Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 7

Topic gezien door 205801 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, di 15 jan 2013 - 22:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Ramon Oost

Goede run van ECMWF, volop winter t/m einde van de run.


just0408

Nog een andere site die het ijs op het Elfstedentraject in de gaten houd:
http://www.wintergek.nl/ijsdikte/
Ik ben ook niet van steen.

Kiwitwins

Citaat van: Marcbb op vr 18 jan 2013 - 08:44
Goedemorgen, ik ben vooral een meelezer en vind het super om te zien hoeveel tijd en energie heel veel mensen in deze site steken!
Ik heb de volgende vraag: we zitten nu zo' n beetje 48 uur voor de voorspelde sneeuw van zondag. Ik lees verhalen over regen/natte sneeuw en gewoon "droge" sneeuw! Is er niet met zekerheid te zeggen wat er precies gaat gebeuren? Hoe gaat een KNMI met deze situatie om? knip knip
Ben benieuwd welke reactie(s) hierop gaan komen.

Ps ik ben een leek op het gebied van het weer maar ben wel een weergenieter en zeker in de winter  ;D

het KNMI moet het ongeveer zo met de kaarten doen die wij ook zien en nog wat meer. En het is zo onvoorspelbaar dat het gewoon niet met zekerheid te zeggen is. Er hoeft maar iets anders te zijn dan gepland en het weerbeeld is compleet anders... Limburg zou ook volgestort worden met sneeuw. Op de Hirlam en de GFS gifjes zag je langdurige sneeuwval. Maar omdat er ineens zeer droge lucht boven Limburg hing loste de sneeuw daar s'nachts in op en viel er niets. De stroming was ineens iets anders dan verwacht en ineens zit Den Haag onder een laag van 20cm.  Een weeralarm was misschien wel op zijn plaats geweest maar dat is dan weer zo regionaal nodig dat het alsnog moeilijk is om te voorspellen waar het echt nodig is. Ik merk nou door de jaartjes heen dat het gewoon ontzettend moeilijk is zelfs op 1 uur van te voren. Wat ik zeg ik ging s'nachts naar bed en op de radar hing een heel groot sneeuwfront voor de Limburgse grens. Het zou over een half uur gaan sneeuwen. Het heeft nooit de grond geraakt. Wij willen dat het weer voorspelbaar is en in de grote lijnen is dat ook wel zo. Maar precies is het nooit mogelijk in mijn ogen.
Het is maar dat je het weet.

Weatherman

Het KNMI laat het lekker onder 0, dinsdag en woensdag rond 0 maar dat is aan de kust denk ik, want er staat -3 / 0

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Maurice Vroegrijk

we zullen het wel zien...

PatrickM

Dat is nog de pluim van donderdag :P

Edit : dit is de nieuwe. ;)

Marcellang

Citaat van: PatrickM op vr 18 jan 2013 - 09:55
:P
Edit : dit is de nieuwe. ;)
Nog erg veel koude leden op LT, genieten maar  :-*
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Jeroenve

Vindt het toch wel opmerkelijk dat er al 2-3 runs op rij bij beide modellen structureel van de 28e wat lijkt te veranderen, niet alleen door de grote spreiding van de members zo op het eerste gezicht ... maar goed, zoals al zo vaak gezegd, dat is nog ver weg  ;)

PatrickM

Ja, het is nog ver weg, maar inderdaad vanaf de 28e gaat de meerderheid voor 'warmer' weer.

JanKoudum

In mijn ogen gewoon weer een hele mooie pluim, in mijn ogen is het logisch dat er vanaf de 28ste meer members voor warm gaan, de onzekerheid neemt immers ook toe.

P.s. dit winter filmpje van 6 seconden moeten jullie toch echt even zien: http://www.facebook.com/photo.php?v=403642056376756&set=vb.100001928946247&type=2&theater #humor #lachen #hahaha

Rayonhoofd

Citaat van: Jeroenve op vr 18 jan 2013 - 09:59
Vindt het toch wel opmerkelijk dat er al 2-3 runs op rij bij beide modellen structureel van de 28e wat lijkt te veranderen, niet alleen door de grote spreiding van de members zo op het eerste gezicht ... maar goed, zoals al zo vaak gezegd, dat is nog ver weg  ;)

Hoezo opmerkelijk ? De huidige trend kan (helaas ) niet oneindig doorgaan. De lange termijn laat temperaturen zien die normaal zijn voor de tijd van het jaar, dus dat is niet opmerkelijk. Maar het is LT, dus koffiedik. Wel spijtig om te zien dat het gemiddelde ensemble boven 0 komt i.d.d. De korter termijn is echter perfect en ook betrouwbaar(der), dus: goede pluim volgens mij.
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Roan

Citaat van: PatrickM op vr 18 jan 2013 - 10:00
Ja, het is nog ver weg, maar inderdaad vanaf de 28e gaat de meerderheid voor 'warmer' weer.

Het is idd nog zover weg, er hoeft maar een scheet extra gelaten worden op de atlantische oceaan en het kan al weer helemaal anders lopen..
Komende 7 dagen sowieso nog winterweer!!
Morgen maar eens even kijken waar we kunnen schaatsen :)

MaikelNL

Hier in de zon doorgebroken en meteen iets kouder.

JPP78

Citaat van: PatrickM op vr 18 jan 2013 - 10:00
Ja, het is nog ver weg, maar inderdaad vanaf de 28e gaat de meerderheid voor 'warmer' weer.

Begin vorige week stond het gemiddelde voor komende week rond nul, overdag licht in de plus, '' s nachts licht min. en kijk nou eens... ik zou niet te veel op de zaken vooruitlopen.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Thunderfreak

Citaat van: Roan op vr 18 jan 2013 - 10:16
Het is idd nog zover weg, er hoeft maar een scheet extra gelaten worden op de atlantische oceaan en het kan al weer helemaal anders lopen..
Komende 7 dagen sowieso nog winterweer!!
Morgen maar eens even kijken waar we kunnen schaatsen :)

7 dagen is ook en behoorlijk stukkie.  ;)

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Chase-Stormer

Goede morgen,

We hebben wat hele lichte sneeuw gehad in Den Helder ± 1,5 uur geleden. Niet genoeg om te blijven liggen maar de auto's / daken zijn wittig :D

ceriel

Citaat van: Roan op vr 18 jan 2013 - 10:16
Het is idd nog zover weg, er hoeft maar een scheet extra gelaten worden op de atlantische oceaan en het kan al weer helemaal anders lopen..
Komende 7 dagen sowieso nog winterweer!!
Morgen maar eens even kijken waar we kunnen schaatsen :)

Een butterflyeffect door het eten van bruine bonen met ui  ;D
Wanneer doen we het weer?

Thunderfreak

Hier ook lichte sneeuw gehad,valt niet op op de hoeveelheid die er a lag,alleen op de auto's is het te zien.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

SniperEye

Nieuwe pluim gaat wederom voor uitstel dooi. Van uitstel komt afstel. Waren de afgelopen twee pluimen nog redelijk overtuigd dat vanaf woensdag een langzame "opwarming" zou plaatsvinden, is het nu pas aan het einde van de pluim.

Van uitstel komt afstel. Ik denk dat komende week kouder zal verlopen dan afgelopen week.

(P.s. dit is op basis van de pluim Zuidoost).

MarcS

Vannacht rond 2 uur, tussen den Haag en Heerhugowaard ook lichte sneeuw. Ja zag het duidelijk in de koplampen en op de onbereden linkerbaan, echter raakte niets de voorruit  ???

Powered by EzPortal