Onweerskansen 19 en 20 augustus

Topic gezien door 91188 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, do 16 aug 2012 - 21:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Tyshane

Huidige Cape & LI waarden:





Bron: zomerweer.com

Meer uitleg over de 'waardes van de dynamische kant van onweer' vind je hier: http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,518.0.html

PatrickM

Hmm, Voor de kust zit er kwa cape voorlopig nog niet veel in..

MWegman

Luchtvochtigheid in een uur gestegen van 46% naar 62%..
Voor weer- en andere foto´s, join deze community op facebook: http://www.facebook.com/marielle.wegma

MamaAs

Hier ging een mooie bui langs.
1 klap onweer gehoord, meer niet.

Unknown-user1778

Citaat van: PatrickM op zo 19 aug 2012 - 17:50
Hmm, Voor de kust zit er kwa cape voorlopig nog niet veel in..

daar is de zeelucht toch beetje korte metten maken met de potentiële energie niet?

Koen-IJM

Citaat van: dennis089 op zo 19 aug 2012 - 17:52
daar is de zeelucht toch beetje korte metten maken met de potentiële energie niet?

Maar cape zegt ook niet alles vandaag.

Jelte

Bui boven terschelling was drie keer niets. Zag er op de radar tien keer beter uit. Wat dikke druppels. That's it. Bui op hoogte die de grnd niet raakte. Denk niet vanaf de grond gevoed.

Tyshane

De satrep van 15.00 utc:



bron: knmi

Tyshane

Citaat van: Jelte op zo 19 aug 2012 - 17:55
Bui boven terschelling was drie keer niets. Zag er op de radar tien keer beter uit. Wat dikke druppels. That's it. Bui op hoogte die de grnd niet raakte. Denk niet vanaf de grond gevoed.

Oh dat is jammer, zag er op radar wel imposant uit ja!

Weatherman

De lucht wordt steeds grauwer hier en erg benauwd.
Binnen bij mij is het dikke 30 graden.
Kan geen waaier neerzetten vanwege mijn vogels pfffff
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 19 aug 2012 - 17:34
Kan nog eens heel raar en "gevaarlijk" verlopen

Dat gevoel heb ik ook. Als je de weerbureaus hoort op de radio. "Mogelijk" onweer.
Ze weten het gewoon niet. Wat ik wel merk is dat de vliegen erg vervelend doen.
Wellicht weten die meer ;)

Weatherman

Helga van RTL4 verwacht niks, is dat niet heel slecht gezegd ?? Kijk hier naar buiten en dan denk ik wel anders al weet ik niks zeker.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

trudy

Ben Lankamp?

Buitjes die nu vallen zitten hogerop en leveren veelal enkel tropische druppels op. Ik twijfel toch meer en meer of nog echt onweer komt.

Reden: onstabiele lucht heeft een flinke 'zet' nodig, om te leiden tot flinke buien. Vanavond komt die zet er niet genoeg, vrees ik

pyro

serieuze vraag: waarom zou het in frankrijk en belgie niet ontploffen en in nederland wel.
Er gebeurt weinig op het koufront

Weatherman

Citaat van: trudy op zo 19 aug 2012 - 18:26
Ben Lankamp?

Buitjes die nu vallen zitten hogerop en leveren veelal enkel tropische druppels op. Ik twijfel toch meer en meer of nog echt onweer komt.

Reden: onstabiele lucht heeft een flinke 'zet' nodig, om te leiden tot flinke buien. Vanavond komt die zet er niet genoeg, vrees ik
Die zet komt toch nog ? die convectie lijnen of zoiets.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Dennis

KNMI Guidance Uitgifte: 19/08/2012 17.31 uur LT

Het drukpatroon in het aandachtsgebied is vrij complex. Een thermisch laag met verschillende kerntjes ligt boven onze omgeving, Frankrijk en het oosten van Engeland. Het zwaartepunt van dit laag komt vannacht ten noorden van ons land te liggen. Een gebied met middelbare onstabiliteit passeert nu onze omgeving. De lijn boven Frankrijk, te koppelen aan PVA in de bovenlucht en convergentie onderin passeert vanavond en vannacht ons land.

Aandachtspunt blijven de buien voor vanavond en vannacht. Hoe actief kunnen deze worden. Harmonie die vanaf gisteren tamelijk wilde ontwikkelingen liet zien, is nu volledig omgeslagen. Het model perst er moeite nog een paar kleine buien uit vanavond en vannacht. Hirlam geeft ook enkele buien aan, terwijl EC er nog steeds niet aan wil. Kijkend naar de actualiteit (zeer droge lucht) dan lijkt het grootschalig gezien niet heel erg wild te worden allemaal. Kleinschalig kan er wel kortdurend een pittige bui ontstaan, iets wat eind de middag ook al gebeurde nabij Texel.


Vanavond en vannacht verspreid over het land enkele buien. De meeste zijn klein en kortdurend maar af en toe is het mogelijk dat er een wat forser exemplaar ontstaat waarbij er dan ook onweer, hagel en windstoten voorkomen. Harmonie geeft zeer lokaal onweer aan, evenals KOUW. Die komt met echter wel met vrij hoge kansen. Veelal boven de 90% kans op 1 ontlading en 50-70% kans op meer dan 100 ontladingen. Lijkt me wat fors allemaal, met name de grootschaligheid van de hoge kansen. Dat het zeer lokaal even pittig onweert is goed mogelijk, vergelijkbaar met de bui eind de middag nabij Texel.

Reutel

Citaat van: pyro op zo 19 aug 2012 - 18:27
serieuze vraag: waarom zou het in frankrijk en belgie niet ontploffen en in nederland wel.
Er gebeurt weinig op het koufront

Omdat de convergentielijn nog niet in botsing is gekomen met de warme lucht hier denk ik.

Weatherman

Citaat van: Reutel op zo 19 aug 2012 - 18:31
Omdat de convergentielijn nog niet in botsing is gekomen met de warme lucht hier denk ik.
Hoe denk jij erover, kijkend naar buiten hoe snel het hier bewolkt is geworden en qua vochtigheid.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Koen-IJM

Wind is terug gedraaid naar ZO. Temp loopt op. Ik houd hoop vanavond (:

Luchtvochtigheid: 74%!

trudy

Het kan ook geruisloos gaan het zgn Glazen front...




Vanavond trekt het belangrijkste warmtelaagje richting het midden van Nederland, zie kaartje onderaan. Als er noemenswaardige buien ontstaan, dan vormen die zich op het zeewindfront (zwart), op de grens met de koelere lucht (blauw) of in het gebied waar die twee elkaar kunnen versterken, vooral later vanavond in het zuiden, westen en midden van ons land.

De guidance noemt verder al de belangrijkste reden voor de geringe buienactiviteit: te weinig vocht in de onderste 2-3 km. Daardoor ligt de wolkenbasis van beginnende buien ook erg hoog, rond de genoemde 3 km. wat betreft organisatie is die hoge wolkenbasis ook nadelig, want op 6 km staat weliswaar 24-27 m/s (45-50 knopen), maar de schering is 25-30 knopen omdat de wind op 2,5-3 km al 20 knopen is. Daarbij komt dat de onstabiliteit toch wel groot is, zodat er ook meer schering voor organisatie vereist is.

Derde factor is de initiatie van buien. Daarvoor is optilling/forcering nodig. Buien ontstaan pas spontaan bij een grondtemperatuur van 40-41 graden, wat niet gehaald wordt. Sterke convergentie in de diepe grenslaag (onderste 2 km) is dus nodig, om opstijgende lucht te krijgen die het niveau van vrije convectie kan bereiken. Die optilling kan ook afkomstig zijn van een hoogtetrog, die later vanavond nog moet passeren. die lijkt echter minder actief, althans in onze omgeving, dan eerder voorzien.

Samengevat, vanavond en komende nacht lijkt mij de kans op serieus onweer nogal klein. Een geïsoleerde, fikse onweersbui is wel mogelijk, maar die zal ook niet lang voortduren. Bij zo'n bui zijn wel even fel onweer en (forse) windstoten mogelijk.

Gr. Ben



Powered by EzPortal