Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 125505 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

Ed Deijkers, xcoke, Civiccoupe, olivetomato, Mafkees, Hanus, NLLM77 en 10 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Harmonie is voor het zuiden van het land enthousiast wat betreft sneeuwval zondagavond.

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Het is wel goed te vermelden dat Harmonie duidelijk het meest enthousiast is. Daarna volgt EC met op grote schaal 4-7cm, daarna icon met 4-5cm. Andere modellen zoals Arpege, GFS en UKMO zijn minder enthousiast en komen slechts met natte sneeuw of kortstondig dekje van 1-2cm. Bij veel van deze modellen ligt de intensiteit te laag.

Extremissimorum

Harmonie komt ook met een paar buitjes op de zaterdagavond bij mij in de buurt. Niet schokkend, maar 's nachts kan natuurlijk die sneeuw makkelijker blijven liggen. Interessant om te zien of dit ook echt gaat gebeuren.

Voor de rest: het zal toch niet echt tot een sneeuwdek leiden allemaal? Ik zie echt niet hoe, maar wel zware overschatting van de weermodellen.

Aldus ook in de KNMI meerdaagse guidance:

"Bij de occlusie van zondag op maandag is er in de nacht naar maandag in het noordoosten en oosten een ongeveer 40% kans op zodanige sneeuw dat er tijdelijk een sneeuwlaag van enkele cm ontstaat. Elders lijkt de kans dat er sneeuw blijft liggen klein."

Weinig kans in het noordoosten, laat staan voor de rest van het land. Facts.

Overigens vanochtend hier leuk naar beneden dwarrelende sneeuwvlokjes. Niks spannends, wel licht winters. Altijd leuk.

Armand

Citaat van: Extremissimorum op Vandaag om 17:02Voor de rest: het zal toch niet echt tot een sneeuwdek leiden allemaal? Ik zie echt niet hoe, maar wel zware overschatting van de weermodellen.

Het ligt echt aan de details en dan met name in hoeverre de hoogtetrog met eventueel zelfs een apart lagedrukgebiedje de boel kan vertragen. Zoals ik vanmorgen in mijn eerdere post heb aangegeven kan de combinatie van minder wind én intensievere neerslag dan mogelijk toch voor accumulatie zorgen. Dat is het beeld van EC, ICON en Harmonie schetsen. De sneeuwkaartjes zijn dan nog steeds enthousiast, maar in het gunstige geval is zeker 3-6cm mogelijk. De voorkeur lijkt nu vooral in de zuidelijke helft van het land te liggen, maar dat kan nog schuiven.

Het komt hierbij altijd zeer nauw. 0,5 graad kan makkelijk het verschil maken tussen wat natte drab, of een mooi sneeuwdek van 5+cm. Ik acht de kans op sneeuw toch wel aanwezig. Komende runs zeker in de gaten houden! ;)
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Joep

Ec en ICON inderdaad met flinke sneeuwval.
Harmonie meeste in zuiden

Noordenwind

De runs schuiven en wisselen nu enorm. Ik denk dat de situatie wel eens kan gaan verrassen. Zowel teleurstellend als in het positieve. Ik hoop uiteraard het laatste😀
Niets is zo schoon dan een vers sneeuwdek in winterwonderland. Het meest komt dit tot zijn recht in de lage wijdse vlakten.