Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 11

Topic gezien door 263219 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 02 feb 2013 - 10:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcellang

Jan, Dennis ; zou het lagedruk gebied(je) bij Denemarken morgen nog wat wit goud voor het noorden/oosten
kunnen zorgen of zit dat te ver weg om hier wat te deponeren ?
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Weatherboy

Het is heftig te keer gegaan afgelopen nacht bij de passage van de storing. Een fotoreeks uit belgie over de schade van een windhoos. Al heb ik me twijfels over een windhoos, het lijkt me eerder gewoon een zeer zware windstoot. Maar kijk en oordeel zelf:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLRDE_20130205_001&pid=2250089

Dennis

Citaat van: albalinda op di 05 feb 2013 - 12:50
Jan, Dennis ; zou het lagedruk gebied(je) bij Denemarken morgen nog wat wit goud voor het noorden/oosten
kunnen zorgen of zit dat te ver weg om hier wat te deponeren ?

Die zag ik ook liggen ;) maar lijkt me moeilijk

Marcellang

Citaat van: Dennis op di 05 feb 2013 - 12:57
Die zag ik ook liggen ;) maar lijkt me moeilijk
Lijkt me ook, even Lcasten dan maar morgen  8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

JPP78

nu: horizontale sneeuw en hagel! oh en nu al weer voorbij  :P dat was het eerste buitje na vanochtend 7 uur.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Erik V

Goedemorgen (voor mij). Bizar, wat een onweersbui vanochtend om 5uur zeg. Stond er middenin op een oliesteiger. Niet fijn kan ik je zeggen.
Maar ontopic. Volgens Edje Aldus wordt er nu (hirlam)  alleen maar regen verwacht voor het Zw. :-(

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Modellen vertonen synoptisch gezien steeds meer overeenkomsten. De koers van het laag verschilt in de diverse modellen komt vrij goed overeen. Wel nog kleine verschillen die, omdat het allemaal boven ons land afspeelt, wel van cruciaal belang zijn. 50 km verschil in koers, betekent ook dat de bijbehorende neerslag (sneeuw) zomaar 50 km kan opschuiven en dat is al gauw een hele provincie. Waar de modellen nog wel in afwijken zijn de neerslaghoeveelheden. De patronen en timing van de neerslaggebieden zijn aardig gelijk, de hoeveelheden lopen uiteen. Zo geeft Harmonie gebieden met meer dan 10 cm sneeuw aan boven het zuiden/zuidoosten van het land. H11 geeft dat slecht in een zeer klein gebied. EC en H11 zijn veel gematigder met de neerslag en komen boven het zuiden van het land tot 3-5 cm. Kijkend naar PEPS, Norlam en Glameps dan zien we dat de kans op meer dan 10 mm neerslag niet boven de 10% uitkomt. Kans op meer dan 5 mm varieert van 70% in Glameps tot rond onder de 20% in PEPS en Norlam. Wanneer we iets meer gewicht toekennen aan Harmonie omdat dit model neerslaghoeveelheden veel minder "uitsmeert" dan de andere modellen komen we nu tot hoeveelheden van 5-8 cm in het zuiden/zuidoosten en 1-5 elders.

Eerst nog winterse buien, geleidelijk aan minder worden. Wat patronen betreft houden we Hirlam aan, wat hoeveelheden betreft zitten we vooralsnog tussen Hirlam en Harmonie in, zie ook modelbeoordeling. De eerste neerslag die vanavond valt kan nog even kortdurend als natte sneeuw vallen maar gaat toch vrij snel over naar sneeuw. Hirlam Neso geeft overigens over een groot deel van ons land een mengvorm van natte sneeuw en sneeuw. Harmonie is duidelijker met het sneeuwsignaal dat het model over een groot deel van het land laat zien Alleen in Zeeland zien we ook een regen/natte sneeuw signaal tevoorschijn komen wanneer daar iets minder koude lucht rondom het laag binnenstroomt. Woensdag weer buien vanaf zee. In eerste instantie vooral regenbuien met mogelijk natte sneeuw, in de avond en nacht iets meer winters van karakter wordend.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: Erik V op di 05 feb 2013 - 13:19
Goedemorgen (voor mij). Bizar, wat een onweersbui vanochtend om 5uur zeg. Stond er middenin op een oliesteiger. Niet fijn kan ik je zeggen.
Maar ontopic. Volgens Edje Aldus wordt er nu (hirlam)  alleen maar regen verwacht voor het Zw. :-(

Ach zie tekst hierboven
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Erik V


Dennis

Tja dus ZUID(Oostelijk) - koers is te diep voor heel NL : KNMI toch elders 1-5

Fren

Doe maar 50km verder naar het noord(oost)en die sneeuw :P
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

bliksems

Citaat van: Dennis op di 05 feb 2013 - 13:35
Tja dus ZUID(Oostelijk) - koers is te diep  :( :'( voor heel NL
ah joh,komt allemaal goed op het einde.kop op;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Bacci

Citaat van: bliksems op di 05 feb 2013 - 13:38
ah joh,komt allemaal goed op het einde.kop op;)

Inderdaad op het laatste moment komt alles wel weer goed :P

Dennis

Citaat van: Bacci op di 05 feb 2013 - 13:43
Inderdaad op het laatste moment komt alles wel weer goed :P

hoop dat de indraai-ing er op tijd inkomt - al dan niet op laatste moment  :D

Onderstaand Kaartje: dat bedoel ik dus - geen sterke indraai-ing richting NL(volgens Canadees Model)


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Thunderfreak


--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

grizzrh

Citaat van: Jan van Ooijen op di 05 feb 2013 - 14:29
Het komt eraan, spannend!


Die boven GB neem ik aan he ? ziet er wel lekker uit :P
Doenrade, Limburg

vdweste

Nog niemand over de nieuwe GFS run? Wat een plaatje.  ::)

samverhoeven

Ik ga vanavond in Landgraaf skiƫn, het zal waarschijnlijk een terugreis in ski sfeer worden :D. (dan wel hopelijk niet te veel hinder op de weg)

P.S.: Doet het forum een beetje raar, of is het enkel bij mij?

Powered by EzPortal