Onweerskansen 7, 8, 9 en 10 juni

Topic gezien door 258351 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 jun 2014 - 22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jmanig

Bui net voorbij in ENschede, nog wel CONSTANT gedonder, maar man man man.. wat een heftige slagregens...

<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

Reutel

Citaat van: TaL op ma 09 jun 2014 - 14:43
Nabij Köln

Schitterende supercell daar in Duitsland, ik zat er net naar te kijken. Blijft raar om te zien dat het ding helemaal zijn eigen weg gaat haaks tegen alles in. :)

Jelte

Citaat van: Jenkie op ma 09 jun 2014 - 14:31
Zeg experts, vinden jullie dat je met zo'n bui onder de overkapping/tuinhuisje kunt blijven zitten? Is aan een kant open....

Wat voor bui?
Hangt compleet van de zwaarte af, en welke factor je op let.
Wind: als je tuinhuisje blijft staan tijdens een winterstorm, dan is er goede kans dat het blijft staan tijdens een doorsnee fikse onweersbui. Echter, geen kans tegenover windhozen en valwinden/rukwinden. De kans is klein precies boven je tuinhuisje, maar of je het risico wil nemen?
Hagel: waarschijnlijk zit je goed, alleen bij extreme hagel in combinatie met een golfplaten dak heb je een probleem. Kun je oplossen door een helmpje klaar te leggen en wat schoudervullingen. Dan kun je nog naar binnen rennen... ;)
Bliksem: een tuinhuisje maakt geen schijn van kans tegen bliksem. Ook als de boom ernaast geraakt wordt is het levensgevaarlijk.

Het lijkt me dus dat je vanwege bliksem een andere keuze zou maken (tenzij je het tuinhuisje met rondom betongaas hebt gemaakt... ;) en dat je volgende zorg extreme rukwinden zouden zijn. Maar natuurlijk ben je geheel vrij om je eigen inschatting te maken. De kans is zeer klein dat het mis gaat, maar hij is er wel.

mariorentmeester

Zojuist achtertuin omg. Middelburg.

Nabij Mddelburg
@MRFotografie

Jelte


Peter

14:45:11 09-06-14   11/037   GROUP-2   Vaste posten gereedmaken
      0708487   BRW Veiligheidsregio Utrecht (Reserve OvD Utrecht)
      0706001   BRW Veiligheidsregio Utrecht (Monitorcode)
      0707731   BRW Veiligheidsregio Utrecht (DOvD Rijn & Venen Zuid)
      0706118   BRW Veiligheidsregio Utrecht (OvD Amersfoort)
      0706582   BRW Veiligheidsregio Utrecht (OvD De Bilt)
      0708793   BRW Veiligheidsregio Utrecht (OvD Heuvelrug Oost)
      0708441   BRW Veiligheidsregio Utrecht (OvD Utrecht)

De brandweerregio Utrecht is zich al aan het voorbereiden.
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

seetekst

Wat een verschillen in ons land! Hier in Noordwijk in de tuin en een strakblauwe lucht! En duimen voor een klapper hier!!

mroffica

lekker plensbuitje aan regen geen gebrek, onweer viel mee en ff een heel stevig aantrekkende wind. nu weg met wolkje en opladen voor vanavond
For the love of LiGhTnInG

jandeventer

Ik word nooi goed van de tijden in uts en of wat dan ook.hoe laat zit het in de planning al het moois??

Jenkie

Citaat van: Jelte op ma 09 jun 2014 - 14:47
Wat voor bui?
Hangt compleet van de zwaarte af, en welke factor je op let.
Wind: als je tuinhuisje blijft staan tijdens een winterstorm, dan is er goede kans dat het blijft staan tijdens een doorsnee fikse onweersbui. Echter, geen kans tegenover windhozen en valwinden/rukwinden. De kans is klein precies boven je tuinhuisje, maar of je het risico wil nemen?
Hagel: waarschijnlijk zit je goed, alleen bij extreme hagel in combinatie met een golfplaten dak heb je een probleem. Kun je oplossen door een helmpje klaar te leggen en wat schoudervullingen. Dan kun je nog naar binnen rennen... ;)
Bliksem: een tuinhuisje maakt geen schijn van kans tegen bliksem. Ook als de boom ernaast geraakt wordt is het levensgevaarlijk.

Het lijkt me dus dat je vanwege bliksem een andere keuze zou maken (tenzij je het tuinhuisje met rondom betongaas hebt gemaakt... ;) en dat je volgende zorg extreme rukwinden zouden zijn. Maar natuurlijk ben je geheel vrij om je eigen inschatting te maken. De kans is zeer klein dat het mis gaat, maar hij is er wel.

We zijn naar binnen gegaan...  :D

Jeroen22

NIeuwegein strakblauwe lucht en erg warm weer. Kon je merken dat de bui ergens anders gevallen is.

Frank

In zuidlimburg  (Hoensbroek) is het droog windstil en geen druppel gevallen en wachten op wat komen gaat  :) temp 28.

benjamin112

Lekker zonnetje hier in brabant

Arend

Citaat van: mroffica op ma 09 jun 2014 - 14:51
lekker plensbuitje aan regen geen gebrek, onweer viel mee en ff een heel stevig aantrekkende wind.

Mooi samengevat, hier hetzelfde. Wat nu richting Duitsland verdwijnt lijkt alle energie uit Twente te hebben opgezogen, zal daar wel lekker tekeer gaan.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jenkie

Wel vreemd dat het hier bij code geel blijft, wat een regen.......

Marco_Goes

Edit sorry keek niet goed  :o

Jeroen22


densta

Ik was met mijn zoontje in Didam bij de tracktorpulling. Door de organisatie werd al netjes omgeroepen dat alles snel gereden zou worden. Toen zoen ik de bui al aankomen. Heb nog mensen gewaarschuwd toen wij gingen maar die keken mij aan of ze t in Keulen horen donderen. Net op tijd binnen op de fiets. Dikke cg gezien en vooral gehoord.

Hier 2 mooie foto's.


Jenkie


Cdtj3

Citaat van: densta op ma 09 jun 2014 - 15:01
Ik was met mijn zoontje in Didam bij de tracktorpulling. Door de organisatie werd al netjes omgeroepen dat alles snel gereden zou worden. Toen zoen ik de bui al aankomen. Heb nog mensen gewaarschuwd toen wij gingen maar die keken mij aan of ze t in Keulen horen donderen. Net op tijd binnen op de fiets. Dikke cg gezien en vooral gehoord.

Hier 2 mooie foto's waar we tegenaan keken.


Ik zou je foto's even verkleinen, dit is niet meer te zien :P
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Powered by EzPortal