanneer deze kaarten zouden kloppen.
Afgezet tegen de andere modellen kloppen de Hirlam temp. kaarten niet (temps véél te laag) !
Koudere lucht komt in de loop van de dag binnen, later in oosten en noordoosten dan ook koud genoeg voor sneeuw.
Overigens in de loop van de week dan overal dagelijks steeds meer sneeuwsignalen (hele land), enkele centimeters sneeuw dan ook zeer waarschijnlijk (EC-MOS).

Thunderfreak

Moet de temp ook redelijk meewerken,ook in de nachten anders hebben we denk ik nog geen plezier van de sneeuw,eerder voor zeer korte duur.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

winter

Citaat van: Johann op ma 04 feb 2013 - 00:19
Inderdaad, tenminste wanneer deze kaarten zouden kloppen.
Afgezet tegen de andere modellen kloppen de Hirlam temp. kaarten niet (temps véél te laag) !
Koudere lucht komt in de loop van de dag binnen, later in oosten en noordoosten dan ook koud genoeg voor sneeuw.
Overigens in de loop van de week dan overal dagelijks steeds meer sneeuwsignalen (hele land), enkele centimeters sneeuw dan ook zeer waarschijnlijk (EC-MOS).

Zat al te denken hele mooi kaarten voor sneeuw dacht zelf dat het gifje niet klopte heeft Hirlam vaker last als ik het me goed herinner.

jones

Citaat van: winter op zo 03 feb 2013 - 23:55
Nee het was gewoon een serieuze vraag ik snap nog niet alle kaarten is ook voor mij nieuw al deze dingen en ik leer steeds meer bij.
VB. Als je dat kaartje dat vdweste heeft geplaatst had ik het begrepen wat je bedoelde bij jouw kaartje keek ik vooral naar de temperaturen dus het is helemaal niet mijn bedoeling om je af te kraken of zo was gewoon eens serieuze vraag maar nu snap ik waarom het spannend is.
Excuses daarvoor dan, foute interpretatie ;)

micky

Johan doet wonderen.... :D
Een moeilijk verhaal versimpelen.... ;D
Waar is de wind als het niet waait?

Powered by EzPortal