Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 12

Topic gezien door 191913 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 09 feb 2013 - 11:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

vdweste

Pfoeeh, wat een ontzettend mooie run van GFS. Heel jammer inderdaad (zoals hierboven al gezegd) dat échte kou niet aanwezig is in het noorden anders zou deze winter een stuk hoger scoren.

Dennis


vdweste


Dennis

Citaat van: vdweste op ma 11 feb 2013 - 23:45
Verklaar je nader..

die hele transportkou blijft de hele tijd maar weg - en dan gaat het richting maart en dan komen de kaarten ineens met.....


vdweste

Citaat van: Dennis op ma 11 feb 2013 - 23:48
die hele transportkou blijft de hele tijd maar weg - en dan gaat het richting maart en dan komen de kaarten ineens met.....

Ik begrijp je frustratie inderdaad, maar deze kaarten (vooral de laatste 2 runs van GFS) die je nu ziet, zijn echt uitzonderlijk. De kans dat dit midden in de winter gebeurd is gewoon enorm klein. Als deze drukverdeling zoals GFS die ons nu voorschoteld werkelijk uitkomt, kan er nog wel iets leuks inzitten hoor (mits het lange tijd aanhoudt, want de echte kou die er met zo'n stroming normaal voor zou zorgen dat het 's nachts streng vriest en overdag matig is veel te ver weg).

vossejongk

Wat moet ik me daarbij voorstellen, hele tijd zon en droog of een giga bak sneeuw ?

winter

GFS IS VEEL BETER dan 12H.
1.) Het blijft overal veel langer sneeuwen
Enigste (min)punt de neerslag is minder intensief.

winter

Ik vind het ook frustrerend dat de echte kou niet aanwezig.
Is Zie ZOWEL GFS als ECMWF laten vanaf 19 februari wind van uit het (zuid)oosten waaien maar overdag nog steeds rond de +4 en in de nachten rond het vriespunt komt omdat er in die plaatsen niet de kou aanwezig is die normaal is voor deze periode van jaar.
Normaal is het dat bij een oosten wind in februari juist diepvrieskou super snel naar Nederland getransporteerd wordt toch? Herinner vorig jaar februari? Normaal hoort er nu een kou reservoir aanwezig te zijn in Rusland waardoor wij bij een Oosten-wind diepvries temperaturen hebben ja jammer het is zo. 

vdweste

Citaat van: vossejongk op ma 11 feb 2013 - 23:58
Wat moet ik me daarbij voorstellen, hele tijd zon en droog of een giga bak sneeuw ?

Een snijdende oostenwind die onder een strakblauwe hemel zorgt voor een gevoelstemperatuur die onder de -15 graden ligt.

winter

Citaat van: vdweste op di 12 feb 2013 - 00:05
Een snijdende oostenwind die onder een strakblauwe hemel zorgt voor een gevoelstemperatuur die onder de -15 graden ligt.

Ja zie bijv vandaag strakke oostenwind maar temp ligt rond het vriespunt zou bij aanwezigheid van kou in Rusland overdag misschien wel matig vriezen!!! Met in de nachten veelal strenge vorst en bij weinig wind nog lager!
Maar heeft iemand toevallig temp kaart van plaats waar kou normaal aanwezig moet zijn oost-europa/Rusland

winter

Dit zijn temperaturen die er meer op lijken maar eigenlijk moet die -20 nog dichter bij polen zijn en moet waar de -20 is, het juist -20 overdag zijn de maximale temperatuur en niet om 7 uur in de avond .
Kan iemand afbeelding uploaden? Lukte mij niet.
http://www.weerplaza.nl/weerkaarten/?dag=6&tau=144&regio=eu&element=t2m

vdweste

Citaat van: winter op di 12 feb 2013 - 00:11
Dit zijn temperaturen die er meer op lijken maar eigenlijk moet die -20 nog dichter bij polen zijn en moet waar de -20 is, het juist -20 overdag zijn de maximale temperatuur en niet om 7 uur in de avond .
Kan iemand afbeelding uploaden? Lukte mij niet.

Uploaden doe je niet door er slechts [img ] en  [ /img] voor en achter te zetten, je moet ze hiervoor opslaan op je pc en uploaden op bijvoorbeeld tinypic.com (site wijst zich verder vanzelf).

winter

Citaat van: vdweste op di 12 feb 2013 - 00:17
Uploaden doe je niet door er slechts [img ] en  [ /img] voor en achter te zetten, je moet ze hiervoor opslaan op je pc en uploaden op bijvoorbeeld tinypic.com (site wijst zich verder vanzelf).


Ja doe het via die site altijd maar sommige afbeeldingen lukken niet plaats wel even de link.

Roan

Citaat van: vdweste op di 12 feb 2013 - 00:05
Een snijdende oostenwind die onder een strakblauwe hemel zorgt voor een gevoelstemperatuur die onder de -15 graden ligt.
Dat is zoals het gisteren in het noorden was, strak blauw maar met een hele vieze koude rotwind die de gevoelstemperatuur 12 graden naar beneden haalde tov de gewone temperaturen. Ik vond het gisteren niet echt prettig (zeker niet op de fiets)..


Rayonhoofd

Citaat van: winter op ma 11 feb 2013 - 23:33
Jammer is dat de kou die zich normaal in deze maand in siberië bevindt nu niet aanwezig is het zou anders nu en afgelopen dagen veel kouder geweest zijn.

Ja, dat is wel het meest frustrerend van alles. Eindelijk lijken de drukgebieden op de goede plek te vallen voor transportkou uit het oosten, is er daar geen kou aanwezig. Moskou PLUS 3 !!!  >:(
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Dennis

Citaat van: Rayonhoofd op di 12 feb 2013 - 09:02
Ja, dat is wel het meest frustrerend van alles. Eindelijk lijken de drukgebieden op de goede plek te vallen voor transportkou uit het oosten, is er daar geen kou aanwezig. Moskou PLUS 3 !!!  >:(

Het kan nog  ;)

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

theowl999999

I know, LT, but could that mean Polar Bears in Netherlands?  ;D

Jan van Ooijen

Zuidwestelijk deel van het land nu het zwaartepunt

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

just0408

Citaat van: Jan van Ooijen op di 12 feb 2013 - 09:36
Zuidwestelijk deel van het land nu het zwaartepunt

We hebben vaak genoeg gezien deze winter dat het geheel anders kan aflopen dus ik heb goede hoop.  ;)
Ik ben ook niet van steen.

Powered by EzPortal