Zomer discussietopic 2026

Topic gezien door 26823 bezoekers
Gestart door Armand, ma 01 jun 2026 - 14:02

Vorige topic - Volgende topic

CelPro, Ubachsberg, LutjeLuppo, gaz753 en 6 gasten bekijken dit topic.

Maxim

Jawel, natuurlijk had ik gehoopt op goed weer, want dan is het heerlijk vertoeven daar. Maar dit kan altijd eens gebeuren, helaas.

Ik heb een Letse vriendin, dus we gaan elke zomer daarheen, en om de twee jaar ook met kerst en nieuwjaar.

Ik kan het alleen maar aanraden om Letland eens te bezoeken (al de Baltische landen trouwens). Zeer mooi en rustig land. Het is dubbel zo groot als Belgiƫ en telt net geen twee miljoen inwoners. Het heeft een grote kustlijn, veel meren en prachtige natuur (zoek het Gauja Nationaal Park maar eens op).

Verder kan ik ook zeker de hoofdstad Riga aanraden. Zo'n mooie stad, echt een parel, en slechts twee uur vliegen.

In de zomer rijden we meestal met de auto. Normaal doen we dat in twee lange dagen met een overnachting in Polen, maar dat is best pittig. Dit jaar hebben we gekozen voor de boot. Vandaag naar Kiel gereden, en morgen daar de ferry op naar Klaipeda in Litouwen. Van daaruit rijden we verder door naar Letland.

Als we de Ferry terug nemen, doen we ook nog een aantal dagen Palanga. Dat is een zeer bekende badplaats in Litouwen... hopelijk is de zon dan weer van de partij  ;)

vivalavida

Aah kijk dan kom je er nog eens he! Benieuwd hoe de ferry bevalt, lijkt me inderdaad een stuk relaxter reizen. Fijne trip!

Armand

Dat klinkt als leuke vakantiebestemmingen, fijne vakantie allen!  ;D

Ja het noorden van Europa beleefd met periodes een vrij matige zomer door steeds terugkerende lagedrukgebieden. Dat komt door het grote, blokkerende hoog op de oceaan. Regen is nooit fijn op vakantie, zeker niet bij veel buitenactiviteiten. Gelukkig is het in de zomer vaak ook langer droog tussen de regen door, hopelijk gaat het meevallen!

Momenteel in het noordoosten wat regen met in het uiterste oosten zelfs een verscholen onweersbui. Die blijft daar een beetje hangen en kan dus lokaal best wat regen achterlaten. Deze regio blijft vandaag gevoelig voor enkele buien door een langstrekkend hoogtelaagje. In de rest van het land lijkt het met buien mee te gaan vallen.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Johan B.

Veel plezier in Letland en Denemarken. Nooit geweest daar, weet wel van anderen dat het heel mooi is in de Baltische Staten. Heb ooit gesproken, gewoon in mijn woonplaats, met een blijkbaar bekende band uit Estland " Curly Strings".

Johan B.

En dan is het 16 juli. De 2e helft van de zomer begint. Het warmtegetal staat nu op 128.1 en een 13e plaats. Sinds mijn laatste post zijn weer een aantal zomers voorbijgestreefd. Waaronder de laatste 2 zomers en opvallend 1911 met 117 punten. De zomer van 1911, een vreemde eend in de lijst. Pas in 1947 een zomer met meer dan 100 punten.
Van de 24 zomers met meer dan 100 punten komen er 13 uit deze eeuw. Dus 11 uit de vorige eeuw. Hiervan slechts 3 zomers voor 1960, namelijk 1911, 1947 en 1959. In mijn jeugd waren toch ook genoeg koele en vooral natte zomers. Wie kent nog de uitdrukking" de bouwvakantie is zeker begonnen" om aan te geven dat het koele en natte zomerweer begonnen was. Het scheen met name in de jaren '60 een bekend verschijnsel geweest te zijn. 
We wachten af hoe deze zomer verder verloopt. Een pas op de plaats voor deze zomer of gaat augustus straks wederom voor een recordscore zorgen. Wordt vervolgd!

Extremissimorum

Uiteraard, als je ergens naartoe gaat, wil je gewoon droog weer. Maar: regen tijdens deze vakantie in Nederland lijkt me nu meer dan welkom!

Nederland heeft watertekort, maatregelen aangekondigd voor eerlijke verdeling - https://nos.nl/l/2623209

Zowaar vandaag wat spetters gevoeld!

Noordenwind

Inmiddels is de temperatuur -vroeger dan afgelopen dagen- onder de twintiggradengrens gezakken, en het voelt daarbij ook frisser aan dan vanmiddag het geval was. Operatie afkoeling is in werking gezet, en de zomerse temperaturen zijn we, zoals zich laat aanzien, even kwijt. Er is weer ruimte om het huis te luchten, al moet ik zeggen dat er ook de afgelopen week nog een hoop koele nachten zijn geweest waarin we het huis konden luchten, en het dus redelijk was uit te houden. Warmtegetal ook hier aan de 120 inmiddels. We zullen hoog eindigen dit jaar.