Onweerskansen 7, 8, 9 en 10 juni

Topic gezien door 258314 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 jun 2014 - 22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Unknown-user1778

EC of WRF.
Johann of Karim.

Ben benieuwd wie het bij het rechte eind zal hebben. Ik hoop natuurlijk EC Johann ^^

Gerard1995

Vannacht heerlijk opgeschrikt door een aantal flinke klappers!:) niet meer verwacht dus aangename verrassing.
Voor wat vandaag betreft.. tis nu al broeierig aan het worden, heb er alle vertrouwen in en Estofex ook geloof ik :o

mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Channiej

Ik denk, dat als die MCS, met dan wel zonder onweer ons landje haalt, deze roet bij ons in het eten gaat gooien en we dus pech hebben.
(Kan het nu natuurlijk helemaal verkeerd hebben  ;))
Hebben sowieso en top nacht gehad qua onweer.

lander20

zo'n mcs smorgens zie ik liever niet! maar het kan nog goed komen vandaag :)

jandeventer

Dat wat er nu aan het broeien is bij parijs komt dat niet veel te vroeg?

Jmanig

<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

Danny

Harmonie laat bijna alles over de zuidoostelijke helft van Nederland trekken. Noorden en westen kan het wel eens heel mager van af gaan komen volgens deze run. Zou Harmonie de echte warme lucht misschien minder ver terug zien komen als eerder verwacht?

Unknown-user1778

Die mcs zal de opwarming wat temperen maar erna klaart het waarschijnlijk op. Ben benieuwd hoe hard de temperaturen daarna in de lift gaan. Het is nu 20 graden en dus vrij koel in limburg. Daar we afgelopen zaterdag rond deze tijd al 26a 27 graden tikte.

Spannend hoor.

Danny

Citaat van: dennis089 op ma 09 jun 2014 - 08:41
Die mcs zal de opwarming wat temperen maar erna klaart het waarschijnlijk op. Ben benieuwd hoe hard de temperaturen daarna in de lift gaan. Het is nu 20 graden en dus vrij koel in limburg. Daar we afgelopen zaterdag rond deze tijd al 26a 27 graden tikte.

Spannend hoor.

In Limburg werd de 30 graden vroeg bereikt afgelopen zaterdag door de zon. In de middag kwam er daarna bewolking opzetten en ging de temperatuur weer terug naar 26 a 27 graden. Als het bewolkingspatroon vandaag anders is (ochtend wolken en middag zon) is de 30+ prima haalbaar.

vleesjus

Vergis je er ook niet in dat alles nu vochtig is. Dat vocht moet eerst verdampen voordat de temperatuur flink kan stijgen. Hier(omg. Doetinchem) begint de temperatuur al aardig te stijgen (3 graden in het afgelopen uur, inmiddels 21 graden)

Weatherman

Hier is het ook al goed warm aan het worden, je voelt de zon branden.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Joep

Citaat van: Gerard1995 op ma 09 jun 2014 - 07:23
Vannacht heerlijk opgeschrikt door een aantal flinke klappers!:) niet meer verwacht dus aangename verrassing.
Voor wat vandaag betreft.. tis nu al broeierig aan het worden, heb er alle vertrouwen in en Estofex ook geloof ik :o

Level 3 dus volgens Estofex, dat is niet mis. :o

KNMI waarschuwt nu ook voor windstoten


Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Aanvankelijk boven het oosten nog uitstervende buien, mogelijk nog met een enkele ontlading. Naarmate ons land dieper in de warme lucht terechtkomt stijgen ook de MUCAPE-waarden, vanmiddag en vanavond richting 2000-4000 J/kg, in het oosten en zuidoosten mogelijk hoger. Effectieve schering vanmiddag en vanavond >40 kn bij convectie vanaf de grond (dan supercells), maar in andere gevallen 25-30 kn (multicell/MCS). Bij onweersbuien kans op veel neerslag en (grote) hagel. Onweerskansen worden in INDECS iets afgebouwd voor vanmiddag/vanavond, maar blijven significant. Harmonie geeft in de nieuwste run de piek in het aantal ontladingen vooral buiten de landsgrenzen en laat het aantal dan afnemen, maar 240/5 min blijft fors.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jmanig

TERRORHAGEL DES DOODS NAAR NEDERLAND

Landgenoten! Naar de kelders! Zandzakken voor de deur. Dekbedden op uw automobiel. Oliepak, lieslaarzen, integraalhelmen en dompelpompen klaarleggen voor noodsituaties. Want we gaan eraan. Misschien. Mogelijk. Wellicht. Code Geel & Estofex 3 & TORNADO. U hebt nog een paar uur de tijd om bij de bouwmarkt hout te halen om have en goed te beschermen (multiplex, geen MDF!). Hoe terrorhagel eruit ziet, ziet u in dit filmpje. Vanacht was Brabant al de sjaak met hagelstenen van 4 centimeter. Het wordt later vandaag nog veel erger. In Frankrijk is het Front National du moment bezig met de opbouw van een enorm buiencomplex tjokvol witte doodsballen van ijs, en dat duwen ze onze kant op. Noodweer trekt noordoostwaarts over het land. Met rukwinden van 120 km/h. Blijf uit de buurt van festivaltenten, kermissen en braderiƫn (dat moest u sowieso al doen, maar nu helemaal) en hou de MeteoMannen (deze, deze, deze, deze, deze) in de gaten. Live webcams van overal in Nederland vindt u HIERRR. Weerplaza is sinds vanochtend 08:00 uur live aan het stormcasten. Sterkte iedereen en veel succes met het fotograferen van ijsballetjes op uw hand.

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/06/terrorhagel_des_doods.html

Altijd lol met GeenStijl  8)
<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

Weatherman

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 09 jun 2014 - 09:00
KNMI Guidance
Dus als ik het goed lees, zijn de scherpste kantjes er van af vergeleken met de tekst van gisteren.
Niet dat het geen noodweer kan worden, maar geen super hagel.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Reutel

Ik vrees dat een en ander een beetje anders gaat lopen dan we verwacht hadden. Marsel had het gisteren over een zeer warme dag met droge lucht waardoor er hoge temperaturen nodig zijn om de boel te triggeren vanavond. De zware buien van vannacht/vanmorgen en de nachtelijke MCS uit Frankrijk gooien nu roet in het eten. Of toch niet? Nee ik denk dat dit juist gaat zorgen voor het nodige vocht in de atmosfeer waardoor de boel helemaal los gaat vanavond. Laten we hopen dat de organisaties van de vele festivalletjes alert genoeg zijn om het weer in de gaten te houden zodat er geen slachtoffers vallen...

Weatherman

Citaat van: Reutel op ma 09 jun 2014 - 09:04
Ik vrees dat een en ander een beetje anders gaat lopen dan we verwacht hadden. Marsel had het gisteren over een zeer warme dag met droge lucht waardoor er hoge temperaturen nodig zijn om de boel te triggeren vanavond. De zware buien van vannacht/vanmorgen en de nachtelijke MCS uit Frankrijk gooien nu roet in het eten. Of toch niet? Nee ik denk dat dit juist gaat zorgen voor het nodige vocht in de atmosfeer waardoor de boel helemaal los gaat vanavond. Laten we hopen dat de organisaties van de vele festivalletjes alert genoeg zijn om het weer in de gaten te houden zodat er geen slachtoffers vallen...
Dat is nog eens een mooi bericht, maar zag net temp kaart van weerplaza en die kaart nu al naar 22.5 in Brabant.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

Nieuwe hagelberekeningen laten nu kans op hagel zien tot 8cm hagel in zuidoostelijk deel!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Reutel

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 09 jun 2014 - 09:06
Nieuwe hagelberekeningen laten nu kans op hagel zien tot 8cm hagel in zuidoostelijk deel!


Mooi hoor Jan, en heerlijk relaxed zo'n forum. In plaats van dat ik alle kaartjes ga zoeken ram ik gewoon een paar keer op F5, waarna de kaarten die ik wil zien vanzelf op mijn beeldscherm ploppen!  :P Dank allen, ik ga even een eitje bakken. Dat het hier maar een gezellige dag mag worden. :)

SniperEye

Ik ben er niet gerust op. Er is een dikke MCS zichtbaar in NW Frankrijk. Niet dat dat rotding dadelijk roet in het eten gaat gooien.

@Jan, Johann en/ of Marsel: wat is jullie visie hierop?

Powered by EzPortal