Citaat van: dondertje127 op Gisteren om 23:33https://www.lightningmaps.org/?lang=nl#y=49.6792;x=3.7862;z=9;t=4;m=ses;r=0;s=201;o=0;b=0.00;n=0;d=2;dl=2;dc=0;ts=0;Oostzijde is een Squall aan het worden, inwerking van de linker straalstroom ingang en de nodige divergentie (Sterke luchtstijging). Dit zorgt ervoor dat de convectie vanaf de grond ook mogelijk word. Zie het als een soort van stofzuiger, er gaat meer luchtmassa de straalstroom in dan wat er beschikbaar is op 10km hoogte. Dat zorgt voor een aanzuigend effect en jaagd het stijgen (convectie) van de lucht extra aan. Het aanzuigen gebeurd natuurlijk niet alleen verticaal, maar in alle richtingen waardoor ook windshear ontstaat in en nabij de al gevormde buien, waardoor de buien nog eens extra gevoed worden. Zuidwestelijk op hoogte een windshear die richting de 50 knopen gaat, richting het oosten, dus van de ingang weg, afnemend naar ongeveer 30kn, wat nog steeds onwijs veel is.
Het ontploft er nu echt in Frankrijk, op weg naar de Belgische grens. Nonstop bliksem. Er lijkt meer voeding aanwezig, ik zie het steeds breder worden van onder naar boven en van links naar rechts.
Edit: 4 minuten geleden was het nog een relatief "klein" gebied, en nu (met iets uitzoomen) opeens overal! Stilte voor de storm?

Citaat van: ThaGhostNL op Gisteren om 23:152 filmpjes de eerste is de achterzijde van de bui gezien vanaf Schiedam.
Het 2e filmpje strobo onweer gezien vanaf Grave