Lente discussietopic 2026

Topic gezien door 18143 bezoekers
Gestart door TMCThomas, ma 02 mrt 2026 - 19:16

Vorige topic - Volgende topic

Energizer85, Gnomeo, RicardoDimm, ace, TuinkabouterVenlo, Uppisar en 3 gasten bekijken dit topic.

Bubba

Het is maar net hoe je het leest natuurlijk, in zijn 30 daagse van drie dagen er voor voorspeld hij drie weken zonnig en warm weer voor de maand Juni,

https://www.weerverteller.nl/verhalen/30-daagse-op-een-week-na-warm-en-droog

Tel daarbij op dat de voorspelde regenval van volgende week er ook langzaamaan weer uit sluipt, denk ik wel dat we een droge en warme zomer tegemoet gaan. (iets waar ik helemaal geen bezwaar tegen heb.)

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Iets waar Weerplaza het ook over heeft in zijn zomer bespiegeling.

https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/weerplaza-zomerverwachting-2026/9662/

Der RoX

Heerlijk weertje hoor. Het tikt hier toch stiekem de 31 graden aan. Fijn dat het ook niet helemaal windstil is  8)
WiNtEr!!11!1!@

Armand

Citaat van: Noordenwind op Vandaag om 12:54Het is wel erg warm vandaag met nu 29 graden. Ik ben persoonlijk toch wel blij als morgen de koelere lucht is gearriveerd.

P.S. De zomerverwachting van Reinout is dit jaar wel de moeite om te lezen. Weliswaar warm, maar hij verwacht ook wisselvalligere perioden, en dus geen droog schroeiseizoen. Doet me een beetje denken aan de zomers van 2019 en/of 2020

https://www.weerverteller.nl/verhalen/zomerverwachting-2026-warm-maar-met-wisselvallige-fasen

Interessante zomerverwachting inderdaad! Het is goed onderbouwd ook, met verschillende analyses en een wat andere lijn dan bijvoorbeeld 'klakkeloos' de seizoensmodellen overnemen, dat waardeer ik. Het blijft echter een moeilijk iets en komt vrijwel nooit zo uit als opgeschreven. Juist het discussiëren erover levert wel weer nuttige informatie en leermomenten op.

Persoonlijk kijk ik vaak ook naar trends qua luchtdruksystemen en op welke manier het luchtdruksysteem evolueert. Voorbeeld is afgelopen winter; toen ontstond er een hardnekkige blokkade met een zuidelijke component wat de grote tweedeling in het land veroorzaakte. Dit soort systemen houden zichzelf meestal lang in stand. Je hoopt iedere keer op een lichte kanteling voor winterweer, maar diep van binnen weet je dat die kans bij zulk patroon niet groot is. Dat is deze winter opnieuw bewezen.

Nu valt het mij vooral op hoe snel warmbloedige hogedrukgebieden zich kunnen opbouwen nabij onze omgeving. Vrijwel uit het niets wordt het erg warm, en dat lijkt ook gemakkelijk te gebeuren. Gaan we bijvoorbeeld twee weken terug in de tijd, dan leek het er totaal niet op dat het zó warm zou worden:
Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Er waren slechts een paar leden die met enige moeite tot een zomerse dag kwamen. Het huidige weerbeeld behoorde niet eens tot de optie. Dat is toch wel opvallend. Toen het huidige patroon opgepakt werd door de weermodellen, sloegen de pluimen ook vrij snel de warmere kant uit. Het geeft maar weer eens aan hoe makkelijk het hier in de Benelux warm kan worden, overigens ook verder om ons heen in bijvoorbeeld Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en natuurlijk Spanje/Portugal.

Als het in mei al zo gemakkelijk lukt om op uitgebreide schaal 'ineens' zomerwarmte te creëren, dan verwacht ik dat het straks in de zomermaanden nóg wel warmer kan. Het lijkt me dan eerder ook een kwestie van tijd voordat we weer eens flink boven de 30 graden gaan uitkomen. Daarbij is het inderdaad wel de vraag hoe de hogedrukgebieden zich gaan houden. Blijven ze dominant; dan wordt extreme warmte wellicht iets meer getemperd en blijven vooral convectieve situaties uit. Of gaan lagedrukgebieden meer invloed uitoefenen? (zoals Reinout schetst).

Daar valt ook wel wat voor te zeggen. Kijk maar naar het begin van de maand. We kwamen uit een stabiele Aprilmaand, maar vrij snel drongen er toch wekenlang wat meer lagedrukgebieden door tot onze omgeving. Dat kan in de zomer ook een aantal weken koelte en wisselvalligheid met zich meebrengen. Of juist extreme warmte gevolgd door convectie als ze wat zuidelijker trekken.

Interessant om te blijven volgen!  ;D
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/