Zomer discussietopic 2026

Topic gezien door 24111 bezoekers
Gestart door Armand, ma 01 jun 2026 - 14:02

Vorige topic - Volgende topic

marctsm, VentoVivere, X-treme, Noordenwind (+ 1 verborgen) en 2 gasten bekijken dit topic.

vivalavida

Tjonge wat is die bewolking hardnekkig in het noorden/oosten, opvallend

Armand

Citaat van: vivalavida op Vandaag om 08:10Tjonge wat is die bewolking hardnekkig in het noorden/oosten, opvallend

Klopt, dat komt door de aanvoer over de Noordzee, daar is de lucht wat vochtiger. De verwachting is dat de wolken spoedig zullen oplossen. Alleen het uiterste noorden en de Wadden blijven gevoelig voor meer bewolking. Morgenochtend wellicht hetzelfde verhaal, alleen dan lijkt de bewolking wat noordelijker te blijven. Verder wacht ons een zomers weekend  :)
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

ronst

Fijn dat weerplaza expliciet noemt in hun 30 daagse dat eind juli in de Alpen regenachtig en koud kan verlopen...  :o Hadden we nu toch maar Toscane geboekt  :-X  ::)

Der RoX

De warmte afgelopen dagen is iig wat beter te verdragen
WiNtEr!!11!1!@

Extremissimorum

Opvallend hoe veel weerbureau's overtuigd lijken te zijn dat het de hele week droog blijft; ik zie nu zelfs voor dinsdag al kleine neerslagkansen, die al wat toenemen op woensdag, maar donderdag al aanzienlijk zijn.

Dit zullen dan buien zijn. Waarom wordt dit niet benoemd? Vindt men die kansen verwaarloosbaar? Ik weet nog goed hoe dat twee weken geleden verliep, toen ook overdag al het genoeg aan buien ontstond.

Armand

Goede vraag, met de nabijheid van een thermisch laag is er altijd kans op een bui. Weerbureaus schatten die kans dan wellicht (erg) klein in. Persoonlijk denk ik vooral vanaf donderdag wel een reële kans op een bui. Eerst vooral op lokale schaal, in het weekend wellicht op wat grotere schaal. Echter heb ik vandaag de weerkaarten nog niet goed bekeken.

GFS12z net wel bekeken, en daar sla je toch wel van achterover...  :o Geen afkoeling, maar voortzetting van tropisch weer na vrijdag. Frankrijk meerdere dagen 45+. Zal wel weer een "GFS-momentje" zijn van onredelijkheid, maar het is gewoonweg bizar dat zulke berekeningen überhaupt mogelijk zijn... (kan even geen plaatjes posten)
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Extremissimorum

Citaat van: Armand op Vandaag om 19:49Goede vraag, met de nabijheid van een thermisch laag is er altijd kans op een bui. Weerbureaus schatten die kans dan wellicht (erg) klein in. Persoonlijk denk ik vooral vanaf donderdag wel een reële kans op een bui. Eerst vooral op lokale schaal, in het weekend wellicht op wat grotere schaal. Echter heb ik vandaag de weerkaarten nog niet goed bekeken.

GFS12z net wel bekeken, en daar sla je toch wel van achterover...  :o Geen afkoeling, maar voortzetting van tropisch weer na vrijdag. Frankrijk meerdere dagen 45+. Zal wel weer een "GFS-momentje" zijn van onredelijkheid, maar het is gewoonweg bizar dat zulke berekeningen überhaupt mogelijk zijn... (kan even geen plaatjes posten)

Tja, ik zou als weerbureau geen risico lopen en gewoon duidelijk zijn over de onduidelijkheid en niet de "neerslagkans" (wat op zichzelf natuurlijk al een vage term is) op 0 tot 10% indelen voor maandag tot en met donderdag. Ik zie ook in GFS12 opnieuw best wel neerslagkansen met bovendien best forse buien gelijk ook. De CAPE is alleen zoals gezegd een stuk lager, dus taferelen zoals eind juni hoeven we niet te verwachten.

Consequent lijkt de oper zich qua temperaruur bovenin te willen nestelen. Bovendien is GFS een flink stuk warmer dan EC. Ook nu weer komt diezelfde GFS oper met een slordige 45 in Z-Limburg over twee weken. Lijkt mij niet geheel realistisch. Ook vandaag zijn de temperaturen overschat. Heb tot een uur of 2 nog hardnekkige bewolking en zelfs wat mistig weer gehad. Lekkee weer!

Wel realistisch, en ook zichtbaar in dezelfde oper én de meeste andere berekeningen: waar het zuiden hitte ervaart met dagelijks 30 tot 35 graden, blijft de vrij duidelijk koudere lucht boven het noorden aanwezig. Op de Wadden wordt met moeite 20 graden gehaald, en dezelfde provincies waar nu geen hitteplan geldt, hebben stuk aangenamere temperaturen tussen 25 en 30 graden. Wat mij betreft prima!

Dit is het meest extreme kaartje dat ik kon vinden in GFS12 (oper): uitschieters tot 49(!!) graden in Z-Frankrijk. Voor de archieven. Verder weinig waarde aan hechten, zou ik zeggen.
Trouwens wordt morgen wel de etappe in de Tour de France ingekort. In de regio geldt code rood. Temperatuur 40+ is realistisch.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.