Zomer discussietopic 2026

Topic gezien door 44101 bezoekers
Gestart door Armand, ma 01 jun 2026 - 14:02

Vorige topic - Volgende topic

zo 30 aug 2026 - 11:48 #380 Laatste wijziging: zo 30 aug 2026 - 17:04 door TMCThomas

TMCThomas

In de pluim komt het niet heel duidelijk naar voren maar modellen hinten zo nu en dan nog steeds op wat warmer weer rond 5-7 september. GFS maakt er zelfs een langere periode nazomer van.

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

EDIT:

Iedereen oké nabij station Ell?  ;)

Der RoX

Voorproefje van de Beer  8)
WiNtEr!!11!1!@

Extremissimorum

Het lijkt wel herfst vandaag hier. Code geel voor onweer én regen. Die regenwaarschuwing heb ik zelden voor N-Holland gezien en had ik nu eerlijk gezegd ook niet verwacht. Convergentie, buienlijn enz enz, waardoor 50 tot 80 mm het komende etmaal mogelijk is. En dan is geel terecht.

Ik vind het wel heerlijk hoor, al die regen! Je ziet de natuur blijer worden.  8)

En inderdaad is de zomer nog niet helemaal voorbij. Of moeten we zeggem: de zomer nu wel, maar er komt nog een nazomer? Mogelijk al vanaf vrijdag richting de 25, maar zeker op zondag en maandag is de 25-gradengrens dichtbij.

gaz753

Het warmtegetal is de afgelopen dagen toch nog wat verder omhoog gekropen; deze zomer staat nu op de 1e plaats met nog twee maanden te gaan!
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/lijsten/warmtegetallen

flyineddy

Wouter van Bernebeek is niet zo blij met het AD:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
https://x.com/StormchaserNL/status/2094170958663946589

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Armand

Wat een zomer hebben we beleefd zeg! Het zal niemand ontgaan zijn dat het gemiddeld gezien een erg warme zomer was, officieel zelfs de warmste ooit gemeten. Het soms grillige karakter maakt dat eigenlijk extra bijzonder en geeft een ander gevoel dan bijvoorbeeld 2018, zoals @Noordenwind als eens eerder aanhaalde.

Ik vind het altijd leuk en interessant om even terug te blikken op afgelopen maanden en doe dat met de weergegevens van een lokaal, professioneel weerstation bij mij in de buurt (niet het officiële KNMI weerstation van Maastricht/Beek, maar wel betrouwbaar; gegevens zijn hier op te halen).

Het begon eigenlijk al eind mei met een lange, vroege hittegolf. Na een kille periode halverwege mei was het toch wel een aangename verrassing. In de vroege ochtend van zondag 31 mei werd deze hittegolf hier in het zuiden afgesloten met best pittige onweersbuien die plaatselijk hagelstenen brachten van 2 à 3 cm met lokale schade tot gevolg. Zo beleefde we nog voor de start van de zomer al een hittegolf van 9 dagen en flinke onweersbuien.

De eerste helft van juni deed werkelijk niets vermoeden van alle hitte die ons nog te wachten stond... Het was koud en nat, de temperatuur kwam op veel dagen niet eens boven de 20 graden. Ik kan me nog goed herinneren dat ik aan het hardlopen was midden op de dag en in een bui terecht kwam, waarbij de temperatuur daalde naar waardes net boven de 10 graden. Klam en koud kwam ik thuis, er waren in het winterhalfjaar genoeg dagen dat ik het warmer had dan tijdens die bewuste dag!  ;D

Precies op de helft van de maand sloeg het weer om. Vochtige lucht bleef aanwezig boven onze omgeving, maar ditmaal met veel meer warmte. Vrijdag 19 juni kwamen we hier al uit op 36,2 graden. De warmte was benauwend door de hoge luchtvochtigheid en onweersbuien lieten dan ook niet lang op zich wachten. In het hierop volgende weekend kwam het tot grootschalig zwaar onweer in grote delen van het land. Bovendien kwam het op veel plekken ook meerdere dagen tot onweer. Waar dit normaal gesproken leidt tot een koeler weertype, verliep het deze keer helemaal anders.

Tropische temperaturen bleven aanhouden in de nieuwe week en al snel werd duidelijk dat het ergste nog moest komen. Er bouwde zich een gevaarlijke combinatie op van extreem hoge temperaturen met een hoge luchtvochtigheid en tropennachten; dat heeft het KNMI doen besluiten om voor het eerst een code rood uit te geven voor hitte. In het weekend erna (27 juni) kwam er opnieuw een ronde met zwaar landelijk onweer, ditmaal overigens wel met enige afkoeling.

Voor mij persoonlijk toch wel een van de meest memorabele periode in de meteorologie en wel om deze redenen, indrukwekkend lijstje  :o  ;D
- Een reeks van 11 aaneengesloten tropische dagen, waarvan 5 extreem hete dagen (35+)
- Eveneens een reeks van 11 aaneengesloten dagen met een minimumtemperatuur boven de 18 graden
- 4 aaneengesloten dagen bleef de minimumtemperatuur zelfs boven de 20 graden
- De hoge luchtvochtigheid met dauwpunten die soms tot 23 graden kwamen
- Een 1e ronde zwaar onweer, zonder einde van de hitte
- De 2e ronde zwaar onweer met Amerikaanse CAPE-waardes

De maatschappelijke impact hiervan was vrij groot. Dagenlang ging het over de hitte en onweer op het nieuws en sociale media. Men ontkwam er ook niet aan om zich (flink) te moeten aanpassen aan de omstandigheden. Het graag gewilde zomerweer veranderde voor een deel van de mensen ook naar een verlangen naar 'normaal' Nederlands zomerweer.

Dat Nederlandse zomerweer bleef ook in juli uit. Het begon nog vrij gematigd, maar al snel kwam het tot de 3e regionale hittegolf. Het karakter ervan was wel heel anders; de lucht was een stuk droger en er viel de gehele maand nauwelijks regen in grote delen van het land. De zomer schakelde door op een hete en droge variant. Echt koelere periodes waren er hier in het zuiden niet, alle 31 dagen van juli bleef de maximumtemperatuur hier boven de 20 graden. De tweede helft van juli verliep gematigder warm met langere tijd geen flinke thermische pieken. Zomerliefhebbers konden deze maand uitermate goed genieten.

De laatste dagen van juli bouwde zich weer een hittepiek op kwam de opmaat naar de 4e regionale hittegolf. Gelijk kwam de temperatuur op 29 juli alweer ruim boven de 35 graden uit. Begin augustus zette het warme weer door, maar op 6 en 7 augustus kwam er enige verkoeling waardoor de 4e hittegolf gebroken werd. Dit bood wel kansen voor een 5e hittegolf die er ook kwam na een nieuwe, flinke warmtepiek. Deze werd gevolgd door een wisselvallige periode met lokaal opnieuw fors onweer.

Nog even wat interessante thermische feiten als we kijken naar de maanden juni, juli en augustus voor Maastricht:
- 52 zomerse dagen (25+ graden)
- waarvan 28 tropische dagen (30+ graden)
- waarvan 9 extreem hete dagen (35+ graden)
- 10 tropennachten (minimum 20+ graden)

Het brengt een einde aan de meteorologische zomer van 2026 die dus op meerdere fronten zeer bijzonder was. De kille start in juni, forse warmtepieken die zowel droog als vochtig verliepen, zware landelijk onweersbuien en ook langdurige droogte. Eigenlijk precies het scenario wat steeds geschetst wordt ten gevolge van klimaatverandering; grillige periodes met afwisselend droog en nat weer, waarbij warme temperaturen overheersen en flinke hittepieken ook goed mogelijk zijn.

Deze zomer bracht daarmee eigenlijk vanalles. Voor ons als weerliefhebbers zeer interessant en indrukwekkend. Praktisch gezien was het met momenten helemaal niet fijn. Zoals eerder aangegeven ontkwam je er vaak niet aan om je routine soms flink aan te passen. Bij mij bijvoorbeeld qua hardlopen; dat was een flink puzzelwerk deze zomer om de hitte te ontwijken  ;D

De zomer van 2026 zal hiermee nog lang in het geheugen gaan blijven staan lijkt me zo. Het was eveneens leuk en interessant om er met elkaar over te discussiëren en deze momenten zo samen te beleven! De activiteit op het forum heeft er ook flink van geprofiteerd  ;) We gaan zien wat de herfst ons komende tijd gaat brengen! 
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Der RoX

Net zowaar nog een paar minuten zon gehad tussen de wolken, wind en regen door.

Lijkt een paar  uurtjes droog te blijven op het moment! 8) 

WiNtEr!!11!1!@