Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 12

Topic gezien door 191989 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 09 feb 2013 - 11:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

maarten89

Citaat van: Jan van Ooijen op di 12 feb 2013 - 12:40
Precies, geen spoor van winter te bekennen als we de gemiddelde waardes pakken


Nee al helemaal geen LENTE!  ???

Jan van Ooijen

Citaat van: maarten89 op di 12 feb 2013 - 12:42
Lol Jan hier val je wel door de mand hoor. Ons steeds vertellen dat we zelf niet langere termijn niet te veel waarde aan moeten hechten. Als het om koud weer gaat. Maar bij warm weer wel? Beetje apart hoor ;D  :P
Al wil graag lente hoor. Maar ik zie echt niet op de kaarten staan....

Door de mand? Nee totaal niet, zie eerder bericht hierboven van me. Winter aankondigen in oktober is oke, maar lente roepen is niet oke. Wie valt er dan door de mand denk ik dan ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: maarten89 op di 12 feb 2013 - 12:43
Nee al helemaal geen LENTE!  ???

Ook hier geldt, zie even eerdere berichten van mij.... Dan had je ook niet hoeven quoten ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

maarten89

Citaat van: Jan van Ooijen op di 12 feb 2013 - 12:44
Door de mand? Nee totaal niet, zie eerder bericht hierboven van me. Winter aankondigen in oktober is oke, maar lente roepen is niet oke. Wie valt er dan door de mand denk ik dan ;)
Winter aangekondigden in oktober is ook zinloos. Maar goed dat is mijn mening. Natuurlijk word ooit winter.... na oktober. Nee 10 tot 15 dagen kijken, kan je doen. Voor een trend is dat erg handig. Maar 15 tot 30 dagen vind totaal nutteloos! 

Dennis

Citaat van: Ramon Oost op di 12 feb 2013 - 12:43
Wat bedoel je met longwinter?  :-\  De winter duurt meteorologisch gezien t/m begin maart. Dus lijkt me gewoon normaal dat het nu nog winter kan zijn...

ik bedoel daarmee een vorstperiode met een stabiel gelegen Hoog met kou transport - natuurlijk tot maart OK  ;) de settingen op de weerkaarten laten nu pas zoiets zien in de opbouw

Jan van Ooijen

Citaat van: maarten89 op di 12 feb 2013 - 12:47
Maar 15 tot 30 dagen vind totaal nutteloos!

Als men nu eens een keer iedere dag de kaarten op de lange termijn gat kijken en dan bedoel ik extreem lange termijn dan kan je daar gemakkelijk iets uithalen. Als ik sommige moet gaan geloven dan hadden we al 10 major breaking winteraanvallen moeten hebben, voorlopig staat de teller hier pas op 1 met dit prikje erbij
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Serge

GFS geeft op de lange termijn toch echt weinig lente aan, maar meer de opmars van diepvrieskoude,.. die -12 lijn komt wel steeds dichterbij
Waar is mijn cape

Weatherboy

Citaat van: maarten89 op di 12 feb 2013 - 12:47
Winter aangekondigden in oktober is ook zinloos. Maar goed dat is mijn mening. Natuurlijk word ooit winter.... na oktober. Nee 10 tot 15 dagen kijken, kan je doen. Voor een trend is dat erg handig. Maar 15 tot 30 dagen vind totaal nutteloos!

Heb je gelijk in! Net als Matt Hugo die af en toe een lulverhaal ophangt over hoe de winter wel niet allemaal gaat lopen, complete nonsens. Ik bedoel, er wordt hier natuurlijk wel selectief benaderd in bepaalde seizoenen door sommige, maar dat wordt gewoon afgedaan als lange termijn. Dan gaan we toch zeker niet de 30 daagse serieus nemen? Dan kunnen we de +2100 uur van GFS er ook eens bij pakken ;)

Citaat van: Jan van Ooijen op di 12 feb 2013 - 12:40
Precies, geen spoor van winter te bekennen als we de gemiddelde waardes pakken


Dat kaartje wat je toont is geen diep wintersweer, maar wel gewoon winter. De normale standaard voor NL rond deze tijd is +6 overdag en +1 snachts. Dus deze pluim die je laat zien is gewoon winters, zeker geen lente (15 graden en Z wind)

Nopie

Kom maar op met de lente/zomer, ben de winter beetje zat aan het worden. Deze winter lijkt al zo ellenlang te duren, misschien komt dat omdat we al een aantal koude periodes hebben gehad en momenteel in een koude periode zitten. Of omdat het lang geleden is dat we een warme zomer hebben gehad. Maar goed we zitten nog maar halverwege Februari, met nog 1,5 maand winter voor de boeg. Maar ik kijk uit naar de Lente/zomer 8)

maarten89

Citaat van: Jan van Ooijen op di 12 feb 2013 - 12:50
Als men nu eens een keer iedere dag de kaarten op de lange termijn gat kijken en dan bedoel ik extreem lange termijn dan kan je daar gemakkelijk iets uithalen.
CFS bedoel je? ene keer zag daar -20 en de volgende dag +10. Beetje grote spreiding. Sorry maar sluit me aan bij Johan. Je kan misschien klein beetje trend uithalen. Maar dan heb je grote spreiding. Dus in percentages is dat kleine kans dat gaat uitkomen. Paar % kans.
Maar goed dit zijn meningen waar we in verschillen. ik vind 30 dagen jomanda kaarten  :o haha 8)

Edwin

4/5 graden overdag schiet eigenlijk ook niet op want dan heb je niks aan ijs en vorst :P
Never Stop Exploring

Jan van Ooijen

Citaat van: Weatherboy op di 12 feb 2013 - 12:52
zeker geen lente (15 graden en Z wind)

We zullen zien 13 maart wat het gaat brengen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

DSDLimburg

Zondag lijken we een regen dag te krijgen, daarna zal het spannend worden!
seizoen 2018/2019

maarten89

Stiekum Jan hoop ik dat je gelijk met je lente krijgt hoor! Ben die sneeuw ellende zat.
Totaal deze winter al 10 uur extra in de file gestaan door sneeuwval!  Vooral laatste week....
5 feb 1 uur
6 feb 2 uur
9 feb 3 uur

Roland

Leuke discussie heren. Zou het er achter de schermen bij de verschillende weerbureaus en - instituten ook zo aan toe gaan?  8)

Goed, Nijmegen-Oost nu winters, maar ook saai. -0,1, geheel bewolkt geen wind. Geen sporen van dooi; eerdere plasjes zijn nog stijf bevroren.

Als ik - met mijn beperkte kennis - de kaarten van ECMWF en nu ook GFS mag geloven, zouden er tot eind februari nog wel eens heel veel van dit soort dagen kunnen komen. Veel hoge druk vaak ten noorden, maar ook regelmatig recht boven ons, depressies op grote afstand, weinig wind, somber weer en als er als wat sneeuw komt zal dat mottig zijn. Kans op schaatsijs is niet uitgesloten, maar bij verkeerde ligging hogedrukgebieden wellicht ook klein. Ietsjes meer leven in de brouwerij na aankomende donderdag/vrijdag zou welkom zijn.

Serge

CFS reindexeerd de prognose,. heb er ook een hele poost gebruik van gemaakt, maar das een gevaarlijk modelletje
Waar is mijn cape

martijn

hoop dat we nog een mooie kou periode krijgen met veel sneeuw :)

DSDLimburg

Ik kan hele lichte motsneeuw melden hier in limburg. Stelt niet veel voor maar toch!
Zo schrijf ik het enzo is het ook weer weg,haha
seizoen 2018/2019

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op di 12 feb 2013 - 12:54
We zullen zien 13 maart wat het gaat brengen

We leven op 12 februari vandaag ;) Ik weet niet wat je wilt zeggen, maar ik bevestig de kaarten hoe ze er nu bij liggen. En ik ga ook zeker niet posten dat het op 27 zwaar gaat sneeuwen ofzo. Maar dit is een beetje een loos antwoord, sorry ;) We hebben het dan voornamelijk over de omslag volgende week en de aanzet naar kouder weer.....

Jan van Ooijen

Citaat van: Serge op di 12 feb 2013 - 13:02
CFS reindexeerd de prognose,. heb er ook een hele poost gebruik van gemaakt, maar das een gevaarlijk modelletje

Er zijn meerdere modellen dan alleen CFS ;) Maar goed lentetopic wordt geschreven in de aankomende dagen en zal het verboden woord hier maar niet meer in de mond nemen ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal