Zomer discussietopic 2025

Topic gezien door 6104 bezoekers
Gestart door TMCThomas, wo 04 jun 2025 - 00:29

Vorige topic - Volgende topic

wkeijzer, MisterMarc en 1 gast bekijken dit topic.

vivalavida

Citaat van: Bubba op ma 09 jun 2025 - 21:01Heb ik al vaker gezegd, dit forum is er alleen maar voor winterliefhebbers, zodra er in de verte maar een sneeuwvlok word voorspeld , buitelt iedereen over elkaar heen, ik begrijp er zijn maar twee heren die af en toe nog een update geven, en die doen dat ook geheel vrijwillig, en word zeer gewaardeerd, maar het verschil is significant.

De echte hitte zijn we inderdaad vanaf zondag weer kwijt volgens mij, maar daarna is het nog lang niet zeker qua temperatuur het word volgens mij helemaal niet slecht, en aan het eind van de pluim zit de stijgende lijn er weer in.

Het zwabbert weer eens heerlijk heen en weer  ;)  voor mij zou rond de 25 al meer dan genoeg zijn. Maar voor de kinderen en hun zwembad is 25-30 het einde natuurlijk

Ik weet eigenlijk niet hoelang ik hier al meeloop. Ooit van o-o 'mee' gegaan hierheen, en ben toch wel een regelmatige lezer. Met weer en wind, zon, regen en sneeuw. Ze vragen op mn werk ook altijd aan mij wat het weer wordt en dan is dit forum een van mijn naslagwerken  ;D  8)

Maxim

Citaat van: vivalavida op di 10 jun 2025 - 11:25Het zwabbert weer eens heerlijk heen en weer  ;)  voor mij zou rond de 25 al meer dan genoeg zijn. Maar voor de kinderen en hun zwembad is 25-30 het einde natuurlijk

Ik weet eigenlijk niet hoelang ik hier al meeloop. Ooit van o-o 'mee' gegaan hierheen, en ben toch wel een regelmatige lezer. Met weer en wind, zon, regen en sneeuw. Ze vragen op mn werk ook altijd aan mij wat het weer wordt en dan is dit forum een van mijn naslagwerken  ;D  8)

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Ik vind het zeer fijn hier kennis op te doen en mee te lezen.

Eric

Idem hier, ik lees al mee sinds Jan van Ooijen ermee begon, ook bij onweer online. Maar daar ben ik mee gestopt.
Ik lees hier graag mee, ieder jaargetijde eigenlijk en iedere bijdrage wordt zéér gewaardeerd, samen met Kai Zorn zijn jullie mijn dagelijkse weerbericht!

TMCThomas

Fijn om te zien dat er nog mensen meelezen  :)

Citaat van: Extremissimorum op ma 09 jun 2025 - 19:56Volop kans op grootse hitte én flinke onweerskansen, maar het forum hier is zo goed als dood.

Jammer, maar het zegt genoeg.  :-X

Als je het druk wil zien moet je inderdaad wachten totdat de eerste sneeuwvlokken in de verwachting staan  ;)

Wat betreft de huidige verwachting valt het op dat de EC pluim er nogal gematigd uit ziet, vooral pluim midden oogt aan de koele kant. Dat lijkt me toch niet helemaal terecht, daar kun je waarschijnlijk nog een paar graden bij optellen. Dat zie je ook terug in harmonie die voor donderdag voor het midden van het land met 27 á 28 graden als max. komt ipv. de 24 uit de pluim. In het zuiden zou een lokale dertiger al mogelijk kunnen zijn voor de donderdag.

Vrijdag komt er nog een schepje bovenop en stijgen de temperaturen in het zuiden van het land richting de 32 á 33 graden, in het midden overschrijden we dan zeer waarschijnlijk ook de 30. Zaterdag begint de onzekerheid al. De 35 graden die we eerder zagen is verdwenen, daarvoor zijn de 850hpa temperaturen niet meer gunstig genoeg. Warm wordt het nog wel maar hoe warm is een beetje de vraag, dat is namelijk volledig afhankelijk van wanneer de wind draait op het vore. Ook wat betreft de buienkansen is dit een aandachtspunt. De kans is echter groot dat de 30 graden in het oosten van het land nog wel gehaald zal worden.

Na zaterdag zakt de temperatuur terug en neemt de onzekerheid nog wat verder toe. Toch zijn de meeste signalen op termijn niet slecht. Hogedruk lijkt in de meeste modellen een belangrijke rol te blijven spelen. Het lijkt dan ook vrij zonnig en droog te blijven. Maar meer daarover de komende dagen, eerst maar is naar de warmtepiek van deze week kijken.

vivalavida

Ik moet vooral nog een keer een meet en greet met bovenstaande, zo dichtbij, werkelijk geen idee wie je bent  ;D  :P

Ik heb overigens ook nog een tijdje meegelopen met Johann op alpenweer en ik volg hem nog steeds op X bijvoorbeeld. Ooit nog een youtube filmpje voor gemaakt op een vakantie

Al met al denk ik toch al wel zo'n 17 jaar 'druk' met weerfora.

Ik vind het ook mooi om te zien dat hier vaak ook wel ruimte is voor bepaalde discussies en gesprekken zonder dat iedereen meteen vertrekt en gepikeerd is  ;)

Extremissimorum

Doel bereikt, er is weer wat leven hier! Mooi zo.  8)
Ik denk dat jullie mijn punt ook wel snappen; des te groter was de verbazing dat er weinig gebeurde hier terwijl er wel degelijk wat bijzondere weerdagen gaan komen. Met name de zaterdag is een grote brok onzekerheid. Hoe eerder de buien komen, des te eerder de verkoeling.

Energizer85

En het laatste frontje hier voorlopig voorbij.... Zonnetje doorgebroken, windje neemt af...

De onderste tree van een aantal flinke treden naar hoge temperaturen is ingezet. Hopelijk met een knetterende climax komend weekend 😄

vivalavida

Waar gaat die 17u pluim heen  :o

Eveline

Citaat van: Eric op di 10 jun 2025 - 12:18Idem hier, ik lees al mee sinds Jan van Ooijen ermee begon, ook bij onweer online. Maar daar ben ik mee gestopt.
Ik lees hier graag mee, ieder jaargetijde eigenlijk en iedere bijdrage wordt zéér gewaardeerd, samen met Kai Zorn zijn jullie mijn dagelijkse weerbericht!

Ohhhh ja, Jan van Ooijen! Jeetje voel me bijna oud, voor mijn gevoel is dat echt minstens 10 jaar geleden 🤣

Bedankt voor de uitnodiging om ook niet helemaal geweldig inhoudelijke posts te schrijven  ::) 

Vandaag hopelijk de laatste mindere dag, kan echt niet wachten dat het warm gaat worden. Zonnetje schijnt nu buiten, dat is al een hele vooruitgang!

Eveline

Oja, hoe krijg ik de tijd goed van hrt forum? Het is 18.45 en geen 1645..

Edit: gevonden, lay-out instellingen ;))

JerryL

Hahaha de winter-afdelingen worden wel beter bezocht. Dus het zou goed kunnen. Zoals velen lees ik ook al een flinke tijd mee. En ook in ben in de winter actiever dan in de zomer. Maar telkens bij de voorspelling van ''bijzonder'' weer kom ik buurten. Zo ook nu met de aangekondigde zomerse spelden. Effe buurten om te zien hoelang het duurt. Want... inderdaad geen grote fan van het erg warme weer. Maar met een airco zijn de nachten een stuk fijner. En dat zomerse weer, tuurlijk heeft dat wel wat. Als het maar niet te lang duurt hahahaha.

Citaat van: Bubba op ma 09 jun 2025 - 21:01Heb ik al vaker gezegd, dit forum is er alleen maar voor winterliefhebbers, zodra er in de verte maar een sneeuwvlok word voorspeld , buitelt iedereen over elkaar heen, ik begrijp er zijn maar twee heren die af en toe nog een update geven, en die doen dat ook geheel vrijwillig, en word zeer gewaardeerd, maar het verschil is significant.

Jenkie

Nou ja, dan ook even een reactie van mijn kant. Ik lees al met al ook al een hele tijd mee (enkele jaren). En hoewel ik niet vaak reageer, kijk ik toch bijna elke dag of er een update is. Dus keep it going! Het wordt wel degelijk gelezen en gewaardeerd!

Snowfreak

ik waardeer de posts van armand, thomas en andere ook zeer! ook al post ik niet veel omdat mijn kennis te beperkt is kom ik hier wel bijna elke dag   :)

TMCThomas

Citaat van: vivalavida op di 10 jun 2025 - 18:05Waar gaat die 17u pluim heen  :o

Ja de 06z run van GFS was niet al te best, maar dat lijkt een beetje een uitbijter te zijn geweest. Het gemiddelde was best goed en dat zie je momenteel ook terug bij de EC pluim. Vooral pluim zuid oogt toch best zomers, ook na het weekend. Op lange termijn komt EC oper opnieuw met hoogzomerse ideeën, zeker geen slechte run!

Armand

We lijken inderdaad na de warmtepiek onder invloed te blijven van hogedrukgebieden. Nog steeds speelt daarbij wel enige onzekerheid over de locatie van deze hogedrukgebieden. Alle scenario's liggen eigenlijk nog open: Van een frisse noordwestelijke aanvoer met veel bewolking, tot een langdurig diepe zuidelijke stroming met wellicht een hittegolf.

Enige gemeenschappelijke deler is het overwegend droge weertype. Als er iets van neerslag gaat vallen, dan lijkt dat vooral in de vorm van buien te zijn. Dat zien we goed terug in het neerslagtekort:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Afgelopen periode is het landelijk gezien best gedaald, waardoor we niet meer in lijn lopen met recordjaar 1976. Maar je ziet het al hoe snel het weer kan oplopen, zeker nu de verdamping op z'n grootst is door de krachtige zon. Bovendien zou een stortbui cijfermatig de droogte even flink kunnen temperen, maar zal het effect daarvan in de  natuur minimaal zijn.

Stel er valt op plek A bijvoorbeeld een stortbui met 70mm aan regen, dan schiet het tekort daar omlaag. Echter de natuur heeft er niets aan, gezien het overtollige water niet opgenomen kan worden en gelijk via riolering/rivieren weer wordt afgevoerd. Om deze droogte te verlichten, heb je eigenlijk langdurige regenperiodes nodig met matige intensiteit (frontale regenzones bijvoorbeeld). Dat beeld zit er voorlopig helemaal niet in.

De effecten van de droogte vallen echter best nog mee. Dat komt grotendeels door de natte winter en de regen van afgelopen periode kwam op het juiste moment om de beginnende effecten weer even te vertragen. Komende weken lijkt het dus echter wel overwegend droog te blijven, dan kan dat omslagpunt wel snel komen.

GFS tovert overigens weer absurde kaarten voor de ultra lange termijn. Een groot warmbloedig hogedrukgebied stuwt een enorme bel warme lucht via Spanje naar Frankrijk. Temperaturen op 850hPa liggen daarbij ruim boven de 20 graden, plaatselijk zelfs boven de 30 graden in het Spaanse binnenland!

Dat zou op uitgebreide schaal 40 graden opleveren in delen van Frankrijk en ook verder in het binnenland van Spanje:

Extreme kaarten van GFS, voorlopig nog buiten de betrouwbare termijn.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

TMCThomas

Wederom een zomerse pluim vanavond, zeker als je die van zuid erbij pakt.

olivetomato

Ik lees ook al een aantal jaar dagelijks mee. Zoals anderen ook al aangaven reageer ik niet of nauwelijks (afgezien van wat flauw/lollige opmerkingen (vind ik zelf)) omdat ik verder simpelweg weinig heb toe te voegen.

Maar ook voor mij is dit forum de voornaamste bron van weersverwachting en de bijdrage van de (paar) mensen die er wel verstand van hebben wordt zeer gewaardeerd!

EDIT: Ik lees overigens 's zomers  en 's winters mee. Een goede donderbui kan mij namelijk net zo goed bekoren als een stevige vorstperiode, aan beide heb ik overigens een chronisch tekort :)
Shine on you crazy Diamond

Eveline

Nou veel meelezers dus mannen, leuk om van anderen te lezen dat ze ook alleen meelezen bij gebrek aan verstand voor zinnige inhoudelijke reacties  ;D  ;D  (nu mis ik lachende smilies van whatsapp)

Voor toch een inhoudelijke reactie: voor morgenavond verwachten ze flinke onweersbuien, ook in zuid-holland. Hoe zijn jullie bedenkingen daarover? Ik hou van onweer dus het mag wel weer eens flink losbarsten  ;D

Eric

Citaat van: Eveline op do 12 jun 2025 - 14:49Nou veel meelezers dus mannen, leuk om van anderen te lezen dat ze ook alleen meelezen bij gebrek aan verstand voor zinnige inhoudelijke reacties  ;D  ;D  (nu mis ik lachende smilies van whatsapp)

Voor toch een inhoudelijke reactie: voor morgenavond verwachten ze flinke onweersbuien, ook in zuid-holland. Hoe zijn jullie bedenkingen daarover? Ik hou van onweer dus het mag wel weer eens flink losbarsten  ;D
Ik denk dat het nog nét te vroeg is voor een goede verwachting, zal vanaaf wel komen, denk (hoop) ik......

Armand

Hier in Maastricht flirten we momenteel met de 30 graden. Op het KNMI station in Beek (bij de luchthaven) staat nu een 29.8 graden genoteerd. In Maastricht zelf tikken we bijna 32 graden aan met wat stadseffect. Ook in mijn eigen achtertuin zit ik momenteel op 33 graden in de schaduw op circa 2 meter hoogte. De wind maakt het nog wat draagbaar en de luchtvochtigheid is nog niet heel erg hoog. Dat gaat wel veranderen komende dagen als de luchtsoort vochtiger wordt en daarmee flink benauwder.

Ik ga zometeen even de kaarten induiken voor een update wat betreft de onweerskansen voor morgen  ;)
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/