Zomer discussietopic 2026

Topic gezien door 36150 bezoekers
Gestart door Armand, ma 01 jun 2026 - 14:02

Vorige topic - Volgende topic

Bubba

Citaat van: Johan B. op Gisteren om 11:19Maar ik blijf me verbazen hoe onverschillig mensen kunnen zijn over het veranderde klimaat. Allerlei redenen worden genoemd, maar fossiele brandstoffen als oorzaak, nee natuurlijk niet. >:(  En natuurlijk moet het stikstofplan van tafel etc. Dat dit scenario 40 jaar geleden al werd voorspeld gelooft men niet of men doet alsof ze dit voor de eerste keer horen. Het heeft geen enkele zin om discussie aan te gaan met deze fanatici.
Maar ik vrees echt voor de toekomst als de politiek zo slap blijft handelen als nu.

Ik heb me hier al meerdere keren over opgewonden, kunnen we dit linkse geïndoctrineer achterwege laten van het forum?

Ja er is klimaatverandering en waarschijnlijk is de mens daar debet aan, maar wat wil je er zeker als Nederland de kleinste postzegel van Europa aan doen, we betalen ons al blauw aan de zogenaamde energietransitie.

Er is nergens een knop waar op je drukt om het proces te stoppen of om te keren, zolang we met ze allen economische groei nastreven en de wereldbevolking alleen maar blijft groeien zal er niets veranderen, en enige wat echt helpt is als we met ze allen dood gaan.

zwoof

Citaat van: Bubba op Gisteren om 12:22Ik heb me hier al meerdere keren over opgewonden, kunnen we dit linkse geïndoctrineer achterwege laten van het forum?

Ja er is klimaatverandering en waarschijnlijk is de mens daar debet aan, maar wat wil je er zeker als Nederland de kleinste postzegel van Europa aan doen, we betalen ons al blauw aan de zogenaamde energietransitie.

Er is nergens een knop waar op je drukt om het proces te stoppen of om te keren, zolang we met ze allen economische groei nastreven en de wereldbevolking alleen maar blijft groeien zal er niets veranderen, en enige wat echt helpt is als we met ze allen dood gaan.

Het stikstofprobleem en klimaatverandering wordt nogal eens door elkaar gehaald. Het stikstofprobleem is toch echt een specifiek lokaal, vooral Nederlands probleem. Op onze kleine postzegel is zoveel intensieve landbouw, veeteelt en industrie dat we onze eigen natuur en ons grond- en drinkwater overbelasten. En ja, er is minder ammoniakuitstoot de laatste jaren, maar het is nog steeds te veel voor het herstel van de natuur.

Klimaatverandering is een heel ander, mondiaal probleem. Hierin moeten we als rijk westers land/ continent wel degelijk de kar trekken om de energietransitie te bewerkstelligen. Als we dat niet doen, gaan we gigantisch achterlopen bij landen zoals China, die op het gebied van groene technologie nu al enorm hard gaan. Niks doen is ook economisch gezien gewoon heel onverstandig en maakt van Europa een arm en afhankelijk continent. Tot zover mijn visie. Want of je het nu wilt of niet: de politieke keuzes van vandaag bepalen hoe leefbaar ons klimaat — en dus hoe extreem ons weer — voor de komende generaties zal zijn.

vivalavida

Sowieso lijkt het met tamelijk onnodig om met termen als links geïndoctrineer te gaan gooien. Als je niks wil lezen over klimaatverandering etc is een meteorologisch forum niet perse de beste plek denk ik. Je een andere mening hebben, maar feiten blijven feiten en niemand heeft er wat aan om elkaar te beledigen lijkt me

Armand

Helemaal mee eens @vivalavida ! Weer en klimaat zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zeker met de huidige ontwikkeling laait de discussie (extra) op. Die mag ook hier gevoerd worden, maar let op dat dit specifieke zomertopic niet overspoeld wordt. Uitvoerige discussies mogen altijd hier gevoerd worden in een bestaand topic of eventueel een nieuw topic. Op alle plaatsen binnen het forum geldt dat respect voor anderen voorop staat. Een stevige mening mag, maar houd het netjes  ;)
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Bubba

Citaat van: vivalavida op Gisteren om 13:21Sowieso lijkt het met tamelijk onnodig om met termen als links geïndoctrineer te gaan gooien. Als je niks wil lezen over klimaatverandering etc is een meteorologisch forum niet perse de beste plek denk ik. Je een andere mening hebben, maar feiten blijven feiten en niemand heeft er wat aan om elkaar te beledigen lijkt me

Ik wil toch nog wel iets recht zetten, als mensen beginnen over onverschillig zijn over het klimaat en er word niet gepraat over fossiele brandstoffen met een boos gezichtje, dat is typisch de linkse doctrine die ook verkondigd word door die XR lui, als de linkse kerk niet al 40 jaar tegen kernenergie waren geweest hadden we nu geen energiecrisis, en waren we al een stuk dichterbij co2 neutraal.
Zo nu houd ik op, ik ga lekker op vakantie, daar ben ik aan toe 8)

Channiej

Aankomende week is hier bouwdorp week met 900 kids.
Nu zag ik dat de warmte van woensdag en donderdag "verplaatst" is naar donderdag en vrijdag.
Voor zoveel jonge kids zijn die hoge temperaturen natuurlijk niet heel prettig.
Het duurt nog een week, maar zit er ergens een mogelijkheid dat het nog meer wordt verplaatst of misschien het hete weer niet door wordt gezet?
Gisteren om 23:45 #346 Laatste wijziging: Vandaag om 00:18 door zwoof

zwoof

Citaat van: Bubba op Gisteren om 19:55Ik wil toch nog wel iets recht zetten, als mensen beginnen over onverschillig zijn over het klimaat en er word niet gepraat over fossiele brandstoffen met een boos gezichtje, dat is typisch de linkse doctrine die ook verkondigd word door die XR lui, als de linkse kerk niet al 40 jaar tegen kernenergie waren geweest hadden we nu geen energiecrisis, en waren we al een stuk dichterbij co2 neutraal.
Zo nu houd ik op, ik ga lekker op vakantie, daar ben ik aan toe 8)

Goede vakantie gewenst Bubba, hopelijk tref je mooi weer!

Je punt over de energietransitie is op zich een interessante discussie, maar dat hoort thuis in de politiek, niet op een meteoforum. Ik sluit me aan bij vivalavida en moderator Armand. Termen als 'linkse doctrine' en 'linkse kerk' slaan hier nergens op. Klimaatverandering is geen linkse mening,  is gewoon harde natuurkunde op basis van wereldwijde metingen.

Het idee dat 'links' hier alles heeft bepaald klopt historisch ook gewoon niet. Links heeft in Nederland nog nooit de volledige macht gehad. Tussen 2006 en 2016 hadden linkse en progressieve partijen (zoals PvdA en CU) nog zo'n 34 procent van de coalitiezetels. De afgelopen tien jaar is dat gekelderd naar zo'n 13 procent. Sinds eind 2017 stelt het met 3,5 procent al helemaal niks meer voor.Dat er geen kerncentrales zijn bijgebouwd komt dus echt niet door een linkse minderheid in de oppositie. De centrumrechtse kabinetten die al die jaren aan de knoppen zaten, kozen destijds zelf bewust voor goedkoop aardgas. Bovendien wilden commerciële partijen de miljardenrisico's en lange bouwtijden van kernenergie toen simpelweg niet dragen zonder enorme staatssteun. De politieke keuzes liggen dus echt bij de partijen die al die jaren aan het roer stonden.

Weer en klimaat veranderen niet door een politieke mening. Over de politieke oplossingen kun je natuurlijk van mening verschillen en daar heb ik ook geen enkele moeite mee, maar laten we die politieke verwijten hier op het forum gewoon achterwege laten. We zijn hier als volwassen liefhebbers onder elkaar om over het weer te praten. Dat praat ook een stuk prettiger. ;)