Herfst discussietopic 2025

Topic gezien door 28044 bezoekers
Gestart door TMCThomas, wo 03 sep 2025 - 00:35

Vorige topic - Volgende topic

Gnomeo en 4 gasten bekijken dit topic.

Energizer85

Haha inderdaad..

Echter kan de timing dit jaar natuurlijk wel een keer goed vallen. Ik hoop echt een keer op winterse feeastdagen ipv grijs winderig weer. Sws dit oud en nieuw nu dit toch wel een beetje het laatste jaar lijkt met (legale) vuurwerk verkoop.

Dennis789

Citaat van: Energizer85 op zo 30 nov 2025 - 15:57Haha inderdaad..

Echter kan de timing dit jaar natuurlijk wel een keer goed vallen. Ik hoop echt een keer op winterse feeastdagen ipv grijs winderig weer. Sws dit oud en nieuw nu dit toch wel een beetje het laatste jaar lijkt met (legale) vuurwerk verkoop.
Ik vind het echt ziek dat vuurwerk afsteken op oud en nieuw gewoon aan banden gelegd geworden is... omg.. ik heb er wat dat betreft geen last van omdat ik in Duitsland woon maar vind het wel echt een staaltje totalitaire macht uitoefenen...

Ik heb echt verdomd goede en leuke herinneringen aan vuurwerk afsteken met mn vader toen ik nog een klein jongetje was. Samen naar buiten. Die spanning. Die eerste vuurpijl zien. Het zijn prachtige jaren geweest. Waarom moet alles verboden worden... als je binnen blijft gebeurd je niks.. en als je een beetje oppast ook niet.. mja.. de kinderen kopen dikke cobra's die ploffen als een handgranaat...

Extremissimorum

Citaat van: Dennis789 op zo 30 nov 2025 - 21:08Ik vind het echt ziek dat vuurwerk afsteken op oud en nieuw gewoon aan banden gelegd geworden is... omg.. ik heb er wat dat betreft geen last van omdat ik in Duitsland woon maar vind het wel echt een staaltje totalitaire macht uitoefenen...

Ik heb echt verdomd goede en leuke herinneringen aan vuurwerk afsteken met mn vader toen ik nog een klein jongetje was. Samen naar buiten. Die spanning. Die eerste vuurpijl zien. Het zijn prachtige jaren geweest. Waarom moet alles verboden worden... als je binnen blijft gebeurd je niks.. en als je een beetje oppast ook niet.. mja.. de kinderen kopen dikke cobra's die ploffen als een handgranaat...

Om on topic te blijven: het is saai weer.

Armand

Citaat van: Extremissimorum op ma 01 dec 2025 - 08:03Om on topic te blijven: het is saai weer.

Zeg dat wel inderdaad... Voorlopig blijft dat ook zo. Wel zien we steeds duidelijker wat signalen op hogedrukgebieden ver ten noorden van ons:
Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Dat levert echter in dit geval nog zachter weer op, doordat de stroming dan diep zuid(west)elijk wordt. Het vergroot op termijn wel de kans op blokkades. GFS pikt dit op, maar staat er voorlopig helemaal alleen voor:
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Zynex

Pffff, wat een pluimen.  :'(

TMCThomas

Citaat van: Zynex op di 02 dec 2025 - 20:41Pffff, wat een pluimen.  :'(

Yep zeer jammer gezien de potentie die er was. Maar goed december is pas net begonnen, wellicht dat de tweede helft van december nog winter kan brengen.

Armand

Het is helaas wel triest te noemen, het leek allemaal zo kansrijk een paar weken terug... Voorlopig moeten we het nog steeds doen met zeer anti-winterse verwachtingen van de weermodellen. Het pijnlijke is dat het luchtdruksysteem met momenten geblokkeerd raakt, maar helaas totaal verkeerd voor winterweer in Europa. We zien zo'n voorbeeld komend weekend ontstaan:

Een stevig hogedrukgebied boven Rusland met een flinke uitloper naar Groenland. Forse lagedrukgebieden boven de Atlantische oceaan lopen hierop stuk en sturen aan de voorzijde zeer zachte lucht richting Europa. De koude kant van deze blokkade zit voornamelijk in delen van Canada en verderop in het Aziatische gedeelte van Rusland.

Dit patroon houdt zichzelf in stand en blijft dan ook herhalend terugkomen in de weermodellen voor de komende weken. De kans is dan ook zeer groot dat we in elk geval de komende twee weken met (zeer) zacht weer te maken blijven houden.

We kunnen hier grofweg op twee manieren uitkomen. Enerzijds nemen de hogedrukgebieden het over en breiden zich verder uit over Europa. Dat biedt kansen op winterweer en is de setting waar onder andere EC al wekenlang mee komt in de 30+ dagen verwachting. Voorlopig is er echter weinig van terug te zien in de weerkaarten. Anderzijds nemen de lagedrukgebieden het over en ontstaat er een westcirculatie.

De laatste optie klinkt niet ideaal, maar (ik had niet gedacht het ooit te zeggen ;D ) een zwakke westcirculatie zou ons wel eens uit de brand kunnen helpen. Even de bezem erdoor, want we zitten nu namelijk op een verkeerde manier 'vast'. Zeker als de luchtdruk nabij Groenland wat hoger blijft, kan een zwakke westcirculatie uiteindelijk ook voor een guur type winterweer zorgen. Risico is natuurlijk dat ie aansterkt en dat je er ook weer een aantal weken mee opgescheept blijft zitten.

Samenvattend helaas een vervelende update voor de winterliefhebber: Op korte termijn wordt het gewoon kansloos qua winterweer met zelfs (zeer) zachte omstandigheden. Ook op langere termijn ziet het er niet gunstig uit voor een omslag naar een winters weertype. Voor toch wat winterse kansen moet de blokkade zich een stuk beter gaan rangschikken of moeten we hopen op een zwakke westcirculatie met hopelijk een vrij zuidelijke koers en vuil winterweer. Je leest waarschijnlijk al tussen de regels door dat de kans van slagen op deze scenario's voorlopig klein is.

We zullen het ermee moeten doen en hopen op lichtpuntjes komende runs.  ;)

Snowfreak

Citaat van: Zynex op di 02 dec 2025 - 20:41Pffff, wat een pluimen.  :'(
Inderdaad, het is als winterliefhebber behoorlijk pijnlijk om naar te kijken. Maar goed, ik zie dit liever nu in de weerkaarten dan dat we opnieuw virtueel winterweer krijgen om drie dagen voor tijd alsnog een volledige switch naar een zonaal patroon te zien. Dat hebben we de laatste jaren al een paar keer meegemaakt.  :P

Bubba

Ach winterliefhebbers komen vanzelf weer aan de beurt, als je onderstaand artikel mag geloven, of is dat pas over een miljoen jaar :P

geen angstverhaal

Noordenwind

Er blijven toch voorzichtig wel koude opties beschikbaar vanaf 12-12. Het is niet veel, maar we blijven hopen.
Niets is zo schoon dan een vers sneeuwdek in winterwonderland. Het meest komt dit tot zijn recht in de lage wijdse vlakten.

zwoof

Citaat van: Bubba op wo 03 dec 2025 - 14:14Ach winterliefhebbers komen vanzelf weer aan de beurt, als je onderstaand artikel mag geloven, of is dat pas over een miljoen jaar :P

Hel & Verdoemenis

Beetje raar om de titel te veranderen en daarmee de suggestie wekken dat er angst wordt aangepraat.

Het artikel heet;

Europa krijgt te maken met extreme-droogte als de golfstroom instort

Het artikel vertelt ons enkel wat er zou gebeuren als de AMOC daadwerkelijk stil valt en daarbij wordt nergens gesproken over hel en verdoemenis. Dat is wat jij er van maakt en je bent daarmee dus zelf de makelaar in angst. 

Overigens het scenario van het stilvallen van de AMOC is niet nieuw. Dit is al decennialang in toenemende mate punt van zorg bij wetenschappers. Bijkomend 'voordeel' is  in dat geval dan wel dat we meer kans maken op een stevige winter met wellicht een Elfstedenntocht. Maar gezien economische schade die het stilvallen van de AMOC met zich meebrengt, moeten we toch maar hopen dat dit scenario geen werkelijkheid gaat worden.

TMCThomas

In de verenigde staten ziet de lange termijn verwachting er zoals gebruikelijk een stuk winterser uit. Terwijl wij hier de 850hpa temperaturen niet eens onder 0 krijgen lukt dat in Amerika ter hoogte van North Carolina met gemak. De temperatuur daalt daar naar -24 op 850hpa (!). Even ter vergelijking, dat is bij de rode pijl hieronder. Oftewel ter hoogte van Algerije. Dat het daar een stuk makkelijker lukt is natuurlijk logisch, maar het blijft toch frustrerend.

Armand

Frustrerend inderdaad... En dan weet je al wat er gaat gebeuren: Die bel koude lucht komt boven de oceaan terecht en wakkert weer lagedrukgebieden aan. Die brengen vervolgens weer warme lucht richting Europa. Helaas is inmiddels duidelijk dat de gevolgen van de extreem vroege SSW volledig ten goede komen voor Amerika, met voor Europa vooral een diepe zuidwestelijke stroming. Ook al is de termijn nog lang, maar de kansen op serieus winterweer in december slinken met de dag. Dat klinkt misschien erg voorbarig, maar we weten nu eenmaal uit het verleden dat het patroon waar we nu inzitten moeizaam te breken valt.

Dennis789

Aii.. ja het ziet er niet goed uit. Daarbij moet ik wel zeggen dat het vandaag een heerlijke mooie dag is. Een wandeling in de zon hier in zuid oost armand voelt bijzonder warm aan vind ik. Een softshell en sportlegging is genoeg. Ik hoef de softshell jack zelfs niet eens dicht te ritsen

Tower

Hoelang gaat het nog duren voor dat wij in de korte broek bij de bbq staan met kerst ;)

Eric

Citaat van: Tower op Gisteren om 14:54Hoelang gaat het nog duren voor dat wij in de korte broek bij de bbq staan met kerst ;)
Dat kan nu al...... ;)  ;)

TMCThomas

Icon helemaal niet slecht eigenlijk, poging tot scandihoog.

Snowfreak

wat ben ik toch jaloers op noord amerika. Ik heb kennissen die in het noord-oosten van de VS wonen en die hebben gemiddeld 1 tot 1,5 m sneeuw iedere winter. Als dat in de lage landen zou gebeuren zou de nood toestand uitgeroepen worden denk ik  :P