Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 15862 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

Energizer85, Basta1900!, Stefanpluimgraaff, markwoerden, jonkmann, Gnomeo, janwillem, Der RoX, Zynex, aukjeveenstra, Koeman038 en 12 gasten bekijken dit topic.

grizzrh

Gfs komt wel met leuke kaarten momenteel
Doenrade, Limburg

Maxim

Citaat van: grizzrh op Gisteren om 23:43Gfs komt wel met leuke kaarten momenteel

Tsjaaa, weer op de lange termijn.

TMCThomas

Citaat van: Maxim op Vandaag om 00:20Tsjaaa, weer op de lange termijn.

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

De wat langere termijn is inderdaad waar GFS echt weer prachtkaarten heeft, de middellange termijn van GFS is echter ook duidelijk beter dan de rest. De combinatie van de blokkade die beter stand houdt en lagedrukgebied op een betere plek zorgt voor meer winterse omstandigheden vergeleken met de rest. Maar goed het is en blijft GFS.

TMCThomas

Wil nog even 3 leden van het GEFS uitvergroten, niet omdat ze zo realistisch zijn maar omdat het zulke mooie kaarten zijn. Dan hebben we in elk geval nog virtueel winterplezier  ;)

Lid #1: Een sneeuwdek van lokaal meer dan 20cm op 3 januari, de eerste centimeters vallen al op oudjaarsavond. Gevolgd door vrijwel heel Europa in de sneeuw en kou. Strenge vorst in Nederland.

Lid #18&24: Sneeuwstorm rond 3 januari.

Het merendeel van de leden komt overigens met iets van sneeuwval rond 3 januari.

Der RoX

Lijkt inderdaad heel langzaam weg te trekken...

De kou uit het oosten is ook minder fel/ lijkt al onbereikbaar...

WiNtEr!!11!1!@

Armand

Citaat van: Der RoX op Vandaag om 08:01De kou uit het oosten is ook minder fel/ lijkt al onbereikbaar...

Klopt inderdaad, de pas wordt momenteel afgesneden door lagedrukgebieden die vanuit het noordwesten op Scandinaviƫ beuken. Eigenlijk is dit juist een goed scenario. Er was afgelopen dagen weinig kou voorradig daar. De echte transportkou moest helemaal vanuit Rusland komen via een smal pad. Die 'tong' van koude lucht kan zich natuurkundig eigenlijk niet lang blijven uitbreiden westwaarts naar onze omgeving. Bovendien zou het dan in Scandinaviƫ en verder boven Europa relatief warm blijven.

Nu krijgen we een aantal flinke winterinvallen boven ScandinaviĆ« en verder oostelijk boven Europa. Dat levert daar komende week sneeuw en kou op, wat een mooie voorraad kan vormen mocht de wind bij ons weer oostelijk worden. Geen garantie natuurlijk, maar wel fijn als er deze keer wel een bak sneeuw en kou ten oosten van ons klaarligt.  ;)

Overigens best een goede run van EC vanmorgen! We zien op hoogte (circa 5km) echt Arctische lucht afzakken over de Noordzee, ditmaal ligt de blokkade een stuk beter. Met temperaturen richting de -35/-40 graden aldaar neemt de kans op sneeuw wel toe, ook al blijven de temperaturen op ooghoogte meestal positief door de aanvoer vanaf zee.

Aan de grond levert dit een grootschalig lagedrukgebied op met de aanvoer van koude lucht uit het noorden:

In die koude lucht die over het warme zeewater stroomt, vormen zich in EC vervolgens meerdere (rand)storingen. Alles bij elkaar kan dat in theorie een flink sneeuwdek opleveren:

In de praktijk zal dat echter waarschijnlijk (veel) minder dik zijn, vanwege de toch doorgaans positieve temperaturen. Wel dus weer nieuwe winterkansen bij EC vanmorgen. Hopelijk was dit geen eenmalige opleving...  ;)
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Joep

( EC met mogelijk sneeuwdekje begin januari)

(Zoals Amand hierboven al beschrijft, zie ik nu pas :) )

Dennis789

Wat mij vooral opvalt is telkens die opschuiving op de langere termijn. Eerst was het mogelijk winter met kerst. Toen met oud en nieuw en nu weer 7 januari. En straks op 7 januari is het weer februari. En dan zoals zovaak gaat die winter weer als een nachtkaars uit eind februari. Dit is niet vervelend bedoeld maar wel hoe het zo'n beetje ieder jaar gaat en ik het ervaar. De redenen hebben thomas en armand wel vaak genoeg uitgelegd. In ieder geval hoop ik op die 7 januari :p

Energizer85

Citaat van: Dennis789 op Vandaag om 13:52Wat mij vooral opvalt is telkens die opschuiving op de langere termijn. Eerst was het mogelijk winter met kerst. Toen met oud en nieuw en nu weer 7 januari. En straks op 7 januari is het weer februari. En dan zoals zovaak gaat die winter weer als een nachtkaars uit eind februari. Dit is niet vervelend bedoeld maar wel hoe het zo'n beetje ieder jaar gaat en ik het ervaar. De redenen hebben thomas en armand wel vaak genoeg uitgelegd. In ieder geval hoop ik op die 7 januari :p

Ik weet niet hoe jij kerst hebt ervaren, maar dat was wel winter... vanaf kerstavond tot
Vanmorgen amper in de plus... modellen springen enorm de laatste paar dagen... rustig afwachten en hopen op een nieuwe winterse periode (hopelijk met wat sneeuw) meer kunnen we niet doen.... Ik denk dan nu ook maar, vergeleken met de jaren hiervoor is het al een stuk minder uitzichtloos

Der RoX

Ja we zwabberen lekker door en uiteindelijk zien we wel hoe het gaat worden  8)
WiNtEr!!11!1!@

ronst

Kerst vond ik inderdaad erg koud zeker als je de wind goed tegen had. Het is in elk geval beter dan 10c+ met een harde ZW wind. De langetermijnskaarten blijven fris, alleen de pluimen zwabberen er nog op los. In ieder geval interessanter (winter)weer vergeleken met de afgelopen jaren.

Joep

GFS pluim is weer niet best

Dennis789

Sorry.. ik doelde meer op sneeuw. Dat is voor mij onlosmakelijk verbonden met winterinval. :)

Lucas

Citaat van: Joep op Vandaag om 16:29GFS pluim is weer niet best

De volgende is vast weer beter, let maar op
Aanhoudende sneeuwval

Lucas

https://youtu.be/PCNKemBjANs?si=HcCL47rVPzsLguyx

Tja, zo lang geleden is het niet, wie weet.
Aanhoudende sneeuwval