Onweerskansen 2026 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 4846 bezoekers
Gestart door Armand, di 10 mrt 2026 - 10:53

Vorige topic - Volgende topic

Wouter877, TMCThomas, Maxim, Bui, Mafkees, Tim, Wim118, VKG, Bluefinblue, LutjeLuppo, peterbsk, Channiej en 17 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij dit jaar?

< 10  (Wordt weer drama, net zoals vorig jaar)
10-15 dagen (Zeer weinig)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
25-30 dagen (Normaal)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
35-40 dagen (Veel)
40+ dagen (Extreem veel)

Stemmen sluit: di 20 apr 2027 - 21:05

Channiej

Misschien even een gekke vraag; maar geeft buienradar bij jullie ook zo'n gek beeld van de kaart van Nederland...?

Vandaag om 01:51 #41 Laatste wijziging: Vandaag om 03:54 door flyineddy

flyineddy

Later vandaag kans op enkele stevige onweersbuien.

Komende nacht en vrijdagochtend is er lokaal al kans op een onweersbuitje. Die gaan op waarden van 1000 J/kg met 15-20 kn windschering (multicell).

In de loop van vrijdagmiddag neemt de CAPE steeds verder op tot boven de 2000 J/kg, lokaal 3000 J/kg. De windschering van 25-30 knopen als buien vanaf de grond ontstaan levert dan stevige multicells op. Mogelijk dat de buien snel clusteren tot een MCS-achtig systeem. Door de hoge CAPE waarden is er bij buien kans op veel bliksemactiviteit, windstoten en hagel van 2-4 cm. Bij buien in het oosten zijn zeer plaatselijk windstoten van 90-100 km/uur niet uitgesloten

Aan het eind van de middag nadert vanuit het westen een NO-ZW georiënteerd koufront ons land. Voor dat koufront uit ligt een thermische vore, ongeveer over het midden van het land (NNO-ZZW georiënteerd). Deze vore zal waarschijnlijk de trigger zijn voor de meeste buien. Het zwaartepunt van de buien ligt met name boven het oosten en zuidoosten van het land. De buien trekken richting het zuidoosten. In de nacht van vrijdag op zaterdag lijkt het complex te stagneren, ongeveer ter hoogte van Limburg en de Ardennen. Aan de zuidkant van het front blijft de lucht warm en onstabiel, waardoor daar in de nacht naar zaterdag en zaterdag overdag stevige onweersbuien kunnen blijven ontstaan. Daardoor is in die regio kans op lokaal grote etmaalsommen, tot wel 50 mm.

Weerkaart met daarop het koufront (blauwe lijn) en vore (rode lijn) om 14:00u NL tijd.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

En nu later, in de nacht naar zaterdag om 02:00u NL tijd.

Een paar Harmonie neerslagkaartjes ter indicatie. Grofweg komen de modellen overeen met waar en wanneer de buien ontstaan, maar verschillen van 50km oostelijker of westelijker zijn goed mogelijk. Dat wordt gewoon een kwestie van nowcasten.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

flyineddy

Harmonie komt nu zaterdagavond ook nog met een fors buiencomplex boven België en het (uiterste) zuiden van NL.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Armand

Citaat van: Joep op Gisteren om 19:00Het lijkt wel of het KNMI altijd
begint met waarschuwingen in het zuidoosten/oosten terwijl er diverse modellen ( buiten EC) zijn die in de westelijke helft en noorden(ook) onweer voorspellen.

Klopt Joep, laat ik voorop stellen dat het in deze situaties ook gewoon erg lastig is om gericht te kunnen waarschuwen. Weermodellen wisselen heen en weer. De potentie op zwaar onweer is aanwezig, maar het kan ook helemaal droog blijven.

Voor zwaar onweer heb je kortgezegd twee factoren nodig: Energie (in de vorm van CAPE) en forcering ('iets' wat stijgende luchtbewegingen veroorzaakt, in dit geval een front).

Het KNMI gaat voor de waarschuwingen kijken naar de gebieden waar deze overlap tussen energie en forcering het grootst is. Dat is momenteel voor de oostelijke provincies het geval. Dat neemt echter niet weg dat er in het westen ook buien kunnen ontstaan, maar boven het oosten zijn ze potentieel zwaarder. Vanwege de onzekerheid wordt het westen nu niet meegenomen, mocht er daar toch iets ontstaan dan volstaat een gele ''lastminute'' waarschuwing waarschijnlijk.

Voor het oosten heeft het KNMI eigenlijk besloten om een voorwaarschuwing te geven voor de potentie, zodat men een beetje voorbereid is. Gebeurd er niets, dan blijft het bij een gele waarschuwing die vooral de potentie benadrukte. Ontstaan er toch buien, dan kan er mogelijk opgeschaald worden naar oranje.

Maarja, die onzekerheid is ook vanmorgen nog fors aanwezig. Qua forcering hebben we een vore en een koufront. De meeste modellen laten alleen op de vore buien ontstaan, of nog voor de vore. Met name EC laat ook op het koufront buien ontstaan. De buien op de vore hebben de grootste potentie, met zoals eerder genoemd relatief grote hagel, zware windstoten en veel regen op korte tijd.

Dat de weermodellen nog wisselen, is ook vanmorgen weer goed te zien. We kijken hierbij alleen even naar de situatie vanavond. Allereerst Arome00z, die legt de nadruk op Limburg:
Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Harmonie03z laat de boel wat sneller doorlopen, met de stevigste buien boven Duitsland. Een enkele geïsoleerde bui tussen vore en koufront is dan nog mogelijk, maar lijkt minder extreem uit te pakken:

ICON-D203z lijkt een beetje op Arome, maar neemt nog een bredere regio in zuidoost mee. Ook qua timing vrij vergelijkbaar met Arome en Harmonie:

Dan nog EC00z, die laat qua timing weer hetzelfde zien als Harmonie, met een vore die al is doorgelopen tot boven Duitsland. EC laat echter het koufront ook buien genereren, hier te zien boven Zeeland. Deze buien trekken dan vervolgens over de gehele zuidoostelijke helft van het land:

Samenvattend ziet het er wel naar uit dat er op de vore stevige buien gaan ontstaan, daar komen vrijwel alle weermodellen mee. Het is alleen de vraag waar de vore zich zal bevinden op het moment dat de buien gaan ontstaan. Is dat nog boven het (zuid)oosten, of al boven Duitsland? En komt er nog een tweede ronde op het koufront? Dat wordt nowcasten vandaag  ;)
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

X-treme

Vooralsnog zitten al deze modellen hierboven er naast.

Er ontstaan momenteel al onweersbuien, maar geen van  de buien bevinden zich in het zuidoosten  ;)

Edit, code geel nu ook voor het westen van het land.
De onweer is hier al hoorbaar en het word aardig donker.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Armand

Klopt inderdaad, momenteel ontstaan er in rap tempo buien voor de kust. Dat lijkt op of net voor het koufront te gebeuren. Alleen EC kwam met een duidelijker signaal hiervoor. Eens kijken of deze buien zich weten te organiseren.

Boven het zuidoosten warmt het intussen flink op, over het algemeen wat meer dan de weermodellen aangeven. Mogelijk levert dat weer extra energie op. Gezien de buien boven het westen snel ontstaan, kan die trigger boven het (zuid)oosten straks wellicht pittig onweer opleveren. Windstoten (ruim) boven de 80km/u en hagel van lokaal meer dan 2cm is dan mogelijk! Het blijft vanaf nu goed opletten
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

X-treme

Flitsen zichtbaar en lekker gerommel al.
Net kort ook hagel.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

MrBouwny

Vandaag om 15:34 #48 Laatste wijziging: Vandaag om 16:35 door ThaGhostNL

Joep

Dit bedoel ik dus Knmi

Vandaag om 16:22 #49 Laatste wijziging: Vandaag om 16:35 door ThaGhostNL

Extremissimorum

Serieuze flitsen, donders regen en ook hagel tot 1 cm hier. Zelden door mij gezien in Hoorn.

Nu keert de rust weer terug; straks gaat vast de zon weer schijnen. Sterkte (en veel plezier?  :o) gewenst aan iedereen in het oosten en zuiden!

Energizer85

Ouderwetse Squall!!! Ging hier in het westen goed los!! Was toch niet voorzien als ik de modellen goed gezien heb...

ThaGhostNL

Omgeving Schiedam regen...

Modbreek: Bijlagen die geplaatst worden, graag even op het blauwe pijltje wat naar boven wijst Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.klikken en het formaat van de foto wijzigen, vul een breedte of hoogte van maximaal 600px in en klik op voeg toe. De foto wordt dan bij je cursor gezet in het tekstveld. Op die manier blijft het forum nog enigsins leesbaar op webbrowsers en hogere scherm resoluties
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Extremissimorum

Citaat van: Energizer85 op Vandaag om 16:53Ouderwetse Squall!!! Ging hier in het westen goed los!! Was toch niet voorzien als ik de modellen goed gezien heb...

Ja dat viel mij ook op! Heel af en toe in enkele modellen wel, maar zeker de hi-res zoals Arome en Arpege hebben hier moeite mee.
Dat gezegd hebbende verwacht ik verder ook geen nieuwe buien hier vandaag. Heerlijk opgefrist!

@ThaGhostNL: tnx voor de instructie. Ik upload eigenlijk nooit foto's, maar ik zal erom denken als ik weer wat zal plaatsen!

Ploeps

Citaat van: Joep op Vandaag om 15:34Dit bedoel ik dus Knmi

Tja, zuiden en oosten zou getroffen worden door zwaar onweer. En waar onweert het? In het noordelijk deel van het land. En dan vinden ze het gek dat het vertrouwen in de weercodes zo laag is...
Liefhebber van weer-uitersten.

ThaGhostNL

Nou nou, ik mag onweersdag 11 er toch nog bijschrijven.
Wind stil, gestage regen. Niets wat heel heftig is

Citaat van: Extremissimorum op Vandaag om 16:59...
@ThaGhostNL: tnx voor de instructie. Ik upload eigenlijk nooit foto's, maar ik zal erom denken als ik weer wat zal plaatsen!
Graag gedaan, Ik ga er tzt nog een helptekst bij zetten.

My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Maxim

Citaat van: Ploeps op Vandaag om 17:04Tja, zuiden en oosten zou getroffen worden door zwaar onweer. En waar onweert het? In het noordelijk deel van het land. En dan vinden ze het gek dat het vertrouwen in de weercodes zo laag is...

Het enige wat laag is, is je reactie. Het weer is complex en dikwijls moeilijk te voorspellen. Daarnaast moet er zeker niet voor alles een weercode gegeven worden, die sensatie is echt niet altijd nodig. Verder hou beter je oog op het zuiden en oosten later, want daar is wel degelijk kans op zwaar(der) onweer.