Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 10

Topic gezien door 248494 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jan 2013 - 17:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: André op zo 27 jan 2013 - 09:02
We treuren dat de winter tijdelijk voorbij is .

Ik niet, EC komt weer met opties... Vooral sneeuwliefhebbers
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: just0408 op zo 27 jan 2013 - 08:51
Fair weather fans  :)

Op sommige fora worden dergelijke leden noobs genoemd ;). Op een vuurwerkforum bijvoorbeeld loopt het in december ook ineens storm. Ach, zo gaat dat.
Het is juist de verandering van nu die mij eventjes goed doet :D. Een paar sneeuwbuien zijn dan wel weer welkom op de lange termijn, graag zelfs.

René

Citaat van: Jan van Ooijen Ik niet, EC komt weer met opties... Vooral sneeuwliefhebbers.

pssst jan vertel eens meer
Waddinxveen

Jan van Ooijen

Citaat van: René op zo 27 jan 2013 - 09:14


pssst jan vertel eens meer

Zal je dadelijk wel aan de pluim zien ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Erik V

Goedemorgen. Zo hé, wat een verandering zeg. Het is waterkoud buiten met bakken regen. Gadver.
Welkom terug westenwind haha

yookin

Ach ja... hoe moet je reageren? Ik baal! Gisteren nog naar het ijs gekeken, wat een prachtig mooi ijs! Wat zonde en wat gaat het ongelofelijk snel, met die regen... Eigenlijk niks te klagen, natuurlijk... heb er enorm van genoten. Maar gatver de gatver wat een z*ikweer!

Stavoren

Roland

Tja, dat is toch wat anders opstaan  :-[

Gelukkig zijn er nog topics zoals deze. Dan dwing je straks gewoon nog wat winter af. Even een lekkere poolstroming bijvoorbeeld.   :)

Nijmegen nu nat, druilerig, stevig windje en wit wordt steeds sneller groen.

Joep

Derde en vierde kaart laten zien dat vanaf dan de stroming, door hogedruk boven Spanje, meer ZW zal zijn en er bovenluchten van maritiem sub tropische oorsprong, met Hpa 850 temp tussen +5/+10. Aan de bodem gaan de temp, zonder dagelijkse gang, naar gem een graad of 10 C en er valt af en toe veel regen. In de loop van woensdag wordt door een koufront de ergste "warmte" weer verdreven, en ik las vandaag dat deze passage mogelijk tot zomers aandoend onweer kan leiden.

Dus van diepwinters naar vroegzomerse weerverschijnselen binnen 72 uur......

Daarna, het uitgestrekte laag is dan inmiddels boven Scandinavië aangekomen, gaan de weerkaarten weer snel tekenen vertonen die we vaker hebben meegemaakt de laatste winters.

Dus enorme lagedruk voor dagen stationair ten (zuid)westen van Groenland, op zich weer snel stijgende 500 Hpa waarden boven het Oceanisch gebied met interesse in noordelijke uitpunting , hierdoor Azorenhoog vaak noordelijker dan de Azoren, bij de Azoren vaak juist wat lagere druk, en lagedruk dan blijvend interesse vertoont in zuidelijk Europa.

Temp gaan vanaf donderdag in een meer W/N aanvoer weer rap naar de normale waarden voor de tijd van het jaar, dus gem overdag 5 C, en in de nachten bij opklaringen iets onder het vriespunt.

Er zijn mi in de Uitvoer van vandaag toenemende signalen (vooral westelijke hoogterug icm drukstijgingen boven Scandinavië) dat we rond en vanaf volgend weekend weer voor langere tijd naar koud weer gaan.

Mvg, Ronald de Wildt






Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Citaat van: André op zo 27 jan 2013 - 09:02
We treuren dat de winter tijdelijk voorbij is .
Neeh, van die aangevroren sneeuw die 2weken oud is ben je ook niets mee. Laat het maar allemaal verdwijnen en volgende week een nieuw pak :D

Wel jammer voor het ijs..

Joep

We gaan weer veel eerder de koude in :)
Ook Ronald hierboven had dit goed gezien :)

René

! 1 jaar meteo-service !
van harte jongens en ga zo door
pluim ziet er goed uit
Waddinxveen

klimascepie

Piers Corbyn geeft aan dat het iets warmer word dan hij oorspronkelijk dacht maar dat de rest van zijn verhaal nog steeds over eind blijft. Van af de 29ste word de atmosfeer op de pool weer opgewarmd met als gevolg voor ons weer noordelijke stromingen. Hij zegt zelf dat dit nog niet echt op de kaarten te zien is en deels heeft hij gelijk. We moeten alleen rekening houden met en eventuele uitstel van 1 of 2 dagen. Echter zo als ik eerder al schreef is het keer punt toch wel 1 februari.

   
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

DSDLimburg

Puth: Het is hier ook weer een bewolkt dage vandaag. De tempratuur is  opgelopen deze nacht en het is nu 4 graden met af en toe een regen buitje, wind is matig. De nieuwe pluim laat toch wel weer een mooie dalende trend zien en voor de maand februari lijkt er toch nog wel wat in te zitten. Mijn vraag is dan alleen komt de winter dan meer uit het noorden of toch weer uit het oosten?. Ik probeer ook de kaarten een beetje te lezen maar het lijkt er toch op dat die grote beer niet zo terug keert als die gedaan heeft en dat de volgende winter periode meer uit het noorden lijkt te komen? We zullen zien wat het ons gaat brengen. Maar het komt niet vaak voor dat het met de carnaval hier niet vriest. Dus ik zeg nu even met me grote mond dat het op 9 Februari -2 vriest, haha nu hopen dat het ook uit komt ;)
seizoen 2018/2019

Joep

Joe bastardi denkt ook 5-7 dagen opwarming daarna weer de koude in :)

Joe Bastardi ?@BigJoeBastardi
5-7 days of euro warmup, the more katie bar the door winter on the way for of the continent


Joep


vivalavida

Nou daar doe ik het voor hoor, laat deze sneeuw maar even goed verdwijnen en dan een mooi nieuw pak!

Toch wel treurig gezicht vanochten die regen over die sneeuw heen, maar ach.. Nieuwe ronde nieuwe kansen

Erik V

We kunnen weer lkkr vooruit kijken en hopen dat alles weer goed valt.
Ik krijg een sterk herfstgevoel met die wind en regengeluiden! Na herfst komt ...? http://www.buienradar.nl/pluim #itaintoveryet
Zegt onze Helga.....

Erik V

Dit heb ik weer op een ander forum gevonden :
Europe May See Brutal Cold in Coming Days

It is becoming apparent that Europe may intercept a batch of brutally cold air in coming weeks as a result of the collapsing polar vortex.

Shown above is the European model's potential vorticity (PV) forecast for 10 days away at the isentropic level of 380 K. The isentropic level is a fancy name for just another layer of the atmosphere. 380 K translates to roughly 200 millibars- essentially the jet stream. In areas of heightened potential vorticity, low pressure centers are found. These charts are useful in identifying pieces of the polar vortex in the wintertime when they can split, like this situation.

The above image portrays a solid piece of the polar vortex journeying south into Europe in the 10 day forecast in time to introduce potentially harmful cold. We aren't talking about some stronger than normal low pressure system, this is a piece of the polar vortex here. If we do see it come south, temperatures could go down well below 0 (Fahrenheit) in many locations across the continent.

Now, depending on how long this vortice stays in place, which I don't believe will be a long time due to a more progressive atmospheric pattern, the intensity of the cold could grow. However, as a result of that progressive-ness and the fact that the vortex is too weak to hold any bone-shattering cold, this should not be as harmful as it comes across to be. However, the elderly and young may need to be watched during the 10-14 day period if this does come to fruition, because cold is cold, and serious cold can be harmful.

Remy

Goh het begint hier te sneeuwen tussen de regen door.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Powered by EzPortal