Onweerskansen 7, 8, 9 en 10 juni

Topic gezien door 258306 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 jun 2014 - 22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: Joep op zo 08 jun 2014 - 22:30
Hij is nog wel voorzichtig met de voorspelling:
Deze zouden dan 's avonds de Benelux bereiken en deze kunnen hevig zijn al is het nog ver om daar uitsluitsel over te geven. Zeker omdat bijv. ECMWF reeds in de namiddag een onweercomplex laat doorkomen. Timing is cruciaal in zo'n situaties.

ECMWF (EC12) morgenavond 20h00
RR6H/convec - Theta's-SRH

Eric

@Johann, dus het meeste "vuurwerk" voor 't zuid-oosten?

TaL

Citaat van: Eric op zo 08 jun 2014 - 22:42
@Johann, dus het meeste "vuurwerk" voor 't zuid-oosten?

tja de een zegt van wel, de andere niet, maar ik denk dat EC er nu toch wel alleen voorstaat.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

NitroGenetics


Johann

Citaat van: Eric op zo 08 jun 2014 - 22:42
@Johann, dus het meeste "vuurwerk" voor 't zuid-oosten?

Uitgaande van EC ja. Ter vergelijk WRF  ;D

Arend

Inmiddels heeft Karim wel een update aan de tekst toegevoegd:

** UPDATE 8/6 20.30Z**
Voor achtergrond over de situatie, zie vorig bericht hieronder...
Wat concrete onweerskansen betreft: voor vanavond moeten we rekening houden met cellen uit FR (potentieel supercell-karakter) met toppen actueel tot 15km. Deze trekken richting zuiden van BE gezien de sterke afwijking naar rechts tov de stroming. Nieuwe cellen kunnen stroomopwaarts nog ontstaan en de andere gebieden treffen. Vooral aan de warme kant van het warmfront (over centraal BE/NL) is de onstabiliteit hoog. In het aanvoergebied en over de Beneluxis de SRH erg hoog maar deze neemt gestaag af de komende 6 uur. Nu nog waarden rond 200 m²/s² en in combinatie met CAPE tot 2000 J/kg (grootte orde) geeft dit EHI waarden van 3 en meer wat uitzonderlijk hoog is. Dus niet te verwonderen dat de onweercellen zo gemakkelijk het supercell karakter aannemen. Vanavond worden de cellen getriggerd deels door negatieve omega waarden.

Vannacht tijdelijk stabilisering en afnemende onweersdreiging. Morgen maandag schuift het WF op tot over het Kanaal en komen we te liggen in een brede warme sector. De latente onstabiliteit piekt naar grootte orde 3000 J/kg. We verwachten een mesolow welke vanuit FR over de benelux trekt 's avonds. Nabij dit low krimpt de wind met als gevolg een typisch ruimend hodogram en dus favirabele supercell kaarten. SRH piekt opnieuw vlot tot 150 en meer. De EHI piekt opnieuw naar abnormaal hoge waarden. Probleem maandag is de triggering. In de Spaanse pluim setting is er sprake van significante WAA in de hoogte waardoor een CAP zich manifesteert (T850 van +10 naar +16). Dit zorgt ook voor flink wat CIN en bovendien lijkt de luchtmassa iets droger. Een negatief omega gebied (stijgbewegingen) trekt reeds in de vroege namiddag door en daarna zijn geen triggers in de hoogte meer van betekenis. Het is dus de vraag of de cellen zich reeds nabij het middaguur of pas 's avonds gaan vormen. De modellen lijken rekening te houden met één of beide pistes. Hoe dan ook, cellen die zich vormen zijn meteen potentieel gevaarlijk en de kans op supercells is groot, al dan niet met hagelschade en windschade. Het meest waarschijnlijke scenario is de vorming van cellen in NW-FR in de vroege namiddag reeds en tegen een uur of 18 bereiken deze BE (vooral ook afgaand op WRF die de laatste dagen opnieuw de beste resultaten leverde).

Adder onder het gras is en blijft de CIN en CAP die op één of andere manier zullen moeten doorbroken worden, en de iets drogere progtemps. Dit kunnen we niet negeren...zelfs niet met een CAPE boven 3000 J/kg!

http://severeweatheroutlook.blogspot.be/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

hakkenbar

En nu de hamvraag Johann, waar ga jij voor?

jornonweer

Citaat van: TaL op zo 08 jun 2014 - 22:43
tja de een zegt van wel, de andere niet, maar ik denk dat EC er nu toch wel alleen voorstaat.

ukmo en harmonie pakken ook het zuidoosten op in hun berekeningen hoor..
Danger is real, fear is a choice.


ron12

Er ontstaan stapel wolken ten zuidoosten van Nijmegen, van hier uit gezien richting Groesbeek
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Johann

Citaat van: hakkenbar op zo 08 jun 2014 - 22:50
En nu de hamvraag Johann, waar ga jij voor?

Ik zet in op het zuidoosten ondanks dat WRF er ook vanmiddag -avond weer goed opzat.



Extremissimorum

En hoe staat het ervoor voor Noord-Holland?

keesjovic

Zo, zie die rightmover boven Paris!
Mooie "hook" waar te nemen... ik ben benieuwd wat daar gebeurt, of is gebeurd zojuist....

ron12

Nu in zuid Belgie onweer in de buurt van de Ardennen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

sjorske

Toch nog spannend die tweedeling van de weermodellen voor morgen. Toch zet ik nog in op vannacht hierin Limburg. Wel krijg ik de indruk dat het straks weer ten oosten van Limburg gaat trekken over Duitsland. Dit gebeurde vanmorgen ook. Ik vraag me ook af in hoeverre de maasplassen Roermond/Echt er vaker voor zorgen dat het onweer onderlangs/oostelijk trekt of deactiveert??

Dennis


Arend

Citaat van: jornonweer op zo 08 jun 2014 - 22:50


ukmo en harmonie pakken ook het zuidoosten op in hun berekeningen hoor..

Heb jij dan wel een recente run (vandaag) van UKMO (neerslagberekening)? Gaarne posten dan. Volgens mij is er een storing, maar misschien dat Johann daar meer over weet. Vooral het verschil tussen Hirlam en Harmonie vind ik raar. Het zou niet best zijn als de combinatie EC/Harmonie er voor morgen helemaal naast zou zitten.  :-\
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Joep

Citaat van: jornonweer op zo 08 jun 2014 - 22:50


ukmo en harmonie pakken ook het zuidoosten op in hun berekeningen hoor..

Klopt maar neer voor midden westen toch? Maar goed wordt nowcasten, we zien wel.

Southman

Onweer hoorbaar in Maastricht volgens mij.
I like extreme weather!

ron12

Citaat van: Southman op zo 08 jun 2014 - 23:00
Onweer hoorbaar in Maastricht volgens mij.
Vuur werk pink pop soms
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal