Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 15

Topic gezien door 216199 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 06 mrt 2013 - 09:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

winter

Sneeuwbuien die voor de kust onstaan. Had gelezen dat ze een stuk intensiever kunnen worden dan de modellen verwachten ligt er natuurlijk aan hoe koud het nog wordt. Want hoe kouder hoe groter de temp. verschil en dus hoe intensiever de sneeuwval zal zijn!
Dus hopen op -15/20 hier in Helmond.
Levert natuurlijk ook enorm veel Helmannpunten op vandaag en aankomende dagen!!!
Zo heeft Twente voor vandaag al zeker 5 punten erbij en wie weet als het nog kouder wordt voor middernacht in rap tempo wat meer punten maar verwacht ik niet eigenlijk. Rest van het land zo'n 3 punten gemiddeld en wie weet als temperatuur in Limburg nu rap daalt ook richting 5 punten want overdag was het max -2/-3 maar nu is het maar -4,5 door de bewolking

Ramon Oost

Citaat van: ron12 op di 12 mrt 2013 - 23:08
en op 5 maart hadden we een warmte rekord te pakken, het weer is altijd boeiend ???

Jup en op 9 maart een regen record. Nog nooit regende het 24uur non stop in De Bilt dacht ik. Leuke weken zo voor de weerliefhebber. :)

jones

Sterke daling van de temperatuur is hier nu begonnen :) we gaan met ruim 1 graad per half uur achteruit naar -6 op dit moment

Ramon Oost

Citaat van: winter op di 12 mrt 2013 - 23:20
Sneeuwbuien die voor de kust onstaan. Had gelezen dat ze een stuk intensiever kunnen worden dan de modellen verwachten ligt er natuurlijk aan hoe koud het nog wordt. Want hoe kouder hoe groter de temp. verschil en dus hoe intensiever de sneeuwval zal zijn!
Dus hopen op -15/20 hier in Helmond.

Dat klopt niet helemaal. Buien zijn inderdaad intensiever bij een groter temperatuur verschil maar dan zou de grond temperatuur juist hoger moeten zijn. Op 5km hoogte ligt de temperatuur rond de -30 dus als het -20 is heb je maar weinig verschil qua temperatuur. Dus kan je voor de buien beter temperaturen rond of iets boven 0 hebben.

Aern

Laten we hopen dat er nog een ijsdag komt de komende week, het lijkt me moeilijk maar niet onmogelijk volgens de nieuwe pluimen. Dan hebben we het record van laatste ijsdag ook nog te pakken deze winter.

jones

Lente althans nog steeds niet in zicht volgens de laatste uitdraai van zowel GFS als EC. Beide geven ze ook na het weekend alweer een luchtaanvoer uit noordelijke hoeken door een koud lagedrukgebied met winterse neerslag en veel te koude temperaturen, zowel snachts als overdag :o

Overigens gaan we hier nu naar de -7. Laatste keer dat we onder -10 gingen was 16 januari: toen werd het hier -12 en was het rond middernacht nog maar -3 en dat is dus 4 graden warmer dan nu het geval is op hetzelfde tijdstip

maarten89

brrr -8,9 zonder sneeuw. Denk dat -10 ook wel op deelen word overschreden.

ron12

Citaat van: maarten89 op di 12 mrt 2013 - 23:45
brrr -8,9 zonder sneeuw. Denk dat -10 ook wel op deelen word overschreden.
maar het is ook kraak helder nu, dit had je in februari moeten hebben dan was het -25 geweest ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherboy

Citaat van: jones op di 12 mrt 2013 - 23:45
Lente althans nog steeds niet in zicht volgens de laatste uitdraai van zowel GFS als EC. Beide geven ze ook na het weekend alweer een luchtaanvoer uit noordelijke hoeken door een koud lagedrukgebied met winterse neerslag en veel te koude temperaturen, zowel snachts als overdag :o

Overigens gaan we hier nu naar de -7. Laatste keer dat we onder -10 gingen was 16 januari: toen werd het hier -12 en was het rond middernacht nog maar -3 en dat is dus 4 graden warmer dan nu het geval is op hetzelfde tijdstip

Nu maar hopen dat die noordelijke aanvoer niet doorgaat in de zomer, dan wordt deze zomer erg zuur. Laten we hopen dat de wind dan net zo lang uit het zuiden gaat waaien als nu uit het noorden :)

just0408

Hoe kan het nou dat de KNMI geen geel aangeeft op de waarschuwingskaartjes ivm de naderende sneeuwbuien op de Noordzee?
Het zal wel weinig voorstellen ... lijkt mij dan.
Ik ben ook niet van steen.

Bacci

Citaat van: ron12 op di 12 mrt 2013 - 23:53
maar het is ook kraak helder nu, dit had je in februari moeten hebben dan was het -25 geweest ;)

Nee hoor, als de dagen lengen gaan de nachten strengen  ;)

Citaat van: just0408 link=topic=3698.msg54277#msg54277
date=1363128953

Hoe kan het nou dat de KNMI geen geel aangeeft op de waarschuwingskaartjes ivm de naderende sneeuwbuien op de Noordzee?
Het zal wel weinig voorstellen ... lijkt mij dan.


Die blijven terughoudend, zou ik ook doen, het is namelijk moeilijk te voorspellen hoever ze landinwaarts trekken en hoeveel. Ze zeggen wel dat de kans op een sneeuwbui toeneemt maar meestal pas wanneer het gebeurt geven ze een waarschuwing. Maar met deze temperaturen is een buitje al genoeg om voor gladheid te zorgen, dusja inderdaad zoals hieronder verteld wordt.

Weatherboy

Citaat van: just0408 op di 12 mrt 2013 - 23:55
Hoe kan het nou dat de KNMI geen geel aangeeft op de waarschuwingskaartjes ivm de naderende sneeuwbuien op de Noordzee?
Het zal wel weinig voorstellen ... lijkt mij dan.

KNMI is geen goed leidraad. De Wadden waren bedolven onder een lading sneeuw, en pas na een halve dag kwam er een waarschuwingen voor sneeuwdrift. Nee, waarschuwingen kijk ik niet naar, naar radarbeelden des te meer ;)

just0408

Ok. Spannend! Het zal wel niet lang gaan duren dat ze de gele stift er bij pakken. :)
Ik ben ook niet van steen.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Henk1976

Euhh, heb ik de datum wel goed? ::). Deze kaart zou niet misstaan in januari! De sneeuwbuien boven de Noordzee lijken aardig te activeren. Wellicht nog een mooie verrassing morgenvroeg.

just0408

KNMI geeft nu aan voor de provincie noordholland (echter nog niet geel gekleurd):
'Enkele sneeuwbuien met kans op gladheid. Geldig: woensdag 13 maart 2013 vanaf ca 03 uur gedurende ca 7 uur.'
Ik ben ook niet van steen.

cd-ron

In Den helder ligt een cm of 2 sneeuw. Toch vreemd als je de gordijnen open doet en alles is wit.
Carpe Noctum

martijn


Ries

goh, bij mij sneeuwde het sneeuw  :P leuk van die korte felle buitjes, hoop dat er nog meer volgen en dan met wat blauwe lucht er tussendoor zodat je de wolkenpartijen mooi kan zien. Niks zo mooi als arctische wolkenpartijen :)

Powered by EzPortal