Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 11

Topic gezien door 263238 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 02 feb 2013 - 10:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis

Voor de echte liefhebbers van sneeuwstoringen zal er vanaf dinsdag-avond een "live" koers Laag hier op forum te volgen zijn (nacht door)  :)

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 04 feb 2013 - 17:19
Ben daar nog even terughoudend over, kans op sneeuw is zeker aanwezig. Echter de positie van het laagje zal alles bepalend zijn voor jullie

Nuja, ik ga er maar vanuit dat het regen word ;)

Thunderfreak

Citaat van: winter op ma 04 feb 2013 - 17:23
Ben al blij met 5cm is al best veel, maar veel mensen denken dat het weinig is maar 5 cm is echt al mooi en bij 10cm en meer dan kan het gewoon niet meer stuk.
Ik hoop ook op 10cm hier in Helmond nog niet gehad deze winter. En Jan wat verwacht jij qua dooi dooit de sneeuw meteen weg of komen temperaturen niet hoog te liggen en zeer beperkte dooi of hangt dit ook allemaal af van het laag?
Dan is het toch hoe zuidelijker hoe kouder het blijft maar dan een kleiner gedeelte van NEderland sneeuw als ik het goed begrijp?

Hou er rekening mee dat de temperatuur van de grond niet onder het vriespunt ligt.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

matroesjka-world

Hmmmm als ik dat laatste gifje mag geloven krijgen wij niet veel sneeuw, misschien zelfs helemaal niets..
Het lijkt tot Zwolle te komen en dan weer terug te trekken.
Als die 11-....tocht niet komt, dan wil ik wel een pak sneeuw hoor  :P :P
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Jan van Ooijen

Citaat van: Thunderfreak op ma 04 feb 2013 - 17:27
Hou er rekening mee dat de grond enzo niet onder nul zijn.

Zie toch negatieve temperaturen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

evertvandepol1992

Oke met temperaturen die vanaf morgen alleen maar kouder gaan worden verwacht ik voor het midden van het land tussen de 5-10 cm sneeuw nu zie ik berichten dat de ondergrond niet koud genoeg is maar afgelopen zaterdag ochtend trok er ook een neerslag gebied in de ochtend over en als het maar lang genoeg blijft sneeuwen blijft dat echt wel liggen! Ben weer blij dat de winter weer terug is genieten dit toch! Mag van mij wel een maand aanhouden en dan rustig opbouwend naar de lente toe:)

snow!

Laagje lijkt precies goed te koersen voor hier, hopelijk hebben de weermodellen nu wel gelijk !, de vorige keer ( die zondag ) was ook door hirlam 10- 15 cm voorspelt, en viel er maar 2 cm...

Thunderfreak

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 04 feb 2013 - 17:35
Zie toch negatieve temperaturen

Jah ondergrond bedoel ik Jan,die zullen in 24 uur aankomend niet onder nul komen te liggen,behoorlijk opgewarmt.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Romigo

Citaat van: Ramon Oost op ma 04 feb 2013 - 17:23
Hier de hele animatie van Hirlam. Heb hem ook even wat ingezoomd.

Word nowcasten hoe ver de wat warmere lucht het land binnen komt. T2m in het zuidwesten en zuiden mogelijk wat verder boven 0 elders in het midden van het land rond 0 / 1. De Td's zijn wel rond of onder 0 en de T850hPa zou ook nog koud genoeg moeten zijn voor sneeuw..

Geweldig gifje, Ramon. Bedankt voor het totaalplaatje. Hoop op een aantal centimeters hier, altijd mooi in het bos. Hoop dat het laag blijft hangen in de nacht van dinsdag op woensdag....zou wat zijn zeg!

Romigo

Citaat van: Dennis op ma 04 feb 2013 - 17:24
Voor de echte liefhebbers van sneeuwstoringen zal er vanaf dinsdag-avond een "live" koers Laag hier op forum te volgen zijn (nacht door)  :)

Dat wordt een slapeloze nacht...geweldig om te gaan volgen.

Romigo

Citaat van: matroesjka-world op ma 04 feb 2013 - 17:33
Hmmmm als ik dat laatste gifje mag geloven krijgen wij niet veel sneeuw, misschien zelfs helemaal niets..
Het lijkt tot Zwolle te komen en dan weer terug te trekken.
Als die 11-....tocht niet komt, dan wil ik wel een pak sneeuw hoor  :P :P

Daar had je je in december voor op moeten geven.  :D Friesland wilde massaal de 11.... en nu missen ze vracht sneeuw.  :P
Als ik de voorspellingen zo bekijk, dan krijgt Friesland ook nog wel wat sneeuw.

matroesjka-world

Citaat van: snow! op ma 04 feb 2013 - 17:37
Laagje lijkt precies goed te koersen voor hier, hopelijk hebben de weermodellen nu wel gelijk !, de vorige keer ( die zondag ) was ook door hirlam 10- 15 cm voorspelt, en viel er maar 2 cm...


Hahaha, voor hier wordt nu (bijna) niks voorspeld, misschien krijgen we nu wel een hele bak vol sneeuw...
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

matroesjka-world

Citaat van: Romigo op ma 04 feb 2013 - 17:43
Daar had je je in december voor op moeten geven.  :D Friesland wilde massaal de 11.... en nu missen ze vracht sneeuw.  :P


Die tocht zit er nu toch niet meer in (de temps zijn niet laag genoeg), dus nu wil ik bakken met sneeuw !!
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Romigo

Citaat van: matroesjka-world op ma 04 feb 2013 - 17:45

Die tocht zit er nu toch niet meer in (de temps zijn niet laag genoeg), dus nu wil ik bakken met sneeuw !!

Kan ik me helemaal voorstellen. Komt nog wel, want er zijn meerdere dagen dat het gaat sneeuwen, vanaf morgen begint het en dat gaat de hele week (tot en met het weekend) nog wel door.

Remy

Ik zag hier vanmiddag een sneeuwkaartje uitgedrukt in kg/m² dat zouden er meer moeten doen.
1kg/m²=1mm water :)
En omdat dat water bevroren is noemt men niet de millimeter som maar het gewicht.
Heel logisch eigenlijk omdat sneeuw geen vaste dichtheid heeft,er is super droge lichte poedersneeuw,zware plaksneeuw,poolsneeuw,natte sneeuw in heel veel variaties,korrelhagel gewone hagel enz enz.
Bovendien klinkt sneeuw ook in door het gewicht van de sneeuw die er bovenop valt.
Maar dat effect is met de geringe hoeveelheden die hier doorgaans vallen nog niet zo heel groot.

Citaat van: Ramon Oost op ma 04 feb 2013 - 17:23
Hier de hele animatie van Hirlam. Heb hem ook even wat ingezoomd.
Oehh kijk eens wat een sneeuw daar aankomt! Bijna,Jaaaaahhhh bijna hier nog even... oh toch net niet   :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

matroesjka-world

Citaat van: Dennis op ma 04 feb 2013 - 17:24
Voor de echte liefhebbers van sneeuwstoringen zal er vanaf dinsdag-avond een "live" koers Laag hier op forum te volgen zijn (nacht door)  :)

Ben wel benieuwd naar de link tegen die tijd  :P
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

xzaz

Volgens mij gaat dit 1 gore pap zooi worden in het Westen, met die regen erover heen later...
De winter is nog niet eens begonnen!

Bacci

KNMI heeft het na de nieuwe Hirlam ook door, waarschuwingen voor woensdag zijn uitgebreid!

Marsel

Buiigheid begint zich nu langzaam over de UK richting het oosten uit te breiden. Er wordt daar ook met enige regelmaat geïsoleerd onweer gemeld.
Ben echt serieus benieuwd hoe de tweede helft van de nacht gaat verlopen. Een paar onweersachtige winterse buien zijn altijd goed :D.
Niet te vergeten de situatie vanaf woensdagavond. Dan een lange fetch parallel aan de oostkust van de UK tot aan onze westkust. Dan in het westen en zuidwesten veelvuldig winterse buien, mooie luchten en lokaal ook weer onweer.

Dennis

Citaat van: matroesjka-world op ma 04 feb 2013 - 17:55
Ben wel benieuwd naar de link tegen die tijd  :P

mss link of hier gewoon in het  topic - updates per 15 minuten (nacht)

Powered by EzPortal