Onweerskansen 7, 8, 9 en 10 juni

Topic gezien door 258419 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 jun 2014 - 22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hussel

Al een paar minuten geen activiteit meer te bespeuren qua bliksem!  :-\

F.Fredje

Hier rommelt t wat, niks bijzonders eigenlijk, en het is begonnen met regenen. Lekker, beetje de plak eraf.

Bernt

in Drunen regent het, 1 x onweer gehoord..

Jan van Ooijen

Citaat van: ron12 op di 10 jun 2014 - 15:33
Tip nog meer filmpjes over Dusseldorf, google unwetter Dusseldorf,en zoek op laatste 24 uur, komen steeds meer filmpjes erop te staan.

Tip.... hou het forum in de gaten Sven en Tha Ghost waren daar ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Citaat van: Jan van Ooijen op di 10 jun 2014 - 15:58
Tip.... hou het forum in de gaten Sven en Tha Ghost waren daar ;)
krijgen we nog wat moois te zien  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jur

Jan, als je quote werkt ons foefje natuurlijk niet meer!  :-X

Mariska

Even een vraag tussendoor over de buien die gisteren aan het eind van de middag/begin van de avond over kwamen.

Vaak zie je dat een flinke (onweers)bui wordt vergezeld van een flink portie wind voordat de bui losbarst. Nu ben ik gisteren samen met mijn partner even een klein stukje de Strabrechtse Heide opgelopen om wat plaatjes van de bewolking te maken.
Het viel ons beiden meteen op dat het op dat moment windstil was. Waarschijnlijk de spreekwoordelijke 'Stilte voor de storm'. Zelfs toen het begon te regenen waaide het nog niet.

Is hier een verklaring voor?
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Jan van Ooijen

Citaat van: Jur op di 10 jun 2014 - 16:04
Jan, als je quote werkt ons foefje natuurlijk niet meer!  :-X

Oh sorry..... maar natuurlijk was Jur ook in die buurt en heeft ook materiaal :P
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Keesie

Net hier flink wat regen en 3 klappen onweer.
Heb een foto kunnen nemen van de achterkant van de wolk.

NitroGenetics

Citaat van: Keesie op di 10 jun 2014 - 16:13
Net hier flink wat regen en 3 klappen onweer.
Heb een foto kunnen nemen van de achterkant van de wolk.
misschien handig om je woonplaats te weergeven...

Keesie

Citaat van: NitroGenetics op di 10 jun 2014 - 16:19
misschien handig om je woonplaats te weergeven...

Ow dat was ik dus vergeten, foto genomen vanuit Oisterwijk

Youri

Hier regent het inmiddels, helaas geen onweer.

NitroGenetics

Citaat van: Keesie op di 10 jun 2014 - 16:21
Ow dat was ik dus vergeten, foto genomen vanuit Oisterwijk

ah oke, mooie foto btw :)

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op di 10 jun 2014 - 05:42
Gewekt door een serie zware diepe roffels, soms voelbaar zo dof, en flinke windvlagen. Balen natuurlijk aangezien nachtrust belangrijk is, opzouten met die rommel. Maargoed, de tweede reactie is dan, 'gaat het dan toch nog gebeuren hier?'. Radar erbij, en ja hoor, weer een zeer sterk oostwaarts uitbreidend deels opgelijnd MCS met te actieve oostkant. Bizar hoe sterk deze systemen in hun organisatiefase afwijken van de mean windvector. Je verwacht het wel, maar het op radar zien van dit proces is en blijft indrukwekkend.

Het was een bijzondere episode mogen we wel zeggen, al is mijn honger naar onweer en warmte nog lang niet gestild ivm het tegenvallende resultaat hier in het westen.

De stroming had nog wat meer gekrompen moeten zijn, dan hadden we waarschijnlijk wel geluk gehad. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Citaat van: Mariska op di 10 jun 2014 - 16:06
Even een vraag tussendoor over de buien die gisteren aan het eind van de middag/begin van de avond over kwamen.

Vaak zie je dat een flinke (onweers)bui wordt vergezeld van een flink portie wind voordat de bui losbarst. Nu ben ik gisteren samen met mijn partner even een klein stukje de Strabrechtse Heide opgelopen om wat plaatjes van de bewolking te maken.
Het viel ons beiden meteen op dat het op dat moment windstil was. Waarschijnlijk de spreekwoordelijke 'Stilte voor de storm'. Zelfs toen het begon te regenen waaide het nog niet.

Is hier een verklaring voor?
zo gaat het vaak, moet je er maar eens in de gaten houden bij de volgende buien. ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joep

Code oranje in NL!!!
komende maand :) (flauw)

In ZW NL inmiddels weer code rood!

plaatjes via twitter. H. van leur, Jan Visser


Marsel

Citaat van: Weerfreak op di 10 jun 2014 - 16:30
De stroming had nog wat meer gekrompen moeten zijn, dan hadden we waarschijnlijk wel geluk gehad. :P

Tja, inderdaad dat was wel het idee, maar het blijft lastig.

Ik was namelijk bij het schrijven van de initiƫle verwachting al een beetje bang voor de sterke naar rechtse afbuiging van de MCS's en SC's van maandag. Sommigen liepen achteraf gewoon >50 graden uit de pas tov stroming op de mid- en upperlevels. Maar er waren op zondag meer dan genoeg redenen om aan te nemen dat W- en C-NL goede papieren hadden, daarom ben ik daar in eerste instantie voor gegaan.

Anderzijds heb ik in de laatste regels duidelijk geprobeerd te maken dat het eea nog wel een een stukje SE-waarts uit kon vallen, juist agv die oostelijke uitbreidingen (resultaten uit het verleden!). Jammer genoeg, merk ik aan de posts op dit forum, is die boodschap niet bij iedereen overgekomen. Bij een volgende situatie zal ik het er, indien nodig, nog explicieter bij zetten.

Gelukkig is het verwachten van de juiste organisatiegraad, voedingsbodem en belangrijkste randverschijnselen voor gisteren wel gelukt. Al vielen zeer lokaal de windstoten wel wat hoger uit ivm de bowecho (RIJ!) over W-DU.

Dan nog even over de langzaam krimpende stroming op hoogte gisteravond.
Bij een wat krimpende bovenstroming zouden bij een onveranderd brongebied (WNW-FR) buien een westlijkere koers gevaren moeten hebben. Dat deden ze ook, zie radarbeelden van gisteravond over W-FR en BE. Dat merkte je overigens terecht op gisteren.
Probleem wat de buien toentertijd hadden is dat er tegen enorme neerwaartse compensatie van het Duitse complex opgebokst moest worden. Het zwerk kreeg op het hoogtepunt van de Duitse bow in grote delen van NL ook plots een wat stabielere look agv meso subsidentie rond het complex. Resultaat: het spulletje kakte langzaam in.

Pas in de nacht konden hernieuwde buien een stuk zuidelijker weer zichzelf tot nieuw MCS met zeer actieve oostzijde organiseren. Dat gaf deze dan ook weer ruimer de tijd om verder dan bedoeld oostwaarts af te zwenken. Resultaat: C- en wederom ESE-NL het pittigste onweer.

Zo vielen er gewoon meerdere factoren in negatieve zin uit voor het westen van NL. Waren de ochtend- en middag-MCS's er niet geweest was het misschien heel anders gelopen tijdens de avond en nacht. Maarja, dat zullen we nooit weten. Modelwise is er namelijk teveel gemist, ze kwamen niet eens in de buurt. En dus loopt het eea in de werkelijkheid dan iets uit de pas.

Het grootste probleem voor een zeer klein stukje land als Nederland is dat een verschuiving van 100km (dat is peanuts voor convectie op 24h vooruit!) een compleet andere regio betekent, en dus per definitie een hele hoop teleurgestelde mensen.
Dat maakt het een zeer zware dobber om soms de juiste voorkeursregio te vinden. Het 'valnet' wat ik gebruikt heb over het ESE van NL was daar dan ook voor bedoeld....

Jmanig

<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

boxer

Citaat van: Marsel op di 10 jun 2014 - 16:52

Tja....Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Zo zien we maar dat zelfs het weer zich lasting laat voorspellen

Eric

@Marcel; dank voor je uiteenzettingen!! Ben er erg blij mee en kijk er altijd naar uit om je updates te lezen!
Jan & Johann en iedereen die ik vergeten ben uiteraard ook!! Gisteren vond ik de 24uurs radar van buienradar aardig kloppen trouwens
Nogmaals dank en keep up the good work!! (Overigens heeft Pinkpop gisteren heel erg veel mazzel gehad dat het niet ging hagelen, als dat wel was gebeurt, dan waren de rapen nu compleet gaar geweest, eigenlijk een bijzonder groot risico genomen door de organisatie, TE groot misschien???)

Powered by EzPortal