Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 12

Topic gezien door 191924 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 09 feb 2013 - 11:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Rayonhoofd

Volgens mij hebben beide heren gelijk op basis van de informatie die momenteel voorhanden is, ze onderbouwen de zaak alleen met andere data. Jan laat de (temperatuurs-) pluimen zien; deze geven i.d.d. geen winterse temperaturen, en dus is zijn statement momenteel terecht op basis van de huidige gegevens.

Johan kijkt naar andere patronen / kaarten en deze laten (theoretisch) een winterse setting zien. Wie er gelijk heeft ? Dat zal de toekomst uitwijzen. Als er geen koudereservoir stroomopwaarts wordt gevormd / aanwezig is dan kunnen de (drukverdelings-) kaarten nog zo mooi worden, maar dan zal de "pluim van Jan" het bij het rechte eind hebben. Als er wel kou aanwezig is dan krijgen we echt nog een onvervalst (stukje) winter, heeft Johan het goed gezien en kan de "pluim van Jan"weer de prullebak in.

Dit is volgens mij de bedoeling van een "winterdiscussie forum"; dit doen beide heren dus uitstekend !
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

maarten89

Precies! Goed verwoord Rayon. Beide heren hebben veel kennis( meer als mij ieder geval) en het van  leuke van een forum is discussiëren. Soms mag wel eens iets meer tegen gas geven worden. Leren we toch allemaal van.

winter

Citaat van: martijn op di 12 feb 2013 - 13:06
hoop dat we nog een mooie kou periode krijgen met veel sneeuw :)

Putto verwacht laatste 10 dagen van februari veel sneeuw en regionaal strenge vorst hier teken ik voor!
Ook **** laat iets zien over waarschijnlijk weer een serieuze winterprik :)
Begint er toch weer op te lijken.
Zijn er al nieuwe gifjes voor donderdag Jan?

Weatherboy

Citaat van: Rayonhoofd op di 12 feb 2013 - 13:09
Jan laat de (temperatuurs-) pluimen zien; deze geven i.d.d. geen winterse temperaturen, en dus is zijn statement momenteel terecht op basis van de huidige gegevens.


Ik moet toch even iets recht breien. De pluim geeft zeker wel winterse temperaturen. Wat ik net al zei, de dagelijkse standaard voor nu is +6 overdag en +1 's nachts. Die pluim geeft +4 overdag en -2 's nachts, dat is voor NL maatstaven gewoon te koud. Het zijn alleen geen ijsdagen en diep winterse omstandigheden die we tegenwoordig gewend zijn geraakt. In een jaar als 2007 zouden we bij die pluim een traantje wegpinken omdat ie zo mooi was ;) Maar lente? Kom op zeg, lente is pas 15 graden en lekker zonnetje en zacht zuidenwindje, en geen 4 graden met een noordooster!

martijn

Citaat van: winter op di 12 feb 2013 - 13:17
Putto verwacht laatste 10 dagen van februari veel sneeuw en regionaal strenge vorst hier teken ik voor!
Ook **** laat iets zien over waarschijnlijk weer een serieuze winterprik :)
Begint er toch weer op te lijken.
Zijn er al nieuwe gifjes voor donderdag Jan?
wie is Putto?

Ramon Oost

Citaat van: martijn op di 12 feb 2013 - 13:20
wie is Putto?

Een sensatie zoeker waar je geen waarde aan kan hechten ;)

Roland


martijn


winter

OPVALLEND GFS vind het niet een echt stevige dooi aanval.
Vrijdag max +2/+1 langs OOSTGRENS
Zaterdag max +3/+4 langs OOSTGRENS
Zondag max +2/+3 langs OOSTGRENS
Daarnaast kaarten voor donderdag wijzen als naar sneeuw ook voor westen.



DSDLimburg

Citaat van: maarten89 op di 12 feb 2013 - 13:12
Precies! Goed verwoord Rayon. Beide heren hebben veel kennis( meer als mij ieder geval) en het van  leuke van een forum is discussiëren. Soms mag wel eens iets meer tegen gas geven worden. Leren we toch allemaal van.
Juist daar ben ik het mee eens, Johan laat zien dat er 2 mogelijkheden zijn, en Jan laat ons zien via de pluim dat er ook nog een 3de mogelijkheid is. Dus ik zie het brobleem niet we zullen moeten wachten wat de pluim vrijdag laat zien want het lijkt me als er wat zachter weer in de buurt is dat de pluim dan ook tijdelijk iets omhoog gaat? Maar als je de tempraturen  in spanje bekijkt op de lange termijn vindt ik die wel laag hoor, al is dat natuurlijk weer LT maar ik zie eerlijk gezegd ook meer kwakkel weer tot einde van de maand met verschillende opties daarin natuurlijk. En in maart ja daar zou best jan eens gelijk in kunnen krijgen want wij hebben de kaarten niet zoals hun die hebben. :)
seizoen 2018/2019

Rayonhoofd

Citaat van: Weatherboy op di 12 feb 2013 - 13:19
Ik moet toch even iets recht breien. De pluim geeft zeker wel winterse temperaturen. Wat ik net al zei, de dagelijkse standaard voor nu is +6 overdag en +1 's nachts. Die pluim geeft +4 overdag en -2 's nachts, dat is voor NL maatstaven gewoon te koud. Het zijn alleen geen ijsdagen en diep winterse omstandigheden die we tegenwoordig gewend zijn geraakt. In een jaar als 2007 zouden we bij die pluim een traantje wegpinken omdat ie zo mooi was ;) Maar lente? Kom op zeg, lente is pas 15 graden en lekker zonnetje en zacht zuidenwindje, en geen 4 graden met een noordooster!

Euhh, dat de "normale" temperaturen momenteel +6 en +1 zijn ben ik 100% met je eens. De pluim laat i.d.d waarden rond +4 en
-2 zien, dit zijn temperaturen onder normaal. Formeel gezien heb je helemaal gelijk, maar voor mij (en ik denk voor vele leden van dit forum) zijn "winterse temperaturen" op - of onder het vriespunt overdag en 's nachts toch minimaal -5. Dus volgens mijn PERSOONLIJKE mening laat de pluim geen winterse temperaturen zien, maar is dit een onvervalste "kwakkelpluim" zonder winter- dan wel lente aspiraties.
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

winter


Citaat van: martijn op di 12 feb 2013 - 13:20
wie is Putto?

Dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik die naam op dit form zag voorbij komen, nou af en toe zit die redelijk goed.

Weatherboy

Citaat van: Rayonhoofd op di 12 feb 2013 - 13:30
Euhh, dat de "normale" temperaturen momenteel +6 en +1 zijn ben ik 100% met je eens. De pluim laat i.d.d waarden rond +4 en
-2 zien, dit zijn temperaturen onder normaal. Formeel gezien heb je helemaal gelijk, maar voor mij (en ik denk voor vele leden van dit forum) zijn "winterse temperaturen" op - of onder het vriespunt overdag en 's nachts toch minimaal -5. Dus volgens mijn PERSOONLIJKE mening laat de pluim geen winterse temperaturen zien, maar is dit een onvervalste "kwakkelpluim" zonder winter- dan wel lente aspiraties.

Ja, ik heb persoonlijk ook gewoon ijsdagen en flinke vorst 's nachts. Maar als we de standaard hanteren is het gewoon winters, en te koud

Ramon Oost

Citaat van: winter op di 12 feb 2013 - 13:27
Daarnaast kaarten voor donderdag wijzen als naar sneeuw ook voor westen.

Is toch wel wat weinig voor sneeuwval hoor, liever temperaturen benden de -4 op 850hPa.

Roland

Citaat van: winter op di 12 feb 2013 - 13:27
OPVALLEND GFS vind het niet een echt stevige dooi aanval.


Als het een dooiaanval is, dan is het er volgens mij eentje van het halfzachte soort. De aanval van Ajax tegen Roda zullen we maar zeggen  ;)

Denk ook dat het voor sneeuwliefhebbers wel eens tegen zou kunnen gaan vallen  ???

Rayonhoofd

  Woensdag
13-2  Donderdag
14-2  Vrijdag
15-2  Zaterdag
16-2  Zondag
17-2  Maandag
18-2  Dinsdag
19-2 
Weer               
Maximum (°C) -2  -3  -3  -6  -8  -5  -5 
Minimum (°C) -5  -7  -8  -14  -15  -11  -17 
Wind               
Neerslag 0,0 cm  0,0 cm  0,0 cm  0,0 cm  0,0 cm  0,0 cm  0,0 cm 
  Woensdag
20-2  Donderdag
21-2  Vrijdag
22-2  Zaterdag
23-2  Zondag
24-2  Maandag
25-2  Dinsdag
26-2 
Weer               
Maximum (°C) -8  -7  -7  -8  -10  -9  -11 
Minimum (°C) -18  -17  -17  -14  -17  -17  -17 
Wind               
Neerslag 0,0 cm  0,0 cm  0,0 cm  0,0 cm  0,0 cm  0,0 cm  0,0 cm 


Actuele satellietfoto Omgeving van Moskou

Sorry, ik krijg het plaatje er niet mooi op, maar het is om aan te geven dat er na verloop van tijd toch een koudereservoir gevormd KAN gaan worden in de "brongebieden". Tegen de tijd dat deze lucht bij ons is (mits er een oostelijke stroming op gang gebracht kan worden) zal deze wel weer 8 graden opgewarmd zijn, maar het is beter dan de temperaturen die er momenteel heersen.
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

DSDLimburg

satelliet foto van 6uur in de ochtend, geeft de kou in rusland wel redelijk aan,
seizoen 2018/2019

winter

Citaat van: Roland op di 12 feb 2013 - 13:34
Als het een dooiaanval is, dan is het er volgens mij eentje van het halfzachte soort. De aanval van Ajax tegen Roda zullen we maar zeggen  ;)

Denk ook dat het voor sneeuwliefhebbers wel eens tegen zou kunnen gaan vallen  ???

Ik snap het helemaal.
Klopt de neerslaghoeveelheden worden per run minder.

ron12

Duitsers verwachten een te koude eerste twee weken van maart,3 graden onder het gemiddelde.http://www.wetter.de/cms/wettertrend-deutschland.html ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter

KNMI sneeuwkansen zijn toegenomen t.o.v. voorgaande run


Powered by EzPortal