Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 11

Topic gezien door 263195 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 02 feb 2013 - 10:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis


Ramon Oost

Beste kaartje van GFS12 betreft de mogelijke sneeuw van a.s. Zondag/maandag. In iedergeval al beter dan de vorige run. De komende dagen zal duidelijk worden hoe het lagedrukgebied precies gaat trekken.


Bacci

Citaat van: Dennis op wo 06 feb 2013 - 17:05
Doet me aan iets denken  ;D


Jeetje zeg, het ene laag na het andere, Belgie nu wel de hoofdprijs, iets noordelijker en nederland zit ook in de sneeuw.

Dennis

Citaat van: Bacci op wo 06 feb 2013 - 17:14
Jeetje zeg, het ene laag na het andere, Belgie nu wel de hoofdprijs, iets noordelijker en nederland zit ook in de sneeuw.

Ja ja onze zuiderburen krijgen het nu allemaal en de volgende run..... :P maar idd depressies met koude lucht in de buurt kunnen dit soort dumps gaan geven


squirrel41

Imponerende hagel en sneeuwbuien momenteel voor de kust van Scheveningen!

Weatherboy

Citaat van: Dennis op wo 06 feb 2013 - 17:15
Ja ja onze zuiderburen krijgen het nu allemaal en de volgende run..... :P maar idd depressies met koude lucht in de buurt kunnen dit soort dumps gaan geven


Dit gaf GFS gister ook al aan. Alleen toen lag die over midden Nederland met 30 cm

jorentje1997

Citaat van: squirrel41 op wo 06 feb 2013 - 17:21
Imponerende hagel en sneeuwbuien momenteel voor de kust van Scheveningen!
Hier in Oostende net ook een lange en stevige bui, met hagel en regen en wat natte sneeuwvlokjes :)

Dennis

Citaat van: Weatherboy op wo 06 feb 2013 - 17:22
Dit gaf GFS gister ook al aan. Alleen toen lag die over midden Nederland met 30 cm

dit gaat ook komende runs dus ook steeds veranderen maar leuk om te volgen ;)

winter

Lijkt erop dat het weekend zeer spannend wordt. Kaarten kunnen redelijk indicatie geven maar 50km is een klein verschil voor de neerslag maar een groot verschil voor Nederland (klein land).
Dus ben benieuwd! Hoop echt op een dik pak van 30cm zoals de kaart van Dennis voor Belgiƫ geeft hier ook in Nederland.
Aangezien Helmond in zuiden ligt en niet zover van Belgiƫ zorgt een verschuiving van die 50 km al dat alle zuidelijke provincies sneeuw krijgen in Nederland.

winter

Hier in Helmond vanmorgen zo'n 5 cm met blote oog op tafel gezien. Veel is weggesmolten maar veel tuinen en zijn nog wit en grasveldjes en auto's. Was zeer kleffe sneeuw en zeer glad!

Dennis

Jan /Johann: kaarten wel OK maar wat is er aan de hand met de winter? ik mis de transportkou .... enige oorzaak te noemen?


winter

Citaat van: Dennis op wo 06 feb 2013 - 17:05
Doet me aan iets denken  ;D

(afbeelding)

Kan je uitleggen wat je hier ziet? Dit soort kaartjes begrijp ik namelijk niet zo goed.

Harry de Hond

Citaat van: Dennis op wo 06 feb 2013 - 17:15
Ja ja onze zuiderburen krijgen het nu allemaal en de volgende run..... :P maar idd depressies met koude lucht in de buurt kunnen dit soort dumps gaan geven
Citaat van: Dennis op wo 06 feb 2013 - 17:05
Doet me aan iets denken  ;D

Dat laagje trekt vast weer noordelijker langs. :P Net als afgelopen nacht.
Juist.

winter

Citaat van: Dennis op wo 06 feb 2013 - 17:35
Jan /Johann: kaarten wel OK maar wat is er aan de hand met de winter? ik mis de transportkou .... enige oorzaak te noemen?



De kou in Rusland is net echt aanwezig. http://www.weerplaza.nl/weerkaarten/?dag=1&tau=24&regio=eu&element=t2m
Zie link. In polen en gedeeltes van Rusland licht temp. zelfs boven nul pas lichte vorst overdag in de buurt van Moskou en echte kou pas diep in Rusland en Rusland is een grote land dus duurt het al een dag of 2 voordat die kou in de buurt van de grens met de EU komt. Misschien is dit de reden weet niet zeker.

winter

Temperaturen op plekken waar sneeuw ligt dalen rap aan de ZO-grens. Wat zijn de verwachten qua vorst vannacht?

Dennis

Citaat van: winter op wo 06 feb 2013 - 17:38
Kan je uitleggen wat je hier ziet? Dit soort kaartjes begrijp ik namelijk niet zo goed.

Je ziet onder nederland wederom een Laag welke weer sneeuwpret kan gaan opleveren echter bij sneeuwstoringen hebben we het zoals gisteren gezien dat de koers gewoonweg op het laatst echt bekend wordt (gedrag storing)

Weatherboy

Citaat van: Dennis op wo 06 feb 2013 - 17:35
Jan /Johann: kaarten wel OK maar wat is er aan de hand met de winter? ik mis de transportkou .... enige oorzaak te noemen?

Dat grote Hogedrukgebied boven Rusland is 'doorgezakt'! Ligt dat hoog boven Spitsbergen komt er transport kou over Oost-EU om vervolgens naar ons te komen. Nu ligt het Hoog pak em beet 400 km zuidelijker waardoor er meer lucht van de Zwarte Zee omhoog gestuwd wordt, dat uiteraard niet zo koud is. Overigens is de stroming meer zuidoostelijk waardoor de echt kou uit het verre oosten niet tot hier komt.

Ramon Oost

Citaat van: Dennis op wo 06 feb 2013 - 17:35
Jan /Johann: kaarten wel OK maar wat is er aan de hand met de winter? ik mis de transportkou .... enige oorzaak te noemen?

Citaat van: winter op wo 06 feb 2013 - 17:41
De kou in Rusland is net echt aanwezig. http://www.weerplaza.nl/weerkaarten/?dag=1&tau=24&regio=eu&element=t2m
Zie link. In polen en gedeeltes van Rusland licht temp. zelfs boven nul pas lichte vorst overdag in de buurt van Moskou en echte kou pas diep in Rusland en Rusland is een grote land dus duurt het al een dag of 2 voordat die kou in de buurt van de grens met de EU komt. Misschien is dit de reden weet niet zeker.

Heeft ook te maken ligging van de lage en hogedrukgebieden. ;)

Dennis

THNX for the antwoorden (leuk om zo ideeen met elkaar te delen) - geen echte kou voorhanden /lange afstand/aanvoerrichting/posities drukgebieden : eigenlijk bijzonder jammer voor nu


winter

Citaat van: Ramon Oost op wo 06 feb 2013 - 17:51
Heeft ook te maken ligging van de lage en hogedrukgebieden. ;)

Dan heb ik vandaag ook weer wat geleerd. :)

Powered by EzPortal