Lente discussietopic 2026

Topic gezien door 6967 bezoekers
Gestart door TMCThomas, ma 02 mrt 2026 - 19:16

Vorige topic - Volgende topic

vivalavida en 2 gasten bekijken dit topic.

vivalavida

GFS oper en EC oper zijn het ook echt niet met elkaar eens over de 7e, ken vriezen ken dooien zeg maar. Ben heel benieuwd

Der RoX

Wat een enorme spreidingen weer  :o
WiNtEr!!11!1!@

vivalavida

Ja typisch maart/april pluimen als je het mij vraagt. April doet wat ie wil. Ene dag winterjas, andere dag zonder.  ;D  :'(

TMCThomas

Zit er toch nog steeds in, sterker nog de pluim tikt nu zelfs de 25 graden aan. We komen in de huidige run ook wat langer en dieper in de warme lucht te zitten waardoor de marge wat groter is geworden. Bij een deel van de leden blijft de warme lucht nog wat langer en doet woensdag ook nog mee. Dat zou wel eens een heel vroege zomerse dag kunnen worden.

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Streamertje

Balen, volgend weekend een buiten evenement (met de cabrio) op vrijdag en zaterdag in Ieper Belgiƫ, dan kakt het helaas net weer in allemaal. Het had zo mooi kunnen zijn..;)

Bubba

Ben er eigenlijk wel klaar mee, grijs, koud, er is niets aan buiten, enige voordeel is dat het grotendeels droog is, dan kan je zien dat het ene voorjaar het andere niet is, vorig jaar werden we veel meer verwend.

De eerste 20 graden moet nog komen, en als ik de pluim zie laat die nog wel even op zich wachten ook, dinsdag misschien in het zuiden maar niet hier, volgende week weer richting de 10 komt eerder in de buurt.

Zo ik heb me frustratie weer even geuit ;D   

Armand

Citaat van: Bubba op Vandaag om 10:22Ben er eigenlijk wel klaar mee, grijs, koud, er is niets aan buiten, enige voordeel is dat het grotendeels droog is, dan kan je zien dat het ene voorjaar het andere niet is, vorig jaar werden we veel meer verwend.

De eerste 20 graden moet nog komen, en als ik de pluim zie laat die nog wel even op zich wachten ook, dinsdag misschien in het zuiden maar niet hier, volgende week weer richting de 10 komt eerder in de buurt.

Zo ik heb me frustratie weer even geuit ;D   

Haha ja begrijpelijk. Voor het gevoel valt het misschien wat tegen, maar de harde cijfers laten toch iets anders zien. Ik vond het zelf ook opmerkelijk. Pakken we voor het gemak even de Bilt erbij voor de periode van 1 maart t/m 2 april. Dan zien we een gemiddelde temperatuur van 8,06; goed voor de 11e plek voor deze periode vanaf 1901. Ter vergelijking, 2025 had in deze periode een gemiddelde temperatuur van 7,33. Dit jaar verloopt het voorjaar dus warmer tot nu toe.

Qua zon zat 2025 op 276 zonuren in deze periode en neemt daarmee de 1e plek in beslag. Dit jaar staat echter ook nog op de 3e plek met 223 uren. We mogen dus cijfermatig spreken van een vrij zonnig eerste deel van de lente.

Qua neerslag was 2025 zeer droog begonnen aan het voorjaar met slechts 1,5mm in bovenstaande periode. Dit jaar wat meer wisselvalligheid, maar geen uitschieter met 45,6mm.

Concluderend begon het voorjaar van 2025 vooral een stuk droger dan het huidige voorjaar. In 2025 was het zeer zonnig, maar het huidige voorjaar doet daar tot dusver nog niet eens heel erg voor onder. Qua temperatuur verloopt het zelfs iets warmer dan in 2025.

Ik denk dat het vooral ook komt door het feit dat we in de 21e eeuw al veel zeer aangename voorjaren gehad hebben. Dan ligt de standaard wellicht wat hoger. Zetten we de cijfers van 2026 af tegen alle andere jaren vanaf 1901, dan beleven we tot dusver vooral een warm en erg zonnig voorjaar.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/