Zomer discussietopic 2026

Topic gezien door 34674 bezoekers
Gestart door Armand, ma 01 jun 2026 - 14:02

Vorige topic - Volgende topic

Stephanie, LFN en 7 gasten bekijken dit topic.

Der RoX

Het koelt wel lekker af nu, dus even lekker de raampjes opengooien
WiNtEr!!11!1!@
vr 31 jul 2026 - 23:58 #321 Laatste wijziging: za 01 aug 2026 - 00:34 door Extremissimorum

Extremissimorum

Citaat van: Noordenwind op vr 31 jul 2026 - 22:41Doet mij heel erg denken aan de zomer van 2022. Die had ook vaak van die bulten met 'net niet' hittegolven. Nu verloopt het natuurlijk wel wat warmer natuurlijk.

Nu we toch gaan vergelijken: qua warmte staat deze zomer (meteorologisch beginpunt 1 juni) tor nu toe in De Bilt op een tweede plek, achter 2006. Het is even zoeken naar 2022. Die staat op plek 16. Het was in 2006 blijkbaar niet alleen warmer, maar ook nog droger én zonniger.

Opvallend: dit verschilt per station. In Berkhout, voor mij het dichtstbijzijnde station, staat zomer 2026 by far op 1, met 3 tienden op de nr.2, namelijk 2006. En dat gebeurt bij meer weeestations verspreid over het land.
Hoe "landelijk gemiddeld" is De Bilt dan nog, vraag je je dan af!

Data via Weerstatistieken.nl. Hieronder van De Bilt.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Der RoX

En dan moet heel augustus nog komen  8)
WiNtEr!!11!1!@

Energizer85

Pluim lijkt weer aardig opgedroogd...

Johan B.

Vorig weekend kwam het warmtegetal deze zomer "eindelijk" in de top 10. Nu, vandaag 1 augustus opgelopen naar 152,3 punten en een 6e plaats. In de tussenstand, zoals ergens al beschreven, staat de zomer 2e. Gelet op de 30-daagse zou het inderdaad wel eens de warmste ooit worden. Opvallend het puntenverschil tussen nr. 4 en nr. 3.
3    2018    196.0
4    1995    169.7

Extremissimorum

Avondpluim EC is duidelijk verder opgedroogd en opgewarmd. Morgen nog een tropische dag, daarna tijdelijke afkoeling richting de 20 graden. En vanaf zaterdag gaat de warmtepomp weer aan. Veel zon, weinig wind en neerslag hoogstens uit buien.

Details volgen natuurlijk, maar maxima van minimaal 25 graden zijn meer dan realistisch, en 30 graden is vaak ook heel dichtbij. Geen goed nieuws.

Neerslagtekort gaat op deze manier recordhoogtes in. Hier in N-Holland zijn 'we' de 300mm al voorbij.  :o

Armand

Bizar inderdaad, er lijkt voorlopig weinig te veranderen. De warmte voelt inmiddels ook steeds "normaler" aan, terwijl het dat natuurlijk niet is. Ik kan me oprecht niet meer herinneren dat ik voor het laatst een jas heb aangehad...  :P

De (tijdelijke) dip later deze week maakt de kans aanwezig dat de inmiddels 4e regionale hittegolf ten einde komt. Een mogelijke nieiwe warmtepiek kan dan zelfs de 5e regionale hittegolf veroorzaken! Al loop ik dan wel op de zaken vooruit ;) Morgen heb ik tijd om wat dieper de weermodellen in te duiken voor een uitgebreide update.

Hier in Zuid-Limburg inmiddels enige verkoeling én regen met onweer! Af en toe wat geflits en malse regenbuien. Bovendien erg goed te zien dat de grond zeer droog is aan het hoge tempo dat alles weer opdroogd na de regenbui.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Noordenwind

Hopelijk overleven de buien in West België, dan krijgen we hier ook nog wat ;D .

De nieuwe pluim is warm. Deelt augustus nog een extra grote klap uit? Warmste zomer zo binnen handbereik. We kunnen in iedergeval aftellen naar de bekende R in de maand.

vivalavida

Onvoorstelbaar weer deze nieuwe pluim. Echt ongekend

Armand

Gisteren, maandag 3 augustus, was het weer heet in het land met ruime tropische temperaturen. Alleen aan de kust kwam het op sommige plekken (net) niet tot tropische waardes:

In het zuidoosten van het land werd opnieuw een 'extreem warme dag' genoteerd waar de temperatuur boven de 35 graden uitkwam. Dat is al voor de 7e keer dit jaar, een evenaring van het record uit 2020 toen er ook op 7 dagen een extreem warme dag genoteerd werd.

Komende dagen
Vandaag verblijven we nog in de tropische luchtmassa met opnieuw op veel plekken rond of boven de 30 graden. De hoogte van de temperatuur is wel afhankelijk van enige bewolking en de vorming van buien in de loop van de middag. In het onweerstopic is deze situatie verder uitgelicht. Bij weinig bewolking/geen vroege buien kan het op de warmste plekken 33-35 graden worden. Het lijkt me niet heel waarschijnlijk dat we vandaag al voor de 8e extreem warme dag gaan.

Vanaf morgen volgt operatie afkoeling, al gaat dat niet gepaard met enig geweld in de vorm van landelijke regen- en onweersbuien. De reden hiervoor is dat het lagedrukgebied te ver van onze omgeving ligt, EC ter indicatie:
Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Wel een westelijke tot noordwestelijke aanvoer, maar een volgend hogedrukgebied ten noorden van de Azoren heeft een dempende werking op storingen die bij het lagedrukgebied behoren. Door een aanvoer vanaf de Noordzee gaan de temperaturen langzaam wat omlaag. Woensdag kan het nog zomers warm worden, donderdag en vrijdag gaat dit landelijk gezien niet meer lukken. Misschien ver in het binnenland nog netaan 25 graden. Daarbij blijft het overwegend droog, al is een enkele bui niet uit te sluiten.

Herhalend patroon
Deze zomer weet van geen ophouden door een hardnekkig, herhalend patroon van steeds weer nieuwe hogedrukgebieden die de warmte boven Zuid en Centraal Europa weer wat noordwaarts sturen. Genoemde delen van Europa beleven een nóg (veel) warmere zomer dan hier, onder andere de Alpenlanden en natuurlijk zowat het gehele Middellandse Zeegebied. Ook hier in de Benelux beleven we een uitzonderlijk warme en droge zomer door dit patroon, maar worden we gelukkig bespaard van de ergste warmteperikelen op de periode eind juni na dan.

Na de korte afkoeling volgt er in het komende weekend alweer een volgende opwarming, zodra het bovengenoemde nieuwe hogedrukgebied weer het Europese vasteland optrekt. Zaterdag zomers warm, zondag mogelijk alweer tropische warm in (delen van) het land.

Nog een korte afkoeling?
Of de nieuwe warme periode van komend weekend onafgebroken gaat doorzetten in de volgende week is nog onzeker. Er ontstaat namelijk een sterk lagedrukgebied nabij IJsland dat even de blokkade kan breken na zondag:

Mogelijk draait de wind opnieuw even naar west en koelt het wat af. Vanwege de termijn is het nog moeilijk aan te geven hoe intens deze eventuele afkoeling is. Tevens komt een deel van de berekening niet eens tot dit scenario en laat de warmte wel doorzetten. Het lijkt momenteel niet met grote hoeveelheden neerslag gepaard te gaan. We komen er straks nog even op terug bij de weerpluim.

Het jojo-effect
Wie goed kijkt bij de vorige weerkaart van EC, ziet alweer een nieuw hogedrukgebied klaarliggen. Deze krijgt nog wat extra warmte ingepompt door een lagedrukgebied nabij de Azoren. Het lagedrukgebied nabij IJsland krijgt geen vat op ons en schuift door richting Scandinavië. Een volgend hogedrukgebied spreidt weer haar vleugels over het vasteland van Europa:

Zo zitten we al weken in een soort 'jojo-effect' met voortdurend de herhalende beweging van hogedrukgebieden, afgewisseld met lagedrukgebieden die meestal te ver noordwestelijk blijven zitten om echt voor significante afkoeling mét regen te zorgen.

Op langere termijn een omslag?
We moeten ver zoeken voor grotere kansen op wisselvallig weer. Op de langere termijn neemt de kans iets toe dat een volgend lagedrukgebied wat dichterbij kan komen. EC bijvoorbeeld:

Dat zou grotere regenkansen kunnen opleveren. Echter hebben we dit de afgelopen tijd vaker voorbij zien komen en bleef er bij het naderen van de termijn nog maar weinig van over. Het moge duidelijk zijn dat we vastgeroest zitten in het 'jojo-patroon' waarbij het vooral de temperatuur betreft en niet zo zeer de neerslag. Overigens laat GFS in grote lijnen hetzelfde beeld zien dan EC.

Samenvatten met de pluim
Bovenstaand verhaal kunnen we mooi samenvatten met de pluim van EC. Regio Midden:

Vandaag nog tropisch warm, gevolgd door een duidelijke afkoeling die tijdelijk van aard is. In het weekend warmt het namelijk weer op met op de zondag mogelijk opnieuw tropische temperaturen. Dan even toenemende onzekerheid door het laag nabij IJsland, wat mogelijk voor een volgende tijdelijke afkoeling zorgt. Je ziet ook een cluster die het gewoon warm laat blijven. Hoe dan ook lijkt de warmte begin volgende week weer terug te keren met weer kans op tropische temperaturen.

Op termijn daalt het gemiddelde weer naar normale waardes voor de tijd van het jaar en neemt de kans op een structureel frisser en mogelijk wisselvalliger weertype wel iets toe. Of dat ook echt gaat gebeuren is vanwege de termijn niet te zeggen. Het is een inzettende trend, een aandachtspunt voor de komende runs.

Qua neerslag hoeven we voorlopig niet veel te verwachten op landelijk niveau:

Vandaag en komende dagen enkele signalen op iets van neerslag in de vorm van buien. Dat zal wellicht beperkt blijven tot lokale neerslagsommen en geen landelijke verlichting van de droogte. Het IJslands laag geeft rond de periode van zondag/maandag ook een kleine kans op een bui. Op langere termijn zien we wel een duidelijker neerslagsignaal; een aandachtspunt.

Records?
Ik haalde in het begin van deze uiteenzetting al aan dat we een evenaring van het aantal 'extreem warme dagen' (35+) hebben van het record uit 2020. Met de aanhoudende hittepieken in het vooruitzicht, is er een kans dat we de 8e extreem warme dag gaan halen en daarmee het record uit 2020 ook gaan verbreken. Pluim regio Zuid laat dat zien:

Een andere mogelijke evenaring is het aantal regionale hittegolven. In 1947 kwam het in Maastricht tot maarliefst 5 regionale hittegolven; het hoogste aantal ooit gemeten. Momenteel zitten we op 4 regionale hittegolven in onder andere Ell (ik heb even niet opgezocht of andere stations actueel ook al op 4 zitten). Kijkend naar de pluim voor de regio van Ell (zuid), dan is het mogelijk dat de 4e hittegolf op de vrijdag wordt doorbroken. Mocht dat gebeuren dan is de kans op een nieuwe, 5de regionale hittegolf zeker aanwezig volgens de huidige verwachtingen. Ook dat zou ronduit bizar zijn natuurlijk!  :o

Extremissimorum

Ik ben niet zo'n fan van tellen van hittegolven als basis voor een record. We hebben zomers gehad met veel langere hittegolven. Denk aan juli (en een deel van augustus) 2018, met 23 van 24 aaneengesloten dagen zomers, vaak tropisch weer en één dag net niet zomers weer. Dan heeft De Bilt dus twee hittegolven genoteerd, mar dat hadden er ook vier, of realistischer, één kunnen zijn. En in het zuiden was er toen ook 'maar' één hittegolf, want die ene 'niet-zomerse' dag was in het zuiden gewoon nog zomers. De jojo waar we in zitten vertekent het beeld van de zomer als geheel, maar aan de andere kant geeft het wel mooi aan dat we niet de hele tijd in volle hitte zitten.

Daarentegen hecht ik meer waarde aan het warmtegetal en het 'hittegolfgetal'.
Aldus KNMI: "Het hittegolfgetal wordt berekend door van de reeks van dagen met een maximumtemperatuur boven de 25 graden alle waarden boven de 25 graden bij elkaar op te tellen. Een temperatuur van 25,6 °C draagt 0,6 bij aan het hittegolfgetal, een temperatuur van 31,2 °C draagt 6,2 bij."
Via https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/lijsten/hittegolven

Dan ben ik benieuwd waar we dit jaar op uitkomen. Het is nu voor mij te warm om dit te gaan berekenen. 😅

Hoe dan ook: volgende week ga ik naar IJsland. Fingers crossed dat het de 12e rond 18 uur zonnig genoeg is voor mooi zicht op totaliteit. Ik ben voorzichtig positief maar het laagje dat je beschrijft, Armand, is nog een aandachtspunt. Is bijna hopen dat het wel ontstaat volgens mij, zodat daarna wat nieuwe openingen naar hogedruk ontstaan.

Armand

Elke statistiek heeft inderdaad zijn eigen voor- en nadelen. Het is interessant om ze uiteindelijk allemaal te combineren. Het kan inderdaad een vertekend beeld geven als je puur kijkt naar één of enkele statistieken. Voor hittegolven kan je bijvoorbeeld ook het aantal 'hittegolfdagen' bij elkaar optellen.

Pakken we Ell erbij en kijken we naar de recordlange hittegolf van 2018, dan telde deze hittegolf maarliefst 28 dagen waarvan 14 tropische dagen.

De hittegolfdagen in Ell van dit jaar tot dusver bedroegen 9 in mei, 16 in juni, 9 in juli en minimaal 9 in augustus. Dan kom je uit op 43 hittegolfdagen, waarvan 24 tropische dagen. Ook dit zijn bizarre aantallen.

2018 is bijzonder qua lengte en intensiteit. 2026 is op zijn beurt ook bijzonder aangezien het toch elke keer weer lukte om een nieuwe hittegolf te starten, die ook nog eens keer vrij lang waren en in juni vrij intens. Allebei erg bijzonder, maar ook verschillend qua statistiek.

En dan heb je inderdaad de periodes die het niet gehaald hebben tot hittegolf, maar wel vrij warm verliepen. Zo heeft een fictief voorbeeld van 15 dagen lang tussen de 27 en 30 graden met 2 tropische dagen van 35 graden een grotere warmteproductie dan een officiële hittegolf van 5 dagen zonder extreme warmte. Dan kan het warmtegetal een beter beeld geven, of simpelweg het aantal zomerse/tropische dagen en de gemiddelde maximumtemperatuur.

Het bijzondere aan 2026 is dat deze zomer wellicht in al deze lijstjes zich ergens bovenaan zal bevinden.

Citaat van: Extremissimorum op Vandaag om 11:49Hoe dan ook: volgende week ga ik naar IJsland. Fingers crossed dat het de 12e rond 18 uur zonnig genoeg is voor mooi zicht op totaliteit. Ik ben voorzichtig positief maar het laagje dat je beschrijft, Armand, is nog een aandachtspunt. Is bijna hopen dat het wel ontstaat volgens mij, zodat daarna wat nieuwe openingen naar hogedruk ontstaan.

Cool zeg, naar IJsland, veel plezier alvast! Staat ook op mijn bucketlijst  ;D Ik hoop inderdaad voor je dat de zonsverduistering goed te zien is 12 augustus. Op dit moment ziet het voor veel regio's in Europa goed uit voor wat betreft de zichtbaarheid van de zonsverduistering. Hopelijk blijft dat zo, vanwege de termijn kan er nog wel wat veranderen. Een bijzondere gebeurtenis die we hopelijk mogen meemaken in optimale omstandigheden! ;)

Eveline

Ohhh Extremissimorum, gaaf IJsland!! Ben ik 2 jaar geleden geweest. Magisch prachtig daar!! Neem wel je knip mee want is duuuurrr... geniet van al het moois!!

Ontopic: dit weer is bizar hoor, zolang zo warm...en dat begin augustus.. ook benieuwd wat september ons nog gaat brengen, kan het ook vaak nog nazomeren  8)

TMCThomas

Oper heeft er zin in op 12 augustus!