Herfst discussietopic 2025

Topic gezien door 30845 bezoekers
Gestart door TMCThomas, wo 03 sep 2025 - 00:35

Vorige topic - Volgende topic

henkensjoeke en 5 gasten bekijken dit topic.

Eric

Citaat van: AFTH14 op zo 07 dec 2025 - 14:27Vandaar ook de focus op een noodpakket, mis de schaatsen en ski`s daarin.
;D

TMCThomas

14,7 graden op 7 december om 21:20. Leuke temperaturen voor dit tijdstip in juni...

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Armand

We beleven inderdaad weer een boterzachte periode in december, alsof het de normaalste zaak van de wereld is... We zien het toch vaak terugkeren afgelopen jaren.

Voorlopig lijkt er ook weinig te gaan veranderen. Op de langere termijn blijft de 30+ daagse van EC opvallend standvastig en komt opnieuw met enige winterkansen als de luchtdruk boven Noord-Europa zou moeten stijgen. Deze signalen zien we eigenlijk al vanaf november en schuiven steeds met de termijn op, maar het is opvallend dat het steeds terugkomt.

De laatste runs is er af en toe ook zo'n signaal zichtbaar in de weermodellen EC en GFS. Zo komt de ENS van GFS00z met een signaal voor hogere luchtdruk:

Dit is het gemiddelde van alle 31 leden van GFS voor de berekende luchtdruk. Dat ziet er al wat hoopvoller uit, maar brengt in de meeste individuele leden nog geen winter. Ook de termijn laat het natuurlijk makkelijk toe dat er nog veel kan veranderen.

Bij EC zien we zo'n signaal een stuk minder terug vanmorgen, daar blijft het zonale patroon overheersen. Behalve bij het experimentele AI model, die komt wel met een winterse setting:

Samenvattend dus nog geen significante aanwijzingen voor kansen op winterweer. Voorlopig blijft het uitermate zacht en met momenten wisselvallig. Pas op de langere termijn sluipt er enige variatie in, maar het blijft de vraag wanneer dit zich weet door te zetten naar de kortere termijn.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

TMCThomas

Het goede nieuws is dat het niet veel slechter kan voor winterweer :-\

TMCThomas

Pure meteofictie maar te mooi om niet te delen: Lid 14 van GFS heeft er namelijk zin in. Scandihoog slingert in razend tempo koude lucht af op Nederland waarbij wij precies in het middelpunt van een bel extra koude lucht komen te zitten. De 850hpa temperaturen dalen tot maar liefst -17, en dat op een termijn van slecht een week. Het resulteert in een aantal ijsdagen met matige vorst zowel 's nachts als overdag. Jammer dat lid 14 ook gelijk het enigste lid is die op deze termijn met iets van (serieus) winterweer komt  ::).

Je kunt hieronder zien hoe eenzaam lid 14 is, geen enkel ander lid komt überhaupt in de buurt. Op langere termijn (vanaf ~240h) overigens voorzichtig wel weer wat meer koudere opties, maar nog lang niks concreets.

Tower

Citaat van: TMCThomas op di 09 dec 2025 - 01:40Pure meteofictie maar te mooi om niet te delen: Lid 14 van GFS heeft er namelijk zin in. Scandihoog slingert in razend tempo koude lucht af op Nederland waarbij wij precies in het middelpunt van een bel extra koude lucht komen te zitten. De 850hpa temperaturen dalen tot maar liefst -17, en dat op een termijn van slecht een week. Het resulteert in een aantal ijsdagen met matige vorst zowel 's nachts als overdag. Jammer dat lid 14 ook gelijk het enigste lid is die op deze termijn met iets van (serieus) winterweer komt  ::).

Je kunt hieronder zien hoe eenzaam lid 14 is, geen enkel ander lid komt überhaupt in de buurt. Op langere termijn (vanaf ~240h) overigens voorzichtig wel weer wat meer koudere opties, maar nog lang niks concreets.

Geen garantie op winterweer, blijft groen, nat grijs. Af en toe stevige wind. Winter volgend jaar ergens in feb of maart, en dan snel door naar de lente.

Geen afbeeldingen mee quoten A.U.B.

Dennis789

Ik moet zeggen. Het is geen winterweer. Maar het is vandaag maar weer wat heerlijk weer om buiten te wandelen. Zo mag het van mij ook als sneeuw en vrieskou geen optie is.

Zynex

Het is vandaag heerlijk weer, echt genieten.
Toch merk ik dat ik, en het is pas begin december, een beetje hoop begin te verliezen.
Iedere keer als iemand zegt: "We krijgen nooit meer een Elfstedentocht" of "schaatsen kan je wel vergeten", merk ik dat ik daar geïrriteerd van raak. Misschien is dat ontkenning.
Elk jaar hoop ik weer op een échte strenge winter. Maar elk jaar trekt die westcirculatie er toch weer gewoon doorheen. Misschien moet ik ook accepteren dat het gewoon niet meer kan. Dat dit zachte, natte patroon hier in Nederland steeds meer de norm wordt.

Noordenwind

Ik moet zeggen dat het als winterliefhebber taai is. Zeker de laatste jaren moeten we het hebben van de kleine dingetjes, desondanks blijft de winter mijn seizoen. Wat mij echter opvalt is dat we steeds minder echte eendagsklappers hebben, en dan heb ik het over situaties als 7/8 december 2012, eind december 2014, december 2017 en Januari 2019. Dat waren toch wel dagen met een leuk pak sneeuw, wat vaak toch enkele dagen zeer de moeite is. De laatste anderhalf jaar slechts drie keer een sneeuwdek gehad dat hey enkele uren uithield.
Niets is zo schoon dan een vers sneeuwdek in winterwonderland. Het meest komt dit tot zijn recht in de lage wijdse vlakten.

Snowfreak

Ja, het is echt pijnlijk. Zeker omdat ik in november op Engelstalige fora las dat december een grote kans zou maken op winterweer door bepaalde "background signals". Uiteindelijk werd dat compleet tenietgedaan door een verkeerd gelopen SSW eind november. Het bewijst nog maar eens dat álles, maar dan ook echt álles, moet kloppen om winterweer te krijgen in Noordwest-Europa.

Armand

Ik sluit me aan bij bovenstaande. Op de een of andere manier waait er hier in de winter toch wel vaak een zuidelijk georiënteerde wind. Ondanks inderdaad alle positieve signalen in november. Is het gewoon dikke pech dat de SSW verkeerd uitvalt? Of zit er nog een ander systeem achter waardoor het bij ons niet lukt de laatste pakweg 10 jaar? Die onzekerheid maakt het (voor mij) nog wel spannend en interessant om te volgen, maar het is gewoon frustrerend als het keer op keer niet lukt.

Bovendien zie je door klimaatverandering de kansen ook wel slinken. Zuidelijke winden voeren steeds warmere lucht aan, terwijl bij een noordoostelijke wind het vaak nog dagen duurt voordat de kou echt arriveert. Tevens zien we de laatste jaren bijvoorbeeld dat bepaalde situaties nu vaker regen opleveren, terwijl eenzelfde situatie pakweg 10-15 jaar geleden wellicht sneeuw had opgeleverd. Het wordt steeds moeilijker een ideale situatie te creëren. Toch blijft er ergens nog altijd de hoop zitten dat het wél eens doorbroken wordt....  ;)

grizzrh

Op zeer LT toch weer wat kansjes rondom kerst voor koude. Hopelijk worden de kansen groter, maar eens in de gaten houden komende dagen
Doenrade, Limburg

Joep

GFS12 weer wat kouder rond kerst

TMCThomas

GFS 12z control ook mooi, komt ook met wat sneeuw op eerste kerstdag, wie weet borrelt er wat.

EDIT: EC oper ook overigens:

Dennis789

Aaaaannnnnddd its gone!!  :o  :o  ;D  ::)
Kijken of het terug komt.
Zowel GFS en EC vanochtend gewoon terug op zonaal patroon met kerst.

Armand

De kans op een Witte Kerst is elk jaar al laag, maar dit jaar bijna nihil. Het zonale patroon weet voorlopig nog van geen ophouden. Er komen wel in toenemende mate andere opties voorbij voor de periode net voor of tijdens kerst. Dat hebben we de afgelopen weken echter vaker gezien, laat het eerst maar eens consistent in de weerkaarten verschijnen.

Mocht die verandering er daadwerkelijk toch gaan komen, dan wordt het zoals ik gisteren schreef niet van de ene op de andere dag winter. Meestal duurt dat toch enkele dagen voordat significant koudere lucht iets kan forceren in onze omgeving. Wil je dan iets van winterse perikelen rond de kerst, dan zou het patroon al ergens rond 20-22 december grondig moeten veranderen. Die kans is erg klein, en de kans dat het dan vervolgens ook nog eens gunstig valt voor kou/sneeuw is ook klein. Samen maakt dat de kans op winterse perikelen met kerst heel erg klein helaas.

Dennis789

Citaat van: Armand op Vandaag om 10:27De kans op een Witte Kerst is elk jaar al laag, maar dit jaar bijna nihil. Het zonale patroon weet voorlopig nog van geen ophouden. Er komen wel in toenemende mate andere opties voorbij voor de periode net voor of tijdens kerst. Dat hebben we de afgelopen weken echter vaker gezien, laat het eerst maar eens consistent in de weerkaarten verschijnen.

Mocht die verandering er daadwerkelijk toch gaan komen, dan wordt het zoals ik gisteren schreef niet van de ene op de andere dag winter. Meestal duurt dat toch enkele dagen voordat significant koudere lucht iets kan forceren in onze omgeving. Wil je dan iets van winterse perikelen rond de kerst, dan zou het patroon al ergens rond 20-22 december grondig moeten veranderen. Die kans is erg klein, en de kans dat het dan vervolgens ook nog eens gunstig valt voor kou/sneeuw is ook klein. Samen maakt dat de kans op winterse perikelen met kerst heel erg klein helaas.
Klopt. ging mij om die operationele runs van gisteravond. Die blijken vanochtend in het klad te zijn gekomen ^^

Armand

Citaat van: Dennis789 op Vandaag om 11:13Klopt. ging mij om die operationele runs van gisteravond. Die blijken vanochtend in het klad te zijn gekomen ^^

Ja af en toe komen er inderdaad best leuke opties voorbij, zoals gisteravond. GFS heeft tegenwoordig ook een AI model en die komt ook met een zeer winterse setting voor kerst:

Een ingesloten laag wat blijft rondtollen ten zuiden van ons en daarmee op meerdere momenten sneeuw zou kunnen brengen.

Kijk het is in elk geval positief dat er wat andere signalen komen op langere termijn. Echter zoals eerder gezegd, moet het eerst consequent blijven terugkomen de komende runs. Het blijft elke keer hopen dat het eens doorzet  ;)