Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 11

Topic gezien door 263227 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 02 feb 2013 - 10:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henk1976

Citaat van: Bacci op ma 04 feb 2013 - 12:41
Die sneeuwgebied van woensdag mag wel iets meer naar het noorden trekken net als GFS aangeeft :P  En Hirlam geeft nog steeds regen voor morgen, zijn gewoon dikke vette sneeuwbuien hoor!  ;)

De weerbureaus die denken ook dat het regen is.

Thunderfreak

Citaat van: Henk1976 op ma 04 feb 2013 - 13:38
De weerbureaus die denken ook dat het regen is.

Gelukkig weten we wel beter over de weerbureaus,om daar nu je geld op te zetten weet ik nog net zo niet  ;)

Mag ik weten welke dat zeggen btw?

Want KNMI bijvoorbeeld spreekt over de kansen op sneeuw. Als je weeronline bedoelt tja  ;)

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Weatherboy

Citaat van: Thunderfreak op ma 04 feb 2013 - 13:41
weeronline

Dat is een schoolvoorbeeld hoe het gewoon niet moet. Presenteert ook het weer ná het 8 uur journaal op NED1. Helemaal hopeloos! Gestotter, kaarten die niet werken, verkeerde berichtgeving. Tenen kromend als ik er naar kijk

MaikelNL

Citaat van: Weatherboy op ma 04 feb 2013 - 14:04
Dat is een schoolvoorbeeld hoe het gewoon niet moet. Presenteert ook het weer ná het 8 uur journaal op NED1. Helemaal hopeloos! Gestotter, kaarten die niet werken, verkeerde berichtgeving. Tenen kromend als ik er naar kijk

Vorige week werd Jan nog uitgescholden voor amateur door iemand die Weeronline kijkt en leest.

DSDLimburg

Pffff, we worden hier in limburg zo wat ingesneeuwd de komende dagen :) nu hopen dat het ook zo gaat uitkomen ;D.
seizoen 2018/2019

Dennis


Marsel

Zo, nu het polaire front ons land gepasseerd is als KF bevinden we ons in langzaam kouder wordende polaire luchtmassa's.
Tot op heden weinig veranderingen tov gisteren. Vanavond en vannacht vanuit het westen toenemende buien activiteit op nadering van een hoogtetrog en verder afkoelende bovenluchten. Deze hebben we terloops al eerder genoemd.
Zwaartepunt qua convectieve neerslag (ook landinwaarts, immers bron is voor een deel dynamisch) met grote onweerskans wordt in bijna alle modellen op en vlak voor deze hoogtetrog berekend.
Vooral later op de nacht vanuit het westen enkele zware onweersachtige winterse buien. Daar kan alle mogelijke winterse neerslag bij zitten. Omdat de koudste lucht na passage hoogtetrog binnen komt kunnen buien vannacht en morgen vroeg ook nog een deel 'vloeibaar' zijn. Bovendien: temperaturen de komende 24u boven nul. Dus dooien doet het sowieso buiten buien om.

Na passage hoogtetrog gaat de T500hPa nog steeds richting de -40 morgen. In een strakke westelijke bovenluchtstroming wordt de koude lucht over het relatief warme zeewater gestreken. Overheersende neerslagsoort dan steeds vaker alleen maar vast. De fetch is daarbij niet bijzonder lang. Buien zullen ergens tussen de UK en de Nederlandse kust geïnitieerd moeten worden.
De vraag is even in hoeverre deze fetch voor het midden en zuiden genoeg zal zijn om buiigheid écht goed op gang te helpen. Het gaat allemaal nogal rap namelijk (40-45kt op 700hPa).
Zoals gisteren al aangegeven had een geruimde stroming ons veel meer en zwaardere buien opgeleverd, dat voordeel hebben we nu dus niet.
Zowel Hirlam, GFS als EC laten de meeste buien logischerwijs over het noorden trekken, daar ligt gezien het bovenluchtpatroon de UK wat minder 'in de weg'.
Wat we morgen hoogst waarschijnlijk gaan zien is dat oost van de UK de convectie boven zee gestart wordt en naar het oosten toe steeds dieper reikt (met dus enkele buien tot gevolg).
Wat de rekenbreinen ook laten zien is dat er ook voor de rest van NL wel enige buiigheid mogelijk is, initiatie op en vlak voor de NL kust of zelfs een stukje landinwaarts. Onweerskans blijft ook daar morgen vrij groot hoewel de buien in aantal naar het zuiden toe afnemen.
Neerslagsoort morgen overdag meest sneeuw, natte sneeuw en korrelhagel.
Het zal morgen na de hoogtetrog even nowcasting worden om te zien of buien voor het midden en zuiden wel goed uit de verf komen. Immers het signaal is voor die contreien niet bijzonder sterk. Maar met dergelijk koude bovenluchten zou het goed moeten komen.
Later op dinsdag wordt het patroon verstoord door het laag wat in de nacht naar woensdag vooral landinwaarts mogelijk significante hoeveelheden sneeuw brengt. Dan dus afnemende buiigheid.

Eerst hoogtetrog zoals hij rond 06Z volgens GFS aanwezig moet zijn, ook aan de grond loopt er voor uit een trog mee, zie MSLP.
Tweede is het gebied waar nu de hoogtetrog langzaam wat verscherpt, het geheel zakt in ZO richting af.

Weatherboy

Citaat van: MaikelNL op ma 04 feb 2013 - 14:06
Vorige week werd Jan nog uitgescholden voor amateur door iemand die Weeronline kijkt en leest.

Ow dat weet ik niet, maar echt hopeloos en niets zeggend weerbureau. Elke imbeciel kan zo een weerbericht maken. Overigens vind ik de laatste tijd het niveau van de 'gerenommeerde' weerbureaus echt bedroevend slecht.

Extreem weer, weeralarm. En het 'blijf allemaal thuis' syndroom. owowow

Weerfreak 1337

KNMI code geel voor winterse buien muv de westelijke kustprovincies.
Morgenavond in de zuidelijke helft van het land sneeuwval, mogelijk 3 tot 5cm.



Bron: KNMI

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

JPP78

Lieve mede forumleden houden we het wel even gezellig? Afgeven op mensen die er niet zijn is niet zo netjes. Stuur de betreffende mensen een tweet of een email met jouw probleem/visie en ze zijn vast bereid om daar over te praten.
Nu verder met de spannende ontwikkelingen.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Edwin

Je zal hier s'ochtends wakker worden



Never Stop Exploring

EAJ

Plaatje van de NOAA 19 van een uurtje geleden.

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Romigo

Citaat van: Edwin op ma 04 feb 2013 - 14:45
Je zal hier s'ochtends wakker worden

Dat zijn onwaarschijnlijke sneeuw hoeveelheden, die je niet of nauwelijks in Nederland kan meemaken. Ik zou helemaal niet erg vinden als er 30 tot 50 cm sneeuw zou vallen. Behalve ik ben bang dat er dan geen trein meer rijdt... ???

Reutel

Citaat van: Marsel op ma 04 feb 2013 - 14:15
Zo, nu het polaire front .... blabla lap tekst blabla .... geheel zakt in ZO richting af.

Hear hear, er is onweer in aantocht en de KLu-meteo is gelijk wakker uit zijn winterslaap ;D

Mooi verhaaltje Marsel, ik ben sta gelijk op scherp. Morgen op het werk snowcasten via de webcam op de pc want ik kan niet naar buiten kijken.  >:( Wel met de auto, want treinen gaat weer een ramp worden vrees ik...

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 04 feb 2013 - 15:09plaatje
Vaag, zware spits door kans op een (winterse) bui, komt nogal slap over.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Nol de Ruiter

De -40 op 500 hPa komt tijdelijk boven ons land.


Marsel

Citaat van: Reutel op ma 04 feb 2013 - 15:08
Hear hear, er is onweer in aantocht en de KLu-meteo is gelijk wakker uit zijn winterslaap ;D
Mooi verhaaltje Marsel, ik ben sta gelijk op scherp. Morgen op het werk snowcasten via de webcam op de pc want ik kan niet naar buiten kijken.  >:( Wel met de auto, want treinen gaat weer een ramp worden vrees ik...

Haha, ja als het maar buiig is ben ik een tevreden mens :D.
Ik vraag me af of het voor de treinen zo zwaar wordt. Echt langdurige accumulatie van sneeuw is niet aannemelijk, temeer omdat de T gewoon enkele graden boven nul blijft. Een tijdelijk (hagel)dekje, meer kan ik er niet van maken morgen.
Maar goed, even afwachten. We weten inmiddels hoe Nederland reageert als er een winterse bui valt :D.

Powered by EzPortal