Zomer discussietopic 2026

Topic gezien door 4116 bezoekers
Gestart door Armand, ma 01 jun 2026 - 14:02

Vorige topic - Volgende topic

Bianca01, Gnomeo, vivalavida en 2 gasten bekijken dit topic.

Noordenwind

Citaat van: Extremissimorum op Gisteren om 21:41Beetje naïef, vind je niet?  ::)

Nee, kijkend naar de eigen regio waar water inmiddels moeilijker wegzakt, en de kleischeuren niet meer bestaan. Ik zeg daarbij ook regionaal, dus het kan ook best wezen dat het regionaal(zeker in het westen) anders is.

Sterker nog, ik vind eerder dat krantenartikeltje(niets tegen de berichtgever hier) naïef. Het lijkt me sterk om van aanhoundende droogte te spreken als er in de afgelopen tien dagen op uitgebreide schaal een normale maandsom valt.

Extremissimorum

Citaat van: Noordenwind op Gisteren om 22:23Nee, kijkend naar de eigen regio waar water inmiddels moeilijker wegzakt, en de kleischeuren niet meer bestaan. Ik zeg daarbij ook regionaal, dus het kan ook best wezen dat het regionaal(zeker in het westen) anders is.

Sterker nog, ik vind eerder dat krantenartikeltje(niets tegen de berichtgever hier) naïef. Het lijkt me sterk om van aanhoundende droogte te spreken als er in de afgelopen tien dagen op uitgebreide schaal een normale maandsom valt.

Dasr heb je zeker een punt. Regionaal zijn er echt wel verschillen. Landelijk is trend nog wel vrij droog. In het westen meer dan het oosten. Deze periode met neerslag helpt, maar vanaf nu lijkt het weer langere tijd droger te worden of anders vergezeld te worden van felle buien. En buien helpen niet tegen droogte.

Het lijkt me daarom verstandig om sproeien wat in te perken. Juist in tijden dat droogte nog niet direcr aan de orde is.

TMCThomas

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Een hete pluim vanavond! Dat ziet er voor de zomerliefhebbers al weer beter uit, al ben ik er voor na donderdag nog niet helemaal gerust op. Het blijft vooralsnog een beetje en onzekere situatie de van run tot run en van model tot model verschilt. Mochten we inderdaad de kant van EC oper opgaan kan het uitzonderlijk warm worden. 850hpa temperaturen stijgen richting de 23 graden waarmee we aan de grond op maar liefst 38 graden uitkomen, dat is fors voor juni. Maargoed eerst zien dan geloven zeg maar  ;)

Noordenwind

Citaat van: Extremissimorum op Gisteren om 22:31Dasr heb je zeker een punt. Regionaal zijn er echt wel verschillen. Landelijk is trend nog wel vrij droog. In het westen meer dan het oosten. Deze periode met neerslag helpt, maar vanaf nu lijkt het weer langere tijd droger te worden of anders vergezeld te worden van felle buien. En buien helpen niet tegen droogte.

Hierbij nog even twee kaartjes die dit beeld bevestigen.

TMCThomas

Interessant, de nieuwe GFS oper (18z) lijkt opvallend veel op de EC oper run van vanavond. Beide komen met een vergelijkbare setting en ook beide hebben de meest intense hitte (en 850hpa temperaturen van ruim boven de 20 graden) op de zondag/maandag. Helemaal overeen komt het niet maar het is best opvallend gezien de termijn.

Armand

Citaat van: Extremissimorum op Gisteren om 22:31Dasr heb je zeker een punt. Regionaal zijn er echt wel verschillen. Landelijk is trend nog wel vrij droog. In het westen meer dan het oosten. Deze periode met neerslag helpt, maar vanaf nu lijkt het weer langere tijd droger te worden of anders vergezeld te worden van felle buien. En buien helpen niet tegen droogte.

Het lijkt me daarom verstandig om sproeien wat in te perken. Juist in tijden dat droogte nog niet direcr aan de orde is.

Het lastige aan 'droogte' is dat men het moeilijk cijfermatig kan berekenen. @Noordenwind heeft zeker gelijk dat er deze maand best wat neerslag is gevallen in bepaalde delen van het land. Cijfermatig gezien neemt het neerslagtekort dan af, maar in de werkelijkheid kan het effect hiervan op de droogte verschillen.

Zo kan 80mm aan neerslag in de vorm van stevige buien moeilijk de grond intrekken en wordt het merendeel snel afgevoerd via het riool of waterwegen. En dat terwijl 80mm aan langdurige regenval op lagere intensiteit beter de grond kan intrekken en effectief meer verlichting geeft aan droogte. Dezelfde aantallen, andere uitkomst.

Kijken we cijfermatig naar het neerslagtekort, dan zien we de grote verschillen in het land goed terug:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Het is een vervelende kaart van het KNMI die lastig goed af te lezen is. De donkerste kleuren langs de westkust vertegenwoordigen een neerslagtekort tussen de 150-180mm. De westelijke helft van het land, exclusief Brabant, zit gemiddeld tussen de 90-150mm terkort. De oostelijke provincies, inclusief Brabant, zitten met gemiddeld 60-90mm aan neerslagtekort eigenlijk redelijk op de mediaan voor de tijd van het jaar. Op een enkele plek nabij de Achterhoek en Twente is het neerslagtekort het laagst, met 0 tot 30mm. Nog net geen overschot daar lokaal.

Dat is cijfermatig. Dan even verder kijken naar de effecten hiervan. De neerslag is vaak in buienvorm gevallen, dus op basis van mijn eerdere uitleg hierboven zou je dan verwachten dat de effecten minder groot zijn dan wat de cijfers laten zien. Dat lijkt ook wel te kloppen als je kijkt naar de grondwaterstanden; dat is een mooie parameter om te kijken of het regenwater ook echt de grond intrekt en niet snel afgevoerd wordt. Ik citeer Rijkswaterstaat:

''De eerste drie maanden van dit jaar hadden een vrij gemiddelde hoeveelheid neerslag, maar april was een uitzonderlijk droge maand. Hierdoor zijn de grondwaterstanden in april sterk gedaald. Mei bracht weer een gemiddelde hoeveelheid neerslag en de afgelopen week (begin juni) viel er bovengemiddeld veel regen in grote delen van het land. Daardoor zijn de grondwaterstanden aan het herstellen, maar ze zijn nog grotendeels laag voor de tijd van het jaar. Het verschilt per regio in hoeverre de grondwaterstanden al goed zijn hersteld. Met name in de Achterhoek en Twente zijn de grondwaterstanden inmiddels weer grotendeels normaal voor de tijd van het jaar.''

Concluderend dus zeker enige verlichting wat betreft de droogte. Met name in de Achterhoek en Twente zijn de minste effecten van de droogte momenteel. De kustregio en dan met name het zuidwesten kampt met de grootste effecten van de droogte (ook toenemende verzilting). Elders in het land is de situatie gemiddeld gezien beheersbaar.

In een volgende post neem ik de ochtendruns nog even door voor wat betreft de mogelijk aankomende hitte  ;)
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

vivalavida

Sorry maar wie bij het knmi heeft bedacht kom we maken een kaartje met 20 tinten geel en oranje maar dan zo dicht bijelkaar dat je t toch lekker niet goed kunt aflezen  :-X  ???

Wat me vooral weer opvalt aan de run(s) is dat het weer een soort van hoge pieken diepe dalen ofzo kan worden. Van 30-35 naar 20 in een paar dagen 

Beetje manisch. Spreiding is enorm

Armand

Citaat van: TMCThomas op Gisteren om 23:10Een hete pluim vanavond! Dat ziet er voor de zomerliefhebbers al weer beter uit, al ben ik er voor na donderdag nog niet helemaal gerust op. Het blijft vooralsnog een beetje en onzekere situatie de van run tot run en van model tot model verschilt. Mochten we inderdaad de kant van EC oper opgaan kan het uitzonderlijk warm worden. 850hpa temperaturen stijgen richting de 23 graden waarmee we aan de grond op maar liefst 38 graden uitkomen, dat is fors voor juni. Maargoed eerst zien dan geloven zeg maar  ;)

Ik ben het helemaal met je eens Thomas. Een hete pluim met temperaturen die momenteel nog helemaal niet zijn voor te stellen. Het is inderdaad wel de vraag of het echt zó warm wordt, zeker gezien de trend afgelopen week. Dat het warmer gaat worden, lijkt overigens wel zeer waarschijnlijk. Er zit echter nog veel verschil tussen een zomerse 27 graden of een schroeihete 38 graden, beide zijn mogelijk.

Het voorwerk wordt begin volgende week gemaakt, als er zich boven Zuidwest Europa een zeer warmbloedig hogedrukgebied opbouwt; een zogenaamde 'heatdome/hittekoepel'.

Onze omgeving zit dan nog ten noorden van dit hoog, met een overwegende (zuid)westelijke aanvoer. Langzaam sijpelt er wat warmere lucht noordwaarts met mogelijk dinsdag of woensdag al zomerse temperaturen in het binnenland. Het hoog bouwt zich vervolgens verder op en trekt iets verder oostwaarts. Lagedrukgebieden op de oceaan blijven vrij stationair liggen en fungeren als een warmtepomp. Met een diepe, zuidelijke stroming komt dan een tropische luchtmassa deze kant op:

Bovenstaande kaarten zijn van EC, het Amerikaanse GFS laat in grote lijnen hetzelfde beeld zien.

Het is natuurlijk wel even een forse verandering op relatief korte termijn. Toch is het zeker mogelijk, we zagen het eerder in mei ook al (in mindere mate). Zo'n hittekoepel kan namelijk vrij hardnekkig zijn. Bovendien zorgt de aanwezigheid van de hitte in Frankrijk begin volgende week ervoor dat er vrij weinig moeite nodig is om de warmte ook hier te krijgen.

Iets wat tegen deze ontwikkeling pleit, is het gegeven dat de Atlantische, zonale stroming de afgelopen tijd steeds sterker blijkt dan aanvankelijk gedacht. Het is dan de vraag of het de hittekoepel echt gaat lukken om de boel op de oceaan wat stiller te krijgen. ICON is hier bijvoorbeeld wat minder enthousiast over en laat het hoog minder tot ontwikkeling komen:

Bij ons dan nog steeds een westelijke component in de aanvoer, weliswaar vrij zwak. Hiermee zijn zeker nog zomerse temperaturen mogelijk, maar blijft tropische hitte ons bespaard. Met de huidige trend sluit ik niet uit dat de boel nog kan gaan afzwakken komende runs. Aan de andere kant kan de kracht van een hittekoepel dus juist ook voor extreme warmte gaan zorgen, veel onzekerheid nog en dat maakt het natuurlijk interessant om te volgen!  ;D

Door de aanwezigheid van thermische laagjes volgend weekend kan de aangevoerde hitte ook bijzonder benauwd gaan aanvoelen. In het scenario van EC en GFS stijgen de CAPE waardes tot zeer forse hoogtes. Zo komt GFS bijvoorbeeld met waardes ruim boven de 4000/4500J/Kg!!

In dit geval net buiten de landsgrenzen, maar met deze termijn gaat het vooral om het signaal. De tropische warmte lijkt dus vooral erg energierijk te worden als die onze kant op zou komen.

Dan nog even kijken naar de langere termijn. Er lijkt zich dan een nieuw hogedrukgebied op te dringen op de Atlantische oceaan met de vraag wat de invloed hiervan gaat zijn. Ook hier zijn EC en GFS vrij vergelijkbaar en plaatsen het hoog in eerste instantie nabij Ierland:

Daarbij komen we een beetje op de wip te zitten. Tropische hitte blijft in de buurt boven Frankrijk. Zakt het hoog opnieuw richting Centraal Europa, dan krijgen we al snel een volgende extreme hittepiek. Blijft het hoog ten westen van ons, dan kan er vanuit het noorden juist veel koudere lucht naderen. Dat veroorzaakt ook de enorme spreiding in de pluim. Ik heb regio Zuid er even bijgepakt:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

De tropische hitte goed vertegenwoordigd voor volgend weekend met de Oper wel als een van de warmste opties. Duidelijk ook een aantal koelere opties die de hittekoepel niet tot onze omgeving laten komen. Ook dan wordt het wel een stuk warmer dan nu. Op termijn een nog grotere onzekerheid met wellicht wel afkoeling, maar ook nog leden die fors warm blijven. Op 21,22 en 25 juni is er zelfs steeds één lid wat voor meer dan 40 graden gaat! Onwaarschijnlijk natuurlijk, maar het blijft bizar om te zien.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Extremissimorum

Veel onzekerheid, maar poah, wat een warmte en instabiliteit zit er in die EC. Textbook Spaanse Pluim.

Tuurlijk, er kan en gaat nog wel wat veranderen. Toch laat ik maar eventjes de pluim uit juli 2019 zien. Let met name op 25 juli. We weten hoe dat afliep toen. Zondag zullen we wel een goed beeld hebben of we diezelfde kant op gaan, of (hopelijk) niet.