Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 20730 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

benjamin112, Wiz, Molen, jansebagger, derkrelis, Kessels, lans en 8 gasten bekijken dit topic.

Der RoX

Dit zou toch wat zijn...maar goed, we zijn er natuurlijk nog niet  ;)

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

WiNtEr!!11!1!@

Armand

De EC Oper is echt een prachtrun! Bijna spijt ervan dat ik op vakantie ga  ;)  ;D Ook de pluim gaat inderdaad goed mee met EC. De signalen hebben nog niet eerder zo goed op 'groen' gestaan. EC Oper komt eigenlijk met het hele paneel aan winterse opties: Winterse buien uit het noorden en 2x een duikend laagje. In totaal zou dat ruim 20cm opleveren in heel de Benelux en omgeving:

Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Robert0105

EC en GFS liggen mijlen ver uit elkaar wat betreft de strijd tussen warme en koude lucht in onze regionen.

Robert0105

Daar gaan wij weer....EC en GFS zijn het niet met elkaar eens over de kou. GFS houdt het bij een warmere scenario en EC berekent dat de kou verder naar het zuiden komt.

Der RoX

12 januari is ook wel erg ver weg...
WiNtEr!!11!1!@

Vindead

Ik zie dit toch eigenlijk niet meer mis gaan. Heerlijk straks het nieuwe jaar in met iedere dag sneeuwkansen  :P
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Maxim

Ik wil je hoop niet wegnemen, én geniet zeker van de virtuele voorpret ... maar hou toch maar een slag om de arm. Er kan nog vanalles mislopen en het zou absoluut de eerste keer niet zijn.

ronst

Ja die slag houd ik zeker om de arm. Misschien een domme vraag, maar als ik de windrichting zie tegen die tijd dan zit deze toch in de 'warme' kant?

Extremissimorum

Citaat van: ronst op Vandaag om 11:32Ja die slag houd ik zeker om de arm. Misschien een domme vraag, maar als ik de windrichting zie tegen die tijd dan zit deze toch in de 'warme' kant?

Klopt, en dat maakt het ook zo onzeker nu. De neerslag komg uit het zuid(west)en, maar de koude lucht zit in het oosten en noorden. Al die kleine koudeputjes vanaf de noordzee voeren koude lucht aan, waardoor de warme lucht met neerslag voldoende afkoelt/koud blijft voor sneeuw, - als alles goed gaat althans.

Er hoeft maar weinig iets anders te lopen en het is vooral regen dat zal vallen. Of misschien natte sneeuw of hagel. Sowieso dus iets om rekening mee te houden. GFS heeft dat denk ik goed in de smiezen en is daardoor gematigder. Is ook te zien in de nieuwe GFS06. Trouwens is die LMG daarin ook weer verder weggeschoven.

Ik zie het graag gebeuren dat de winter invalt, maar ik denk dat het heel verstandig is om nog een paar dagen geen conclusies te trekken.

Energizer85

Ik begin me toch wel weer wat zorgen te maken om de aantrekkende wind hier aan de kust op oudejaarsavond ivm vuurwerk, hoe zien jullie dit?

Joep

Vrijdag en zaterdag sneeuwkanse EC6

TMCThomas

Op een of andere manier is toch altijd fijn om sneeuw in de knmi verwachting te zien.

Tower

Citaat van: Energizer85 op Vandaag om 13:46Ik begin me toch wel weer wat zorgen te maken om de aantrekkende wind hier aan de kust op oudejaarsavond ivm vuurwerk, hoe zien jullie dit?

Windkracht 3 in Noord Holland rond 0.00 en later zou de wind aan trekken ( volgens buienradar en weerplaza) vuurwerk kan er wel tegen en wind is altijd gunstig anders krijg je mist vorming.

TMCThomas

GFS heeft het idee van een LMG boven Nederland weer laten varen, bij GFS 06z lag deze al buiten de landsgrenzen en nu is hij er praktisch gezien helemaal uit. Voordeel is wel dat we wat dieper in de polaire lucht komen te zitten. GFS geeft dan ook nog steeds sneeuw maar dan via sneeuwbuien. In het noorden verreweg de grootste hoeveelheden in deze situatie, wat uiteraard logisch is.

Extremissimorum

Citaat van: TMCThomas op Vandaag om 17:16GFS heeft het idee van een LMG boven Nederland weer laten varen, bij GFS 06z lag deze al buiten de landsgrenzen en nu is hij er praktisch gezien helemaal uit. Voordeel is wel dat we wat dieper in de polaire lucht komen te zitten. GFS geeft dan ook nog steeds sneeuw maar dan via sneeuwbuien. In het noorden verreweg de grootste hoeveelheden in deze situatie, wat uiteraard logisch is.

En daarna ontspoort ie helemaal weer.
Zuurkool met worst.

Joep

Bij EC is LMG ook weg.
We mooie pluim en genoeg sneeuwkansen voor de boeg

TMCThomas

EC komt inderdaad dagenlang met talloze buien, in totaal vormt zich toch wel een heel aardig sneeuwdek met lokaal 10-15cm. De lokale verschillen zijn door het buiige karakter groot. Ik vraag me zeer af of dit een realistisch beeld is. Accumulatie gaat bij EC oper wel heel makkelijk en zal in praktijk waarschijnlijk lastiger zijn. Dat betekent weer dat het vormen van een sneeuwdek lastiger wordt. En zonder (dik/gesloten) sneeuwdek komen de temperaturen hoger uit wat voor meer afsmelt zou kunnen zorgen. Waarschijnlijk is dit dus wat te rooskleurig, maar je weet natuurlijk maar nooit. Als we tussen 1 en 3 januari al een aardig sneeuwdek kunnen vormen zouden we hier best is in de buurt van kunnen komen.