Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 7

Topic gezien door 205900 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, di 15 jan 2013 - 22:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Roland

Citaat van: Shadow112 op wo 16 jan 2013 - 15:16
Hoe dan ook, winter stevig in het zadel.

Sneeuwplaatje Europa

Bron: weerplaza.nl

Als je dit zo bekijkt, dan moet God wel een Fries zijn. Nu nog oostenwinden over oneindige sneeuwvlaktes...

Shadow112


NitroGenetics

Citeer

En daar issie!!

Bron: weerplaza.nl

arme noorden haha :p

Jeroenve

Het 'probleem' voor de ijsgroei in het Noorden is dat de watertemperatuur nog veelal boven 0 is (de bekende "Luts" bij Balk is nog +2 graden las ik gisteren) waardoor het dunne laagje ijs wat er 's nachts door weinig wind en weinig bewolking opkomt, eigenlijk een beetje een te positieve weergave is van de situatie. Dit laagje verdwijnt weer overdag, als de temperatuur omhoog gaat en er wat bewolking optreedt.

Het ijsgroeimodel is voor stilstaand water van 1m diep, dus voor ijs op de toertocht routes moet je daar nog wel een beetje conservatief mee omgaan.. Maar met de komende week vorst voor de voeg gaat het gestaag de goede kant op, we zullen zien waar het eindigt  :)

Edit: Daarbij zitten we nu pas op een krappe 12 Hellmann punten, waarmee de winter de op 5 na zachtste in 112 jaar zou zijn, dus statistisch gezien komt vast nog wel wat vorst  :P

Bacci

Citaat van: Shadow112 op wo 16 jan 2013 - 15:26
En daar issie!!


Bron: weerplaza.nl

Het veluwemeer ligt al dicht? iemand die daar in de buurt woont? ik hoop namelijk dat ik daar in het weekend kan schaatsen.

Weatherman

Het trekt helemaal dicht hier, mist neemt rap toe.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

itgietoan!

Citaat van: Bacci op wo 16 jan 2013 - 15:36
Het veluwemeer ligt al dicht? iemand die daar in de buurt woont? ik hoop namelijk dat ik daar in het weekend kan schaatsen.

Tussen Elburg en Kampen ligt dicht maar wel sneeuw erop ....
Misschien a.s. weekend langs de kanten schaatsen, misschien wel eerder .... heb nog geen pionier gezien!
Snow!!!

maarten89

Heerlijk winter! Vanochtend toen op stond was het -14!!! Was rond half 6. Op naar mijn werk. Wegen waren redelijk begaanbaar. Soms beetje oppassen( vooral provinciale wegen). Na mijn werk ben ik het bos in gegaan. Beekbergen en hoenderloo. Erg mooi, maar ook berekoud en bovendien mistig. Rond half 3 gaf hij zelfs -6 aan!
A fijn nog even naar deelen gereden en daar was ook nog matige vorst. Hier 1 foto. Heb echt veel gemaakt. Vanavond maar eens rustig uitzoeken.

Groetjes

Maarten

Reutel

Hmm... ik zal hier vanavond mijn hovercraftfilmpjes nog eens plempen.  8)

Romigo

Citaat van: Bacci op wo 16 jan 2013 - 15:36
Het veluwemeer ligt al dicht? iemand die daar in de buurt woont? ik hoop namelijk dat ik daar in het weekend kan schaatsen.

Ik woon in Putten, dus wel dicht in de buurt van het Veluwemeer. Moet ik ook ijsgroeimiddel in het Veluwemeer gooien?  ;D

Erik V

Citaat van: Bacci op wo 16 jan 2013 - 15:36
Het veluwemeer ligt al dicht? iemand die daar in de buurt woont? ik hoop namelijk dat ik daar in het weekend kan schaatsen.
En ik hoop met je mee. Weekendje weg op de eemhof

GHkstra


TimK21

Ik kreeg nogal veel reacties op mijn 'betoog' over het waarschijnlijk niet doorgaan van de Elfstedentocht. Had niet verwacht dat er zoveel mensen op zouden reageren.

Ik lees van meerdere mensen dat mijn stukje van de ijsaangroei niet helemaal klopt. In dat geval, excuus. :)
Dat was vooral geschreven gebaseerd op eigen ervaring met verschillende meertjes en riviertjes in het verleden, maar daar waren dus waarschijnlijk ook andere factoren in het spel.

Het is in ieder geval niet mijn bedoeling om te provoceren of mensen tegen het harnas te jagen, integendeel zelfs. Ik probeer een zo objectief mogelijk standpunt te geven van hoe het er in mijn ogen voorstaat. Daarom denk ik ook nog steeds dat er geen Elfstedentocht komt. Hierboven heeft ook al iemand beschreven dat de watertemperatuur nog hoog is. Ook dat speelt mee in het (niet snel) aangroeien van het ijs. Als we de pluim bekijken, dan lijkt dat erop te wijzen dat het voorlopig nog wel blijft vriezen, maar de continue trend die toch wat aanhoudt is dat er rond halverwege volgende week een kleine verandering plaatsvindt met temperaturen overdag toch iets boven nul, of rond nul. En ik zie het echt niet gebeuren dat er vóór die woensdag genoeg ijs ligt. Er werd zostraks een kaartje geplaatst met daarop de verwachte ijsaangroei. Deze is niet representatief voor de Elfstedenroute, omdat het kaartje uitgaat van ondiep, stilstaand water. De Elfstedentochtroute bestaat veelal uit dieper water dan 1 meter, en bevat wel degelijk hier en daar een stroming, misschien niet oppervlakkig, maar er zit wel degelijk stroming in. Daarbij moet rekening gehouden worden met de vele bruggen en dergelijke.

Mij lijkt het ook enorm vet als er daadwerkelijk een tocht kan komen, maar laten we eerlijk zijn, de vooruitzichten zijn niet goed genoeg nog, helaas.
Challenge accepted!

SniperEye

Citaat van: Marsel op wo 16 jan 2013 - 15:22
Opvallend, je hebt het al eens eerder aangehaald volgens mij. We lijken grofweg uit hetzelfde hout gesneden, ik kan me geheel in jouw bevindingen vinden.


Dat gevoel heb ik ook vaak als ik jouw bijdragen lees :)

Never mind, inmiddels gaan we gestaag naar het tijdstip waarop de nieuwe pluim uit komt. Vol verwachting klopt ons hart :)

Overigens waren de oper en control vanmorgen de warme broeders, tevens de eenzame broeders. Grofweg kunnen 2 dingen gebeuren: (1). De oper en control corrigeren zich naar beneden, of (2). de rest van de leden volgen de oper en control. Ik denk eerder scenario 1 omdat er gewoonweg veel kou in de omgeving voorradig is, er in Nederland veel sneeuw ligt, en tot slot er geen serieuze dooi-aanval mogelijk lijkt met het huidige stromingpatroon.

DSDLimburg

Even een update uit Puth. Het was vanmorgen hier -4,8 graden en over de gehele dag is er af en toe wat mot sneeuw gevallen wat niet zo heel veel van betekenis was. Momenteel is het hier nu -3,7 graden en bewolkt windt komt uit NNO en is zwak.
seizoen 2018/2019

Marcellang

Citaat van: TimK21 op wo 16 jan 2013 - 16:06
Ik kreeg nogal veel reacties op mijn 'betoog' over het waarschijnlijk niet doorgaan van de Elfstedentocht. Had niet verwacht dat er zoveel mensen op zouden reageren.

Ik lees van meerdere mensen dat mijn stukje van de ijsaangroei niet helemaal klopt. In dat geval, excuus. :)
Dat was vooral geschreven gebaseerd op eigen ervaring met verschillende meertjes en riviertjes in het verleden, maar daar waren dus waarschijnlijk ook andere factoren in het spel.

Het is in ieder geval niet mijn bedoeling om te provoceren of mensen tegen het harnas te jagen, integendeel zelfs. Ik probeer een zo objectief mogelijk standpunt te geven van hoe het er in mijn ogen voorstaat. Daarom denk ik ook nog steeds dat er geen Elfstedentocht komt. Hierboven heeft ook al iemand beschreven dat de watertemperatuur nog hoog is. Ook dat speelt mee in het (niet snel) aangroeien van het ijs. Als we de pluim bekijken, dan lijkt dat erop te wijzen dat het voorlopig nog wel blijft vriezen, maar de continue trend die toch wat aanhoudt is dat er rond halverwege volgende week een kleine verandering plaatsvindt met temperaturen overdag toch iets boven nul, of rond nul. En ik zie het echt niet gebeuren dat er vóór die woensdag genoeg ijs ligt. Er werd zostraks een kaartje geplaatst met daarop de verwachte ijsaangroei. Deze is niet representatief voor de Elfstedenroute, omdat het kaartje uitgaat van ondiep, stilstaand water. De Elfstedentochtroute bestaat veelal uit dieper water dan 1 meter, en bevat wel degelijk hier en daar een stroming, misschien niet oppervlakkig, maar er zit wel degelijk stroming in. Daarbij moet rekening gehouden worden met de vele bruggen en dergelijke.

Mij lijkt het ook enorm vet als er daadwerkelijk een tocht kan komen, maar laten we eerlijk zijn, de vooruitzichten zijn niet goed genoeg nog, helaas.
Ach,ik denk niet dat de mensen het hier als provocerend zien maar meer als jou mening.
Let op ik zeg dus denk ;D
En die moet je kunnen ventileren en daar wordt dan weer over gediscussieerd,bedoeling van het forum.
Dit allemaal gemixed met een stukkie humor ;D
Maar hij komt er wel :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Bacci

Vandaag toch op sommige plaatsen niet boven de -5 uitgekomen (stuk kouder dan verwacht) en het begint alweer af te koelen.

wesleylollol

iemand al intresanten kaarten voor die genoemde sneeuwdump des doods ook al zijn ze niet betrouwbaar.

lans

hieruit blijkt dat timk21 gisteren ook helemaal fout zat en erg overtuigt was. Dus laten we open dat je er nu weer naast zit.

dus kort samengevat hij komt wel haha

Het weer in het algemeen / Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 6
« Gepost op: 15 januari 2013, 11:32:08 »
Citaat van: TimK21 op 15 januari 2013, 11:28:13
Hoe noem ik wat?
In geen enkele verwachting of voorspelling, dan wel kaart van GFS, Hirlam, ECMWF of wat dan ook is te vinden dat er in de loop van de dag vanuit het zuiden nieuwe neerslag opkomt. Dat gaat ook niet gebeuren. Die radar is ook niet totaal betrouwbaar, zoals bijna geen enkele dat is tijdens sneeuw.

Citaat van: TimK21 op 15 januari 2013, 11:36:00
Ik heb geen meteorologie gestudeerd, maar dat is ook niet nodig om enig verstand ervan te hebben. Wat ik wel weet, is dat álles erop wijst dat het niet lang meer gaat duren met de sneeuw. Ik wil ook graag het liefst tot middernacht nog een flink pak erbij, maar je moet wel realistisch blijven. En gezien het feit dat het nu al een dik halfuur zo goed als droog is hier, op een paar vlokjes na, heb ik alle reden om er vanuit te gaan dat het niet echt meer wat wordt vandaag.


je mag daar inderdaad vanuit gaan en dit is jou verwachting en misschien heb je gelijk misschien niet.  maar jij zegt het alsof het al helemaal duidelijk is dat weet je gewoon niet alles kan.
ReageerCitaatNotificatie

12



we zullen zien wie gelijk heeft. ik verwacht er toch wel iets van.
achterhoek

grassiekuik

Inmiddels ook de temperatuur bij de kust weer onder nul :)


Powered by EzPortal