Onweerskansen 2013

Topic gezien door 254124 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weatherman

Citaat van: Jan van Ooijen op za 15 jun 2013 - 16:46
Kansen topic komt eraan, wordt geschreven door Ramon. We wachten eerst nog de 12Z run af en mogelijk neemt hij EC dan ook mee. Het wordt, zoals het er nu naar uitzien een zeeeeeeeer interessante avond en nacht
Eindelijk, al het wachten wordt beloont  ;D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op za 15 jun 2013 - 16:46
Kansen topic komt eraan, wordt geschreven door Ramon. We wachten eerst nog de 12Z run af en mogelijk neemt hij EC dan ook mee. Het wordt, zoals het er nu naar uitzien een zeeeeeeeer interessante avond en nacht

Potentie genoeg. Ben alleen bang dat het aan dynamische forcering" zal gaan ontbreken (misschien op WF (?) dan wel orografisch) 
Dit blijkt ook wel uit de neerslagverwachtingen voor Ned en mn ook Dld. Meeste neerslag (en ook dat valt nog mee) wordt in het noorden dan wel noordwesten berekend (EC). Elders nauwelijks neerslag en maandag en dinsdag gewoon droog.

jornonweer

 Het weer is onstabiel en zwoel. We verwachten plaatselijke onweersbuien maar de grootste kans is toch voor het westen van het land. 

bron: kmi

dus zuidoosten van nl en oosten ook maar een hele kleine kans op onweer maandag?
Danger is real, fear is a choice.

ron12

Waar gaat dat heen wat ten oosten van GB ligt http://lab.buienradar.nl/  :)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jens

nieuwe gfs is veel beter,waarschijnlijk cape op woensdag en donderdag
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

jornonweer

Citaat van: jens op za 15 jun 2013 - 18:01
nieuwe gfs is veel beter,waarschijnlijk cape op woensdag en donderdag

slechter voor maandag wel :)
Danger is real, fear is a choice.

Pascal Soomers

Citaat van: jornonweer op za 15 jun 2013 - 18:03


slechter voor maandag wel :)

Mwah. Neerslag is wat vertraagt. Voor de rest een prima run tot nu toe :).
When a supercell arrives, you must be prepared.

jornonweer

Citaat van: Pascal Soomers op za 15 jun 2013 - 18:06
Mwah. Neerslag is wat vertraagt. Voor de rest een prima run tot nu toe :).

voor mij toch slechter, noordoosten van belgie amper neerslag, voor nl is dit toch nog een redelijke run ja! gun het jullie  ;D
Danger is real, fear is a choice.

Pascal Soomers

Citaat van: jornonweer op za 15 jun 2013 - 18:07


voor mij toch slechter, noordoosten van belgie amper neerslag, voor nl is dit toch nog een redelijke run ja! gun het jullie  ;D

Ik woon ook in zuidoost-NL. Dus niet ver van jou. Ik ben in ieder geval op pad, dus mis niets :).
When a supercell arrives, you must be prepared.

Marsel

Citaat van: Johann op za 15 jun 2013 - 17:10
Potentie genoeg. Ben alleen bang dat het aan dynamische forcering" zal gaan ontbreken (misschien op WF (?) dan wel orografisch) 
Dit blijkt ook wel uit de neerslagverwachtingen voor Ned en mn ook Dld. Meeste neerslag (en ook dat valt nog mee) wordt in het noorden dan wel noordwesten berekend (EC). Elders nauwelijks neerslag en maandag en dinsdag gewoon droog.
Ja, een duwende hoogtetrog of gunstige positie tov de jet hebben we niet.
Bovendien nog steeds een anticyclonaal gekromd stromingspatroon op hoogte.
EC en GFS zinspelen op de meeste activiteit nabij de frontvlakken (aan de achterzijde van het WF, aan de voorzijde van het KF) en nabij het grondlaag. Lijkt ook vrij aannemelijk, daar is vocht aanwezig en wordt lucht geforceerd opgetild.

Hoe verder naar het oosten en zuidoosten hoe dieper je de droge warme massa induikt, alle progtemps laten dit zien.
Dat levert een grotere hoeveelheid CAPE op maar ook een sterkere cap. Zonder dynamische triggering en met vocht tekort kun je die de beschikbare potentie niet of nauwelijks gebruiken.
Voorlopig zou ik maandag het (zuid)westen, midden en noorden van ons land gedurende de avond en nacht de beste kansen op enkele onweersbuien geven. Hoogst waarschijnlijk met hoge basis (elevated) en soms geclusterd (gezien de forse WA). Maar dan moet initiatie ook daadwerkelijk optreden natuurlijk (spannend, lekker nowcasten).
De vraag zal even zijn in hoeverre buien de gunstige SRH kunnen gebruiken, dat lijkt me bijzonder lastig met die hoge basis.

Citaat van: Jan van Ooijen op za 15 jun 2013 - 16:46
Kansen topic komt eraan, wordt geschreven door Ramon. We wachten eerst nog de 12Z run af en mogelijk neemt hij EC dan ook mee. Het wordt, zoals het er nu naar uitzien een zeeeeeeeer interessante avond en nacht
Ah, mooi. Ben benieuwd ;). Keep up the good work.

Wilfred Janssen

Ondanks dat de neerslagkaarten geen enorm neerslagsignaal geven, denk ik wel dat er toch buien kunnen vallen die veel water achter kunnen laten. Dus ondanks het grotere neerslagsignaal in het noordwesten zijn zware buien in midden BE en zuidoost NL toch goed mogelijk. Het spannendste is nog of deze getriggerd gaan worden. Met wat instraling van de zon achter t WF lukt het wellicht wel, de cap is niet erg groot in dit gebied.
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Weatherman

Ik lees echt hele verschillende dingen voor het Zuiden van Nederland, ik weet nu echt niet meer wat ik zou kunnen verwachten voor a.s maandag!
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Oxize

Zoals het er nu uit ziet, nada noppes.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Weatherman

Citaat van: Oxize op za 15 jun 2013 - 19:05
Zoals het er nu uit ziet, nada noppes.
Daar was ik al bang voor, wordt het dus toch wachten op woensdag of donderdag.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Weerfreak 1337

Citaat van: Oxize op za 15 jun 2013 - 19:05
Zoals het er nu uit ziet, nada noppes.

Zo zie je maar weer, in Nederland slaat het toch altijd op het laatste moment het verkeerde pad op, maar het kan natuurlijk net zo goed een "uitbijter"zijn. Dus nog even niet treuren, EC afwachten en volgende runs bekijken, kan zo weer goed eruit zien ;) :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

jornonweer

Citaat van: Weatherman op za 15 jun 2013 - 19:10
Daar was ik al bang voor, wordt het dus toch wachten op woensdag of donderdag.

woensdag en donderdag ook waarschijnlijk niets hoor :) maarja is nog te ver om daarover te spreken
Danger is real, fear is a choice.

Marsel

Citaat van: Oxize op za 15 jun 2013 - 19:05
Zoals het er nu uit ziet, nada noppes.

Mwa, niet meteen afschrijven hoor. In de loop van de avond en nacht worden onweerskansen vanuit het zuiden wel groter.
De vraag zal even zijn in hoeverre er überhaupt en waar er iets getriggerd zal worden. Dat is al beschreven.
Zal nowcasten worden.

EDIT:
@ Wilfred
Denk je ook aan de Td's die wellicht wat aan de hoge kant zijn?? GFS en Hirlam lopen in de middag al ruim 2 graden uit elkaar. Dat scheelt nogal.
Morgen weten we meer als alle data binnen de 48h binnen is. Voorlopig houd ik vast aan wat eerder beschreven is.

Weatherman

Citaat van: Marsel op za 15 jun 2013 - 19:26
Mwa, niet meteen afschrijven hoor. In de loop van de avond en nacht worden onweerskansen vanuit het zuiden wel groter.
De vraag zal even zijn in hoeverre er überhaupt en waar er iets getriggerd zal worden. Dat is al beschreven.
Zal nowcasten worden.
Gelukkig is er nog wel eens kans  ;D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jornonweer

het kan allemaal niet gekker worden! op het weerbericht van vtm zei ie; westen kan het maandag nogal regenachtig worden en meer naar het oosten is er meer zon maar er kunnen daar wel stevige onweersbuien ontstaan. wat is het nu? haha  :P
Danger is real, fear is a choice.

jens

Citaat van: Wilfred Janssen op za 15 jun 2013 - 18:46
Ondanks dat de neerslagkaarten geen enorm neerslagsignaal geven, denk ik wel dat er toch buien kunnen vallen die veel water achter kunnen laten. Dus ondanks het grotere neerslagsignaal in het noordwesten zijn zware buien in midden BE en zuidoost NL toch goed mogelijk. Het spannendste is nog of deze getriggerd gaan worden. Met wat instraling van de zon achter t WF lukt het wellicht wel, de cap is niet erg groot in dit gebied.
ik ben het hier mee eens,al lijken het eerde geisoleerde hevige buien te worden,zouden dus zo supercells kunnen worden
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Powered by EzPortal