Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 10

Topic gezien door 248135 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jan 2013 - 17:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: Erik V op zo 27 jan 2013 - 10:54
Dit heb ik weer op een ander forum gevonden :


Waarom elders zoeken als het hier al staat :P http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3505.msg46191.html#msg46191 Ook Johann heeft daarop gereageerd :P
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Roland

Citaat van: Erik V op zo 27 jan 2013 - 10:26
We kunnen weer lkkr vooruit kijken en hopen dat alles weer goed valt.
Ik krijg een sterk herfstgevoel met die wind en regengeluiden! Na herfst komt ...? http://www.buienradar.nl/pluim #itaintoveryet
Zegt onze Helga.....
Dat is het mooie - voor zover je van mooi kunt spreken met dit verschrikkelijke weer - van de huidige situatie. We beginnen weer helemaal op 0 en zoeken hier naar de lichtpuntjes die je in de officiële weerberichten voorlopig niet terug zult vinden.  ;)

Wat ik wel eeuwig zonde vind is dat alles zo extreem gaat. Er zal straks een totaal nieuwe ijsvloer gelegd moeten worden; dan vrees ik toch dat het te laat is om nog echt op de ijzers te komen. Tenzij die 'extreme portie kou', waarover hierboven gesproken wordt, alsnog zijn weg vindt naar ons vreemde meteorologische landje.

Johann

Citaat van: Erik V op zo 27 jan 2013 - 10:54
Dit heb ik weer op een ander forum gevonden :
Europe May See Brutal Cold in Coming Days
It is becoming apparent that Europe may intercept a batch of brutally cold air in coming weeks as a result of the collapsing polar vortex.
Shown above is the European model's potential vorticity (PV) forecast for 10 days away at the isentropic level of 380 K. The isentropic level is a fancy name for just another layer of the atmosphere. 380 K translates to roughly 200 millibars- essentially the jet stream. In areas of heightened potential vorticity, low pressure centers are found. These charts are useful in identifying pieces of the polar vortex in the wintertime when they can split, like this situation.

The above image portrays a solid piece of the polar vortex journeying south into Europe in the 10 day forecast in time to introduce potentially harmful cold. We aren't talking about some stronger than normal low pressure system, this is a piece of the polar vortex here. If we do see it come south, temperatures could go down well below 0 (Fahrenheit) in many locations across the continent.

Now, depending on how long this vortice stays in place, which I don't believe will be a long time due to a more progressive atmospheric pattern, the intensity of the cold could grow. However, as a result of that progressive-ness and the fact that the vortex is too weak to hold any bone-shattering cold, this should not be as harmful as it comes across to be. However, the elderly and young may need to be watched during the 10-14 day period if this does come to fruition, because cold is cold, and serious cold can be harmful.

...en graag ook even in Nederlands.
...Nederlandstalig  forum, niet voor iedereen begrijpelijk zo.

Erik V

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 27 jan 2013 - 10:56
Waarom elders zoeken als het hier al staat :P http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3505.msg46191.html#msg46191 Ook Johann heeft daarop gereageerd :P
Oeps. Lees het nu. Maar de auteur van dit stukje gaat voor serieuze kou (optie)  ;)

Schaatsliefhebber

De sneeuw smelt wel extreem hard weg. Buiten ziet het er droevig uit. Helaas komt aan alles een eind, dus ook aan de winter :'((voorlopig, ik hoop dat de winter nu nog feller met koude temperaturen terugkomt) ;D

mauriceb

Citaat van: Erik V op zo 27 jan 2013 - 11:07
Oeps. Lees het nu. Maar de auteur van dit stukje gaat voor serieuze kou (optie)  ;)

Ik heb het ook gelezen maar ik vond het een beetje kort door de bocht stukkie :)

boucheron

goedenmorgen de sneeuw verdwijnt hier zo snel nu niet normaal het lijkt wel of het warm wqater regent zo snel gaat het!!!!!!

matroesjka-world

Citaat van: Johann op zo 27 jan 2013 - 11:01
...en graag ook even in Nederlands.
...Nederlandstalig  forum, niet voor iedereen begrijpelijk zo.

Wordt duidelijk dat Europa een partij brutaal koude lucht in komende weken onderscheppen als gevolg van de instortende polaire vortex.
Hierboven is het Europese model potentiële vorticiteit (PV) prognose gedurende 10 dagen weg bij de isentropische niveau van 380 K. De isentropische niveau is een mooie naam voor gewoon een andere laag van de atmosfeer. 380 K vertaalt zich naar ongeveer 200 millibar-wezen de straalstroom. In gebieden van verhoogde potentiële vorticiteit, zijn lage drukgebieden gevonden. Deze kaarten zijn nuttig bij het identificeren van stukken van de polaire vortex in de winter wanneer ze kunnen splitsen, net als deze situatie.

De bovenstaande afbeelding toont een stevig stuk van de polaire vortex reisden zuiden in Europa in de 10 dagen in de tijd om potentieel schadelijke kou te introduceren. We hebben het niet over een paar sterker dan normale lage druk systeem, dit is een stuk van de polaire vortex hier. Als we zien het vandaan zuiden, kon temperaturen beneden gaan ver onder 0 (Fahrenheit) op veel plaatsen over het hele continent.

Nu, afhankelijk van hoe lang deze vortice zijn plaats blijft zitten, wat ik niet geloof zal een lange tijd als gevolg van een meer progressieve atmosferische patroon zou zijn, kan de intensiteit van de kou te laten groeien. Echter, als gevolg van deze geleidelijke-heid en het feit dat de vortex te zwak om been verpletterende koud houden wanneer dat niet zo schadelijk als het gaat over te zijn. Echter, de ouderen en jongeren moeten worden bekeken tijdens de 10-14 dagen indien dit niet tot wasdom komen, want koud is koud, en ernstige koude kan schadelijk zijn.
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Thunderfreak

Oud bericht dit? Lijkt het ieder geval op.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

MWegman

Citaat van: matroesjka-world op zo 27 jan 2013 - 11:28
Wordt duidelijk dat Europa een partij brutaal koude lucht in komende weken onderscheppen als gevolg van de instortende polaire vortex.
Hierboven is het Europese model potentiële vorticiteit (PV) prognose gedurende 10 dagen weg bij de isentropische niveau van 380 K. De isentropische niveau is een mooie naam voor gewoon een andere laag van de atmosfeer. 380 K vertaalt zich naar ongeveer 200 millibar-wezen de straalstroom. In gebieden van verhoogde potentiële vorticiteit, zijn lage drukgebieden gevonden. Deze kaarten zijn nuttig bij het identificeren van stukken van de polaire vortex in de winter wanneer ze kunnen splitsen, net als deze situatie.

De bovenstaande afbeelding toont een stevig stuk van de polaire vortex reisden zuiden in Europa in de 10 dagen in de tijd om potentieel schadelijke kou te introduceren. We hebben het niet over een paar sterker dan normale lage druk systeem, dit is een stuk van de polaire vortex hier. Als we zien het vandaan zuiden, kon temperaturen beneden gaan ver onder 0 (Fahrenheit) op veel plaatsen over het hele continent.

Nu, afhankelijk van hoe lang deze vortice zijn plaats blijft zitten, wat ik niet geloof zal een lange tijd als gevolg van een meer progressieve atmosferische patroon zou zijn, kan de intensiteit van de kou te laten groeien. Echter, als gevolg van deze geleidelijke-heid en het feit dat de vortex te zwak om been verpletterende koud houden wanneer dat niet zo schadelijk als het gaat over te zijn. Echter, de ouderen en jongeren moeten worden bekeken tijdens de 10-14 dagen indien dit niet tot wasdom komen, want koud is koud, en ernstige koude kan schadelijk zijn.

Stuk duidelijker nu...  :-\
Voor weer- en andere foto´s, join deze community op facebook: http://www.facebook.com/marielle.wegma

Jan van Ooijen

Citaat van: Erik V op zo 27 jan 2013 - 11:07
Oeps. Lees het nu. Maar de auteur van dit stukje gaat voor serieuze kou (optie)  ;)

Johann zei daar het volgende op:

CiteerDat de stratosfeer opwarmt is niet verwonderlijk, heeft alles te maken met de toenemende zonnestraling en het weer geleidelijk opwarmen van de Pool. Een SSW of Major Warming is vooralsnog niet waarschijnlijk dan wel uit de kaarten op te maken en een collaps van de PV dus evenmin (voorlopig gewoon zonaal van 100 tot 10 hPa). Er zijn wel aanwijzingen dat het weer kouder gaat worden  maar een verplaatsing dan wel afsnoering van de koude vortex binnen nu en 14 dagen lijkt niet waarschijnlijk. Daarmee is ook een terugkeer van de echte vrieskou de komende 10 tot 15 niet aannemelijk. De kans dat we vanaf het volgend weekend een overgang krijgen naar "koud kwakkelweer" (maritiem-polair) met winterse buien is vrij groot.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Romigo


Thunderfreak

Gisteren



Vandaag



Weg sneeuw Engeland.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

ron12

Citaat van: René op zo 27 jan 2013 - 09:53
! 1 jaar meteo-service !
van harte jongens en ga zo door
pluim ziet er goed uit
1 jaar alweer, het begon toen met een koude golf en eindigd nu met koude koudegolf,toeval!!OOK VAN HARTE NAMENS MIJ....RON
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

JPP78

Kruiend ijs!! ook hier 'voor' ons deur, maar het grijze weer zorgt er voor dat ik het niet goed kan vast leggen mij mijn lumix fz18. vanmiddag of morgen misschien als de zon er bij komt.

bij marken gaat het goed tekeer.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21249022/__Kruiend_ijs_bedreigt_vuurtoren__.html

Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Thunderfreak

Citaat van: JPP78 op zo 27 jan 2013 - 11:53
Kruiend ijs!! ook hier 'voor' ons deur, maar het grijze weer zorgt er voor dat ik het niet goed kan vast leggen mij mijn lumix fz18. vanmiddag of morgen misschien als de zon er bij komt.

bij marken gaat het goed tekeer.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21249022/__Kruiend_ijs_bedreigt_vuurtoren__.html

Als ik dat zo eens bekijk,is het nog behoorlijk dik ijs ook!

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Romigo

Aan alle moderatoren en eigenaren van deze site:

VAN HARTE GEFELICITEERD!!

Thunderfreak

Gefeliciteerd!

Mogen er nog genoeg jaren bij komen!


--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

JPP78

de wind is voor ons wat te zuidelijk, de wind gaat nu evenwijdig de kust, ik denk dat vanaf Stavoren richting Lemmer, waar de wind recht op staat, en de weg Lelystad - Enkhuizen en dus Marken er flink van langs kunnen krijgen.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

alfons


Powered by EzPortal