Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 10

Topic gezien door 248458 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jan 2013 - 17:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

bliksems

Citaat van: Weatherboy op ma 28 jan 2013 - 03:30
Ik zeg doen ;) Bakken met sneeuw willen we :P
het hoefde voor jou toch niet meer zei je?;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

wim67

Hahaha dat las ik ook al ,Amstelveen is goed vertegenwoordigd hier. Maar van mij mag er veel sneeuw vallen dat wordt weer veel sneeuw schuiven.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

jorentje1997

De sneeuw is nog niet helemaal weg en er is misschien al nieuwe op komst. Wat willen we nog meer? :D

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Roan

Assen meldt een klein wit minilaagje op de grond/stoep (lijkt op wat sneeuw)

winter

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 28 jan 2013 - 07:38
De nieuwe GFS pluim


Jan waar kunnen we teken ook voor de sneeuw van aankomend zaterdag :)
Als je naar de temp kijkt lijkt sneeuw op zaterdag een beetje voorbarig al valt het in de nacht, maar ja dat gaat toch nog veelal veranderen wie weet krijgen we zaterdag nog niet eens neerslag :D

winter

Citaat van: Roan op ma 28 jan 2013 - 08:11
Assen meldt een klein wit minilaagje op de grond/stoep (lijkt op wat sneeuw)

Hier ook in Helmond lijkt me glad te zijn!
Jan verwacht je een koude winterperiode net als vorig jaar of wat ?
Hopelijk krijgen we eerst een week sneeuwbuien en veel sneeuw en daarna 2 weken ijskoude temperaturen net als vorig jaar!

arjanbruggink

Citaat van: Roan op ma 28 jan 2013 - 08:11
Assen meldt een klein wit minilaagje op de grond/stoep (lijkt op wat sneeuw)
Mooi hè die op/aanvriezing. Tricky weer is het. En wat een heldere lucht vanmorgen vroeg, hadden we in de vorstperiode moeten hebben.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

bliksems

Citaat van: winter op ma 28 jan 2013 - 08:14
..en daarna 2 weken ijskoude temperaturen net als vorig jaar!
ik denk:3 woorden..
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Jan van Ooijen

ECMWF komt nu ook met venijnige depressie op zaterdag! Zoals alles ervoor staat krijgen we eerst te maken met regen die overgaat in sneeuw. Het kan zijn dat er lokaal een aardig pakje gaat vallen! Alles is nog wel marginaal!





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 28 jan 2013 - 08:24
ECMWF komt nu ook met venijnige depressie op zaterdag! Zoals alles ervoor staat krijgen we eerst te maken met regen die overgaat in sneeuw. Het kan zijn dat er lokaal een aardig pakje gaat vallen! Alles is nog wel marginaal!


Zeer mooi als dit gebeurt onafgebroken meer als 24 uur neerslag achter elkaar hier in Helmond!
Kan zeker enorme hoeveelheden opleveren als de regen snel overgaat in sneeuw.
Maar kan je uitleggen waarom de regen overgaat in sneeuw Jan?

Jan van Ooijen

Citaat van: winter op ma 28 jan 2013 - 08:28
Zeer mooi als dit gebeurt onafgebroken meer als 24 uur neerslag achter elkaar hier in Helmond!
Kan zeker enorme hoeveelheden opleveren als de regen snel overgaat in sneeuw.
Maar kan je uitleggen waarom de regen overgaat in sneeuw Jan?

Instroom koudere lucht, eigenlijk niet moeilijk als je de onderstaande kaart bekijkt. Ook kan je het al zien op de 850 hPa kaart hierboven

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Remy

Citaat van: Roan op ma 28 jan 2013 - 08:11
Assen meldt een klein wit minilaagje op de grond/stoep (lijkt op wat sneeuw)
Ik denk eerder rijp.
Hier is de grond overal nog bevroren bij een lucht temperatuur van net boven nul,en dat ziet er heel wit en glad uit nu :)
En alle regen van gisteren heeft ook het zout netjes weggespoeld dus alle straten en wegen hier zullen er wel net zo bij liggen als op de foto.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

bliksems

bovenlucht koud genoeg voor sneeuw op een gegeven moment
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

winter

Jan
Ja zie het maar ideale temp voor sneeuw is -5 op 850 hPa.
Maar bij -3 ofzo valt er dan ook sneeuw of ligt dat aan de onderste lagen lucht dan.
En nog iets aan de grond is het dan met 3 a 4 graden niet te warm of kloppen deze temp. niet en is aan de grond kouder?

Aern

Wat een luxe, de sneeuw van de vorige winterse periode is nog aan het wegsmelten terwijl de nieuwe sneeuw met mogelijk een nieuwe koude periode al op de kaarten staat.

We volgen het op de voet. Als het gebeurd dan luistert de winter dit jaar wel heel goed naar Jan.

Ploeps

Dat witte laagje op straat/stoep is misschien indirect door neerslag veroorzaakt, opvriezing is de directe oorzaak. Erg verraderlijk op de weg vanmorgen. Niet alleen de klinkerwegen maar ook asfalt is op sommige plekken zeer glad.

Vanmorgen om 7 uur was het in Vorden 1 graad boven nul, auto geheel bevroren. Vannacht is het niet onder nul geweest hier, op ooghoogte in ieder geval, aan de grond zal het een een graadje hebben gevroren. Bij daglicht is nu mooi te zien dat nog lang niet alle sneeuw is weggedooid, vooral op zwarte grond ligt de sneeuw er nog. Zo hard heeft het hier ook nog niet gedooid, maximum temp. was gisteren 3,5 gr. bij maar 6mm aan regen. De bewolking begint nu snel toe te nemen, volgens de radar zal er zo een bui gaan vallen, zou me kunnen voorstellen dat het tot ijzel gaat komen...
Liefhebber van weer-uitersten.

Jenkie

Ik ben inderdaad wat minder fanatiek. Niet alleen omdat de winter even voorbij is, maar ook omdat deze studerende mama tentamens heeft  :D Ik vind het wel leuk dat er weer winter op de kaarten staat hoewel ik nu ook wel stiekum zin heb in de lente. Alleen al omdat ik dan weer kan gaan hardlopen. Maar goed, ontopic: het is hier spiegelglad buiten! Regenwater ligt aangevroren op straat. Maar eindelijk na een week of drie: de zon!!

Powered by EzPortal