Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 8

Topic gezien door 298210 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 18 jan 2013 - 12:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

matroesjka-world

Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Thunderfreak

Opnieuw sneeuwval,wel hele lichte sneeuwval maar daardoor weer slecht zicht. En niks te zien op de radar.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

zwoof

Citaat van: Weatherboy op zo 20 jan 2013 - 19:37
Dames en heren. Alsjeblieft zeg. Ga zeuren als je de werkelijke situatie kan vertellen.

Groot Neerslag gebied boven Duitsland en het gebied boven Frankrijk gaan samensmelten. Waarom?

Er ligt een groot sturend laag boven Z-Duitsland en boven NW-Frankrijk. De ene draait rechtsom, de ander linksom. Daardoor krijgt het sneeuwgebied boven Duitsland een douw naar het westen en boven Frankrijk een douw naar het noorden en gaan samen naar het noordwesten. Meeste sneeuw in midden en noord NL. Dat was overigens al de verwachting. Het enige wat nu nog aan de orde is, is de intensiteit die gaat bepalen wat de uiteindelijk stand wordt.

Wacht nou toch eens af. Ik ben altijd de grootste schreeuwer, maar vandaag moet je gewoon even geduld hebben ;)

Dat is wat ik vanmiddag zei, maar dat werd ontkracht 

Skroei

Volgens http://www.buienradar.nl/sneeuwradar moet het hier al een tijdje sneeuwen, echter nog geen enkele vlok gezien.

Stephanie

Citaat van: Weatherboy op zo 20 jan 2013 - 19:37
Dames en heren. Alsjeblieft zeg. Ga zeuren als je de werkelijke situatie kan vertellen.

Groot Neerslag gebied boven Duitsland en het gebied boven Frankrijk gaan samensmelten. Waarom?

Er ligt een groot sturend laag boven Z-Duitsland en boven NW-Frankrijk. De ene draait rechtsom, de ander linksom. Daardoor krijgt het sneeuwgebied boven Duitsland een douw naar het westen en boven Frankrijk een douw naar het noorden en gaan samen naar het noordwesten. Meeste sneeuw in midden en noord NL. Dat was overigens al de verwachting. Het enige wat nu nog aan de orde is, is de intensiteit die gaat bepalen wat de uiteindelijk stand wordt.

Wacht nou toch eens af. Ik ben altijd de grootste schreeuwer, maar vandaag moet je gewoon even geduld hebben ;)
Thanks voor de verhelderende uitleg.
Ik heb vooralsnog niets te klagen maar ik snapte niet hoe/ waarom die gebieden deze kant op zouden komen :)

Weerfreak 1337

Even een correctie naar Weatherboy, een lagedrukgebied draait altijd linksom om zijn as ;) ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter

Citaat van: Stephanie op zo 20 jan 2013 - 19:42
Thanks voor de verhelderende uitleg.
Ik heb vooralsnog niets te klagen maar ik snapte niet hoe/ waarom die gebieden deze kant op zouden komen :)

De laatste paar uur zat ik ook al op deze radar te kijken http://europa.buienradar.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=loop1uur
Ik dacht zo dat is een soort lasso uit Frankrijk die naar het neerslaggebied in Duitsland wijst. Ik zat ook al te denken misschien smelten ze samen. Misschien!

Arend

Citaat van: Aris op zo 20 jan 2013 - 19:26
Dat uitlopertje zal in een kwartier zijn werk doen, als die schampt. Die kunnen we als "stelt weinig voor" beschouwen.

Woon jij in Twente?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Weatherman

Citaat van: winter op zo 20 jan 2013 - 19:45
De laatste paar uur zat ik ook al op deze radar te kijken http://europa.buienradar.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=loop1uur
Ik dacht zo dat is een soort lasso uit Frankrijk die naar het neerslaggebied in Duitsland wijst. Ik zat ook al te denken misschien smelten ze samen. Misschien!
spannend  ;D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Thunderfreak

Iemand uit mijn regio die ook kan bevestigen dat het regent?

Hier een soort van miezer momenteel,ene kant auto vol met sneeuw,andere kant van de auto waar de miezer tegenaan slaat 1 plak ijs geworden!

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

alaind86

Even off topic, lichte aarbeving geweest in Midden Limburg om even voor half 8.

Lichte aardbeving bij MaasbrachtDe omgeving van Roermond is zondagavond opgeschrikt door een lichte aardbeving.
Die werd onder meer gevoeld in Vlodrop, Herten, Haelen en Roermond. De beving was enkele minuten voor half acht.

Het epicentrum lag op vier kilometer van Maasbracht. De beving had een sterkte van 2.8 op de schaal van richter.

DeCle

EC oper is bagger. Hopen dat de pluim beter is

doby


Roland

Citaat van: alaind86 op zo 20 jan 2013 - 19:52
Even off topic, lichte aarbeving geweest in Midden Limburg om even voor half 8.
Uiteraard. Kan natuurlijk niet uitblijven met zoveel pakken sneeuw  8)

En weer op zondagavond. Kan me herinneren dat die stevige beving van een aantal jaren terug ook rond dit tijdstip was?

Zo, nu weer lantaarnpaaltje kijken.

jornonweer

sneeuw, aardbeving gevoeld, volgende week misschien vrij van werken, nu nog onweer en mijn maand is compleet!
Danger is real, fear is a choice.

Jenkie

Aris, je bent dan wel een tukker maar dit moet ik toch even kwijt. Je hebt werkelijk waar een natuurtalent om mensen tegen je in het harnas te jagen. En je hebt helemaal gelijk: realiteit is heel belangrijk. Maar ook jij hebt de realiteit niet in pacht. Sterker nog, ik hoorde jou het hardst roepen in december dat we de hele winter konden vergeten. En dat winter in januari niet telt, want dan voel jij al het voorjaarzonnetje. Toen het vervolgens een paar weken geleden winter werd, zat ik al uit te kijken naar je reactie. Maar dan ben je in geen velden of wegen te bekennen. Als er vannacht geen vlok valt, ben je waarschijnlijk morgen alweer vroeg aanwezig. Maar valt er veel, wedden dat je dan weer pleitte bent?!
En ook al had je gelijk...is het zo moeilijk voor je om je toon in je berichten aan te passen? Je komt echt over als een verbitterde oude man.......

Remy

Citaat van: alaind86 op zo 20 jan 2013 - 19:52
Even off topic, lichte aarbeving geweest in Midden Limburg om even voor half 8.
Oh frappant hier eerder vandaag ook al een lichte trilling.
Gelukkig zijn de scheuren onder ons land niet zo actief en groot :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Weerfreak 1337

Ondertussen even een blik op de oper (hoofdberekening) van ECMWF op de langere termijn.
Slechte oper, zeer strakke westdrift, lijkt me een uitbijter omdat deze niet consistent is met voorgaande runs.
Pluim zal meer uitwijzen.

In tegenstelling tot GEM, die vanmorgen nog een flink winterse kaart eruit spuugde.

Kaartjes:
Boven: ECMWF
Onder: GEM
Allebei op +240u

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

MamaAs

Citaat van: zwoof op zo 20 jan 2013 - 19:36
Kijk je wel goed dan? Ik zie daar geen intensieve neerslag, alleen maar licht of niets.  ???

Ja hebt gelijk, het was donkerblauw/groen. Niet donkerblauw, maar 'normaal'.
Maar er is dus niets.

En dan komen er 3 miljoen posts over dat er mensen zeiken ( zeg dan gewoon een naam  ::) ), en dat er nog van alles komt.
Prima, maar op dit moment klopt de situatie wat Hirlam verwachte niet en ook niet wat verschillende radars zeggen.
Daar mag toch best over gesproken worden? Of moeten we maar met z'n allen in de gloria zijn, en dooddoeners er tegen aan gooien 'dat het weer zich niet laat voorspellen' of ' we geduld moeten hebben' ?
Lijkt mij toch niet? Dit is een fora waar ook andere reacties wb het weer geplaatst mogen worden.  Er mag toch best gezegd worden dat wat Hirlam TOT NU TOE heeft voorspelt niet correct is voor 'ons'.
Me christus hé.
Ik ga weer een kast verven, los ballos  ;D

Roland

Citaat van: MamaAs op zo 20 jan 2013 - 20:00
Ja hebt gelijk, het was donkerblauw/groen. Niet donkerblauw, maar 'normaal'.
Maar er is dus niets.

En dan komen er 3 miljoen posts over dat er mensen zeiken ( zeg dan gewoon een naam  ::) ), en dat er nog van alles komt.
Prima, maar op dit moment klopt de situatie wat Hirlam verwachte niet en ook niet wat verschillende radars zeggen.
Daar mag toch best over gesproken worden? Of moeten we maar met z'n allen in de gloria zijn, en dooddoeners er tegen aan gooien 'dat het weer zich niet laat voorspellen' of ' we geduld moeten hebben' ?
Lijkt mij toch niet? Dit is een fora waar ook andere reacties wb het weer geplaatst mogen worden.  Er mag toch best gezegd worden dat wat Hirlam TOT NU TOE heeft voorspelt niet correct is voor 'ons'.
Me christus hé.
Ik ga weer een kast verven, los ballos  ;D
Wel wit hoop ik?  ;)

Powered by EzPortal