Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 9

Topic gezien door 223213 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 20 jan 2013 - 21:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep

..die naam mag ik hier niet noemen :)

stratocumulus

Citaat van: Joep op wo 23 jan 2013 - 16:32
..die naam mag ik hier niet noemen :)

...Sorry voor de hoofdletters, maar I pad, geen idee hoe ik er kleine letters van moet maken  ::)



VOORUITZICHTEN VOOR MORGEN: AANVANKELIJK VOORAL IN DE ZUIDELIJKE
HELFT NEVEL EN IN OPKLARINGSGEBIEDEN MISTBANKEN, IN DE TWEEDE HELFT
VAN DE OCHTEND OPLOSSEND. IN HET WESTELIJK KUSTGEBIED KANS OP LICHTE
(MOT)SNEEUW EN EEN HELE KLEINE KANS OP ONDERKOELDE MOTREGEN. VERDER
OVERWEGEND GOEDE VFR-CONDITIES.
.
DAGLICHTPERIODE: 07.17 TOT 16.27 UTC.=
NNNN
:D

...KNMI weerbulletin voor de luchtvaart.

Johann

Citaat van: Marsel op wo 23 jan 2013 - 14:29
Mooi winterweer hier te Woensdrecht momenteel. Weinig wind uit NO, af en toe zon en een mooi intact sneeuwdek. Wel vrij vochtige grenslaag nog steeds en dus nog steeds enigszins nevelig.

@ Johann.
Ik ben nog even door de verschillende EC onderzoeken gelopen en heb gesproken met enkele van onze guidance meteorologen die enkele maanden geleden nog naar het ECMWF hoofdkwartier zijn geweest. Belangrijkste punt was de winskundige kant van EPS uitvoer en dus in mindere mate de toestand van de stratosfeer.
Nergens kon ik terugvinden wat het achterliggende proces achter een SSW en een al dan niet gesplitste of verschoven PV is.
Hoe wordt deze geïnitieerd, vooral in welke laag, en hoe en op welke termijn link je deze aan de gesteldheid troposfeer. De basisprincipes kennen we al enkele jaren, die zien we hier grofmazig ook regelmatig voorbij komen.
Her en der wordt de zon als oorzaak genoemd.
Duidelijk werd mij verteld, en dat blijkt ook uit de onderzoeken, dat er nogal wat vraagtekens zijn omtrent deze zaken.
Het is dan ook een vrij jonge wetenschap ondanks dat de link stratosfeer-troposfeer al enige tijd bekend is. Wellicht ken jij of een van je collega's het achterliggende proces of processen.
BTW, om  nog even op die herstellende PV terug te komen:

Ik put uit diverse bronnen (studies) waaronder een naar mijn mening zeer goed onderbouwde wetenschappelijk studie van Sabine Kleppek (2005, Universteit Postdam). Is echter duitstalig, hoop dat dat geen probleem vormt. Ik heb ook nog  ergens een recentere Ned. studie maar heb die nu niet paraat  (ben op het werk).

>> http://epic.awi.de/14725/1/Kle2005c.pdf

Vwb de SSW zie mn  pag.31 ( -> Meridionale  Residual Zirkulation) en pag. 32.  (-> SW)

Gr Johann





jorentje1997

Dit is weer een mindere run voor zondag.. (op vele plaatsen regen en vooral ijzel)


ijzel


Hoe kan ijs verdwijnen?

Dit kan onder invloed van erg droge lucht in combinatie met wind. meer hierover kunt u hier lezen. LINK

(UPDATE 23-01 09:00 uur)

IJsdikte

De ijsdikte gegevens zijn weer binnen en bijgewerkt. Al met al een goede nacht voor het ijs. Gemiddeld toch weer 1 cm erbij. Wij hadden meer verwacht, maar waarschijnlijk onder invloed van de sneeuw op het ijs, bleef de ijsaangroei beperkt tot 1 cm. Bolsward spande de kroon, daar werd vanmorgen 1,5 cm ijsaangroei vastgesteld, In Leeuwarden, Harlingen en Franeker konden wij slecht een halve centimeter ijsaangroei vaststellen. Op een aantal plaatsen waar gisteren nog wakken lagen, ligt nu een laagje ijs op het water. De kwaliteit van het ijs loopt erg uiteen. Zo zijn er hele stukken met sneeuwijs waar op andere stukken weer zeer goede kwaliteit zwart ijs ligt.

De winter voorbij?

Op dit moment geven eigenlijk alle weer modellen aan dat er maandag een einde komt aan deze vorst periode. De temperatuur kan dan plaatselijk oplopen tot +8 graden, in Friesland blijft het vermoedelijk iets kouder, +4 a +5 graden. Deze lichte dooiaanval zal veel van het ijs doen afsmelten, vooral op die plaatsen waar nu nog sneeuwijs ligt, zal het ijs snel verdwijnen. Wij hopen echter dat de gemalen nog niet in werking hoeven te komen want op de laatste run van de GFS is te zien dat we een goede kans maken dat het na de dooiaanval weer gaat vriezen.







Wij verwachten dat het heel goed mogelijk is dat we vanaf de 30e langzaam aan weer de winter ingaan en dat zou betekenen dat alle opties weer op tafel liggen, inclusief de kans op een elfstedentocht in februari 2013!. Maar zover is het nog niet. Wij zijn van mening dat we rustig af moeten wachten wat het weer komend weekend gaat doen. Zondag weten we meer, over of en hoe snel de dooi zal invallen en over of het daarna weer gaat vriezen!
Mooi stukje van weer station lemmer 

Marcellang

Citaat van: jorentje1997 op wo 23 jan 2013 - 17:10
Dit is weer een mindere run voor zondag.. (op vele plaatsen regen en vooral ijzel)
Ik ga er vanuit dat het N/0 pas maandag in de plus komt als ik dit kaartje zo zie  8)
Je ziet de opklaringen al mooi terug in de temperatuur -7 hier en in Nl zie ik al een -8 ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

vdweste

Opnieuw in de run van GFS: enorme hogedrukopbouw boven zowat heel Europa waardoor we ipv een zuidwestelijke stroming meer een zuidelijke tot zuidoostelijke stroming krijgen waardoor de dooi niet echt door kan zetten.


Naaah vervolg is niet goed.

jorentje1997

Alweer dichte mist + koude temperaturen op de grens van België (http://weerbenelux.blogspot.be/p/temperatuur.html)


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MaikelNL

Hoe kan het drie dagen achter elkaar het koudste punt zijn?

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Serge op wo 23 jan 2013 - 15:44
wooohoooo de eerste onweer klap van 2013 is een feit, wie o wie heeft het gezien?

Is daar niet het high voltage lab van de Kema? Die kunnen behoorlijke vonken trekken, en dan zou het zomaar kunnen dat je dat ziet op de onweers radar.. zomaar een brainwave van mij hoor, want met het huidige weertype is het echt uitgesloten dat het tot gedonder komt.

Of een grote vogel ge-electrocuteerd op een hoogspanningsmast.. dat kan ook een flinke knal geven..of.. een iets te laag vliegende heli zoals een paar jaar geleden.

Verder vreselijk koud, en sneeuw die langzaam sublimeert op het platform hier op Schiphol Oost... Ik ben het eerlijk gezegd wel weer zat die kou, van mij mag het gaan dooien.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

glenn

mensen als we de kaarten mogen geloven ziet het er voor het weekend niet goed uit ! We zouden te maken kunnen krijgen met windstoten van een orkaan in 2de categorie !!!!

jorentje1997

Citaat van: glenn op wo 23 jan 2013 - 18:00
mensen als we de kaarten mogen geloven ziet het er voor het weekend niet goed uit ! We zouden te maken kunnen krijgen met windstoten van een orkaan in 2de categorie !!!!
Waar jij het over hebt is wel voor na het weekeind (dacht ik)  Dit weekeind zal het gewoon spannend worden of het om sneeuw of ijzel zal gaan.

maarten89

Citaat van: glenn op wo 23 jan 2013 - 18:00
mensen als we de kaarten mogen geloven ziet het er voor het weekend niet goed uit ! We zouden te maken kunnen krijgen met windstoten van een orkaan in 2de categorie !!!!
Nou gfs geeft dat niet hoor. Laat maar us kaartje zien.

vdweste

Citaat van: glenn op wo 23 jan 2013 - 18:00
mensen als we de kaarten mogen geloven ziet het er voor het weekend niet goed uit ! We zouden te maken kunnen krijgen met windstoten van een orkaan in 2de categorie !!!!

Haha, nee dat gaat niet gebeuren. Overdrijven is ook een vak. Midden op de oceaan zullen er vrij aardige windstoten tussen zitten gok ik ja, maar zodra die storing in de buurt van de Britse eilanden komt neemt ie al in kracht af.

winter

Citaat van: jorentje1997 op wo 23 jan 2013 - 18:02
Waar jij het over hebt is wel voor na het weekeind (dacht ik)  Dit weekeind zal het gewoon spannend worden of het om sneeuw of ijzel zal gaan.

Lijkt me logisch dat het sneeuw ijzel en regen zal zijn.
Maar zou best kunnen zijn dat het in het oosten van Nederland zelfs alles als sneeuw valt in het weekend als de warmte niet maar langzaam het land instroomt, Groning vb zelfs op maandag nog kans op (natte)sneeuw.
In het westen daarentegen zal het meeste waarschijnlijk als regen vallen.

winter

Zie dat er een regio zwolle/ lelystad een neerslaggebiedje is valt er iets of verdampt het allemaal? (PS: levert geen grote hoeveelheden op )

gilleeesss

Citaat van: jorentje1997 op wo 23 jan 2013 - 18:02
Waar jij het over hebt is wel voor na het weekeind (dacht ik)  Dit weekeind zal het gewoon spannend worden of het om sneeuw of ijzel zal gaan.

Reken maar op paar vlokken sneeuw overgaand in regen. Zondag gewoonr egen in het westen, en al zeker de kust.

Citaat van: glenn op wo 23 jan 2013 - 18:00
mensen als we de kaarten mogen geloven ziet het er voor het weekend niet goed uit ! We zouden te maken kunnen krijgen met windstoten van een orkaan in 2de categorie !!!!

*Kuch* overdreven , gebruik het woord: orkaan toch niet meteen ;). En als je zo sensatie wil zoeken. Gebruik dan kaarten ;)

michael1986

Citaat van: winter op wo 23 jan 2013 - 18:15
Zie dat er een regio zwolle/ lelystad een neerslaggebiedje is valt er iets of verdampt het allemaal? (PS: levert geen grote hoeveelheden op )


zie idd iets op de radar, en hier in lemmer zou dan ook iets moeten vallen, maar ik zie niets dus zal allemaal wel verdampen
of mischien valse echo's ?

bliksems

@ weet ik niet meer: bedankt voor die link van uitzendinggemist.nl over de elfstedentoch 1997.ik heb de uitzending op tv (blijkbaar)gemist.
PRACHTIGE documentaire!ik heb hem net bekeken.
en dat het er deze winter ook nog van mag komen!(de wonderen zijn de wereld nog niet uit)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Powered by EzPortal