Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 11

Topic gezien door 263217 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 02 feb 2013 - 10:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

gilleeesss

Geniet er van. ik weet genoeg. Laters.

Bacci

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 04 feb 2013 - 23:10
UKMO high res. ;)

Ja die laat hem weer stukken noordelijker trekken, we zien morgen allemaal wel, ik ga ook slapen!

sandra-zwolle

snowcasten dus! Nou ik ben benieuwd! ;)

vdweste

En GFS ziet de winter opnieuw niet zitten. Moet zo onderhand toch wel eens gaan veranderen hoor want het komt nu toch wel dicht bij de betrouwbare termijn. Dat laag wat bij EC telkens keurig netjes ten zuiden van ons wegtrekt na het weekend doet bij GFS steeds lastig. Ook aan de pluim te zien trouwens, want ook daar nog steeds grote verschillen terwijl het wel zo is dat de spreiding bij beide pluim dan weer niet zo groot is.

Ramon Oost

Flink wat buien boven Groot-Brittannië, ook onweer op een van de buien.


jones

Citaat van: vdweste op ma 04 feb 2013 - 23:24
En GFS ziet de winter opnieuw niet zitten. Moet zo onderhand toch wel eens gaan veranderen hoor want het komt nu toch wel dicht bij de betrouwbare termijn. Dat laag wat bij EC telkens keurig netjes ten zuiden van ons wegtrekt na het weekend doet bij GFS steeds lastig. Ook aan de pluim te zien trouwens, want ook daar nog steeds grote verschillen terwijl het wel zo is dat de spreiding bij beide pluim dan weer niet zo groot is.
Weet je nog wat GFS er allemaal heeft uitgekraamd tijdens de vorige winterperiode in januari?  :) Bleef ook steeds tegen pruttelen terwijl de andere modellen stevast voor winterweer gingen.. Ik zou eerder vertrouwen op EC en ook de pluim laat een flinke koude periode zien dus ik zou me nog geen zorgen gaan maken. Ik vind hem er trouwens al iets meer winters uitzien dan zijn voorganger 12z

vdweste

Citaat van: jones op ma 04 feb 2013 - 23:30
Weet je nog wat GFS er allemaal heeft uitgekraamd tijdens de vorige winterperiode in januari?  :) Bleef ook steeds tegen pruttelen terwijl de andere modellen stevast voor winterweer gingen.. Ik zou eerder vertrouwen op EC en ook de pluim laat een flinke koude periode zien dus ik zou me nog geen zorgen gaan maken. Ik vind hem er trouwens al iets meer winters uitzien dan zijn voorganger 12z

Afgelopen winterperiode deed GFS toch gewoon prima mee? Kan me alleen herinneren dat ze de dooi niet helemaal goed voorspeld hadden en een paar dagen van tevoren nog veel te koud zaten. EC pluim is inderdaad prachtig, maar als GFS niet meedoet heb ik toch altijd een dubbelgevoel. Nieuwe run is inderdaad wel weer goed op lange termijn, maar het gaat mij even om komend weekend (daar waar EC voor zaterdag al bijna een ijsdag geeft, geeft GFS amper vorst).

jones

Hier waarschuwing van het KMI, niet echt spectaculair volgens hen:

Van 05/02 03u tot 06/02 09u :  SNEEUW

Vanaf ongeveer 3u dinsdag tot minstens 9 u woensdag krijgt het weer boven onze streken een winters karakter. We verwachten vooral in de Ardennen sneeuwbuien en gladde wegen. In de andere streken kan er tijdelijk, tijdens fikse winterse buien, ook sneeuw vallen maar die zal grotendeels opnieuw afsmelten. Zij kunnen het verkeer echter bemoeilijken.

Volgende sneeuwaccumulaties worden verwacht (belangrijke afwijkingen zijn mogelijk):
Luik 5-10 cm (boven 400 m)
Luxemburg 5-10 (boven 400 m)
Namen 1-2 cm
Overige provincies: 0-2 maar afsmeltend

Citaat van: vdweste op ma 04 feb 2013 - 23:38
Afgelopen winterperiode deed GFS toch gewoon prima mee? Kan me alleen herinneren dat ze de dooi niet helemaal goed voorspeld hadden en een paar dagen van tevoren nog veel te koud zaten. EC pluim is inderdaad prachtig, maar als GFS niet meedoet heb ik toch altijd een dubbelgevoel. Nieuwe run is inderdaad wel weer goed op lange termijn, maar het gaat mij even om komend weekend (daar waar EC voor zaterdag al bijna een ijsdag geeft, geeft GFS amper vorst).
Nee GFS heeft toen veel mensen met de handen in het haar doen zitten :P :
http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3426.msg37547.html#msg37547

winter

Citaat van: vdweste op ma 04 feb 2013 - 23:38
Afgelopen winterperiode deed GFS toch gewoon prima mee? Kan me alleen herinneren dat ze de dooi niet helemaal goed voorspeld hadden en een paar dagen van tevoren nog veel te koud zaten. EC pluim is inderdaad prachtig, maar als GFS niet meedoet heb ik toch altijd een dubbelgevoel. Nieuwe run is inderdaad wel weer goed op lange termijn, maar het gaat mij even om komend weekend (daar waar EC voor zaterdag al bijna een ijsdag geeft, geeft GFS amper vorst).

GFS moet je natuurlijk ook gewoon in de gaten houden maar die gaat ook voor de winter. De run van vanmiddag was daarentegen zeer goed en tot het einde van de run niet warmer dan 2 graden in het zuiden. Dus de GFS weet nog niet echt waar die voor kiest waarschijnlijk temperatuur onder de 5graden dat is bijna zeker maar hoe dicht bij nul??? Dat is nog een vraag waar de modellen mee worstelen, dus GFS niet vanwege een pluim de grond inboren

winter

Hirlam is bijna zeker over aankomst neerslaggebied in ZW tussen 18 en 20 uur komt het daaraan en dan de vraag hoever trekt het neerslaggebied naar binnen.
3 mogelijke situaties volgens mij kleine schets ervan:
1: Bij te ver doortrekken overgaan in regen in zuiden om later weer in sneeuw over te gaan.
2: Tot het midden van het land onder de lijn Arnhem- Den haag is ideaal voor het zuiden van Nederland en zal dan de meeste hoeveelheid sneeuw op leveren.
3: Gebied schampte alleen zuidelijke provincies waarbij daar een aantal cm's vallen dan zeker niet meer dan 5 cm.

http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3547.msg47637.html#msg47637 (rond 17 uur eropgezet)
Nieuwste GIFJE zie :
http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3547.msg47764.html#msg47764

vdweste

Citaat van: jones op ma 04 feb 2013 - 23:41
Nee GFS heeft toen veel mensen met de handen in het haar doen zitten :P :
http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3426.msg37547.html#msg37547

Aahja, dat was de situatie ja, helemaal vergeten die 'fout' in GFS waarvan ik trouwens betwijfel of het een fout was hoor.
Het verschil hierin is echter dat het model toen wel een vorstperiode verwachtte maar alweer eerder voor dooi ging (wat later uiteraard niks van is uitgekomen). Nu is het verschil (en dat ziet er gewoon minder 'leuk' uit) dat GFS helemaal niet voor enige vorm van een vorstperiode gaat.


Citaat van: winter op ma 04 feb 2013 - 23:44
GFS moet je natuurlijk ook gewoon in de gaten houden maar die gaat ook voor de winter. De run van vanmiddag was daarentegen zeer goed en tot het einde van de run niet warmer dan 2 graden in het zuiden. Dus de GFS weet nog niet echt waar die voor kiest waarschijnlijk temperatuur onder de 5graden dat is bijna zeker maar hoe dicht bij nul??? Dat is nog een vraag waar de modellen mee worstelen, dus GFS niet vanwege een pluim de grond inboren

Ik kijk niet zo graag naar runs op zich om precieze temperaturen te weten, maar meer om te zien wat de situatie qua luchtdruk is. Ik kijk meer naar de pluimen en als ik de pluimen van GFS en EC vergelijk kun je niet zeggen dat GFS 'nog even moet kijken waar die voor kiest', want die gaat gewoon (bijna alle leden in de laatste pluim) voor géén vorstperiode.
Nou heb ik, en meer mensen hier, meer vertrouwen (gevoelsmatig??) in EC maar dat die pluim van GFS totaal geen vorst laat zien staat me toch niet aan.

yookin

Stavoren

Erik V

Nu, op dit moment ff in een bizarre onweersbui in de Europoort.
Ontladingen vliegen om m'n oren.
Hagel en hoop wind

Weatherboy

Heerlijk om zo  je bed uit te knallen, WAW!  :) Het onweert en hagelt zowaar

Kleesu


Eveline


Weatherboy

En het sneeuwt zowaar hard achter die buienlijn! Dit weertje mag ik wel

Sven

Voor onweers meldingen kan iedereen terecht in dit topic onweer
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

EAJ

Heerenveen vanaf 05.24 uur vier ontladingen waarvan 2 behoorlijk dichtbij. Hagel en natte sneeuw.

Powered by EzPortal