Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 9

Topic gezien door 224027 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 20 jan 2013 - 21:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Arend

Citaat van: zwoof op zo 20 jan 2013 - 23:59
Gebied komt hier straks ook binnen. Eens kijken wat er in zit.

Lijkt momenteel gunstiger dan wat Hirlam in de laatste run berekende.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

NitroGenetics

Citaat van: Ramon Oost op ma 21 jan 2013 - 00:02
Nee heeft te maken met de sneeuwdichtheid, als deze 125 tot 175 kg/m3 zou zijn, is 1mm neerslag circa 0.6-0.8 cm sneeuw (aldus de guidance van 13 januari). Wat de dichtheid vandaag is/was weet ik niet (heb namelijk geen idee hoe je dit moet berekenen). Als iemand het weet... ;)

ik heb zelf ook geen flauw idee, weet wel dat het erg varieert en dat het meestal erg lokaal is en dat het waarschijnlijk erg moeilijk te berekenen is idd. maar om alles wat makkelijker te maken de verwachting is rond de 10 tot lokaal zels 15+ cm sneeuw in het noorden. midden 5 tot 10 cm en het zuiden weet ik eigenlijk niet momenteel :p

Stephanie

Hmm dat gebiedje in BE gaat mij iets te westelijk:P

Ik ga maar eens een kruik maken en dan mn bedje in.
Morgen weer een spannende dag ;)

bliksems

Citaat van: vdweste op ma 21 jan 2013 - 00:03
Gebied lijkt nu te activeren op de lijn Nijmegen-Amsterdam. Ten zuiden daarvan zal er denk ik nog maar weinig sneeuw vallen, of het moet vanaf nu zuidelijker gaan activeren.
het gaat ook zuidelijker wat activeren.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Marcellang

Citaat van: Arend op ma 21 jan 2013 - 00:05
Lijkt momenteel gunstiger dan wat Hirlam in de laatste run berekende.
Hier gemiddeld zo'n 2 cm in een uurtje ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

evertvandepol1992

wauw wat een dag! geschaatst bij hoevelaken,  het leken wel sybirische omstandigheden met die wind en sneeuw. Een gevoelstemperatuur van -15 maakte het plaatje compleet! die schatting die ik heb gemaakt van 6 cm in hoevelaken begint al aardig in de buurt te komen we zitten nu zo rond de 3 cm te zitten en ik zie ook op de radar dat de buien beginnen te activeren laad maar komen! heerlijk de winter mag van mij zo wel even doorgaan.:) en dit forum top een echte uitlaad klep voor deze winterliefhebber en mooi om van alles te lezen complimenten.


Evert van de pol (hoevelaken)

xzaz

Net 7 km gefietst en ik moet zeggen dat viel zwaar mee. De wind is echt zacht en de temp was -1 de zachte lucht probeert nu ook echt binnen te dringen. Daarnaast zijn er regendruppels te zien op mijn ruit.
De winter is nog niet eens begonnen!

Kiwitwins

Er valt hier gewoon neerslag. Maar ik weet niet wat voor neerslag. Ik geloof gewoon sneeuw want het klinkt zacht. Dat is toch mooi hoor zo voor het slapen gaan nog even stiekem wat meepikken...
Het is maar dat je het weet.

Romigo

Dat wordt een koude nacht, als die in de kaarten blijft?

Weerfreak 1337

Eerder op de avond viel er bij zeer lichte neerslag ook ijzel, naarmate een intensiever gedeelte van een bui over kwam werden het al gauw sneeuwvlokken. Nu valt er hier weer lichte ijzel, noem het maar zo zeer licht dat er geen gevaar bestaat op extreme gladheid, te verwaarlozen dus. Straks lijkt er weer een gebied over te komen, dat zal ongetwijfeld weer sneeuw zijn.
Het gebied bevind zich nu in België en activeert redelijk tot goed.

Edit: Ik wil ook nog even voor de "grap" een kaart toevoegen van de recente GFS oper (hoofdberekening), die komt met een leuk scenario op de extreem lange termijn. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

DSDLimburg

Er valt hier inderdaad weer sneeuw ;)
seizoen 2018/2019

Romigo

Even een linkje, http://www.niederschlagsradar.de/schneeradar-schnee-in-Deutschland.aspx ,waar ik de hele avond al naar zit te kijken. Ik zie het gebied nog niet echt naar Nederland komen.

bliksems

het gebied activeert onze kant op.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Romigo

Voor de heeeeele lange termijn, nog niet serieus te nemen..

ron12

Citaat van: Romigo op ma 21 jan 2013 - 00:17
Even een linkje, http://www.niederschlagsradar.de/schneeradar-schnee-in-Deutschland.aspx ,waar ik de hele avond al naar zit te kijken. Ik zie het gebied nog niet echt naar Nederland komen.
volgens mij trekt dat gebied ten oosten van nijmegen de achterhoek in
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Romigo

Citaat van: Weerfreak op ma 21 jan 2013 - 00:16
Eerder op de avond viel er bij zeer lichte neerslag ook ijzel, naarmate een intensiever gedeelte van een bui over kwam werden het al gauw sneeuwvlokken. Nu valt er hier weer lichte ijzel, noem het maar zo zeer licht dat er geen gevaar bestaat op extreme gladheid, te verwaarlozen dus. Straks lijkt er weer een gebied over te komen, dat zal ongetwijfeld weer sneeuw zijn.
Het gebied bevind zich nu in België en activeert redelijk tot goed.

Edit: Ik wil ook nog even voor de "grap" een kaart toevoegen van de recente GFS oper (hoofdberekening), die komt met een leuk scenario op de extreem lange termijn. :P

Okè, jij had hem ook al geplaatst..

Johann

Citaat van: Romigo op zo 20 jan 2013 - 23:49
Hoe is het gesteld met de Polar Vortex, waardoor deze winterse setting mee is begonnen?

Die is alweer enige tijd "herstellende".  De split op 10hPA verdwijnt de komende dagen geheel van de kaarten (overgang zonaal) en de komende dagen zien we ook lager stratospherisch en troposferisch veranderingen plaatsvinden met daarbij een verplaatsing van de (positie) van de koudepolen. Ook het al weken  NH stromingspatroon (planetaire golven) vertoont veranderingen in fase en amplitude. Meest in het oog springend is het van de kaarten verdwijnen van de blokkade  (hoogterug) op de oostelijke Grote Oceaan en de daarbij behorende hoogtetrog boven het westen van de VS. Ook het westwaarts verplaatsen van de Canadese (Baffin) koudepool richting de noordwestelijke Atlantische Oceaan pleit voor een opleven van een een zonaal stroming patroon. (pos. NAO-AO, high index)

Nog is niet alles in kannen of kruiken maar een overgang naar markant zachter weer zoals ook de ensembles dit al een aantal dagen laten zien vanaf dag 7-8, is het meest voor de hand liggende.

SPV 10hPA  aktueel, 240H en de EC12 50members T2m 360H


bliksems

Citaat van: Weerfreak op ma 21 jan 2013 - 00:16
Edit: Ik wil ook nog even voor de "grap" een kaart toevoegen van de recente GFS oper (hoofdberekening), die komt met een leuk scenario op de extreem lange termijn. :P
ik kijk er niet van op als dit ergens in februari uit komt..laten we het hopen.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

xzaz

Thanks Johann,

Ach, zoals ze in het noorden van 't land zeggen; tis moi west.
De winter is nog niet eens begonnen!

Romigo

Citaat van: Johann op ma 21 jan 2013 - 00:23

*knip*
Nog is niet alles in kannen of kruiken maar een overgang naar markant zachter weer zoals ook de ensembles dit al een aantal dagen laten zien vanaf dag 7-8, is het meest voor de hand liggende.

SPV 10hPA  aktueel en 240H

Bedankt Johann voor de uitleg, dus nog even (deze week) genieten van het winterse weer...wat daarna komt zien we ook wel weer.

Powered by EzPortal