Onweerskansen 23, 24, 25 en 26 september

Topic gezien door 43114 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 22 sep 2012 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

onweerdetectie1449

dus.... ging het om die buienlijn?
zoja dan geef ik het voor dit jaar op

matroesjka-world

Citaat van: onweerdetectie1449 op ma 24 sep 2012 - 16:41
dus.... ging het om die buienlijn?
zoja dan geef ik het voor dit jaar op

Haha, het jaar is al bijna om, dus...  :P
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Skroei

Wolkbreuk @ Leeuwarden, dikke top van fl320 boven mn hoofd, rommel in de verte..
Nog geen ontladingen vlakbij, maar we wachten af.

Marsel

Citaat van: onweerdetectie1449 op ma 24 sep 2012 - 16:41
dus.... ging het om die buienlijn?
zoja dan geef ik het voor dit jaar op

Yup, enige plek waar nu duidelijk persistente lijnvorming plaats vindt, ook met continue onweersactiviteit, is het NO (Friesland en omgeving). Buien bevinden zich in de onstabiele subtropische luchtmassa (warme tong, ook aan de grond terug te zien overigens) welke nu hardhandig het land uit wordt gezet.
Vannacht voor tegen de noordwestkust weer grote onweerskansen, maar dan, zoals eerder gezegd, zonder de mogelijkheid van zware windstoten en lijnvormige elementen.

Weatherboy

Citaat van: Marsel op ma 24 sep 2012 - 16:56
Yup, enige plek waar nu duidelijk persistente lijnvorming plaats vindt, ook met continue onweersactiviteit, is het NO (Friesland en omgeving). Buien bevinden zich in de onstabiele subtropische luchtmassa (warme tong, ook aan de grond terug te zien overigens) welke nu hardhandig het land uit wordt gezet.
Vannacht voor tegen de noordwestkust weer grote onweerskansen, maar dan, zoals eerder gezegd, zonder de mogelijkheid van zware windstoten en lijnvormige elementen.

zoveelste flopper van het jaar. Ik hoop dat 2012 snel afloopt, wat een bagger elke keer. Hier lichte regen en motregen. Het enige dat het nog leuk maakt is de wind, maar dat is ook niet echt denderend ofzo, alleen af en toe een windstoot.

Koen-IJM

Windstoot 91 km/h. Gaat lekker tekeer hier!

SteefDeChaser

Onweersseizoen 2012 is voor mij afgelopen haha.
Ik zie hier in Limburg weinig tot niks meer komen.
R A M M S T E I N
D U B S T E P

Danny112

Hoe lang blijven deze windstoten aanhouden? Heb het idee dat het nu vanuit het zuiden rustiger wordt namelijk. Hier in de omgeving ook een hoop stormschades trouwens...

Marsel

Citaat van: Weatherboy op ma 24 sep 2012 - 16:59
zoveelste flopper van het jaar. Ik hoop dat 2012 snel afloopt, wat een bagger elke keer. Hier lichte regen en motregen. Het enige dat het nog leuk maakt is de wind, maar dat is ook niet echt denderend ofzo, alleen af en toe een windstoot.

Mwa, flopper?! Voor jou persoonlijk dan. Want landelijk gezien klopte het verhaal best aardig de laatste 24-48 uur.
We hebben van tevoren duidelijk aan kunnen geven waar de onweerskans het grootst was en om welk type bui het ging.
In eerste instantie (gisteravond laat) aan de achterzijde van het WF en vervolgens (vannacht) nabij het KF.
Beide elevated convectie zonder bijzondere organisatie graad boven NL. Nu dan vlak voor de occlusie uit weer onweerskansen. Dat was allemaal voorzien. Probleem was dat Hirlam (en dat model wordt veel gebruikt bij het KNMI) een signaal gaf voor lijnvormige convectie voor het gehele land, vanuit het zuidwesten binnentrekkend. Daar waren de omstandigheden ook simpelweg naar. Dat is gewoon niet de complete waarheid gebleken. En dat laatste is erg jammer want in deze omstandigheden kan nog wel eens zwaar weer zijn op zo'n buienlijn.
Vervolgens is er op tijd en adequaat gereageerd op het nu over het land trekkende windveld. Al met al een redelijke score denk ik? Correct me if i'm wrong.

Maarre...jij zit gewoon netjes hoor voor vannacht en morgen ochtend. Of het tot jou woonplaats geraakt is de vraag gezien de vrij sterk gekrompen 700hPa wind, maar tegen de kust aan toch wel weer een gerede kans op enkele flinke onweersbuien.

Weatherboy

Citaat van: Marsel op ma 24 sep 2012 - 17:14
Mwa, flopper?! Voor jou persoonlijk dan. Want landelijk gezien klopte het verhaal best aardig de laatste 24-48 uur.
We hebben van tevoren duidelijk aan kunnen geven waar de onweerskans het grootst was en om welk type bui het ging.
In eerste instantie (gisteravond laat) aan de achterzijde van het WF en vervolgens (vannacht) nabij het KF.
Beide elevated convectie zonder bijzondere organisatie graad boven NL. Nu dan vlak voor de occlusie uit weer onweerskansen. Dat was allemaal voorzien. Probleem was dat Hirlam een signaal gaf voor lijnvormige convectie voor het gehele land, vanuit het zuidwesten binnentrekkend. Dat is gewoon niet de complete waarheid gebleken. En dat laatste is erg jammer want in deze omstandigheden kan nog wel eens zwaar weer zijn op zo'n buienlijn.

Maarre...jij zit gewoon netjes hoor voor vannacht en morgen ochtend. Of het tot jou woonplaats geraakt is de vraag gezien de vrij sterk gekrompen 700hPa wind, maar tegen de kust aan toch wel weer een gerede kans op enkele flinke onweersbuien.

Gisteren sprak KNMI nog over een gebied van zw-no met Fikse onweersbuien. MC verwachte tot 30 mm in een groot deel van het land, en zelfs een Squalline. De Squalline is er toch nog een klein beetje gekomen, maar het doet slechts 1 provincie naar maatstaven aan. Weeronline repte ook over zware onweersbuien, nou zwaar zijn ze niet. Volgens mij is er nergens een neerslagsom gevallen wat in de buurt komt van 30 mm, en het onweer is in 90% van NL niet geweest.
Toch een behoorlijk misrekening dus ;) Overigens zijn er vanavond kansen, maar ná het front gebeurt er lange tijd niets meer. Wachten op de kustconvergentie, maar dan is last minute werk. Wat mij betreft is dus die waarschuwingen alarm voor onweer is niet nodig geweest, al begrijp ik het vanwege de modellen. Overigens is de wind dan voor de meeste plekken wel goed verwacht.

Nee, voor mij een flop. Inmiddels ben ik opgehouden met tellen kwa missers. Ik zal nog niet alles afkraken omdat we nog 1 nacht te gaan hebben.

EAJ

Hier in Heerenveen helemaal geen flopper hoor Marsel.
Een enorme hoosbui en flinke ontladingen. Vooraf gegaan door 'zonsverduistering'. Temp ging van 20,5 onderuit naar 16 graden in de bui. Daarnaast flinke windstoten maar hier in de buurt bleef alles aan de bomen en heel. Hier nog een NOAA15 plaatje van kort na de passage van de lijn.
Op de foto is goed de schaduw te zien die de hoge toppen van de buien veroorzaken.

Eric

Marsel

Citaat van: Weatherboy op ma 24 sep 2012 - 17:26
Gisteren sprak KNMI nog over een gebied van zw-no met Fikse onweersbuien. MC verwachte tot 30 mm in een groot deel van het land, en zelfs een Squalline. De Squalline is er toch nog een klein beetje gekomen, maar het doet slechts 1 provincie naar maatstaven aan. Weeronline repte ook over zware onweersbuien, nou zwaar zijn ze niet. Volgens mij is er nergens een neerslagsom gevallen wat in de buurt komt van 30 mm, en het onweer is in 90% van NL niet geweest.
Toch een behoorlijk misrekening dus ;) Overigens zijn er vanavond kansen, maar ná het front gebeurt er lange tijd niets meer. Wachten op de kustconvergentie, maar dan is last minute werk. Wat mij betreft is dus die waarschuwingen alarm voor onweer is niet nodig geweest, al begrijp ik het vanwege de modellen. Overigens is de wind dan voor de meeste plekken wel goed verwacht.

Nee, voor mij een flop. Inmiddels ben ik opgehouden met tellen kwa missers. Ik zal nog niet alles afkraken omdat we nog 1 nacht te gaan hebben.

Ok, waar 'we 'of 'ze' de fout in zijn gegaan zijn wellicht neerslaghoeveelheden en algehele activiteit van de vandaag opgetreden buiigheid. Daar heb absoluut gelijk in. Indicaties voor lokaal veel neerslag waren er te over, kijk oa even naar de PW waarden in de warme luchtmassa. Er zijn lokaal ook echt flinke sommen gemeten de afgelopen 24u, soms ook in korte tijd. Ook kwam het in de juiste tijdsblokken en aandachtsgebieden tot onweer, vandaag dan alleen niet  helemaal :(. Maar ok, de schaal van dit alles stelt misschien wat teleur. Ik begrijp het. Voor mijzelf, en ik denk ook voor Jan, als diegene die dan hier een stukje over hebben geschreven had het de afgelopen 24u slechter uit kunnen pakken.

@AEJ, jij hebt geluk vandaag! De hoofdprijs denk ik :).

GHkstra

Op het IJsselmeer zijn al verschillende reddingsacties bezig door de harde wind.

Jelte

IJmuiden max windstoot van 108,4 en HvH 109... hmmm toch maar even het terras stormvast gezet voor vanavond. Prachtige luchten, dikke plensregens (precies op mn hoofd tijdens de hond uitlaten) maar nog geen onweer hier.
Lekker heftig weer!

Koen-IJM

Volgens m'n weerstation een windstoot van 102 km/h geweest. Niet heel realistisch gezien de omstandigheden maar het waait i.i.g.  erg stevig door! Windkracht 9 nu.

GHkstra

Een 10 bft voor IJmuiden op dit moment.
Hier 8 ?  9 bft.

Jelte

Citaat van: GHkstra op ma 24 sep 2012 - 18:55
Een 10 bft voor IJmuiden op dit moment.
Hier 8 ?  9 bft.

Sjonge, da's redelijk zeldzaam. Max windstoot op 112 km/h daar nu.

Edit: en natuurlijk idioten die even lekker gaan surfen nu:
http://www.scheveningenlive.nl/surf-webcam/

Koen-IJM

Citaat van: Jelte op ma 24 sep 2012 - 18:58
Sjonge, da's redelijk zeldzaam. Max windstoot op 112 km/h daar nu.

Genieten dit. Woon zelf in IJmuiden. Wind lijkt ondertussen iets minder maar half uur geleden was het echt een flinke woei!

GHkstra

Hier een 8 bft en windstoten rond 80 km/u.
Het lijkt hier nu steeds harder te waaien.

Danny112

Lekker stormpje! Hier in het dorp een aantal omgewaaide boompjes en wat grotere varianten. Verwacht morgen nog wel een melding ivm omgevallen bomen op particulier terrein. Jammer genoeg in Baarn twee gewonden door een omgevallen boom, maar voor de rest: laat de volgende storm maar komen ;)

Powered by EzPortal