Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 11

Topic gezien door 263234 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 02 feb 2013 - 10:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: gilleeesss op ma 04 feb 2013 - 22:05
Daaaaaaaaaaaaaaaaaamn, Enjoy it eh nederland en rest belgie! Jammer dat die buien West belgie niet iets aandoen. ja ze doen het wel, maar in het missse kleur xD

Het is nog niet gevallen he ;) Kansen zijn gering, maar niet uitgesloten!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Thunderfreak

Denk dat we van het eerste deel niet te veel moeten verwachten met temps rond de 7 graden actueel,kan hard gaan natuurlijk maar voorzichtigheid geboden.

Thanks RayonHoofd,

Tuurlijk kan er volle bak sneeuw vallen die absoluut kan blijven liggen,zeker zolang het goed door blijft sneeuwen. Alleen je maakt mij niet wijs dat de temperatuur van de ondergrond/wegdek in korte tijd van 6/7 naar -0 kan zakken. Zoals eerder aangehaald door iemand,daar heb je een periode van vorst voor nodig wil de temperatuur ook in/op dat gebied flink zakken.

En die periode hebben we niet (nog),dus zal het sneeuwdek snel aangetast worden van onderaf omhoog.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

TaL

En wat dan nog, winterse buien zijn ook nice, hopelijk wordt het hier gecompenseerd met veel onweer :D

En zeker als je weet dat de winter in het weekend binnen valt valt het reuze mee ^^ , btw, dan hebben zij die drapdrekjes en wij niet ^^ Laat maar komen dat onweer :D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Edwin

Citaat van: Rayonhoofd op ma 04 feb 2013 - 21:59
Mwah,een graad of 6 trek je niet zo 1,2,3 naar beneden,het zal zeker blijven liggen (mocht het flink naar beneden komen) zodra het minder word zal het snel gaan minderen,is gewoon een feit.


Pas op, onderschat de "kracht" van sneeuwbuien niet.  Op 25 november 2005 begon de dag met een serieuze storm en hoge temperaturen. Ook de bodem was toen nog flink warm  Na 5 uur 's middags lag het halve land plat, meer dan 20 cm sneeuw op veel plaatsen en op de veluwe zelfs nog meer ! Ik heb voor de "visualisatie" bijbehoren NCEP kaartje van die dag nog even bijgevoegd.

Die situatie is nu niet te vergelijken toch, of zou het die kant wel op kunnen gaan? Wij hadden hier in de Achterhoek toen aardig wat sneeuw maar het was hele zware zodat bepaalde daken het begaven en stroomkabels ook naar beneden kwamen.
Never Stop Exploring

Ramon Oost

Citaat van: hoffies op ma 04 feb 2013 - 21:56
Ik hoop dat ik het morgen morgen kan meemaken, thundersnow, lijkt me zo gaaf!
Zit de onweer er nog in, Jan?

GFS berekend enkele honderden J/kg cape met een Lifted van ongeveer -1 op veel plaatsen. In de progtemp. voor midden Nederland (12UTC morgen middag) kan je de diepe onstabiliteit mooi terug zien. Toppen van buien morgen aardig hoog FL220-240 mogelijk (6,5-7km.) Top temperatuur daarbij rond de -56/-47.


pietjelol

Citaat van: Edwin op ma 04 feb 2013 - 22:10
Die situatie is nu niet te vergelijken toch, of zou het die kant wel op kunnen gaan? Wij hadden hier in de Achterhoek toen aardig wat sneeuw maar het was hele zware zodat bepaalde daken het begaven en stroomkabels ook naar beneden kwamen.
20 centimeter en meer zal der niet komen. Maar het kan tijdens zwadere buien zeker wel eens even korte tijd wit worden

DSDLimburg

mooi satelliet plaatje van vanavond met tempraturen,
seizoen 2018/2019

Edwin

Ja, ok maar 2005 sneeuwde het vanaf een uur of 11 in de ochtend tot een uur of 7 s'avonds
Never Stop Exploring

winter


Weatherboy

Citaat van: Ramon Oost op ma 04 feb 2013 - 22:11
GFS berekend enkele honderden J/kg cape met een Lifted van ongeveer -1 op veel plaatsen. In de progtemp. voor midden Nederland (12UTC morgen middag) kan je de diepe onstabiliteit mooi terug vinden. Toppen van buien morgen aardig hoog FL220-240 mogelijk (6,5-7km.) Top temperatuur daarbij rond de -56/-47.


Dat gaat hele mooie klappers opleveren :) Eigenlijk ga ik er wel vanuit dat het hier gaat onweren morgen. Favo route van de buien is namelijk bij Haarlem in zee ontstaan en dan over Schiphol hier heen. In ieder geval ben ik morgen paraat de hele dag.

Koen-IJM

Pol.... klinkt allemaal mooi :D

Ben benieuwd. laat maar komen (:

hoffies

Ik was een uur geleden aan het hardlopen door de duinen, wat een harde wind stond er, een pure westenwind!
Het is nu nog 5,8 graden aan de kust, ik kan het me slecht voorstellen dat het straks sneeuwd.

Daarom is dit forum ook heerlijk, bedankt allemaal!
Twitter: @hoffnar2911

JPP78

Citaat van: Rayonhoofd op ma 04 feb 2013 - 21:59
Mwah,een graad of 6 trek je niet zo 1,2,3 naar beneden,het zal zeker blijven liggen (mocht het flink naar beneden komen) zodra het minder word zal het snel gaan minderen,is gewoon een feit.


Pas op, onderschat de "kracht" van sneeuwbuien niet.  Op 25 november 2005 begon de dag met een serieuze storm en hoge temperaturen. Ook de bodem was toen nog flink warm  Na 5 uur 's middags lag het halve land plat, meer dan 20 cm sneeuw op veel plaatsen en op de veluwe zelfs nog meer ! Ik heb voor de "visualisatie" bijbehoren NCEP kaartje van die dag nog even bijgevoegd.

Ja dat weet ik nog goed, wij zaten hier buiten, heerlijk weer, windstil vaag zonnetje, heb die dag een stoepje gestraat in m'n trui. Mijn vrouw was toen bij het ouders in Zuid-Holland zuid, storm en regen, in het midden en oosten bakken met (natte)sneeuw (vandaar het hoge gewicht).
geweldig die zeldzame situaties die je altijd bij blijven. laten we hopen dat we over een jaar of wat ook zo over 5 of 6 febr 2013 praten, want je weet nooit precies wat er gaat komen, wat de modellen ook bedenken.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

glenn

@jan

Jan zou je aub je radarplaatjes ieder uur kunnen plaatsen ? tzijn toch echt wel duidelijke en betrouwbare data's die jij raadpleegt dus wel interesant om het zo te volgen via het forum eigenlijk .

Jan van Ooijen

Nieuwe hirlam loopt binnen, dadelijk gifje
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 04 feb 2013 - 22:31
Nieuwe hirlam loopt binnen, dadelijk gifje

:) ben benieuwd eerlijk gezegt.

Jan van Ooijen

Citaat van: glenn op ma 04 feb 2013 - 22:31
@jan

Jan zou je aub je radarplaatjes ieder uur kunnen plaatsen ? tzijn toch echt wel duidelijke en betrouwbare data's die jij raadpleegt dus wel interesant om het zo te volgen via het forum eigenlijk .

Niet ieder uur, ga zo slapen namelijk :P

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

glenn

Deze buien zijn wel erg groot te noemen he zulke bui boven belgie en men kan bijna spreken van een soort zone zo 1 bui is zo groot als geheel belgie !

snow!

Hmmm volgens nieuwe gfs lijkt het laagje iets zuiderlijker te gaan , en blijft voor hier maar weinig van de sneeuw over.. , achja we zien wel ! ;)

winter

Hier Duitsers best positief over morgen met eerst regen maar snel overgaand in sneeuw.
http://www.wetter.de/videos/wettervideos/1

Powered by EzPortal