Recente berichten

#11
Het weer in het algemeen / Zomer discussietopic 2026
Laatste bericht door Stephanie - Gisteren om 12:28
Citaat van: Maxim op Gisteren om 11:29En toch even tussen alle histerie door... in de schaduw is het momenteel heerlijk vertoeven. Wie heeft er nog een echte thermometer buiten in de schaduw hangen? En wat zegt die momenteel? Ik heb echt niet het gevoel dat dit zo extreem is.

Even herhalen: 'op dit moment van schrijven'

Ik! De mijne zegt 30.5, het dichtbijzijnde meetstation zegt 31.3. Komt dus redelijk overeen. Vind het vandaag ook iets minder extreem voelen dan gisteren, waarschijnlijk door het windje. Gisteren was het helemaal windstil, wat het extra onaangenaam en drukkend maakte, vond ik.

Maargoed we zijn er nog niet, de maximumtemperatuur wordt vrij laat op de dag bereikt de laatste dagen.
#12
Het weer in het algemeen / Zomer discussietopic 2026
Laatste bericht door ronst - Gisteren om 12:27
Paar daagjes in België aan de grens met Monschau, vanmorgen vroeg toch even de 17c aangetikt, dat was heerlijk. Nu ook heel warm hier. Vanaf halverwege volgende week een verlate schaapscheerderskoude?  :P
#13
Het weer in het algemeen / Zomer discussietopic 2026
Laatste bericht door Armand - Gisteren om 12:15
Citaat van: Maxim op Gisteren om 11:29En toch even tussen alle histerie door... in de schaduw is het momenteel heerlijk vertoeven. Wie heeft er nog een echte thermometer buiten in de schaduw hangen? En wat zegt die momenteel? Ik heb echt niet het gevoel dat dit zo extreem is.

Even herhalen: 'op dit moment van schrijven'

Bij ons in de tuin hangt er eentje in de schaduw. Die mat gisteren maximaal 38 graden. Afhankelijk van je tuin kan het aldaar (flink) warmer zijn dan op officiële meetstations. Hetzelfde geldt voor de binnensteden. Eigenlijk zijn de officiële meetstations voor veel mensen een soort 'onderschatting' van de werkelijke temperatuur. In die zin is het dan voor vele mensen nog extremer. In koele, bossige tuin kan het juist iets koeler zijn dan de officiële meetstations.

Laat ik voorop stellen dat 'extreme warmte' voor iedereen anders is. Dat komt door verschillende factoren. Een universele manier om naar 'extreme warmte' te kijken, is cijfermatig met vaste en geijkte weerstations; de KNMI weerstations. Dan heb je vergelijkingsmateriaal. Het KNMI spreekt van een 'extreem warme dag' als er sprake is van een temperatuur van 35 graden of hoger.

Vorige eeuw (van 1901-2000) kwam het in Nederland op 26 dagen tot 35 graden of hoger. Het werd dan op minstens 1 weerstation 35 graden of warmer. Deze eeuw lukte dat tot dusver al 42 keer. Dat is een flinke toename. Je kunt je dan gaan afvragen of het nog wel 'extreem' is inderdaad, gezien het deze eeuw vaker voorkomt. Bron: KNMI

Toch is deze hittegolf, mijn inziens, wel vrij extreem te noemen. Dat komt vooral door de duur en intensiteit, afwegende dat we vroeg in het zomerseizoen zitten. Dit formaat hittegolf hebben we tot dusver zelden gezien zo vroeg in de zomer. Volgens de huidige verwachtingen eindigt het maandgemiddelde voor juni op 19,45 graden voor de Bilt. Ook dat is een record; dat zou de warmste juni ooit gemeten zijn voor de Bilt. Dat noem ik ook 'extreem', zeker met de frisse periode begin juni nog in het achterhoofd  ;)
#14
Het weer in het algemeen / Zomer discussietopic 2026
Laatste bericht door Maxim - Gisteren om 11:29
En toch even tussen alle histerie door... in de schaduw is het momenteel heerlijk vertoeven. Wie heeft er nog een echte thermometer buiten in de schaduw hangen? En wat zegt die momenteel? Ik heb echt niet het gevoel dat dit zo extreem is.

Even herhalen: 'op dit moment van schrijven'
#15
Het weer in het algemeen / Zomer discussietopic 2026
Laatste bericht door Armand - Gisteren om 09:50
Gisteren, woensdag, de 1e zeer hete dag in het rijtje gehad. En dat hebben we gemerkt. Elk weerstation op land heeft uiteindelijk de tropische waardes bereikt, dat zien we niet vaak! Zeker niet zo relatief vroeg in het jaar. Hier de maximumtemperaturen van gisteren:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Op uitgebreide schaal in het zuiden en zuidwesten 35 graden of nog iets warmer. Woensdrecht en Ell kwamen beide nog tot 36 graden. Harmonie zat er uiteindelijk nog redelijk op, doorgaans werd er misschien 1 à 2 warmer berekend door het weermodel als men de stedelijke gebieden niet meerekent.

Wat volgde was een tropische nacht die meteen records gebroken heeft. In de Bilt werd het niet kouder dan 21,3 graden, dat is een landelijk record van warmste nacht ooit gemeten in juni. Arcen kwam niet beneden de 22,8 graden en breekt daarmee het regionale record van warmste nacht ooit gemeten in juni

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

In het Belgische Ukkel, het landelijke weerstation van de zuiderburen, werd het zelfs niet kouder dan 24,1 graden!

Vanmorgen loopt de temperatuur in het zuiden en midden al gauw op en bereiken we al snel weer tropische temperaturen. Het noorden loopt vandaag achter met zelfs wat bewolking. Die zal spoedig verdwijnen. Van noord naar zuid ook vanmiddag wel grote temperatuurverschillen: 24 tot plaatselijk weer 36 graden.

De ogen zijn vervolgens vooral gericht op de vrijdag. Zowel qua minimumtemperatuur als maximumtemperatuur. Er volgt vannacht opnieuw een tropennacht die misschien nog een tikkeltje warmer kan verlopen. Het all-time minimumtemperatuurrecord staat op naam van Deelen met 24,4 graden.

Dan vrijdag overdag, waar vooral de vraag heerst of we de uitzonderlijke 40 graden grens gaan overschrijden. Harmonie komt run na run met de 40 graden of zelfs nog wat warmer. Dit model is wel vaak net wat aan de hoge kant qua temperatuur. Het is dan raadzaam om ook naar andere weermodellen te kijken, bijvoorbeeld ICON-D2. Ook dit model komt met een kans op 40 graden:

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login


Dat betekent dat het wel mogelijk zou kunnen zijn. Echter zoals gisteren al geschreven moet dan wel alles 'meezitten'. Voor het gevoel maakt het natuurlijk niet veel uit of het 38 graden of 40 graden wordt, maar voor de statistieken is het wel een indrukwekkend gegeven  ;)

Het Belgische KMI heeft overigens voor de provincies Limburg en Luik een code rood afgegeven voor hitte. Voornamelijk vanwege de kans op 40 graden, de zeer hoge minima en de warme voorgeschiedenis.
#16
Het weer in het algemeen / Zomer discussietopic 2026
Laatste bericht door TMCThomas - Gisteren om 00:49
Op mijn eigen station ook nog 25,7 graden, blijft toch bijzonder zo laat nog.


Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login


EDIT: nog steeds een station (Volkel) boven de 25 graden om 02:00!

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login


EDIT2: Zowel EC18 als GFS18 neigen toch weer wat meer richting meer hogedruk en warmte in onze omgeving. Benieuwd wat ze morgen doen.
#17
Het weer in het algemeen / Zomer discussietopic 2026
Laatste bericht door ThaGhostNL - wo 24 jun 2026 - 23:49
Citaat van: Stephanie op wo 24 jun 2026 - 23:45Bijna 12u en het is nog bijna 28 graden buiten. Op mijn slaapkamer is het 29 graden, dus toch maar de ramen open.. Vind deze extremen ergens wel leuk, maar zie toch op tegen de komende dagen (en nachten vooral!). Het duurt erg lang! Succes allemaal ;)
Ach volgende week lopen we rond deze tijd te mopperen dat het zo koud en wisselvallig is. Voordat je het weet is de hitte alweer voorbij en gaan we de buien aankomende vrijdag niet snel meer vergeten (Bewaar post).
#18
Het weer in het algemeen / Zomer discussietopic 2026
Laatste bericht door Stephanie - wo 24 jun 2026 - 23:45
Bijna 12u en het is nog bijna 28 graden buiten. Op mijn slaapkamer is het 29 graden, dus toch maar de ramen open.. Vind deze extremen ergens wel leuk, maar zie toch op tegen de komende dagen (en nachten vooral!). Het duurt erg lang! Succes allemaal ;)
#19
Het weer in het algemeen / Zomer discussietopic 2026
Laatste bericht door flyineddy - wo 24 jun 2026 - 22:44
Citaat van: marco-groningen op wo 24 jun 2026 - 22:39Dat model lijkt wel in de war. 40 graden in lauwersoog 🙈
Misschien verwachten ze wel dat iemand daar zijn oven open laat staan. 😂

Eddy.
#20
Het weer in het algemeen / Zomer discussietopic 2026
Laatste bericht door marco-groningen - wo 24 jun 2026 - 22:39
Citaat van: dorian op wo 24 jun 2026 - 22:30Ook het Franse weermodel AROME gaat behoorlijk los


Dat model lijkt wel in de war. 40 graden in lauwersoog 🙈