Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 11

Topic gezien door 263193 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 02 feb 2013 - 10:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon Oost

Citaat van: winter op zo 03 feb 2013 - 21:17
Misschien domme vraag wat houden die dauwtemperaturen in?
Is er bij de temperaturen op 2 meter hoogte rekening gehouden met neerslagafkoeling?

Zie de citaat hieronder van een bericht van Marsel (vorige topic)

Citaat van: Marsel op do 31 jan 2013 - 20:51
Td's zijn vooral belangrijk om je Tnb (nattebol) laag te houden zodat als er neerslag valt er veel warmte aan de lucht onttrokken kan worden als gevolg van verdamping. Het is vaak juist die tempdaling die er voor kan zorgen dat je met positieve tempeturen toch sneeuw hebt.

hoffies

Citaat van: Marsel op zo 03 feb 2013 - 21:52
FL240 staat voor 24000ft, dus toppen mogelijk tot ruim 6km hoogte.

Duidelijk...bedankt voor de info :-)
Twitter: @hoffnar2911

Dennis

AvondUpdate 3/2/13 .... of de winter nog komt: of de kaarten zijn in de war of het is gewoon zo : flinke Hogedrukaspiraties in Scandinavische richting welke een verdere voeding aan de winteropbouw zullen geven
Of het lang winter blijft: een dergelijke drukverdeling KAN lang aanhouden omdat blokkades zijn gevormd (zelfs 2x)
Hoe dan ook : spannende tendensen zijn begonnen......


Bacci

15 daagse, midden termijn om te smullen, LT toenemende onzekerheid. Dinsdag op woensdag grote sneeuwkansen.


hoffies

Citaat van: Dennis op zo 03 feb 2013 - 22:08
AvondUpdate 3/2/13 .... of de winter nog komt: of de kaarten zijn in de war of het is gewoon zo : flinke Hogedrukaspiraties in Scandinavische richting welke een verdere voeding aan de winteropbouw zullen geven
Of het lang winter blijft: een dergelijke drukverdeling KAN lang aanhouden omdat blokkades zijn gevormd (zelfs 2x)
Hoe dan ook : spannende tendensen zijn begonnen......



Gaaf, dit ziet er erg goed uit. lekkuh
Twitter: @hoffnar2911

winter

Woohw noorden mag zich zeker klaar maken voor een mooie winterse periode.
Alle 50 leden zijn het gewoon eens met elkaar tot 11 februari zelfs kans op strenge vorst.
Denk dat in het noorden in het weekend zeker op ondergespoten weilanden kan worden geschaatst en misschien zelfs al op polders en ondiepe sloten of plaatsen waar water niet stroomt. Misschien gemalen stil zetten.
Als het vanaf dinsdag al matige vriest dan kan er bijna zeker al in het weekend worden geschaatst als ik de pluimgemiddelde mag geloven we kunnen ons dus klaar maken voor een nieuwe winterperiode.

Roland

Het wordt - ik zei het vanmorgen ook al - zeker een spannend weekje. Ik denk dat we hier in het oosten dinsdag lekker achterover moeten leunen en maar moeten zien wat er komt: onze portie staat gepland voor vrijdag!! :)

winter

Citaat van: Roland op zo 03 feb 2013 - 22:37
Het wordt - ik zei het vanmorgen ook al - zeker een spannend weekje. Ik denk dat we hier in het oosten dinsdag lekker achterover moeten leunen en maar moeten zien wat er komt: onze portie staat gepland voor vrijdag!! :)

Kaarten voor vrijdag??

Marlieke

Zo aan de pluim te zien krijgt Jan hier toch opnieuw gelijk. Einde 2e volle week van februari terugkerende vorst! Pluim voor Jan!  :D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Jan van Ooijen

Citaat van: Marlieke op zo 03 feb 2013 - 22:49
Zo aan de pluim te zien krijgt Jan hier toch opnieuw gelijk. Einde 2e volle week van februari terugkerende vorst! Pluim voor Jan!  :D

Einde eerste week februari zei ik :P
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

vdweste

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 03 feb 2013 - 22:55
Einde eerste week februari zei ik :P

En einde eerste week februari it is. Hoe je het flikt, geen idee, maar mijn complimenten krijg je! Tot nu toe de hele winter door jou goed verwacht. :)

Jan van Ooijen

Beetje bij beetje draait Hirlam bij

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

arjanbruggink

Citaat van: winter op zo 03 feb 2013 - 22:23
Woohw noorden mag zich zeker klaar maken voor een mooie winterse periode.
Alle 50 leden zijn het gewoon eens met elkaar tot 11 februari zelfs kans op strenge vorst.
Denk dat in het noorden in het weekend zeker op ondergespoten weilanden kan worden geschaatst en misschien zelfs al op polders en ondiepe sloten of plaatsen waar water niet stroomt. Misschien gemalen stil zetten.
Als het vanaf dinsdag al matige vriest dan kan er bijna zeker al in het weekend worden geschaatst als ik de pluimgemiddelde mag geloven we kunnen ons dus klaar maken voor een nieuwe winterperiode.
In ondergelopen polders zou het eventueel kunnen (er worden geen weilanden ondergespoten trouwens).
Maar gemalen uit?? Denk het niet, er is nog teveel water wat verwerkt moet worden.
En wat een mooie sounding die Marsel plaatste. Zulke willen we in de zomer zien!! Geen mechanisme (CInh)  aanwezig wat de opstijgende lucht tegenwerkt .
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

winter

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 03 feb 2013 - 23:03
Beetje bij beetje draait Hirlam bij


Hirlam is zwaar teleurstellend voor Helmond bijna de hele dag regen vanaf 5 tot 16 uur bijna onafgebroken regen hopen dat Hirlam meer bijdraait en het allemaal als sneeuw valt.

Jan van Ooijen

GFS blijft met matige tot soms zware sneeuwbuien komen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: winter op zo 03 feb 2013 - 23:06
Hirlam is zwaar teleurstellend voor Helmond bijna de hele dag regen vanaf 5 tot 16 uur bijna onafgebroken regen hopen dat Hirlam meer bijdraait en het allemaal als sneeuw valt.

Ik vind van niet, de afgelopen twee runs was er totaal geen sneeuw te zien
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost

Citaat van: winter op zo 03 feb 2013 - 23:06
Hirlam is zwaar teleurstellend voor Helmond bijna de hele dag regen vanaf 5 tot 16 uur bijna onafgebroken regen hopen dat Hirlam meer bijdraait en het allemaal als sneeuw valt.

Hirlam had het de laatste keren ook niet goed, hou het maar op winterse / sneeuwbuien dinsdag ;)

Bacci

Hirlam geeft dinsdag meer een neerslaggebied vanuit het westen aan dan buien???

Jan van Ooijen

Citaat van: vdweste op zo 03 feb 2013 - 22:58
En einde eerste week februari it is. Hoe je het flikt, geen idee, maar mijn complimenten krijg je! Tot nu toe de hele winter door jou goed verwacht. :)

Hoe ik het doe zeg ik niet, maar kan je vertellen dat het iedere dag minstens 1-1.5 uur kost. Ben nu ook al bezig met de zomer
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Ah, ga er maar vanuit dat het westen gewoon sneeuw valt aan de hand van de recente berekeningen! Hieronder ziet u de kaarten van 925 hPa, dauwpunt, 850 hPa en de neerslagsoort. Opvallend is dat alles goed is voor gewoon sneeuwbuien/sneeuw alleen de neerslagsoort geeft regen aan, dit klopt in mijn ogen dus niet want moet gewoon sneeuw zijn







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal