Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 98286 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

Spoekkie, caatjeboon, jansebagger, tha a, Anton72, dirkh, Bubba, vossejongk, lans en 9 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: TMCThomas op Gisteren om 23:28Ook EC heeft weer een aantal koudere opties in de pluim zitten. Kou zit nog steeds in de buurt dus onmogelijk is het niet.

GFS18 is ook weer heerlijk winters, met flinke sneeuwkansen en mede daardoor flinke kou, vooral voor het noorden. Laat die oper maar uitkomen hoor!  8)  8)
Ook het ensemble is flink afgekoeld. Kansen op winterweer zijn fors gestegen vanaf februari.

Lekker slapen zo met deze kaarten in het hoofd.

Der RoX

En...geen westcirculatie te bekennen op deze runs.
WiNtEr!!11!1!@

Jenkie

Toch weer wakker geworden met een vers sneeuwlaagje. Kan iemand me vertellen of die neerslag boven Duitsland Nederland gaat bereiken? En zo ja: in welke vorm?

Robert0105

Citaat van: Jenkie op Vandaag om 07:59Toch weer wakker geworden met een vers sneeuwlaagje. Kan iemand me vertellen of die neerslag boven Duitsland Nederland gaat bereiken? En zo ja: in welke vorm?

Het uiterste oosten van Nederland blijft vandaag wel gevoelig voor lichte sneeuwval, maar verwacht geen grote hoeveelheden. Hier sneeuwt het ook ligt..na schatting 1 cm sneeuw.

Joep

Ec00 laat wederom voor heel NL sneeuw zien wo/do

vivalavida

Citaat van: Der RoX op Vandaag om 00:30En...geen westcirculatie te bekennen op deze runs.

Het beste nieuws van deze ochtend  ;D

Zynex

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Zitten hele koude opties in maar het merendeel gaat voor +10 graden.
Ik word er nog niet onrustig van.

Der RoX

Citaat van: Zynex op Vandaag om 08:19Zitten hele koude opties in maar het merendeel gaat voor +10 graden.
Ik word er nog niet onrustig van.

Yup we zwabberen weer door en de spreiding is vanaf de 3e weer achterlijk. Hopelijk valt die goed en kietelt die het beertje weer een beetje...
WiNtEr!!11!1!@

Jeroen22

Stadskanaal: vanmorgen wakker met een dun laagje sneeuw op de straten . En meld op dit moment van typen weer lichte sneeuwval.

Zynex

Deze pluim is toch geweldig. Het is echt all or nothing. Op 31 januari zie je letterlijk geen berekeningen ertussen.

Der RoX

Donderdag wordt weer een interessante, zo te zien

Vooralsnog zitten we niet echt best met dat Laag rechts van ons...

WiNtEr!!11!1!@

Armand

Pfoe wat een grote onzekerheid op zowel korte als langere termijn. Ik ben even een weekendje niet met het weer bezig geweest en het is één groot raadsel welke kant het op zal gaan komende week en vooral ook daarna. Even een update vanuit mijn kant.  ;)

Op korte termijn vandaag wat lichte sneeuw in het uiterste noordoosten en oosten van het land. Met temperaturen doorgaans rond of net iets boven 0 zal het niet veel problemen opleveren. Morgen trekt een volgende storing over het land met in een groot deel van het land gewoon regen. Het noordoosten maakt kans op sneeuw en vooral in Friesland, Groningen en Drenthe kan er sneeuw van betekenis gaan vallen, het meeste waarschijnlijk in Groningen. Lokaal is er 5-8cm mogelijk. Wellicht zal ik er morgen nog meer tijd aan besteden. Ook woensdag/donderdag liggen er sneeuwkansen, al is de onzekerheid hierover momenteel nog erg groot.

Die onzekerheid zet dus door vanwege een patstelling tussen koude lucht en warme lucht, die eigenlijk al dagenlang zich boven Nederland afspeelt. Het is zeer de vraag of en anders welke van de twee er terrein gaat winnen. De run van EC was vanmorgen vrij zacht, terwijl GFS veel meer verdeeld is, ook in de nieuwste 06z run. Grootschalig is het duidelijk dat de luchtdruk ten noordoosten van ons hoger blijft en lagedrukgebieden vanuit het zuidwesten terrein proberen te veroveren. Het is de positie en exacte trekrichting wat het onzeker maakt. Aan de hand van de leden van de 06z run van GFS kunnen we dat eigenlijk heel mooi in beeld brengen. Hier 4 scenario's:

Een waarschijnlijk scenario is dat die patstelling boven Nederland behouden blijft. Hogedrukgebieden verder boven noordoost Europa komen niet verder westwaarts en de lagedrukgebieden boven de oceaan stokken ergens nabij de westkust van Europa. Hier een voorbeeld van zo'n scenario:

Transportkou blijft kortbij de landsgrenzen en zal dan ook regelmatig in het noordoosten te vinden zijn. Overige delen van Nederland komen afwisselend in warm en koud terecht, met vooral in het zuiden doorgaans zachter weer. Eigenlijk een beetje een voortzetting van de afgelopen dagen.

Bij een ander scenario trekken lagedrukgebieden iets verder door richting het Middellandse zeegebied, waardoor de stroming bij ons meer naar oost draait en de koudere lucht verder over het land kan stromen. Dan kan het goed koud worden, zeker bij koudeputjes zoals in dit specifieke scenario:

Het gevaar zit hem wel in de kracht van het hoog. Als het op termijn gaat inzakken, dan draait de stroming snel terug naar zuidoost tot zelfs zuidelijk en wordt het merkbaar zachter. Dat scenario kan zich ook voordoen als de lagedrukgebieden een stuk noordelijker trekken:

Dan krijgen we veel warmer weer in het gehele land, ook het noordoosten. Het laatste scenario is dat het hogedrukgebied beter weet door te dringen naar Scandinavië:

Ook dan kou in heel het land. Met de diepvries ten oosten van ons kan het dan, mits het goed valt, gelijk erg koud worden. Dat zie je ook terug in de pluimen, met name GFS heeft een aantal leden erbij zitten die voor koudere scenario's gaan. Het heeft dan ook weinig zin om de pluimen nog verder te bespreken in deze update; het klapt run na run om en dat heeft allemaal te maken met de verscheidenheid aan scenario's zoals hierboven beschreven. Enige wat men kan zeggen is dat bij EC00z de warmere scenario's de overhand hebben en bij GFS06z de koudere. Dat kan vanavond weer helemaal anders verdeeld zijn.

Zulke grote onzekerheden zijn toch wel ongewoon en geeft maar weer eens aan hoe interessant dit vak kan zijn!  ;) Kijk alleen al naar de 4 verschillende weerkaarten voor over een dikke week; wat een verscheidenheid aan opties. Voor de betrouwbaarheid en vooral voor de mensen die verantwoordelijk zijn voor weersverwachtingen is het een ander verhaal  ;D
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Ruud Hellmann

Het wordt toch niet weer een net-niet winter he.... Vanmorgen gaf de weerapp op mijn iPhone voor Leeuwarden heel even -14 aan over 8 dagen. Maar het was snel weer weg. Kijk het gaat natuurlijk uiteindelijk om een 11-stedentocht dus als alleen het noorden de kou heeft kan ik ermee leven. Zou wel raar zijn trouwens. Weatheronline zegt nu dit:

https://www.weatheronline.co.uk/weather/maps/city?LANG=en&CEL=C&SI=mph&CONT=euro&LAND=NL&REGION=0003&WMO=06270&LEVEL=52&R=0&NOREGION=1

Armand

Citaat van: Ruud Hellmann op Vandaag om 15:32Het wordt toch niet weer een net-niet winter he.... Vanmorgen gaf de weerapp op mijn iPhone voor Leeuwarden heel even -14 aan over 8 dagen. Maar het was snel weer weg. Kijk het gaat natuurlijk uiteindelijk om een 11-stedentocht dus als alleen het noorden de kou heeft kan ik ermee leven. Zou wel raar zijn trouwens. Weatheronline zegt nu dit:

https://www.weatheronline.co.uk/weather/maps/city?LANG=en&CEL=C&SI=mph&CONT=euro&LAND=NL&REGION=0003&WMO=06270&LEVEL=52&R=0&NOREGION=1

Ja de weerapps gebruiken de input van de weermodellen en zwabberen dus mooi mee. Het is eigenlijk heel gek, maar het verschil tussen een net-niet winter en een forse winterinval is maar klein. Het kan allebei. Het wordt patronen ontdekken tussen de verschillende runs en daarmee proberen in te schatten wat er mogelijk is. Momenteel neigt dat statistisch gezien naar de net-niet winter kant, maar zoals eerder gezegd is het lijntje heel dun en daarmee ongemeen spannend!  :D
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Joep

GFS met een koudere pluim,vooral NO kouder met mogelijk meerdere ijsdagen

GFS met een gebied vovrn NL waar woensdag sneeuw kan vsllen

Mirjam

Ha allemaal,

Hier een leek en echte winterfan. Ik heb misschien een domme vraag maar toch. Als ik op de weer app van Apple kijk, is dat heel anders dan wat buienradar aangeeft. Ik ga ervanuit dat ze allebei een ander model aanhouden. Weten jullie hoe dat zit?

flyineddy

Citaat van: Mirjam op Vandaag om 17:42Ha allemaal,

Hier een leek en echte winterfan. Ik heb misschien een domme vraag maar toch. Als ik op de weer app van Apple kijk, is dat heel anders dan wat buienradar aangeeft. Ik ga ervanuit dat ze allebei een ander model aanhouden. Weten jullie hoe dat zit?

Welkom!

Je zegt het al goed, ze gebruiken waarschijnlijk een ander weermodel. Ik gok dat Apple het Amerikaanse weermodel GFS gebruikt. Buienradar gebruikt het Europese weermodel ECMWF, en voor de korte termijn weermodel HARMONIE.
De verschillende weermodellen hebben een verschillende manier van berekenen. Zeker in de meer onzekere weer-situaties zoals nu kunnen er dan grote verschillen ontstaan tussen de weermodellen. Je kunt het hier in dit topic ook terugzien dat bijvoorbeeld de pluim van GFS en ECMWF flink verschillend is.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Joep

Citaat van: Mirjam op Vandaag om 17:42Ha allemaal,

Effe opgezocht, Apple-app gebruikt geen enkel afzonderlijk weermodel maar maakt voorspellingen via Apple's eigen WeatherKit-service die verschillende modellen en waarnemingen combineert.

Joep

EC wo/do

vossejongk

Winter in de pluim: