Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 11

Topic gezien door 263211 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 02 feb 2013 - 10:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Edwin

Sneeuwt hier momenteel best wel hard
Never Stop Exploring

martijn


maître

regen begint hier over te gaan in sneeuw :P

Althans daar lijkt het wel op
Een winter die vroeg komt, vertrekt ook vroeg. ... Laat winter geen haast.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

just0408

'Hier' enkel een paar hagelbuien gehad tot nu toe.
Ik ben ook niet van steen.

MarcS

@Just0408, ik zag net een paar sneeuwvlokjes!

just0408

Citaat van: MarcS op di 05 feb 2013 - 12:07
@Just0408, ik zag net een paar sneeuwvlokjes!

De wonderen zijn de wereld nog niet uit  :)
Ik ben ook niet van steen.

Dennis

Positie Laag volgens GFS weermodel


gilleeesss

Misschien geen sneeuw hier, maar wel knalharde donder gehoord vanacht ;) zo'n 5 inslagen per minuut. En hagel van 1.5cm ;)

maître

Een winter die vroeg komt, vertrekt ook vroeg. ... Laat winter geen haast.

MaikelNL

Borculo, Achterhoek. Super harde sneeuw. Denk dat ik nog nooit zo hard en grote vlokken had gezien! Mag van mij uren doorgaan, al is de bui al bijna overgetrokken. Temperatuur zakt ook als een baksteen. 1.4 graden  nog maar.

Marcellang

Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Edwin

Mag dit hier?


Een kort maar uiterst hevig onweer met windhozen heeft lelijk huis gehouden in Oost- en West-Vlaanderen. Zo werd er in Meulebeke een garage en een serre weggeblazen. In Oostrozebeke is de bliksem op een schoorsteen ingeslagen en Oosterzele werd geteisterd door een windhoos. Daar zijn aan heel wat huizen daken afgerukt en garages en serres ingestort. Ook een voetbalkantine ligt volledig in puin. Het rampenplan werd afgekondigd.

Volgens het KMI ging het om plaatselijk erg intens onweer met soms hevige rukwinden tot 100 km/u per uur en heuse windhozen. De onweerszone trok van west naar oost door het land. In Meulebeke werd onder meer de Veldstraat zwaar getroffen. Daken werden afgerukt en serres weggeblazen en bomen ontworteld. Ook in Ardooie is een serre weggeblazen.

Het onweer trok dan door naar Oost-Vlaanderen waar ook Oosterzele de volle laag kreeg en getroffen werd door een windhoos. Het rampenplan werd afgekondigd. Omgewaaide bomen hinderen ook zwaar het verkeer in de regio.

Ravage
Het onweer trok dan door naar Oost-Vlaanderen waar ook Oosterzele de volle laag kreeg en getroffen werd door een windhoos. Het gemeentelijk rampenplan werd afgekondigd. De windhoos passeerde kort voor 6 uur in de omgeving van de straten Hogeveld, Groenweg, Voordries en Achterdries. Er is een enorme ravage, zegt de burgemeester. "De voetbalkantine werd volledig weggerukt. Er staat nog een toog, maar de muren zijn weggeblazen. Bij een drietal huizen werd het dak afgerukt, zijn muren ingestort of de garage beschadigd. Er zijn gelukkig geen meldingen van gewonden."

Op één lijn van ongeveer 700 meter lang en 10 meter breed zorgde de windhoos voor grote schade." De gemeentelijke fase van het rampenplan is afgekondigd om de hulpverlening te coördineren. Een tiental woningen liep schade op. De brandweerkorpsen van Merelbeke en Melle en de Civiele Bescherming zijn ter plaatse. Er zijn ook meldingen van uitgerukte bomen en beschadigde wagens. Omgewaaide bomen hinderen ook zwaar het verkeer in de regio.

Blikseminslag
Ook het West-Vlaamse Meulebeke werd zwaar getroffen. Slachtoffers zijn er niet, zo bevestigt de brandweer. "Alles ging bijzonder snel", vertelt de dispatcher van de brandweer van Roeselare. "We kregen een eerste oproep om 05.12 uur, de laatste noteerden we om 05.39 uur. Het waren 27 drukke minuten", klinkt het. In die periode kwam een zestal oproepen binnen.

De schade was het grootst in Meulebeke, waar een tiental woningen werd beschadigd. Daken en serres werden weggeblazen, muurtjes stortten in en in sommige woningen overleefden ramen en rolluiken het stormweer niet. In Ardooie belandde een elektriciteitspaal op de weg en in Oostrozebeke brak brand uit in een woning. Die werd wellicht veroorzaakt door een blikseminslag. Ook in Waregem sloeg de bliksem op enkele plaatsen in. In Roeselare haalde het noodweer een lokale radiozender uit de ether.



Never Stop Exploring

Romigo

Citaat van: Edwin op di 05 feb 2013 - 12:21
Mag dit hier?


Een kort maar uiterst hevig onweer met windhozen heeft lelijk huis gehouden in Oost- en West-Vlaanderen. Zo werd er in Meulebeke een garage en een serre weggeblazen. In Oostrozebeke is de bliksem op een schoorsteen ingeslagen en Oosterzele werd geteisterd door een windhoos. Daar zijn aan heel wat huizen daken afgerukt en garages en serres ingestort. Ook een voetbalkantine ligt volledig in puin. Het rampenplan werd afgekondigd.

*Knip*

Ravage
Het onweer trok dan door naar Oost-Vlaanderen waar ook Oosterzele de volle laag kreeg en getroffen werd door een windhoos. Het gemeentelijk rampenplan werd afgekondigd. De windhoos passeerde kort voor 6 uur in de omgeving van de straten Hogeveld, Groenweg, Voordries en Achterdries. Er is een enorme ravage, zegt de burgemeester. "De voetbalkantine werd volledig weggerukt. Er staat nog een toog, maar de muren zijn weggeblazen. Bij een drietal huizen werd het dak afgerukt, zijn muren ingestort of de garage beschadigd. Er zijn gelukkig geen meldingen van gewonden."

De schade was het grootst in Meulebeke, waar een tiental woningen werd beschadigd. Daken en serres werden weggeblazen, muurtjes stortten in en in sommige woningen overleefden ramen en rolluiken het stormweer niet. In Ardooie belandde een elektriciteitspaal op de weg en in Oostrozebeke brak brand uit in een woning. Die werd wellicht veroorzaakt door een blikseminslag. Ook in Waregem sloeg de bliksem op enkele plaatsen in. In Roeselare haalde het noodweer een lokale radiozender uit de ether.


Feestje gehad Edwin?  ;)

Dennis

Wil de pret niet bederven maar er is een maar....... gaat hopelijk dan ook niet gebeuren

Het laag moet wel gaan indraaien en mag niet als in 1 rechte lijn en te westelijk voorbijgaan -dan wordt allles wel heel minimaal


Romigo

GFS gaat er vooralsnog wel van uit, dat het gaat indraaien

Weatherboy

Citaat van: Romigo op di 05 feb 2013 - 12:24
Feestje gehad Edwin?  ;)

Het was blijkbaar een knalfuif ;) Zoveel troep maken mijn gasten zelfs niet na een feestje.  ;D

Alle gekheid op een stokkie natuurlijk. Het ging hier vanmorgen tussen 5.15 en 5.45 echt beestachtig tekeer. Slechts 3 inslagen maar wel loeiharde. Maar het meest spectaculaire was eigenlijk de hagel en windstoten, man wat waren die hard. En toen natuurlijk dat onweer, ik vond het echt GE-WEL-DIG! En aan het einde gewoon kiekenpluimen :) Helaas wel wéér me nacht onderbroken, maarja het is niet anders.

Ik hoop vannacht nog eens wat sneeuw te kunnen bewonderen en dan is dit zonder meer 1 van de meest veelzijdige weerdag van me leven. Doe dit nog maar vaker de komende 2 maanden.


Dennis

KNMI Update:

Het "Schotse" laag trek vandaag opvullend zuidoostwaarts en wordt rond 03 UTC tegen Zeeland aan verwacht. Daar vandaan trekt het laag verder België in om vervolgens in de middag boven het Alpengebied aan te komen. De bij dit laag behorende, ingedraaide, occlusie bereikt voor middernacht onze westkust en trekt verder zuidoostwaarts met het laag mee.

De koers van het laag verschilt in de diverse modellen komt vrij goed overeen. Wel nog kleine verschillen die, omdat het allemaal boven ons land afspeelt, wel van cruciaal belang zijn. 50 km verschil in koers, betekent ook dat de bijbehorende neerslag (sneeuw) zomaar 50 km kan opschuiven en dat is al gauw een hele provincie.
Waar de modellen nog wel in afwijken zijn de neerslaghoeveelheden. De patronen en timing van de neerslaggebieden zijn aardig gelijk, de hoeveelheden lopen uiteen. Zo geeft Harmonie gebieden met meer dan 10 cm sneeuw aan boven het zuiden/zuidoosten van het land. H11 geeft dat slecht in een zeer klein gebied. EC en H11 zijn veel gematigder met de neerslag en komen boven het zuiden van het land tot 3-5 cm. Kijkend naar PEPS, Norlam en Glameps dan zien we dat de kans op meer dan 10 mm neerslag niet boven de 10% uitkomt. Kans op meer dan 5 mm varieert van 70% in Glameps tot rond onder de 20% in PEPS en Norlam. Wanneer we iets meer gewicht toekennen aan Harmonie omdat dit model neerslaghoeveelheden veel minder "uitsmeert" dan de andere modellen komen we nu tot hoeveelheden van 5-8 cm in het zuiden/zuidoosten en 1-5 elders.

Dennis

Citaat van: Romigo op di 05 feb 2013 - 12:29
GFS gaat er vooralsnog wel van uit, dat het gaat indraaien

Dat klopt maar hoe "dieper" hoe minder sneeuw NL raakt  :(


frankaloe

zojuist terug van wandeling met de hond.
ik kreeg een flinke hagelbui over me heen,waar ik op dat moment recht in liep.
een flinke superkoude wind van voren en vrijwel gelijk een flinke hagelbui,die alles wit maakte in pakweg 5 minuten.
ik ben maar even omgedraaid,en een paadje door het park genomen,onder de beschutting van de bomen.
momenteel 3 grd hier,maar tijdens de bui leek het wel te vriezen,zo koud!!!!
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Powered by EzPortal