Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 11

Topic gezien door 263244 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 02 feb 2013 - 10:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thunderfreak

Citaat van: Marsel op ma 04 feb 2013 - 18:03
Buiigheid begint zich nu langzaam over de UK richting het oosten uit te breiden. Er wordt daar ook met enige regelmaat geïsoleerd onweer gemeld.
Ben echt serieus benieuwd hoe de tweede helft van de nacht gaat verlopen. Een paar onweersachtige winterse buien zijn altijd goed :D.
Niet te vergeten de situatie vanaf woensdagavond. Dan een lange fetch parallel aan de oostkust van de UK tot aan onze westkust. Dan in het westen en zuidwesten veelvuldig winterse buien, mooie luchten en lokaal ook weer onweer.

1 ding is zeker,voor de fotografen onder ons breken er mooie tijden aan! Als je van mooie wolken partijen houd natuurlijk.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Remy

Citaat van: xzaz op ma 04 feb 2013 - 17:57
Volgens mij gaat dit 1 gore pap zooi worden in het Westen, met die regen erover heen later...
Sowieso denk ik dat het morgen nog nergens echt blijft liggen.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Thunderfreak

Citaat van: Remy op ma 04 feb 2013 - 18:07
Sowieso denk ik dat het morgen nog nergens echt blijft liggen.

Jah ondergrond temperaturen zijn drama,en die moet je echt onder nul hebben wil het mooie blijven ligggen. Nu krijg je het probleem dat als er een pak valt dat het van onderaf direct weg smelt.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Dennis

Citaat van: Remy op ma 04 feb 2013 - 18:07
Sowieso denk ik dat het morgen nog nergens echt blijft liggen.

Kan door intensiteit wel mogelijk worden -zware winterse neerslag kan temp ook aan de grond naar beneden krijgen

winter

Citaat van: Thunderfreak op ma 04 feb 2013 - 18:09
Jah ondergrond temperaturen zijn drama,en die moet je echt onder nul hebben wil het mooie blijven ligggen. Nu krijg je het probleem dat als er een pak valt dat het van onderaf direct weg smelt.

Als dauwpunten onder nul liggen zal dit niet echt een probleem zijn aangezien vannacht en morgen overdag de grondtemp verder daalt voordat de sneeuw het zuiden van Nederland bereikt.
Maar denk als dauwpunten negatief zijn dat het snel wit zal worden bij matige intensiteit van neerslag.

Bacci


Thunderfreak

Citaat van: winter op ma 04 feb 2013 - 18:16
Als dauwpunten onder nul liggen zal dit niet echt een probleem zijn aangezien vannacht en morgen overdag de grondtemp verder daalt voordat de sneeuw het zuiden van Nederland bereikt.
Maar denk als dauwpunten negatief zijn dat het snel wit zal worden bij matige intensiteit van neerslag.

Ondergrond,die zal niet zo snel onder 0 gaan met de temperaturen van de laatste dagen. Als de ondergrond nog een graad of zeg 6/7 is  dan smelt het gewoon langzaamweg,en ik zie niet zo snel de temperatuur van het wegdek van 6 naar -0 gaan.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Remy

Laten we maar hopen op veel sneeuw dan :)
Ik zie net op de radar euhh infrarood van buienradar :) bovendien heel snel een enorme wolkenband ontstaan.
Dat trogje ziet er goed uit :)
http://wolken.buienradar.nl/nl/gb?ir=true
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Marsel

Citaat van: Remy op ma 04 feb 2013 - 18:07
Sowieso denk ik dat het morgen nog nergens echt blijft liggen.

Klopt, met T's dik in de plus en neerslag die regelmatig onderbroken wordt door droge perioden (duh, het zijn buien ;)) ben je een eventueel dekje snel kwijt.
Alleen wanneer een zware bui, of meerdere, zich in korte tijd boven eenzelfde gebied manifesteren kan het lokaal wel eens snel en kortdurend wit worden. Vooral gedurende de tweede helft van de nacht en vroege ochtend. Maar ook overdag kan in een intense sneeuw/hagelbui even een dekje gevormd worden.
Maar verder dan een tijdelijk (hagel)dekje lijkt het niet te komen inderdaad. Daar is de situatie ook niet naar.
Mocht een sneeuwdek er woensdag landinwaarts komen, dan dooit dat binnen 24u ook weer weg aangezien we over het algemeen boven nul blijven.

En die bodemwarmte, die ben je niet in een dag kwijt. Daar heb je een periode van vorst voor nodig. Dauwpunten rond nul rekken het dooiproces alleen maar uit. Donderdag bijvoorbeeld landelijk gewoon weer 3-5 graden in de plus. Een drapweertje dus :D.

EDIT:
Citaat van: Thunderfreak op ma 04 feb 2013 - 18:22
Ondergrond,die zal niet zo snel onder 0 gaan met de temperaturen van de laatste dagen. Als de ondergrond nog een graad of zeg 6/7 is  dan smelt het gewoon langzaamweg,en ik zie niet zo snel de temperatuur van het wegdek van 6 naar -0 gaan.

Juist! En als de toplaag al richting nul zakt, wat heel goed mogelijk is dan zullen de onderliggende lagen nog niet zo ver afgekoeld zijn.

Marcel1976

Citaat van: Thunderfreak op ma 04 feb 2013 - 18:05
1 ding is zeker,voor de fotografen onder ons breken er mooie tijden aan! Als je van mooie wolken partijen houd natuurlijk.

Helemaal mee eens.  Het gaat vast prachtige luchten opleveren!

Marsel

Buiigheid begint nu langzaam voet aan de grond te krijgen. Ook verder zuidelijk beginnen buitjes nu te ontstaan.
Zal vooral hagel en regen zijn voorlopig.

Bacci

Wegsmelten of niet, ik ga lekker genieten van de sneeuw zolang het er ligt! (als ik er tijd voor krijg  :-[)

jorentje1997

Citaat van: Marsel op ma 04 feb 2013 - 18:23
Klopt, met T's dik in de plus en neerslag die regelmatig onderbroken wordt door droge perioden (duh, het zijn buien ;)) ben je een eventueel dekje snel kwijt.
Alleen wanneer een zware bui, of meerdere, zich in korte tijd boven eenzelfde gebied manifesteren kan het lokaal wel eens snel en kortdurend wit worden. Vooral gedurende de tweede helft van de nacht en vroege ochtend. Maar ook overdag kan in een intense sneeuw/hagelbui even een dekje gevormd worden.
Maar verder dan een tijdelijk (hagel)dekje lijkt het niet te komen inderdaad. Daar is de situatie ook niet naar.
Mocht een sneeuwdek er woensdag landinwaarts komen, dan dooit dat binnen 24u ook weer weg aangezien we over het algemeen boven nul blijven.

En die bodemwarmte, die ben je niet in een dag kwijt. Daar heb je een periode van vorst voor nodig. Dauwpunten rond nul rekken het dooiproces alleen maar uit. Donderdag bijvoorbeeld landelijk gewoon weer 3-5 graden in de plus. Een drapweertje dus :D.
Ik vind het mooiste aan sneeuw hoe die vlokjes neerdwarrelen dus met dat blijven liggen heb ik geen probleem :P

Bernardo

Het is nog niet echt ons jaar met de sneeuw. Lijken weer naast de pot te pissen dinsdag/woensdag.

Jan van Ooijen

Zodan! Dit zijn de neerslaghoeveelheden die verwacht worden (komende 48uur) van het weermodel Hirlam

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Kevinwinter

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 04 feb 2013 - 18:41
Zodan! Dit zijn de neerslaghoeveelheden die verwacht worden (komende 48uur) van het weermodel Hirlam

Haha die vette dikke Meteo Service letters (zoals je al zei :P )

Maar leuk plaatje.... Als het sneeuw is  ::)

xzaz

Duitsland en Polen zijn hernoemd naar "Meteo-Service"
De winter is nog niet eens begonnen!

Harry de Hond

Citaat van: Kevinwinter op ma 04 feb 2013 - 18:43
Haha die vette dikke Meteo Service letters (zoals je al zei :P )

Maar leuk plaatje.... Als het sneeuw is  ::)

Is incl. de regen voor de aankomende uren. Maar hier in de Zaanstreek toch wel spot-on geloof ik. Als het meeste nu maar niet de natte variant is :) Maar ik gok op behoorlijke regen tot morgen einde van de ochtend. Dat zit toch in deze berekening  :'( Maar het is al vaker gezegd. Wij krijgen leuke dagen qua weer. Laten we vooral genieten en afwachten wat het brengt. En, nogmaals, niet steeds vragen hoe veel er nu aan sneeuw bij jou gaat vallen. Kijk gewoon naar buiten. Leuk.

Citaat van: xzaz op ma 04 feb 2013 - 18:47
Duitsland en Polen zijn hernoemd naar "Meteo-Service"
Wat bedoel je Xzaz?

Edit: Xzaz, ik zie het. Pff. Mijn eten moet blijkbaar zakken, het denken werkt traag....
Juist.

Jan van Ooijen

Dan ook nog even de onstabiliteitskaarten van het Amerikaans weermodel GFS. Onweer inderdaad mogelijk, kortom... Thundersnow



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Bacci

Jan heb je ook de neerslaghoeveelheden vanaf dinsdagavond (sneeuwstoring)?

Powered by EzPortal