Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 7

Topic gezien door 205804 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, di 15 jan 2013 - 22:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Erik V

Het sneeuwt op de maasvlakte.........

Marcel1976

Citaat van: alaind86 op wo 16 jan 2013 - 14:13
Actuel ist es 3.4 graad under dem gevrierpunkt, und es ist wolkig mit eine kalte Sud-Ostliche wind.

Toch maar weer terug op ABN ;)
Richtiggggg!!!

Marcel1976

We zitten op dit moment gewoon in een bijzonder mooie periode voor de winterliefhebbers, met zelfs voor de westerlingen  temperaturen onder de min 10, en voor onze noorderlingen droge vorst, en  de sneeuw voor de zuiderlingen.  Dit heeft echt potentie, en vooral nu lekker genieten, zo hoort het immers te zijn in een winter!

glenn

Mogelijk maandag opnieuw sneeuwval van betekenis in belgie straks een animatiegifje !

glenn

Update winterweer 17/01/2013

Mogelijk maandag opnieuw sneeuwval van betekenis in België !

Plaatselijk viel er 10 tot 18 cm sneeuw !
Eerder deze week kreeg belgie en een deel van nederland te maken met sneeuwval van betekenis !
Op vele plaatsen viel er wel tot 18 cm sneeuw in minder dan 24 u tijd !
Weeralarm waardig zou men zeggen in Nederland .

Waarom werd er geen weeralarm afgegeven ?
Enkele dagen na de hevige sneeuwval in Nederland en Belgie beginnen vele mensen zich enkele vragen te stellen .

Hoe komt het dat het nederlandse weerinstituut geen weeralarm heeft afgegeven voor grote delen van Nl?
Wel die verklaring is er zeker !
Volgens het knmi zijn de criteria voor een weeralarm uit te geven gewoon te hoog gegrepen er wordt niet gekeken naar de hoeveelheid sneeuw die er zal vallen wel naar wat de verwachtingen zeggen waar en wanneer er sneeuw zal gaan vallen !
Daarom heeft men besloten om de criteria's van een weeralarm in Nl aan te gaan passen .
Er zal niet enkel meer gekeken worden naar waar en wanneer er sneeuw zal vallen op bepaalde plaatsen , maar ook naar de hoeveelheid sneeuw in 24 u tijd !

Zondag en Maandag herhaling van zetten ?
Na enkele rustige dagen op weervlak lijkt het er naar uit te zien dat we weer iets hebben om in de gaten te gaan houden !
Zondag komt een neerslagfront België langzaam maar zeker binnen gekropen .
Momenteel verwacht het weermodel GFS dat iets na de middag dit front België zal berijken.
Wat er zal gaan gebeuren is het volgende
Het neerslagfront zal via het zuiden België binnendringen op grote hoogte hebben we even te maken met een magere westenwind van zee .
De wind op het land blijft gewoon waaien uit oostelijke richtingen waardoor aanvoer koude lucht mogelijk blijft .
Het neerslagfront zal zich volgens de huidige uitdraai gaan bewegen boven België !
En zal ook nu weer voor een groot deel uit gaan sneeuwen boven ons klein maar nederig landje .
Later in de nacht van zondag op maandag lijkt het erop dat het boeltje gaat activeren dit zal dan ook voor noord Belgie en Zuid Nederland opnieuw gaan resulteren in sneeuwval van betekenis .
Momenteel wordt door de weercomputer een goede 7 tot 9 cm verse sneeuw voorspeld !
Mogelijk valt er in Noord Belgie en het zuiden van Nederland plaatselijk zelfs tot 11 cm verse sneeuw in 24 u tijd !

kijkt u even mee naar volgend animatiegifje !


Temperaturen blijven negatief !
Ondanks we te maken zullen hebben met een tijdelijke westenwind op groote hoogte lijkt het erop dat de koude zich zeker niet zomaar gewonnen geeft !
De temperaturen blijven steeds opnieuw negatief volgens de nieuwe GFS uitdraai al zeker tot maandagmiddag 12 u .
volgend animatiebeeld laat het temperatuurverloop zien van zondag 12u tot maandag 12 u de tijd dus dat het neerslagfront boven Belgie en Nederland hangt !


Zo hopelijk hebben jullie iets aan deze update als de 06 u run ook zo positief is dan opnieuw een update !

Bernardo

Helemaal niet zo koud hier vannacht...

JPP78

Er trekken weer wolkenvelden over, tempering van de vorst. hier nu -4.6, minimum is -6.1 geweest. Door deze bewolking zijn de verwachte lage temperaturen niet uitgekomen. Zie je wel dat weer en zeker temperatuur niet te 'voorspellen'is! zelfs niet een paar uren van te voren. Enkele weermannen hadden het trouwens wel over de kans op bewolking die zaten goed met -4 tot -17 afhankelijk van de bewolking!

fijne dag allen!
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Thunderfreak

Citaat van: JPP78 op do 17 jan 2013 - 06:18
Er trekken weer wolkenvelden over, tempering van de vorst. hier nu -4.6, minimum is -6.1 geweest. Door deze bewolking zijn de verwachte lage temperaturen niet uitgekomen. Zie je wel dat weer en zeker temperatuur niet te 'voorspellen'is! zelfs niet een paar uren van te voren. Enkele weermannen hadden het trouwens wel over de kans op bewolking die zaten goed met -4 tot -17 afhankelijk van de bewolking!

fijne dag allen!

zo moeilijk is een temperatuurvoorspelling niet in deze omstandigheden. -4 tot -17 is gewoon gokken dus.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Thunderfreak

Citaat van: Bernardo op do 17 jan 2013 - 06:14
Helemaal niet zo koud hier vannacht...

Was gewoon verwacht he,in gebieden met sneeuw de laagste temps tot -12,en die waren vannacht tussen 01.00 en 02.00 bereikt. Toen kwam de bewolking. Heb de laagste temp gemeten en lag op -11.3

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Jan van Ooijen

Winter houd gewoon lekker aan tot en met volgend weekend!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Ook weer kans op sneeuw, wederom lijkt het noorden bespaart te blijven van de ergste sneeuw



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

Worden toch weer een paar cm extra vooral in een groot deel van nederland.
Sneeuw is toch nu niet erg voor route van elfstedentocht?
Want, zondag/maandag ligt er op de meeste plaatsen wel meer als 5 cm ijs.
Want, zaterdag en zondag ijskoude dagen met overdag ongeveer matige vorst en in de nachten strenge vorst in noorden!

Harry de Hond

Bron is NU.nl, daar stond dit artikel:
Nacht minder koud dan verwacht
ZEIST - De nacht van woensdag op donderdag is minder koud geworden dan was voorspeld.
Foto:  NU.nl/Dick van Duijn

In Rotterdam was het 13,4 graden onder nul, bij het voormalige vliegveld Valkenburg in Katwijk werd min 10,7 graden gemeten.

In de rest van het land zakte het kwik tot 6 ?  7 graden onder het vriespunt, meldde Weeronline.nl.

Vooraf was rekening gehouden met ongeveer 20 graden vorst, maar een wolkendek hield het land iets warmer.

Toertochten

De kans is groot dat het winterweer ook na woensdag aanhoudt. Toertochten op natuurijs komen daarmee dichterbij. Het ijs is nu vaak nog te dun.

''Als onze verwachtingen uitkomen, wordt ook de kans op een Elfstedentocht steeds groter. De hele route is sneeuwvrij. Het ijs kan dus goed aangroeien. Als alles maar dan ook echt alles meezit, kan de tocht heel misschien voor het einde van de maand worden gehouden'', aldus Weeronline.nl.
Door: ANP


(@Mods: Mag dit? Zo niet, PM dan ook even, anders mis ik het verwijderen, moet de deur uit.)
Juist.

MamaAs

Hé, stomme bewolking! Dat is jammer.
Ach, het heeft bijna 9 graden aan de grond gevroren hier dus dat zal het ijs wel goed hebben gedaan.

Goedemorgen!

Jdolky

(Hele) Lichte sneeuwval in Den Haag momenteel ::)

Dennis


Jan van Ooijen

Citaat van: Harry de Hond op do 17 jan 2013 - 08:03


''Als onze verwachtingen uitkomen, wordt ook de kans op een Elfstedentocht steeds groter. De hele route is sneeuwvrij. Het ijs kan dus goed aangroeien. Als alles maar dan ook echt alles meezit, kan de tocht heel misschien voor het einde van de maand worden gehouden'', aldus Weeronline.nl.




Hier ga ik even op inhaken, wie had er vorige week de grootste koppen naar de media gestuurd dat we het schaatsen en de winter konden vergeten? Juist Weeronline. Persoonlijk heb ik al geen hoge hoed van hun op, maar nu helemaal niet meer. Hoe geloofwaardig kun je zijn vraag ik me af?
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

franky

Gisteren waren er in Belgie verschillende weerkanalen die zeiden dat het na komend weekend ging dooien/ verzachten. Als ik naar de verschillende weerkaarten/pluimen kijk heb ik daar sterk mijn twijfels over.

Dennis

Citaat van: Jan van Ooijen op do 17 jan 2013 - 08:18
Hier ga ik even op inhaken, wie had er vorige week de grootste koppen naar de media gestuurd dat we het schaatsen en de winter konden vergeten? Juist Weeronline. Persoonlijk heb ik al geen hoge hoed van hun op, maar nu helemaal niet meer. Hoe geloofwaardig kun je zijn vraag ik me af?

te veel gefocust op een dagrun die afwijkt

Bacci

Zo als ik de huidige GFS run mag geloven, maandag toch aardig wat sneeuw (sneeuwdumpje), hopelijk blijft het erin staan want tegen die tijd kan er toch geveegd worden.

Powered by EzPortal