Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 11

Topic gezien door 266070 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 02 feb 2013 - 10:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon Oost

Citaat van: Sven op di 05 feb 2013 - 05:35
Voor onweers meldingen kan iedereen terecht in dit topic onweer

Lijkt mij niet erg als dat ook hier gedaan word. Het gaat tenslotte om wintersebuien...

JPP78

In de nacht naar woensdag zijn er vooral in het westen, midden en zuiden van het land perioden met sneeuw. Op veel plaatsen valt 3-5 cm, plaatselijk enkele cm's meer. In het zuidwesten van het land kan de sneeuw tijdelijk overgaan in regen. Het noordoosten van het land houdt het waarschijnlijk droog. De temperatuur ligt rond het vriespunt, in het noordoosten iets eronder, in het zuidwesten in de tweede helft van de nacht enkele graden erboven. De matige tot vrij krachtige zuidenwind draait in de loop van de nacht naar oost tot noordoost. In het zuidwesten en zuiden van het land komt de wind enige tijd uit uiteenlopende richtingen.

Woensdagochtend trekt het sneeuwgebied naar het zuidoosten weg en het verlaat Limburg aan het begin van de middag. In de rest van het land is het dan droog en schijnt de zon regelmatig. In de middag trekken nieuwe buien vanaf de Noordzee het land binnen. De temperatuur loopt in de middag op naar 3 ?  4 graden, tijdens buien enkele graden lager. De matige noordoostenwind draait geleidelijk naar noord tot noordwest en wordt langs de kust krachtig. (Bron: KNMI)

Jammer dat het noorden weer naast de pot pist v.w.b. de sneeuw! Is al de derde keer deze winter dat er een depressie zuidelijk langs trekt en het midden en zuiden een winters pak geeft.

Gelukkig zijn er de hele week nog kansen vanuit het noorden, kijken of ons dat wat op levert!


P.S. flink afgekoeld achter de buienlijn van vannacht. Er voor 5 graden nu 1,5.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

JPP78

net onder nul geweest in Noord-oost NL?

nu al weer flink oplopend in het westen, met een krachtige noord-wester
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

matroesjka-world

Citaat van: EAJ op di 05 feb 2013 - 05:50
Heerenveen vanaf 05.24 uur vier ontladingen waarvan 2 behoorlijk dichtbij. Hagel en natte sneeuw.

Ik slaap met oordoppen in dus heb niks gehoord, was er donder bij of alleen ontlading?
Net buiten geweest met de honden, dikke hagelstenen van rond de 1cm of groter met sneeuw wat blijft liggen.
De ondergrond is kouder dan gedacht !!

Ik had deze bui tussen 7 en 8 uur verwacht, helaas nu erdoor heen geslapen :(
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Erwin82

Regen, check. Onweer, check en nu hagel erbij.. Nu nog wachten op de sneeuw ;)

Henk1976

Goedemorgen. Lekker wakker worden vanochtend. Twee van mijn favoriete weersoorten: onweer en sneeuw. Hopen dat er hier in NO nog meer komt vandaag.

De radar gaf geen sneeuw aan, maar het ging toch even goed tekeer.

Oele



CiteerEdit Zorba: Even in de juiste tags gezet ;-)

Oele

Sorry was dit vergeten,

Goede Morgen allen

Koen-IJM

Toch een paar aardige donders mogen meemaken vroeg in de ochtend. Leuk zo in de winter en erg lang geleden dat er voor het laatst onweer was  :) Iemand overigens dit al gezien?


zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

lionking

Hier is een paar cm sneeuw gevallen het is een redelijk gesdloten dek op het gras.

Marcel1976

Flinke bui toch net hier, ging  flink tekeer met behoorlijk wat regen, helaas nog geen onweer. Wie weet  kan dit de aanzet geven tot een mooie dinsdag...

Marlieke

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 03 feb 2013 - 22:55
Einde eerste week februari zei ik :P

Hey Jan, wel goed lezen he? 2e VOLLE week van februari, schreef ik. Ik weet dat jij het de 1e week noemt, maar bij mij is het de 2e week maar dan met alleen februari-dagen en geen januari-dagen.

Maar maakt niet uit verder: je pluim blijft staan! Je bent een erg goede weerdeskundige!

Ontopic: hier vanmorgen om 6.45 een felle flits en vrijwel direkt een lekkere harde donder er achteraan. Daarna nog een flitsje met een rommel. Of het sneeuwde kon ik niet zien want a: ik lag nog in bed met de gordijnen dicht en b: ik was nog stikzij wat zoveel betekent als: ik had mijn lenzen nog niet in!  :P Wel was er een flinke woei! Lekker weertje zo!
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

just0408

Kan ik in noordholland ook wat van dat witte goedje verwachten vandaag?  :)
Ik ben ook niet van steen.

MamaAs

Wat een weer!
Daarom hou ik niet van onweer snachts, stomme adrenaline. Ben meteen klaar wakker.

Roan

onweer en sneeuw!! Wat een topcombinatie :)
ligt nog een laagje op de auto's hier

Jenkie

Hier ook onweer maar verder viel er alleen maar regen naar beneden! Wel veel, maar echt regen.....

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Vanochtend nabij de trog enkele forse buien. Hierbij ook kans op onweer, hagel natte sneeuw en zware windstoten. Boven de kustprovincies zijn zware windstoten gemeten. Temperatuur in de onderste laag in de vroege ochtend te hoog voor droge sneeuw, bovendien is de smeltlaag in eerste instantie te dik. De vaste fractie in de neerslag neemt in de loop van de dag langzaam toe. In de middag met name boven de noordelijke helft nog buien (bevestigd door alle modellen). Tweede helft van de middag verdwijnt de buiigheid. In de avond van het westen uit neerslag, rond 22 UTC.

Dit is iets later dan in de vorige runs. Neerslagsoort aan de noord en oostkant van het laag sneeuw, aan de zuidwest kant gaat de neerslag tijdelijk over in regen of natte sneeuw. Modellen nu eenduidiger over de locatie van de sneeuw. Noordelijke helft van het land droog. Neerslag verlaat rond de middag het zuidoosten van het land. Neerslaghoeveelheden tot 10 mm over een strook ten zuiden van het land (Hirlam00), Hirlam12 was noordelijker over NH-Utrecht-Gelderland, Hirlam12 al weer iets zuidelijker. Ook indicatie voor hoeveelheden van rond de 2 mm per uur.

Sneeuw valt bij temperaturen net boven nul, zal compact zijn, maar in eerste instantie nog wegsmelten. Geen vorst in de grond, eigenlijk nergens temperaturen onder nul tijdens de sneeuwval. We gaan voorlopig uit van hoeveelheden van 3-5 cm, lokaal meer over de zuidelijke helft van het land, maar op dit moment nog veel onzekerheid over hoeveelheid en ruimtelijke verdeling. Woensdag weer buien vanaf zee, weer met een winters karakter.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

flyerke

blijkbaar is er in de buurt een zwaar onweer met een daarbij horende windhoos geweest, daken afgerukt, voetbal kantine weggeblazen, serres ingestort. Dit op ongeveer 15 km van hier maar niks gemerkt op wat hagel na :-)
Winter is coming

flyerke

Winter is coming

Powered by EzPortal